Page 47 - راهبردهای نوین بانکداری شماره چهار
P. 47
47 ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی -شماره چهارم
ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض وسایر وجوه از -3نحوه رسیدگی مالیات ،خرید کالایی برای مصرف در ایال تها و خرید از یک
تولیدکنندگان کالا ،ارائ هدهندگان خدکات کالاهای وارداتی به دعاوی و اختلافات مالیاتی خردهفروش در خارج از هر ایالت میباشد.
مصوب 1381و مشهور به قانون تجمیع عوارض قانون و
آییننامه اجرایی امور گمرکی ،قوانین مربوط به عوارض الف-حقوق مودیان مالیاتی ایران و آمریکا اظهارنامه مالیاتی فروش و مصرف توسط دارندگان جواز
شهرداری و سایر عوارض به مراتب از حقوق مودیان مالیاتی امروزه در بیشتر کشورهای توسع هیافته با توجه به موازین فروشندگی برای گزارش پرداخت مالیا تهای فروش و مصرف
یا عوارض کمتر به سخن به میان آمدهاست .قانون مالیات بر حقوق بشر و ابعاد مختلف حقوق شهروندی ،گا مهای قانونی به اداره مالیات استفاده م یشود دارندگان جواز ملزم هستند
ارزش افزوده مصوب ( 1387/2/17که در واقع جدیدترین لازم در خصوص تبیین نظا ممند و واجد ضمانت اجرای موثر
قانون مالیات غیر مستقیم ایران محسوب م یشود و و کافی حقوق مودیان مالیاتی و به رسمیت شناختن این اظهارنامه مالیاتی را تکمیل نمایند.
جایگزین قانون تجمیع عوارض شدهاست) حکم خاصی در در نظام مالیاتی ایران کلیه شرک تها و موسسات تجاری
این زمینه ندارد و صرفا ً مواد 32و 33آن به ارجاع قانون حقوق در حقوق مالیاتی خود برداشت هاند.. و انتفاعی که مراحل قانونی در اداره ثبت شرک تها را طی
مالیا تهای مستقیم موارد اندکی از حقوق مودیان مالیاتی را مهم ترین و پیشرفت هترین جنبه این رویکرد و نسبتا نموده و به ثبت رسیدهاند و دارای شماره ثبت هستند ،
جدید تهیه و تنظیم منشورها و قوانین رسمی درباره حقوق
به مودیان موضوع این قانون تسری دادهاست. مؤدیان مالیاتی است که حقوق آ نها را تبیین و تشریح مشمول مالیات بر درآمد این فصل م یباشند .
لذا این موضوع در نظام حقوق مالیاتی ایران بر خلاف نظام م یکند .مرجع صادرکننده ای نگونه اسناد غالبا مقامات و براساس ماده 110قانون مالیا تهای مستقیم– اشخاص
حقوق مالیاتی آمریکا مورد توجه قرار نگرفت هاست ،لیکن حقوقی مکل فاند اظهارنامه ،ترازنامه ،حساب سود و زیان
ماده 26قانون مدیریت خدمات کشور مصوب 1386/7/29 مراجع مالیاتی هستند. متکی بعه دفاتر اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار
دستگاههای اجرایی را مکلف کردهاست که مردم را با حقوق و اسناد مذکور نشات گرفته از قانون مالیاتی و موید آن ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکاء و
