Page 42 - راهبردهای نوین بانکداری شماره چهار
P. 42

‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره چهارم‬             ‫‪42‬‬

‫بانك زیانده شود‪ ،‬دیگر پاسخگو نخواهد بود و با این كار‬     ‫برخی صاح ‌بنظران بانكی اعطای اختیارات بیشتر‬            ‫بانكی در حالی قابل طرح است كه اكنون نیز بانك مركزی‬
     ‫بانك مركزی و سهامداران مقابل هم قرار م ‌یگیرند‪.‬‬     ‫به بانك مركزی در زمینه عزل و نصب مدیران بان ‌كها را‬    ‫مسوول تایید صلاحیت حرف ‌های مدیران نظام بانكی است‬
                                                         ‫به معنی محدود شدن قانون تجارت و اختیارات هیات‬          ‫و هیچ مدیری بدون مجوز این بانك حق فعالیت در سمت‬
‫در مورد ای ‌نكه چه نیازی هست كه بانك مركزی‬               ‫مدیره ارزیابی م ‌یكنند‪ .‬بهاءالدین هاشمی صاح ‌بنظر‬      ‫مدیرعاملی یا عضویت در هیات مدیره را ندارد‪ .‬مظاهری‪،‬‬
‫اختیارات بیشتری در عزل و نصب مدیران بان ‌كها داشته‬       ‫پولی و بانكی معتقد است؛ از آنجا که بانك مركزی‬          ‫رییس كل اسبق بانك مركزی به تازگی از تصمیم سران‬
‫باشد‪ ،‬باید بدانیم كه بان ‌كها از مقررات بانك مركزی‬       ‫مسوولیت تایید صلاحیت حرفه ای مدیران بانكی را در‬        ‫قوا برای اعطای اختیار به بانك مركزی در حوزه عزل و‬
‫نافرمانی كرده و عملیا ‌تهای مخاطر‌هآمیز و ریس ‌كآمیز‬     ‫اختیار دارد و از سوی دیگر هیات انتظامی بان ‌كها به‬     ‫نصب روسای بان ‌كها خبر داده كه به عقیده وی تصمیمی‬
‫پولی و بانكی انجام م ‌یدهند؛ لذا رعایت نكردن مصوبات‬      ‫عنوان نهادناظر همچون قوه قضاییه مسوول رسیدگی به‬        ‫خوب و موثر برای نظام بانكی خواهد بود‪ .‬وی اعلام کرد؛‬
‫نرخ سود شورای پول و اعتبار مشكل دیگری است كه‬             ‫تخلفات بانك‌هاست‪ ،‬زیرا نماینده دادستان نیز در تركیب‬    ‫این موضوع از گذشته جزو اختیارات بانك مركزی بوده‬
                                                         ‫این هیات وجود دارد‪ .‬از آنجا كه هیچ مدیری بدون تایید‬    ‫اما ب ‌ه مرور زمان و همچنین با دخالت مسوولان دولتی‬
             ‫بان ‌كها و بانك مركزی با آن درگیر هستند‪.‬‬                                                           ‫و نهادهای مختلف‪ ،‬در عزل و نصب روسای بان ‌كها‪،‬‬
‫محمدرضا جمشیدی دبیركل سابق كانون بان ‌كها و‬                  ‫■ از آنجا که بانك مركزی مسوولیت‬                    ‫در عمل بانك مركزی از اجرای این اختیار فاصله گرفته‬
‫موسسات اعتباری خصوصی نیز معتقد است‪ :‬از آنجا كه‬                                                                  ‫بود‪ .‬به عقیده مظاهری‪ ،‬اجرای این اختیار از سوی بانك‬
‫بانك های دولتی بیشتر از بان ‌كهای خصوصی و موسسه‬                   ‫تایید صلاحیت حرفه ای مدیران‬                   ‫مركزی منافاتی با استقلال بان ‌كها ندارد و حتی م ‌یتوان‬
‫های اعتباری در معرض تسهیلات تكلیفی قرار دارند‪،‬‬                                                                  ‫از آن به ‌عنوان الزامی در راستای حمایت از دارای ‌ی‌های‬
‫بانك مركزی خواهان اختیارات بیشتر در مدیریت این‬                   ‫بانكی را در اختیار دارد و از سوی‬
‫بان ‌كهاست‪ .‬بانك های خصوصی و موسسه های اعتباری‬                                                                                       ‫سپرد‌هگذاران در بان ‌كها یاد كرد‪.‬‬
‫در زمینه مدیریت بانك مشمول قانون تجارت هستند‬                      ‫دیگر هیات انتظامی بانك‌ها به‬                  ‫شرایط خاص حاكم بر بان ‌كها سبب شده تا بانك‬
