Page 50 - راهبردهای نوین بانکداری شماره چهار
P. 50

‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره چهارم‬                 ‫‪50‬‬

‫ه‪-‬هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی ‪ :‬در مواردی که وزیر‬      ‫پیشنهاد اصلاح و تغییر قوانین و مقررات مالیاتی و یا حذف‬                        ‫دعوت مجدد از وی ضروری م ‌یباشد‪.‬‬
‫امور اقتصادی و دارایی یا رییس کل سازمان امور مالیاتی‬     ‫بعضی از آنها به وزیر امور اقتصادی و دارایی یا رئیس کل‬      ‫د‪-‬چگونگی صدور رأی ‪ :‬جلسات هیأت حل اختلاف‬
‫کشور‪ ،‬موضوعاتی را به منظور مشورت و اظهار نظر به‬                                                                     ‫مالیاتی با حضور سه نفر رسمی است و رأی هیأت اکثریت‬
‫شورای عالی مالیاتی ارجاع می‌نماید و همچنین ه ‌رگاه در‬                                ‫سازمان امور مالیاتی کشور‪.‬‬      ‫قطعی و لاز ‌مالاجراست و نظر اقلیت باید در متن رأی قید‬
‫شعب شورای عالی مالیاتی نسبت به موارد مشابه‪ ،‬رویه های‬     ‫‪ -3‬اظهار نظر در مورد موضوعات و مسائل مالیاتی‬               ‫گردد‪ .‬رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی باید متضمن اظهار‬
‫مختلف اتخاذ شده باشد‪ ،‬حسب ارجاع وزیر امور اقتصادی‬        ‫که وزیر امور اقتصادی و دارایی یا رئیس کل سازمان امور‬       ‫نظر موجه و مستدل نسبت به اعتراض مودی بوده و در‬
‫و دارایی یا رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور یا رییس‬     ‫مالیاتی کشور‪ ،‬حسب اقتضا برای مشورت و اظهار نظر به‬          ‫صورت اتخاذ تصمیم به تعدیل درآمد مشمول مالیات جهات‬
‫شورای مزبور‪ ،‬هیات عمومی شورای عالی مالیاتی با حضور‬
‫رئیس شورا و روسای شعب و در غیاب رئیس شعبه‪ ،‬یک‬                                ‫شورای عالی مالیاتی ارجاع می‌نماید‪.‬‬                ‫و دلایل آن توسط هیأت در متن رأی قید شود‪.‬‬
‫نفر از اعضای آن شورا به انتخاب رییس شورا تشکیل خواهد‬     ‫‪ -4‬رسیدگی به آرای قطعی هیا ‌تهای حل اختلاف‬                 ‫هیأت حل اختلاف مالیاتی مکلف است مأخذ مورد‬
‫شد که با بررسی موضوع مورد اختلاف‪ ،‬نسبت به آن صدور‬        ‫مالیاتی که از لحاظ عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه‬        ‫محاسبات را در متن رأی قید و در صورتی که در محاسبه‬
                                                         ‫با نقص رسیدگی مورد شکایت مودی یا اداره امور مالیاتی‬        ‫اشتباهی کرده باشد‪ ،‬با درخواست مودی یا مأمور تشخیص‬
                                        ‫رأی می‌نماید‪.‬‬
‫در این صورت رأی هیات عمومی که با دو‪-‬سوم آرای‬                                                    ‫واقع شد‌هباشد‪.‬‬                ‫مربوط به موضوع رسیدگی و رأی را اصلاح کند‪.‬‬
‫تمام اعضا قطعی است برای شعب شورای عالی مالیاتی و‬         ‫د‪-‬ترتیب رسیدگی ‪ :‬هر گاه از طرف مودی یا اداره امور‬          ‫هیأ ‌تها باید حتی الامکان با سوال و جواب بیشتر از‬
‫هیا ‌تهای حل اختاف مالیاتی در موارد مشابه لازم‌الاتباع‬   ‫مالیاتی‪ ،‬شکایتی در موعد مقرر از رای قطعی هیات حل‬           ‫مودی و مأمور تشخیص مربوط‪ ،‬تصمیم قطعی انخاذ و از‬