تکالیف خود در تکامل با دستگاههای اجرایی آشنا کرده و از م یباشد و حقوق مودیان مالیاتی در قانون را تشریح می- سها مداران و حسب مورد میزان سه مالشرکه یا تعداد سهام
طریق وسایل ارتباط جمعی به ویژه صدا و سیمای جمهوری کنند ،لذا ماهیت حقوقی مستقل نداشته و بدون پشتوانه و و نشانی هر یک از آنها را به اداره مالیاتی که فعالیت اصلی
اسلامی ایران سطح آگاهی عمومی در این زمینه را ارتقا داده شخص حقوقی در آن واقع است ،ارائه و مالیات متعلق
و اطلاعات لازم را به نحو مطلوب و مناسب در اختیار مردم مبانی قانونی ،قابلیت اجرایی ندارد. را پرداخت نمایند .پس از ارائه اولین فهرست مزبور ارائه
قرار دهند .ناگفته پیداست که در اجرای این ماده دستگاه فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود .در ایران
مالیاتی م یتواند زمینه آگاهی و آشنایی مودیان مالیاتی با ■ اگر مودیان مالیاتی (مالیات بر خلاف آمریکا ،قانونگذار امتیازی برای مؤدیان مالیاتی قائل
حقوق خود را فراهم نماید ،بهعلاوه رعایت حقوق ارباب رجوع نشده ،فقط آنها را ملزم به ارائه اظهارنام هها و سایر اسناد
اداره از جمله مودیان مالیاتی ،ب هعنوان یکی از نظریههای دهندگان) در قضایای دارای یک مالیاتی نموده و همچنین چارچوب مدون و مصوب برای
دولتی مطرح شدهاست .این امر م یتواند موجبات اعتماد و
بالتبع همکاری و مشارکت مودیان مالیاتی با دستگاه مالیاتی مبنای معقول برای بازیابی مالیات افشاگری فرار از مالیات پیش بینی نشده است.
را فراهم آورد .در قوانین مالیاتی ایران با توجه به ای نکه حقوق
مودیان مالیاتی به صورت منسجم و یکپارچه قیدنشده، هستند ،بایستی در پی یک پناهگاه -2تکمیل اظهارنامههای مالیاتی
هرگونه تلاش غیر قانونی به منظور عدم پرداخت مالیات
ضمانت اجراهای آن نیز دقیقا بیان نشده است. و مامن مالیاتی باشند و مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع اموال
ب-دادگاه مالیات آمریکا مرجع رسیدگی به مشمول مالیات به مقامات مسوول فرار مالیاتی خوانده
دهندگان به اندازه کافی در اظهار م یشود .فرار مالیاتی ممکن است به رو شهای مختلف
دعاوی(اختلافات) مالیاتی صورت م یگیرد ولی هدف اصلی در بهکارگیری این رو شها
اهمیت حل و فصل اختلافات مالیاتی :در این زمینه نامه مالیاتی م یتوانند افشاگری عدم پرداخت کامل یا ناقص مالیات است تعریف فرار
کشورها روی ههای مختلفی را در پیش گرفت هاند .برخی از مالیاتی برای انواع مالیا تهای یکسان است هدف اصلی در
کشورها مثل آمریکا؛ مرجع قضایی (دادگاه مالیاتی) را مرجع نمایند و از مجازتهای رایج دور نبود تمایل به پرداخت مالیات ارتکاب به فعالیت غیر قانونی
صالح برای ح لوفصل و رسیدگی به اختلافات مالیاتی معرفی
کردهاند که به قوه قضائیه وابسته است و در ایران بر خلاف بمانند و در هر اوضاع و احوال فرار از مالیات است.
