Page 43 - راهبردهای نوین بانکداری شماره چهار
P. 43

‫‪43‬‬  ‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره چهارم‬

‫شرکت را همان مقاماتی دانست که در اساسنامه شرکت‪،‬‬             ‫و دیگر نهادهای نظارتی و امنیتی‪ ،‬تهیه و به مراجع و‬        ‫‪-3‬چیستی مسوولیت مدنی و جزایی مدیران‬
                                    ‫بیان شده‌است‪.‬‬           ‫مقامات ذی‌صلاح‪ ،‬برای رسیدگی‪ ،‬تشکیل شده و احکامی‬
                                                            ‫که صادر گردیده است گواه بر اهمیت توجه اعضای هیات‬                                                    ‫بان ‌کها‬
‫ممکن است اساسنامه شرکت بیان کرد‌هباشد که‬                    ‫مدیره و مقامات بان ‌کها نسبت به مسوولیت هایشان در‬       ‫از آنجایی که مدیرعامل هر شرکتی نماینده و وکیل آن‬
‫صاحبان امضاء مجاز شرکت را هیات مدیره شرکت تعیین‬                                                                     ‫شرکت محسوب م ‌یشود و برای اجرای وظایف مدیری ‌تاش‬
‫م ‌یکنند‪ .‬در این صورت هیات مدیره شرکت باید فرد یا‬                                 ‫قبال اعطای تسهیلات م ‌یباشد‪.‬‬      ‫نیاز به یک‌سری اختیارات دارد و در نتیجه برای اجرای‬
‫افرادی را به عنوان دارندگان امضاء مجاز شرکت انتخاب‬          ‫کمبود منابع مالی در بخش غیردولتی و حتی‬                  ‫مطلوب این وظایف و اختیارات باید حتما ً و اجبارا ً برای‬
‫نمایند‪ .‬این افراد غالبا ًاز بین اعضای هیات مدیره انتخاب‬     ‫محدودیت در منابع مالی بان ‌کها سبب م ‌یشود‬              ‫مدیرعامل حق امضاء را در نظر بگیریم و تفاوتی ندارد که‬
‫م ‌یشوند‪ .‬به جز مدیرعامل شرکت سهامی که م ‌یتواند‬            ‫دسترسی به منابع مالی موجود‪ ،‬نقش یک جریان حیات‬           ‫مدیرعامل از اعضا هیات مدیره یا از شرکا باشد یا نباشد‪.‬‬
‫خارج از اعضای هیات مدیره انتخاب شود و برابر ماده‬            ‫بخش و رانت خیز را برای فعالان اقتصادی پیدا کند و در‬     ‫بر خلاف شخص مدیرعامل (در مورد اعضا هیات مدیره‬
‫‪ ۱۲۵‬لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت دارای‬           ‫نتیجه م ‌یتوان گفت از یک سو بالا بودن میزان تقاضا و‬     ‫این اجبار وجود ندارد و در مورد آنها قضیه کاملا ًاختیاری‬
‫حق امضاء از سوی شرکت است‪ ،‬انتخاب مدیر مالی‬                  ‫محدود بودن میزان عرضه در این زمینه و از سوی دیگر‪،‬‬       ‫و بسته به نظر و توافق خود اعضا دارد که میتواند برای‬
‫شرکت (که معمولا ً خارج از اعضای هیات مدیره شرکت‬             ‫سهم اندک یا جای خالی دیگر رو ‌شها و ابزارهای تامین‬      ‫یکی یا برخی یا همه اعضا هیات مدیره حق امضاء را در‬
‫سهامی است) به عنوان یکی از صاحبان امضاء مجاز در‬             ‫مالی‪ ،‬رقابتی سخت و مهم برای جذب منابع مالی از طریق‬      ‫نظر بگیرند یا نه‪ .‬هرچند اداره شرک ‌تهای سهامی به عهده‬
                                                                                                                    ‫افرادی است که تحت عنوان هیات مدیره اداره امور شرکت‬
             ‫شرک ‌تهای ایرانی تا حدودی مرسوم است‪.‬‬                                       ‫بان ‌کها را سبب م ‌یشود‪.‬‬    ‫را برعهده گرفت ‌هاند‪ ،‬اما مدیران مذکور معمولا ًمنتخب کل‬
‫اسناد و اوراق تعهدآور شرکت مشتمل بر همه اسناد‪،‬‬              ‫در این میان اندک افرادی هم پیدا م ‌یشوند که از ابتدا‬    ‫سهامداران نیستند و با ای ‌نوجود اداره شرکت بر عهده‬
‫نام ‌هها‪ ،‬صورتجلس ‌هها‪ ،‬ایمی ‌لها‪ ،‬قراردادها‪ ،‬تعهدنامه‌ها‪،‬‬  ‫با سو‌ءنیت در صدد جذب منابع بانکی برای مقاصدی‬           ‫آن‌هاست و هی ‌چکدام از سهامداران حتی آنهایی که در‬
‫اقرارنام ‌هها‪ ،‬تاییدی ‌هها‪ ،‬گواه ‌یها‪ ،‬چک‪ ،‬برات‪ ،‬سفته‪،‬‬      ‫غیراقتصادی و غیرمولد برم ‌یآیند و مفاسدی را نیز به‬      ‫انتخاب مدیران به همه‌ رای مثبت نداد‌هاند‪ ،‬حق مداخله‬
