Page 45 - راهبردهای نوین بانکداری شماره چهار
P. 45

‫‪45‬‬  ‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره چهارم‬

‫و مجامع حرف ‌های و تخصصی‪ ،‬ر‌ویکرد ”نظارت مبتنی بر‬          ‫مشتریان‪ ،‬مسوول خساراتی هستند که به علت تخلف‬                ‫تضامنی‪ ،‬مسوولیتی خلاف قاعده است‪ ،‬بنابراین در‬
‫‌ریسک“ را به عنوان ر‌ویکرد اصلی در نظارت بر بان ‌کها‬       ‫هر یک از آنها از مقررات و قوانین و آیین‌نام ‌ههای مربوط‬    ‫مواردی که نوع مسوولیت مدیران مشخص نشده باشد‪،‬‬
‫و موسسات اعتباری کشور برگ ‌زید و در ‌این راستا ضمن‬         ‫به این قانون یا اساسنامه آن بانک به صاحبان سهام یا‬
‫تج ‌دید ساختار سازمانی حوزه نظارت بر بان ‌کها‪ ،‬تد‌وین‬                                                                               ‫مسوولیت آ ‌نها تضامنی تلقی نم ‌یگردد‪.‬‬
‫مقررات اح ‌تیاطی و تع ‌میق و گسترش اد ‌بیات ن ‌وین بانکی‬                                ‫مشتریان وارد م ‌یشود‪.‬‬
                                                                                                                      ‫‪-5‬چیســـتی قوانیـــن لازم الاجـــرا نســـبت بـــه‬
          ‫در کشور را سرلوحه فعا ‌لی ‌تهای خود قرار داد‪.‬‬    ‫‪-6‬جایـــگاه نظـــارت بانـــک مرکـــزی در خصـــوص‬
                                                                              ‫حفـــظ حقـــوق ســـپرد ‌هگذاران‬                                                   ‫با نک‌هـــا‬
                       ‫نتیجه‬                                                                                          ‫به طور كلی طبق ماده ‪ ۲‬قانون تجارت‪ ،‬عملیات بانكی‬
   ‫نتایج حاصل از مقاله حاضر به شرح ذیل می‌باشد‪:‬‬            ‫نظارت بانکی موثر از جمله ‌پی ‌ششر ‌طهای اساسی‬              ‫فعلی تجاری محسوب و تابع مقررات تجارت است‪ .‬در مورد‬
‫‪-1‬در شرک ‌تهای سهامی بالاخص در بان ‌کها‪ ،‬در صورتی‬                                                                     ‫بان ‌کها‪ ،‬قوانین خاصی نیز وجود دارد كه باید مورد توجه‬
‫که مدیران معاملاتی از قبیل‪ :‬در زمانی که شرکت فاقد‬                ‫■ در رای نخست هیات عمومی‬                             ‫قرار گیرد‪ .‬به طور مثال از دیر باز ماده ‪ ۳۰‬قانون پولی و بانکی‬
‫شخصیت حقوقی مستقل باشند و یا در صورت عدم ذکر‬                                                                          ‫مصوب ‪ ۵۱/۴/۱۸‬در مورد شرایط کلی و تاسیس بان ‌کها‪،‬‬
‫سمت مدیران و عدم اثبات معامله برای شرکت و همچنین‬                 ‫دیوان عدالت اداری که در بیست و‬                       ‫مقرراتی را در نظر گرفته بود و علاقه مندان م ‌یتوانند برای‬
‫عدم امضاء معاملات توسط صاحبان مجاز امضاء شرکت و‬                  ‫نهم دی ماه ‪ ۱۳۸۷‬در این باره صادر‬                     ‫اطلاع از جزئیات مربوطه از سال ‪ ۵۱‬به بعد به این مواد‬