                                                         ‫اختلاف مالیاتی واصل شود که ضمن آن با اقامه دلایل و یا‬
                                               ‫است‪.‬‬      ‫ارائه اسناد و مدارک صراحتا ًیا تلویحا ًادعای نقض قوانین و‬                          ‫صدور قرار بی مورد پرهیز کنند‪.‬‬
‫و‪-‬هیات عالی انتظامی مالیاتی ‪ :‬تعقیب و رسیدگی به‬          ‫مقررات موضوعه با ادعای نقص رسیدگی شد‌هباشد‪ ،‬رئیس‬           ‫اعضای هیأ ‌تها نباید به درج امضا در برگ رأی اکتفا‬
‫تخلفات اداری کلیه ماموران مالیاتی و نمایندگان سازمان‬                                                                ‫کنند‪ ،‬بلکه باید نام و نام خانوادگی و سمت خود را دقیقا ًقید‬
‫امور مالیاتی در هیا ‌تهای حل اختلاف مالیاتی‪ ،‬در امور‬           ‫■ برخی از کشورها مثل آمریکا؛‬                         ‫نمایند‪ .‬در مورد آرای هیأ ‌تها باید دقت شود که اولا ًضمن‬
‫مالیاتی بر عهده دادستان انتظامی و هیات عالی انتظامی‬                                                                 ‫رعایت اصول کلی مربوط به ابلاغ‪ ،‬تاریخ ابلاغ رأی به حروف‬
                                                                   ‫مرجع قضایی (دادگاه مالیاتی)‬                      ‫در برگ تسلیمی به مودی قید گردد تا این موضوع در مواقع‬
                                        ‫مالیاتی است‪.‬‬                                                                ‫شکایت به شورای عالی مالیاتی جهت مکاتبات مکرر و اتلاف‬
‫ز‪-‬ترکیب هیات عالی انتظامی ‪ :‬هیات عالی انتظامی‬                     ‫را مرجع صالح برای حل‌و‌فصل و‬                      ‫وقت برای پی بردن به تاریخ دقیق ابلاغ نشود‪ ،‬ثانیا ً موقع‬
‫مالیاتی مرکب از سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‬                                                                    ‫تنظیم اوراق مالیات قطعی مشخصات رأی و تاریخ ابلاغ در‬
‫البدل است که از بین کارمندان عالی وزارت امور اقتصادی‬           ‫رسیدگی به اختلافات مالیاتی معرفی‬                     ‫محل مخصوص برگ مالیات قطعی درج گردد‪ ،‬ثالثا ممیزی‬
‫و دارایی که در امور مالیاتی بصیر و مطلع و دارای ‪ 16‬سال‬                                                              ‫کل در موارد شکایت از رای به شورای عالی مالیاتی‪ ،‬تاریخ تا‬
‫سابقه خدمت هستند که لااقل شش سال آن را در امور‬                  ‫کرده‌اند که به قوه قضائیه وابسته‬                    ‫ابلاغ رای را در شکوائیه منعکس کنند‪ .‬آرای صادره از هیات‪-‬‬
‫مالیاتی اشتغال داشته باشند‪ ،‬به پیشنهاد رییس کل‬                                                                      ‫های حل اختلاف بدو ‌ی‪ ،‬ظرف مدت ‪ 15‬روز از تاریخ ثبت آنها‬
‫سازمان امور مالیاتی کشور و حکم وزیر امور اقتصادی و‬              ‫است و در ایران بر خلاف آمریکا که‬                    ‫در دفتر حوزه مالیاتی به مودی ابلاغ و در صورت اعلام قبولی‬
‫دارایی برای مدت سه سال به این سمت منصوب م ‌یشوند و‬                                                                  ‫از طرف مودی‪ ،‬برگ قطعی مالیات حداکثر ظرف مدت یک‬
‫در مدت مذکور قایل تغییر نیستند‪ ،‬مگر به تقاضای خودشان‬             ‫دادگاه مالیاتی وجود ندارد مراجع‬