‫و باید طبق تصمیم مجمع عمومی و رای هیات مدیره‬                                                                    ‫مركزی به عنوان نهاد ناظر بر نظام پولی و بانكی كشور‪،‬‬
‫خود‪ ،‬مدیرعامل انتخاب كنند؛ هرچند كه در نهایت تایید‬             ‫عنوان نهادناظر همچون قوه قضاییه‬                  ‫مسوولیت تایید صلاحیت حرف ‌های مدیران بانكی را در‬
                                                                                                                ‫اختیار داشته باشد؛ از این‌رو «دستورالعمل نحو‌ه احراز‬
  ‫صلاحیت حرفه‌ای مدیران بانكی با بانك مركزی است‪.‬‬                    ‫مسوول رسیدگی به تخلفات‬                      ‫و سلب صلاحیت حرف ‌های مدیران مؤسسات اعتباری»‬
‫یکی از دلایلی که باعث شد قانونگذار در سال ‪1347‬‬                                                                  ‫در این زمینه تهیه شد‌هاست‪ .‬تدوین این دستورالعمل‪،‬‬
‫درصدد اصلاح قسمتی از قانون تجارت (مربوط به‬                      ‫بانك‌هاست‪ ،‬زیرا نماینده دادستان‬                 ‫الزامات قانونی نیز دارد؛ بر اساس ماده ‪ 96‬قانون پنجم‬
‫شرک ‌تهای سهامی) برآید‪ ،‬سو‌ءاستفاد‌ههای بسیاری بود‬                                                              ‫توسعه‪ ،‬انتخاب مدیرعامل و هیات مدیره بان ‌كهای دولتی‬
‫که از تشکیل ای ‌نگونه شرک ‌تها م ‌یشد و ضرر و زیان به‬                 ‫نیز در تركیب این هیات‬                     ‫منوط به صدور مجوز صلاحیت حرف ‌های آ ‌نها از سوی‬
‫اشخاص ثالث را در پی داشت که با مقایسه مواد ‪ 21‬تا‬
‫‪ 93‬قانون تجارت مصوب ‪ 1311‬با لایحه اصلاحی قانون‬                                ‫وجود دارد‬                                                          ‫بانك مركزی است‪،‬‬
‫تجارت مصوب ‪ 1347‬به اهمیتی که قانونگذار مجلس به‬                                                                  ‫ضمن آ ‌نكه طبق قانون اجازه تاسیس بان ‌كهای‬
‫حفظ حقوق اشخاص ثالث قائل شده م ‌یتوان پ ‌یبرد‪.‬‬           ‫بانك مركزی نمی تواند در نظام بانكی مشغول به كار شود‬    ‫غیردولتی مصوب سال ‪ 1379‬تصدی سم ‌تهای مدیریتی‬
‫اداره نادرست و غیرقانونی امور و عملیات شرک ‌تها‪ ،‬نه‬      ‫و اگر در صورت سلب صلاحیت قادر به ادامه فعالیت در‬       ‫در بان ‌كهای یاد شده مشروط به تایید صلاحیت داوطلبان‬
‫تنها ممکن است خساراتی را به صاحبان سهام وارد آورد‬        ‫بان ‌كها یا موسسات اعتباری نیست‪ ،‬پس م ‌یتوان گفت‬       ‫توسط بانك مركزی است‪ .‬با این اوصاف‪ ،‬هیچكس بدون‬
‫بلکه باعث ورود خسارات فراوان به بستانکاران شرکت‬          ‫كه بانك مركزی از اختیارات كافی در این زمینه برخوردار‬   ‫مجوز بانك مركزی نمی‌تواند مدیر بانك شود و هیات مدیره‬
‫م ‌یشود و به این جهت اغلب قوانین امروزه اکتفاء به‬                                                               ‫نیز در صورت عزل مدیرعامل باید برای انتخاب مدیرعامل‬
‫اعلام مسوولیت مدیران به طور کلی درموردی که مرتکب‬                                                     ‫است‪.‬‬       ‫جدید باز هم نظر بانك مركزی را اخذ كند‪ ،‬همچنان كه‬
‫تقصیر شده باشند‪ ،‬نم ‌یکنند بلکه تقصیرهای مزبور را‬        ‫همچنین قانون تجارت انتخاب مدیرعامل را برعهده‬           ‫چندی پیش هیات مدیره یكی از موسسه‪-‬های اعتباری‪،‬‬
‫تصریح م ‌یکنند‪ .‬مجامع عمومی شرک ‌تها به عنوان ارگان‬      ‫هیات مدیره بانك قرار داده است؛ هیات مدیره فردی را‬      ‫مدیرعامل را عزل كرد اما با حكم بانك مركزی‪ ،‬مدیرعامل‬
‫تصمیم گیرنده به منزله مغز و مدیران یا اداره کنندگان به‬   ‫انتخاب م ‌یكند و بانك مركزی صلاحیت حرفه ای وی را‬