‫یا انعقاد معامله توسط مدیر مستعفی و یا معزول و یا عدم‬             ‫گردید مسوولیت پرداخت مالیات‬                         ‫مراجعه کنند‪ .‬اما بعد از انقلاب‪ ،‬قانون ملی شدن بان ‌کها‬
‫رعایت موضوع شرکت‪ ،‬شرکت سهامی مسوول نخواهد بود‬                    ‫در شرکت‌ها‪ ،‬صرفا ً متوجه آن دسته‬                     ‫تصویب شد و در این قانون‪ ،‬انواع بان ‌کها به بان ‌کهای‬
                                                                 ‫از اعضای هیات مدیره شرکت‌ها که‬                       ‫تخصصی و بان ‌کهای تجاری تقسیم شدند و بر اساس‬
           ‫و تماما ًمسوولیت متوجه مدیران آن م ‌یباشد‪.‬‬            ‫صاحب امضاء و ذی‌صلاح و مسوول‬                         ‫لایحه قانونی‪ ،‬اداره امور بان ‌کها مصوب ‪ ۵۸/۷/۲‬بعد از‬
‫‪-2‬مدیران شرکت‪ ،‬به عنوان اجزای اصلی سازمان‪،‬‬                        ‫در زمینه پرداخت مالیات بر درآمد‬                     ‫انقلاب مقررات جدیدی در این زمینه وضع شد‪ .‬از سال‬
‫نقش حیاتی و غیر قاب ‌لانکاری در تحقق اهداف مربوطه‬               ‫شرکت در دوران تصدی خود بود ‌هاند‪،‬‬                     ‫‪ ۵۸‬درکنار قانون ملی شدن بان ‌کها‪ ،‬بحث لایحه اداره امور‬
‫به عهده دارند و با توجه به اینکه تشکیل بان ‌کها در‬               ‫دانسته شد و بخشنامه‌های سازمان‬                       ‫بان ‌کها مصوب ‪ ۵۸/۷/۲‬مطرح شد و در واقع بان ‌کهای ما‬
‫قالب شرک ‌تهای سهامی و با مدیریت صحیح‪ ،‬باعث ورود‬                  ‫امور مالیاتی که خلاف این را مقرر‬                    ‫با این مقررات اداره م ‌یشدند‪ .‬در ادامه آیی ‌ننامه تاسیس و‬
‫سیل عظیمی از وجوه مردم به سمت آ ‌نها م ‌یشود اما اگر‬            ‫داشته بود‪ ،‬باطل گردید‪ .‬بدی ‌نترتیب‬                    ‫اداره بان ‌کها و موسسات مالی و اعتباری غیردولتی در تاریخ‬
‫بین مدیریت و مالکیت در راستای منافع سهامداران و‬                                                                       ‫‪ ۸۸/۸/۲‬به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و الی آخر‪.‬‬
‫جامعه‪ ،‬مدیریت نشود و مردم بازدهی مناسبی را دریافت‬                  ‫آن دسته از اعضای هیات مدیره‬                        ‫در حال حاضر‪ ،‬قانون جامعی در دست تهیه است تا در‬
‫ننمایند‪ ،‬باعث به وجود آمدن مشکلات اقتصادی و بعضا ً‬                 ‫شرکت‌ها که صاحب امضاء مجاز‬
                                                                  ‫نبوده‌اند و مسوولیتی در خصوص‬                                           ‫نهایت بر مقررات بانكی‪ ،‬حاکم شود‪.‬‬
      ‫مسوولیت مدیران بان ‌کها را در پی خواهد داشت‪.‬‬                  ‫پرداخت مالیات شرکت ندارند‬                         ‫از جمله مطالبی که برای عموم مردم ممکن است مفید‬
‫‪ -3‬ماده ‪ ۱۱۸‬لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون‬                      ‫در قبال پرداخت مالیات شرکت‪،‬‬                        ‫واقع شود‪ ،‬ای ‌ناست که برای تاسیس بان ‌کها و اطلاع از‬
‫تجارت نیز به بیان حیطه صلاحیت و دامنه اختیارات‬                  ‫مسوول شناخته نشدند‪ .‬در رای دوم‬                        ‫اینکه شرایط موسسان و هیات مدیره و سایر موارد چگونه‬
‫هیات مدیره شرک ‌تهای سهامی پرداخت ‌هاست و با لحاظ‬                 ‫هیات عمومی دیوان عدالت اداری‬                        ‫باشد‪ ،‬باید به این مقررات مراجعه کنند‪ .‬به عنوان مثال‬
‫اختیارات خاص مجامع عمومی فو ‌قالعاده و عادی‪ ،‬تاکید‬                 ‫که در بیست و هفتم بهمن ماه‬                         ‫از جمله سقف مجاز تملک سهام هر بانک یا موسسه‬
‫نموده است که هیات مدیره شرکت سهامی دارای کلیه‬                     ‫‪ ۱۳۹۳‬صادر گردید‪ ،‬ممنوع‌الخروج‬                       ‫اعتباری موضوع آیین‌نامه به طور مستقیم و غیرمستقیم‬
‫اختیارات لازم برای اداره امور شرکت م ‌یباشند‪ .‬در مورد‬           ‫نمودن مدیران و اعضای هیات مدیره‬                       ‫برای هر شرکت سهامی عام‪ ،‬یا تعاونی یا هر موسسه و‬
‫شرکت با مسوولیت محدود نیز مواد ‪ ۱۰۴‬و ‪ ۱۰۵‬قانون‬                  ‫شرکت‌ها بابت بدهی مالیاتی شرکت‬                        ‫نهاد عمومی غیر دولتی‪ ۱۰ ،‬درصد و برای اشخاص حقیقی‬
‫تجارت ایران دامنه اختیارات و صلاحیت هیات مدیره‬                    ‫صرفا ً متوجه مدیرانی دانسته شد‬                      ‫و سایر اشخاص حقوقی ‪ ۵‬درصد تعیین م ‌یشود‪ .‬بنابراین‬
                                                                 ‫که صاحب امضاء اسناد تعهدآور در‬                       ‫اگر سهامداری بخواهد معامل ‌های را انجام دهد که منجر‬
          ‫شرکت با مسئولیت محدود را بیان داشت ‌هاند‪.‬‬                                                                   ‫به دارندگی سهام بیشتر برای اشخاص شود‪ ،‬آن معامله را‬
‫‪ -4‬نظارت بانکی موثر از جمله ‌پی ‌ششر ‌طهای اساسی‬                      ‫دوران تصدی خود بوده‌اند‪.‬‬
‫برای حصول اط ‌مینان از صحت عملکرد نظام اقتصادی‬                                                                                                     ‫تبصره ‪ ۷‬باطل م ‌یداند‪.‬‬
‫کشور است و هدف اصلی نظارت بانکی‪ ،‬حفظ ثبات نظام‬             ‫برای حصول اط ‌مینان از صحت عملکرد نظام اقتصادی‬             ‫اگر بر اساس انتقال قهری‪ ،‬میزان سهام بیشتر شود‪،‬‬
‫مالی و افزا‌یش اعتماد به آن از ط ‌ریق کاهش ر‌یسک برای‬      ‫کشور است‪ .‬هدف اصلی نظارت بانکی‪ ،‬حفظ ثبات نظام‬              ‫خود قوانین مشخص کرده‌است‪ .‬به عنوان مثال در مورد‬
‫سپرد‌هگذاران و س‌ایر بستانکاران است که بانک مرکزی‬          ‫مالی و افز‌ایش اعتماد به آن از ط ‌ریق کاهش ‌ریسک برای‬      ‫وراثت بیان داشته‌است که ظرف‪ ۲‬ماه بعد از گواهی حصر‬