‫و یا به موجب حکم قطعی دادگاه اختصاصی اداری‪ ،‬انتصاب‬                                                                                               ‫ماه صادر و ابلاغ م ‌یگردد‪.‬‬
‫مجدد آنان بلامانع است رییس هیأت عالی انتظام مالیاتی‬            ‫اختصاصی بدین منظور ایجاد شد ‌هاند‬                    ‫شورای عالی ملیاتی مرکب است از بیست و پنج نفر عضو‬
‫از بین امضای اصلی هیات از طرف وزیر اقتصادی و دارایی‬                                                                 ‫که از بین کسانی که دارای دانشنامه تحصیلی لیسانس یا‬
                                                                  ‫که به قوه مجریه وابسته بوده و‬                     ‫بالاتر یا معادل آ ‌نها و صاحب نظر‪ ،‬مطلع و مجرب در امور‬
                            ‫انتخاب و منصوب میشوند‪.‬‬                                                                  ‫حقوقی‪ ،‬اقتصادی‪ ،‬مالی‪ ،‬حسابداری و حسابرسی باشند‪ .‬به‬
‫ح‪-‬حدود وظایف و اختیارات هیات عالی انتظامی مالیاتی‬                  ‫دارای آیین دادرسی خاص خود‬                        ‫پیشنهاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به حکم وزیر‬
‫‪ :‬وظایف و اختیارات هیات عالی انتظامی مالیاتی به شرح‬
                                                               ‫هستند که در ادامه به تفصیل اشاره‬                                    ‫امور اقتصادی و دارایی منصوب م ‌یشوند‪.‬‬
                                           ‫زیر است‪:‬‬                                                                 ‫دوره عضویت اعضای شورای عالی مالیاتی سه سال از‬
‫الف‪ :‬رسیدگی به تخلفات اداری در امور مالیاتی کلیه‬                             ‫خواهد شد‪.‬‬                              ‫تاریخ انتصاب است و در این مدت قابل تغییر نیستند‪،‬‬
‫مأموران مالیاتی و نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور در‬                                                             ‫مگر به تقاضای خودشان یا به موجب حکم قطعی دادگاه‬
‫هیات های حل اختلاف مالیاتی و هیات سه نفره و سایر‬         ‫شورای عالی مالیاتی شکایت را جهت رسیدگی به یکی از‬           ‫اختصاصی اداری‪ ،‬انتصاب مجدد اعضا پس از انقضای سه‬
‫مأمورانی که طبق قانون مالیا ‌تهای مستقیم مسوول وصول‬                             ‫شعب مربوط ارجاع خواهد نمود‪.‬‬
‫مالیات هستند و نیز کسانی که با حفظ سمت‪ ،‬وظایف‬                                                                                                    ‫سال مذکور بلا مانع است‪.‬‬
‫ماموران مزبور را انجام م ‌یدهند‪ .‬به درخواست دادستانی‬     ‫شعبه مزبور موظف است بدون ورود یه ماهیت امر صرفا ً‬          ‫رئیس شورای عالی مالیاتی از بین اعضای شورا که کارمند‬
‫انتظامی مالیاتی ‪ ،‬تعقیب و رسیدگی به پرونده های مطروحه‬    ‫از لحاظ رعایت تشریفات و کامل بودن رسیدگ ‌یهای قانونی‬       ‫وزارت امور اقتصادی و دارایی باشند‪ .‬از طرف وزیر امور‬
                                                         ‫و مطابقت مورد با قوانین و مقررات موضوعه به موضوع‬