‫گشای ‌شنام ‌ههای ارزی و بانکی و…‪.‬که شرکت را در قبال‬         ‫این جریان‪ ،‬تزریق م ‌یکنند و از زمین ‌ههای وقوع تسهیلات‬  ‫در امور شرکت را ندارند‪ .‬به‌موجب مواد ‪ 107‬و ‪ 118‬لایحه‬
‫اشخاص دیگر به هر ترتیب و به هر میزان‪ ،‬مدیون و‬               ‫غیرمجاز بانکی‪ ،‬علیه نظام بانکی و علیه فعالان اقتصادی‪،‬‬   ‫اصلاح قسمتی از قانون تجارت هیات مدیره‪ ،‬نمایندگان‬
                                                                                                                    ‫شرکت سهامی هستند و در حدود موضوع شرکت و در‬
  ‫متعهد می‌سازد اسناد و اوراق تعهدآور گفته می شود‪.‬‬                                        ‫بهره برداری م ‌ینمایند‪.‬‬   ‫چارچوب قانون و اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی‪،‬‬
‫اسناد و اوراق تعهدآور شرکت را صرفا ًبایستی دارندگان‬         ‫مدیرعامل بانک‪ ،‬اعضای هیات مدیره بانک‪ ،‬معاونین‬           ‫به نام و به حساب شرکت اعمال حقوقی انجام‌دهند و از‬
                                                                                                                    ‫این جهت رابطه بین مدیر با شرکت‪ ،‬یک رابطه قراردادی‬
  ‫امضاء مجاز شرکت امضاء نمایند تا قابل استناد باشد‪.‬‬             ‫■ از آنجا كه بانك های دولتی بیشتر‬                   ‫است که بیشتر در قالب نظریه نمایندگی تعبیر م ‌یشود‪.‬‬
‫برخی از مسوولیت‌های ویژه و مضاعف دارندگان‬                                                                           ‫ماده ‪ 118‬قانون فوق‪ ،‬ضمن بیان اصل تام بودن اختیارات‬
                                                                  ‫از بانك‌های خصوصی و موسسه‌های‬                     ‫هیات مدیره‪ ،‬در عین حال‪ ،‬حقوق اشخاص ثالث طرف‬
            ‫امضاء مجاز شرکت‌ها به شرح زیر می‌باشد‪:‬‬                                                                  ‫معامله با شرکت را به خوبی در نظر گرفت ‌هاست‪ ،‬بنابراین‬
‫‪ -۱‬در قبال شرکا و سهامداران شرکت‪ ،‬نسبت به‬                         ‫اعتباری در معرض تسهیلات تكلیفی‬                    ‫اگر مدیری خارج از موضوع شرکت یا مصوبات مجامع‬
‫تعهدات و اسناد و قراردادهایی که امضاءء نمود‌هاند‪،‬‬                                                                   ‫عمومی مبادرت به انعقاد قراردادی نماین و از این جهت‪،‬‬
                                                                     ‫قرار دارند‪ ،‬بانك مركزی خواهان‬                  ‫به شرکت و صاحبان سهام خسارتی وارد شود‪ ،‬شرکت‬
                      ‫مسوولیت مدنی و کیفری دارند‪.‬‬                                                                   ‫و شرک ‌تهای سهامی عام و خاص تحت عنوان ذینفع‬
‫‪ -۲‬در مواردی که دعوا علیه یا له شرکت در دادگاه‬                      ‫اختیارات بیشتر در مدیریت این‬                    ‫(سهامداران)‪ ،‬م ‌یتوانند مطابق قواعد حاکم بر مسوولیت‬
‫و دادسرا مطرح باشد در قبال مراجع قضایی‪ ،‬نسبت‬                                                                        ‫قراردادی و بابت تقصیر مدیران متخلف‪ ،‬جبران خسارت‬
‫به اسناد و تعهدات و قراردادهایی که امضاءء نمود‌هاند‪،‬‬                            ‫بان ‌كهاست‬
                                                                                                                                                  ‫وارده را مطالبه نمایند‪.‬‬
                             ‫بایستی پاسخگو باشند‪.‬‬           ‫و مدیران بانک‪ ،‬در قبال اعطای تسهیلات و انجام عملیات‬
‫‪ -۳‬برابر ماده ‪ ۱۹‬قانون صدور چک‪ ،‬همراه با شرکت‬               ‫بانکی دارای مسوول ‌تهایی هستند که در قوانین بانکی‪،‬‬        ‫‪-4‬انواع مسوولیت مدیران بانک‌ها و مستند‬
‫برای پرداخت وجه چک در قبال دارنده چک‪ ،‬مسوولیت‬               ‫قانون تجارت‪ ،‬مقررات و بخشنام ‌ههای ابلاغی بانک‬
                                                            ‫مرکزی و …‪ .‬بدا ‌نها تصریح شده‌است‪ .‬در خصوص اینکه‬                                                 ‫قانونی آن‬
                                     ‫تضامنی دارند‪.‬‬          ‫صاحبان امضاء مجاز شرکت را چه مرجعی تعیین م ‌یکند‬        ‫در سا ‌لهای اخیر‪ ،‬در موارد متعددی‪ ،‬شاهد آن بوده‌ایم‬
‫‪ -۴‬برابر قانون مالیا ‌تهای مستقیم و قانون مالیات‬            ‫باید گفت که این مساله بستگی به اساسنامه شرک ‌تها‬        ‫که مسوولان دستگاه قضایی و نیز کارشناسان اقتصادی و‬
‫بر ارزش افزوده ایران‪ ،‬همراه با شرکت در قبال پرداخت‬          ‫دارد‪ .‬ممکن است در خود اساسنامه شرکت‪ ،‬تصریح‬              ‫بانکی‪ ،‬درباره کاست ‌یها و بعضا ًکوتاهی و حتی مواردی از‬
‫مالیا ‌تهای متعلقه شرکت‪ ،‬تحت یک سری از شرایط‬                ‫شد‌هباشد که دارندگان امضاء مجاز شرکت‪ ،‬چه کسانی‬          ‫فساد در اعطای تسهیلات بانکی به اعضای هیات مدیره و‬
‫قانونی‪ ،‬مسوولیت تضامنی دارند و محدودی ‌تهای‬                 ‫خواهند بود که در این‌صورت باید صاحبان امضاء مجاز‬
‫مالیاتی خاصی علیه صاحبان امضاء مجاز شرکت‪ ،‬قابل‬                                                                                            ‫مدیران بان ‌کها هشدار داد‌هاند‪.‬‬
                                                                                                                    ‫توجه به مسوولی ‌تهای یاد شده به ویژه هنگامی‬
                                       ‫اعمال است‪.‬‬                                                                   ‫اهمیت بیشتری خواهد یافت که بدانیم وجود کاستی یا‬
‫‪ -۵‬برابر ماده ‪ ۱۴۳‬قانون مجازات اسلامی در مواردی‬                                                                     ‫سوء جریان مالی در روند اعطای بعضی از تسهیلات کلان‬
                                                                                                                    ‫بانکی یا اعطای تسهیلات غیرمجاز بانکی‪ ،‬ممکن است‬
                                                                                                                    ‫به عنوان جرایم اقتصادی‪ ،‬مفاسد اقتصادی‪ ،‬پو ‌لشویی‪،‬‬
                                                                                                                    ‫اخلال در نظام اقتصادی و… نگریسته شود و تعقیب و‬
                                                                                                                    ‫رسیدگی قضایی نسبت به آنها با چنین عناوینی‪ ،‬صورت‬

                                                                                                                                                                 ‫گیرد‪.‬‬
                                                                                                                    ‫دعاوی بانکی و پرونده‌های متعددی که در سا ‌لهای‬
                                                                                                                    ‫اخیر بر پایه بازرس ‌یها و گزارش‌های سازمان بازرسی کل‬
                                                                                                                    ‫کشور‪ ،‬دادستا ‌نها‪ ،‬دیوان محاسبات‪ ،‬گزارش‌های تحقیق و‬
                                                                                                                    ‫تفحص مجلس شورای اسلامی‪ ،‬گزار ‌شهای بانک مرکزی‬
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48