‫به موجب قانون پولی و بانکی کشور این مهم را محقق‬            ‫سپرد‌هگذاران و س‌ایر بستانکاران است‪ .‬از ‌ای ‌نرو نظارت در‬  ‫وراثت‪ ،‬باید سهام مازاد را بفروشند و در مورد افزایش‬
                                                           ‫پی آ ‌ناست تا اط ‌مینان‌یابد بان ‌کها و موسسات اعتباری به‬  ‫قهری‪ ،‬سقف مجاز سهام هم باید ظرف ‪ ۳‬ماه سهام به‬
                                       ‫خواهد نمود‪.‬‬         ‫‌شیو‌های‌ایمن و ص ‌حیح عمل نموده؛ در مقابله با ‌ریس ‌کهای‬  ‫میزان ‪ ۵‬درصد و ‪ ۱۰‬درصد کاهش یابد‪ .‬در واقع این کار‬
‫‪-5‬بر اساس بندهای (الف) و (ب) ماده ‪ ۴۱‬قانون پولی‬            ‫فراروی خود‪ ،‬از سرم‌ایه و ذخ‌ایر کافی برخوردارند‪ .‬بانک‬      ‫برای پیشگیری از انحصاری شدن سهام بان ‌کها است‪.‬‬
‫و بانکی کشور در صورتی که توقف یا ورشکستگی بانکی‬            ‫مرکزی ج‪.‬ا‪.‬ا‪ .‬که به موجب بند ”ب“ ماده ‪ 11‬قانون پولی و‬       ‫براساس ماده ‪ ۴۱‬قانون پولی و بانکی کشور‪ ،‬استرداد‬
‫اعلام شود‪ ،‬دادگاه قبل از هرگونه اتخاذ تصمیم‪ ،‬نظر‬           ‫بانکی کشور (مصوب ‌تیرماه سال ‪ ،)1351‬و ‌ظیفه نظارت بر‬       ‫سپرد‌ههای پس انداز یا سپرد‌ههای مشابه تا میزان ‪۵۰‬‬
‫بانک مرکزی ایران را جلب خواهد کرد‪ .‬بانک مرکزی ایران‬        ‫بان ‌کها و موسسات اعتباری را برعهده دارد از اواخر دهه‬      ‫هزار ریال در درجه اول و سپرده‌های حساب جاری و‬
‫از تاریخ وصول استعلام دادگاه باید ظرف یک ماه نظر‬           ‫هفتاد شمسی و با بهر‌ه ‌گیری از آخ ‌رین دستاوردهای مراکز‬    ‫سپرد‌ههای ثابت تا همان مبلغ در درجه دوم بر تمامی‬
‫خود را کتبا ً به دادگاه اعلام دارد‪ .‬دادگاه با توجه به نظر‬                                                             ‫تعهدات دیگر بانک‌های منح ‌لشده یا ورشکسته و سایر‬
‫بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دلایل موجود در‬                                                                       ‫حقوق ممتازه مقدم بود‪ .‬همچنین بر اساس همین قانون‬
‫پرونده‪ ،‬تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد کرد‪ .‬تصفیه امور‬                                                                       ‫هر بانک در مقابل خساراتی که در اثر عملیات آن متوجه‬
‫بانک ورشکسته با اداره تصفیه امور ورشکستگی است‪.‬‬                                                                        ‫مشتریان م ‌یشود‪ ،‬مسوول و متعهد جبران خواهد بود‪.‬‬
‫در تمام موارد‪ ،‬انحلال و ورشکستگی بان ‌کها‪ ،‬تصفیه امور‬                                                                 ‫مدیرعامل‪ ،‬رییس هیات مدیره‪ ،‬اعضای هیات عامل و‬
‫آ ‌نها با نظارت نماینده بانک مرکزی اسلامی ایران انجام‬                                                                 ‫اعضای هیات مدیره هر بانک نیز در مقابل صاحبان و‬

                                      ‫خواهد گرفت‪.‬‬
‫*منابع در دفتر نشریه موجود است‪.‬‬
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50