        ‫در دادستانی و هیات عالی انتظامی مالیاتی سابق‪.‬‬    ‫رسیدگی و مستندا ً به جهات و اسباب و دلایل قانونی رأی‬                           ‫اقتصادی و دارایی منصوب م ‌یشود‪.‬‬
‫ب‪ :‬نفی صلاحیت شاغلین مقامات مذکور در ادامه‬               ‫مقتضی بر نقص آرای هیا ‌تهای حل اختلاف مالیاتی و یا‬         ‫شورای عالی مالیاتی دارای هشت شعبه و هر شعبه‬
‫خدمات مالیاتی به جهات مسائل اخلاقی و یا رفتار منافی‬      ‫رد شکایت مزبور صادر نماید‪ ،‬رای شعبه با اکثریت مناط‬         ‫مرکب از سه نفر عضو خواهد بود‪ .‬رئیس و اعضای شعب از‬
‫یا حیثیت و شئون ماموران مالیاتی و سوء شهرت و اهمال‬
‫و مسامحه آنان در انجام وظایف خود به خود درخواست‬                 ‫اعتبار است و نظر اقلیت باید در متن رای قید گردد‪.‬‬          ‫طرف رئیس شورای عالی مالیاتی منصوب می شوند‪.‬‬
                                                         ‫در مواردی که رأی مورد شکایت از طرف شعب ‌های نقض‬            ‫حدود وظایف و اختیارات شورای عالی مالیاتی ‪ :‬وظایف و‬
                            ‫دادستان انتظامی مالیاتی ‪.‬‬    ‫م ‌یگردد‪ ،‬پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیأت حل‬
‫ج‪ :‬رسیدگی به اعتراض مامورانی که صلاحیت آنها مورد‬         ‫اختلاف مالیاتی دیگر ارجاع خواهد شد و در صورتی که در‬                ‫اختیارات شورای عالی مالیاتی به شرح ذیل است‪:‬‬
‫تایید دادستان انتظامی قرار نگرفته است‪ .‬نظر هیات در این‬   ‫آن محل یک هیأت بیشتر نباشد‪ ،‬به هیات حل اختلاف‬              ‫‪ -1‬تهیه آیین‌نام ‌هها و بخش‌نام ‌ههای مربوط به اجرای‬
                                                         ‫مالیاتی نزدی ‌کترین شهری که با محل مزبور در محدوده‬         ‫قانون مالیا ‌تهای مستقیم در مواردی که از طرف وزیر امور‬
      ‫گونه موارد برای مسوولین ذ ‌یربط معتبر خواهد بود‪.‬‬   ‫یک استان باشد‪ ،‬ارجاع م ‌یشود‪ .‬مرجع مزبور مجددا ً به‬        ‫اقتصادی و دارایی یا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور‬
‫ط‪-‬دادستانی انتظامی مالیاتی‪ :‬دادسرای انتظامی‬              ‫موضوع اختلاف مالیاتی با رعایت نظر شعبه شورای عالی‬          ‫ارجاع م ‌یگردد و یا در مواردی که شورای عالی تهیه آن را‬
‫مالیاتی از دادستان و عده لازم دادیار تشکیل می شود‪.‬‬       ‫مالیاتی رسیدگی و رأی مقتضی را صادر م ‌یکند‪ ،‬رأیی که‬        ‫ضرری م ‌یداند و پس از تهیه به رئیس کل سازمان امور‬
‫دادستان انتظامی مالیاتی از بین کارمندان عالی مقام وزارت‬
‫امور اقتصادی و دارایی که درای حداقل ده سال سابقه‬                ‫بدین ترتیب صادر م ‌یشود‪ ،‬قطعی و لازم‌الاجراست‪.‬‬                                ‫مالیاتی کشور پیشنهاد کنند‪.‬‬
                                                         ‫حکم مذکور در مواردی که آرای صادره از هیأ ‌تهای حل‬          ‫‪ -2‬بررسی و مطالعه به منظور پیشنهاد و اعلام نظر‬
                                                         ‫اختلاف مالیاتی توسط دیوان عدالت اداری نقض م ‌یگردد‬         ‫در مورد شیوه اجرای قوانین و مقررات مالیاتی و همچنین‬

                                                                                           ‫نیز جاری خواهد بود‪.‬‬
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55