آمریکا که دادگاه مالیاتی وجود ندارد مراجع اختصاصی فرار مالیاتی امورز یک مساله جدی و قابل توجه برای
بدین منظور ایجاد شده اند که به قوه مجریه وابسته بوده مالیاتی مبهم ،مودیان مالیاتی انتظار اغلب کشورهاست .در زمینه جم عآوری و وصول مالیات یکی
و دارای آیین دادرسی خاص خود هستند که در ادامه به از بهترین نظا مهای مالیاتی متعلق به آمریکا ست .نظام
دارند به خاطر افزایش غیر مجاز مالیاتی آمریکا بر اساس گزارش داوطلبانه مالیات دهندگان
تفصیل اشاره خواهد شد. در مورد درآمد خود استوار است .براساس قوانین مالیاتی
مرحله حل اختلاف آخرین مرحله رسیدگی به مالیات مالیات از اداره مالیات در دادگاه آمریکا ،مالیات دهندگان ملزم هستند که از طریق گزارش
است و چنانچه در مرحله قبلی اشتباهی واقع شدهباشد صحیح ،درآمد خود و پرداخت مالیات متعلقه را که بر اساس
در این مرحله است که بر طرف م یشود.در سا لهای اخیر مالیاتی آمریکا شکایت نمایند درآمد گزارش شده توسط خود آ نها تعیین م یشود ،به
بروز اختلاف بین مؤدیان و دستگاه مالیاتی و عدم توجه به ادارات مالیاتی اعلام نمایند .در صورت وقوع جرایم مالیاتی
ح لوفصل آن منجر به عدم تمایل و همکاری مؤدیان مالیاتی برجست هترین رویه حمایتی از مودیان مالیاتی ،تصویب نظیر فرار مالیاتی ،دادگاه های مربوط به افراد را به مجازات
نسبت به پرداخت مالیات شده و در نتیجه باعث کاهش قانون مستقل درباره حقوق مودیان مالیاتی است .ایالات می رسانند .این نظام مالیاتی متشکل از ادارات مالیاتی و
متحده آمریکا در این امر پیشتاز است و در این کشور قانون دادگاهها به صورت کارآمد عمل م یکند ،باای نحال مساله
بخشی مهمی از در آمدهای دولت گردیده است. حقوق مودیان مالیاتی در سال 1988به تصویب رسیده که در فرار مالیاتی در آمریکا موضوعی مهم و قابل توجه قلمداد
عنوان دادگاه ؛ دادگاه یا دیوان مالیات ایالات متحده آن تمام حقوق مودیان مالیاتی احصاء و تشریح شدهاست.
آمریکا است ،دفتر مرکزی دادگاه در منطقه کلمبیا واقع شده این قانون م یتواند مبنایی برای شناخت حقوق مودیان م یشود.
اما هر یک از شعب دادگاه ممکن است در هر منطقه داخلی مالیاتی و تطبیق آن در نظا مهای حقوق مالیاتی سایر کشورها در آمریکا افراد به طور سالانه حدود 10/6درصد از درآمد
خود را ک متر گزارش م یکنند و بر اساس برآورد اداره مالیات
ایال تهای آمریکا باشد. قرار گیرد. آمریکا ،درآمد مالیاتی آن کشور به دلیل فرار مالیات سالانه
جلسات دادگاه؛ زمان و مکان جلسات دادگاه بایستی در نظام حقوق مالیاتی ایران ،مالیا تهای مستقیم
مصوب 1366با اصلاحات بعدی آن مه مترین و جام عترین حدود 19میلیارد دلار کاهش م ییابد.
توسط قضات دادگاه معین و تجویز شود. قانون مالیاتی محسوب م یشود .در این قانون ماده یا موادی در ادبیات اقتصادی در فرار مالیاتی معادل (TAX
قدرت و صلاحیت قانون گذاری دادگاه؛ داداگاه مالیات مستقل تحت عنوان حقوق مودیان مالیاتی وجود ندارد ،اما )EVASIONو اجتناب از پرداخت مالیات معادل درنظر
ایالات متحده پس از آگاهی عمومی و تفسیر مفاد قانون به صورت پراکنده و غیرمستقیم در برخی مواد آن اختیارات گرفته شدهاست ،فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات،
مالیات ،قوانین حاکم( قابل اجرا) و آیین دادرسی مالیاتی را و حقوق برای مودیان مالیاتی پیشبینی شدهاست که در این
جاری ساخته و در اختلافات مالیاتی نیز به روی ههای قضایی هر دو به منظور گریز از پرداخت مالیات صورت م یگیرند.
ارتباط قابل استناد و در خور بحث و بررسی میباشند.
در سایر قوانین مالیاتی و شبه مالیاتی (عوراض) مانند
قانون وصول مالیات غیر مستقیم از برخی کالاها و خدمات
مصوب ،1374قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم
توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی