Page 39 - راهبردهای نوین بانکداری شماره چهار
P. 39

‫‪39‬‬  ‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره چهارم‬

‫که ارزی کردن (برای مثال هن ‌گ کنگ و آرژانتین)‪ ،‬به‬      ‫شود تا بدون صدور مجوز از سوی دولت‪ ،‬پول خارجی‬               ‫اقداماتی که م ‌یتوانند از بروز بحران‬
‫دلیل میزان بیشتر قواعد پولی موردنیاز‪ ،‬در مقایسه‬        ‫وام بگیرند‪ .‬دیون خارجی سنگین سازما ‌نهای داخلی‬                       ‫ارزی جلوگیری کنند‬
‫با ارز تثبیت‌شد‌ه ثابت بیشتر مستعد بحران باشد‪.‬‬         ‫یکی از عوامل اصلی تخلیه ذخایر ارزی بان ‌‌کهای‬
‫اما حمل ‌ههای ارزی را نم ‌یتوان در مورد ارزی کردن‬      ‫مرکزی در جریان بحرا ‌نهای ارزی است‪ .‬لازم است که‬          ‫با رشد جهانی‌سازی در بازارهای مالی‪ ،‬سرمایه‬
‫واحد پولی حذف کرد زیرا عرضه پول (برای مثال ‪M1‬‬          ‫تضمی ‌نهای ضمنی که موجب خطر اخلاقی م ‌یشوند‪،‬‬             ‫بین‌المللی کاملا ً متحرک و سرمایه کوتا‌همدت بسیار‬
‫یا ‪ )M2‬توسط ذخایر ارز خارجی ب ‌هصورت ی ‌کب ‌هیک‬        ‫کاهش یابند اما نباید حذف شوند‪ .‬سرمای ‌هگذاران‬            ‫ب ‌یثبات شد‌هاند و امکان گمانه‌زنی افزایش چشمگیری‬
‫پوشش داده نم ‌یشود‪ .‬کشوری که دلاری سازی انجام‬          ‫خصوصی (داخلی و خارجی) نباید بر نجات سرمایه چه‬            ‫یافته است‪ .‬درحالی‌که عدم تعاد ‌لهای بازار را در‬
‫م ‌یدهد‪ ،‬از سیاست پولی منصرف م ‌یشود که تنها از‬        ‫توسط دولت و چه به‌طور غیرمستقیم توسط برنام ‌ههای‬         ‫صورت پدیدار شدن اطلاعات جدید و مرتبط‪ ،‬می‌توان‬
‫سوی کشور دارای ذخیره تعیین م ‌یشود‪ .‬اما کشوری که‬       ‫نجات بی ‌نالمللی متکی باشند‪ ،‬بلکه باید در صورت‬           ‫با گمان ‌هزنی‌ (تثبی ‌تکننده) بهبود بخشید‪ ،‬گمانه‌زن ‌ی‬
‫دلاری شدن را انتخاب م ‌یکند‪ ،‬ممکن است که در به‬         ‫بروز بحران‪ ،‬ریس ‌کها را متحمل شوند‪ .‬آنگاه باید از‬        ‫ب ‌یثبات کننده م ‌یتواند ب ‌هوسیله مکانیس ‌مهای خودکار‪،‬‬
‫دست آوردن ارز ذخیره برای شکوفایی و توسعه دچار‬          ‫بان ‌کهای خارجی خواسته شود که مهلت پرداخت‬                ‫مشکلاتی جدی برای اقتصادها ایجاد کند‪ .‬اقتصادهای‬
                                                                                                                ‫باز تحت شرایط جهانی‪ ،‬دستخوش تغییرات سریع بازار‬
                                    ‫مشکل شود‪.‬‬                      ‫وا ‌مهای بدهکاران داخلی را تمدید کنند‪.‬‬       ‫قرار دارند که فاقد اصطکاک و کشش است‪ .‬هما ‌نطور‬
‫بافسادوپارت ‌یبازیبایدمقابلهصورتگیردوانحصاری‬           ‫جفت کردن پول داخلی نباید در همه شرایط‬                    ‫که در مثال آتی نشان داد‌هشده است‪ ،‬این نظام‬
‫کردنصنایع مانندچایبو ‌لها(شرک ‌تهایخوش ‌هایکر‌های)‬     ‫موردحمایت قرار گیرد‪ .‬میزانی از انعطا ‌فپذیری در نرخ‬      ‫اقتصادی م ‌یتواند مانند سامان ‌ههای پویای مکانیکی‪،‬‬
‫در کره جنوبی یا شرک ‌تهای بزرگ مختلط در اندونزی‪ ،‬باید‬  ‫برابری در مراحل اولیه ب ‌همنظور اجتناب از بحران ارزی‪،‬‬    ‫ب ‌یثبات شود‪ .‬در قرن نوزدهم بلبرین ‌گهای چرخ با‬
‫پایان یابد‪ .‬اعتبارها نباید به دلیل روابط شخصی اعطا‬     ‫مطلوب است‪ .‬ضمنا ًاین امر به انتظارات سرمای ‌هگذارانی‬     ‫کاهش اصطکاک بهبـود قاب ‌لتوجهی پیدا کرد‪ .‬در مسیر‬
                                                       ‫که ممکن است مشکوک شوند و پول داخلی را با ارز‬             ‫این پیشرفت فنی‪ ،‬موتورهای بخار به دلیل کنتر ‌لکننده‬
          ‫شوند‪ ،‬بلکه باید بر مبنای کارآیی اعطا شوند‪.‬‬   ‫خارجی مبادله کنند نیز بستگی دارد‪ .‬اگر قرار باشد که‬       ‫نیروی گریز از مرکز رفتاری ب ‌یثبات از خود نشان دادند‬
‫درصورت ‌یکه اطلاعات بهتری در مورد تفاو ‌تها و‬          ‫هیچ ارز تثبی ‌تشد‌های وجود نداشته باشد‪ ،‬بحرا ‌نهای‬       ‫که مانع انتقال راحت نیرو به چر ‌خها م ‌یشد‪ .‬تنها راه‬
‫شباه ‌تهای میان کشورها در دسترس عموم قرار گیرد‪،‬‬        ‫ارزی ملایم خواهند بود‪ ،‬اما در این صورت‪ ،‬تأثیرات مثبت‬     ‫اصلاح این مشکل اعمال مجدد اصطکاک در بلبرینگ‬
‫م ‌یتوان سرایت بحران را کاهش داد‪ .‬شفافیت بیشتر در‬      ‫ارز تثبی ‌تشد‌ه مانند تثبیت اقتصاد در مورد تورم بالا یا‬  ‫چر ‌خها بود‪ .‬این یافته عموما ًدر سامان ‌ههای پویا اعمال‬
‫موردپیوندهاوتصمی ‌مگیر ‌یهایصنایعودول ‌تها‪،‬م ‌یتواند‬                                                            ‫م ‌یشود و نشان م ‌یدهد که برای تضمین ثبات‪ ،‬میزانی‬
                                                              ‫ارتقاء رشد اقتصادی را نم ‌یتوان به دست آورد‪.‬‬
 ‫اعتمادسرمای ‌هگذارانبهیککشورخاصراافزایشدهد‪.‬‬           ‫اما ا َشکال مختلفی از ارزهای تثبی ‌تشد‌ه وجود‬                                ‫حداقل از اصطکاک لازم است‪.‬‬
‫اما‪ ،‬با در نظر گفتن شرایط طبیعت انسان و علیرغم‬         ‫دارند که عبار ‌تاند از ارزهای تثبی ‌تشده‌ خزنده‪ ،‬ارزهای‬         ‫مقایسه بحران‌های ارزی اخیر‬
‫اعمال اقدامات پیشگیر ‌یکننده‪ ،‬همواره نمی‌توان‬          ‫تثبیت‌شد‌ه ثابت‪ ،‬ارزی یا دلاری کردن واحد پول‪.‬‬            ‫ب ‌همنظور جای دادن مجدد اصطکاک در سیستم‬
                                                       ‫ارزهای تثبیت‌شد‌ه خزنده که در آمریکای لاتین (برای‬        ‫اقتصاد جهانی‪ ،‬می‌توان به وضع مالیات بر واردات‬
                 ‫ب ‌هطور کامل از بحران اجتناب کرد‪.‬‬     ‫مثال برزیل و مکزیک) مورداستفاده قرار گرفتند‪ ،‬امکان‬       ‫سرمایه اندیشید که سا ‌لها در شیلی اعمال م ‌یشد‪،‬‬
                                                       ‫کاهش اندک ارزش پول را برای کشورهای تح ‌تفشار‬             ‫یا م ‌یتوان از کنترل سرمایه یا وضع مالیات تراکنش‬
‫منبع‪:‬‬                                                  ‫تورم میسر ساخته و بدین ترتیب احتمال حمله‌های‬             ‫بر ارز خارجی (مالیات توبین) استفاده کرد و بدین‬
‫‪Gerhard Aschinger, “Why Do Currency‬‬                    ‫ارزی را کاهش دادند‪ .‬برای ارزی کردن مبنای پولی‬            ‫ترتیب‪ ،‬همان‌طور که توبین بیان کرده است‪ ،‬چوب‬
‫‪Crises Arise and How Could They Be‬‬                     ‫باید همواره به‌صورت صد در صد توسط ذخایر ارزی‬             ‫لای چرخ بازارهای مالی ابر کارآمد گذاشت‪ .‬مالیات‬
‫‪Avoided?”, INTERECONOMICS, May/June‬‬                    ‫خارجی بانک مرکزی پوشش داده شود‪ .‬به نظر می‌رسد‬            ‫بر واردات سرمای ‌هاین مزیت را دارد که م ‌یتوان در‬
‫‪https://archive.intereconomics.eu/ ,2001‬‬                                                                        ‫شرایط مساعد مانع از ورود سرمایه شد‪ ،‬و حال‌آن‌که‬
‫‪160=downloads/getfile.php?id‬‬                                                                                    ‫با مالیات بر صادرات سرمایه یا کنترل سرمایه ممانعت‬