‫منزله دس ‌تهای شخص حقوقی م ‌یباشند و هر اقدامی‬                                                                                   ‫پیشین در مسوولیت خود باقی ماند‪.‬‬
‫که مدیران انجام دهند در این صورت شخص حقوقی آن را‬                 ‫برای تصدی مسوولیت بانك تایید یا رد م ‌یكند‪.‬‬
‫انجام داده و نم ‌یتوان منکر آن شد‪ ،‬هما ‌نگونه اگر انسان‬  ‫اعطای اختیارات بیشتر به بانك مركزی در زمینه‬                  ‫هیات انتظامی بانك‌ها چه م ‌یكند‬
‫با دست خود‪ ،‬کاری را انجام دهد نم ‌یتوان گفت کار را‬       ‫مدیریت بان ‌كها در تضاد با قانون تجارت خواهد بود زیرا‬  ‫البته قانون پولی و بانكی مصوب سال ‪ 1351‬برای‬
                                                         ‫این معنی را م ‌یدهد كه بانك مركزی م ‌یتواند فردی را‬    ‫پیگیری تخلفات بان ‌كها نیز راهكارهایی برای مجازات‬
      ‫انسان انجام نداده بلکه دست او انجام دادهاست‪.‬‬       ‫منصوب كرده یا وی را عزل كند؛ بنابراین اگر مشكلی در‬     ‫بانك و مدیران آن در نظر گرفته شده‌است؛ بر اساس‬
                                                         ‫بانك پیش آید دیگر هیات مدیره در برابر مجمع عمومی‬       ‫ماده ‪ 44‬این قانون‪ ،‬هیات انتظامی بان ‌كها شامل نماینده‬
                                                                                                                ‫دادستان‌كل‪ ،‬نماینده كانون بان ‌كها‪ ،‬یك نفر از اعضای‬
                                                                                     ‫نم ‌یتواند پاسخگو باشد‪.‬‬    ‫شورای پول و اعتبار و دبیركل بانك مركزی مسوول‬
                                                         ‫محدود كردن اختیارات هیات مدیره در فرآیند‬               ‫رسیدگی به تخلفات بان ‌كها و موسسات اعتباری است‪.‬‬
                                                         ‫پاسخگویی آنها به سهامداران ایجاد اخلال م ‌یكند و اگر‬   ‫در قانون به نسبت تخلفی كه انجام شده‪ ،‬مجازا ‌تهایی‬
                                                                                                                ‫از تذكر كتبی به مدیران یا متصدیان متخلف تا پرداخت‬
                                                                                                                ‫جریمه و حتی ممنوع ساختن بانك یا موسسه اعتباری‬
                                                                                                                ‫غیربانكی از انجام بعضی امور بانكی به طور موقت یا دائم‬
                                                                                                                ‫دیده شد‌هاست‪ .‬از این رو بانك مركزی از طریق هیات‬
                                                                                                                ‫انتظامی نیز بان ‌كها را رصد می كند تا در صورت بروز‬

                                                                                                                           ‫تخلف‪ ،‬هم بانك و هم مدیران را جریمه كند‪.‬‬

                                                                                                                          ‫نباید اختیارات هیات مدیره‬

                                                                                                                               ‫بانك محدود شود‬
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47