                                                                                                                ‫از خروج سرمایه در شرایط نامساعد دشوار است‪.‬‬
                                                                                                                ‫در مالیات توبین درصدی اندک ولی ثابت از مقادیر‬
                                                                                                                ‫همه تراکن ‌شهای ارز خارجی اخذ م ‌یشود که باید با‬
                                                                                                                ‫نرخ یکسان برای همه نوع تراکنش و در همه کشورها‬
                                                                                                                ‫اعمال شود‪ .‬با در نظر گرفتن این حقیقت که رسیدن‬
                                                                                                                ‫به توافقی بی ‌نالمللی در این مورد دشوار خواهد بود‪،‬‬
                                                                                                                ‫به نظر نمی‌رسد که وضع چنین مالیاتی در آینده قابل‬
                                                                                                                ‫پی ‌شبینی باشد‪ .‬کنترل سرمایه که در مالزی و روسیه‬
                                                                                                                ‫مجددا ً اعما ‌لشده است‪ ،‬م ‌یتواند در محافظت کشور‬
                                                                                                                ‫در مقابل خروج مقادیر عظیم سرمایه در هنگام بروز‬
                                                                                                                ‫بحران ارزی‪ ،‬مفید باشد‪ ،‬اما ب ‌همحض امکان‪ ،‬این نوع‬
                                                                                                                ‫کنترل باید حذف شود تا بر رقاب ‌تپذیری کشور تأثیر‬
                                                                                                                ‫منفی نگذارد‪ .‬بازارهای محلی نباید سریعا ً و بدون‬
                                                                                                                ‫اقدامات محافظت‌کننده‪ ،‬مانند یک سیستم نظارتی‬
                                                                                                                ‫مناسب برای بان ‌کها‪ ،‬الزامات نسب ‌تهای سرمایه‪،‬‬
                                                                                                                ‫مدیریت ریسک و دستگا‌ههای دفترداری‪ ،‬آزاد شوند‪.‬‬
                                                                                                                ‫لازم است که مؤسسات مالی جدیدی ایجاد شوند یا‬

                                                                                                                                    ‫مؤسسات موجود اصلاح شوند‪.‬‬
                                                                                                                ‫نباید به شرکت‌های داخلی و بان ‌کها اجازه داده‬
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44