Page 27 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 27

‫‪25‬‬  ‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره دوم‬

‫واقعـی فراهـم شـود آیـا ایـن تعویـض بـا افزایـش‬         ‫بـــه اســـکناس متناظـــر آن بـــه همـــان انـــدازه یـــا‬   ‫خـــود را بـــا مقـــداری پـــول معاوضـــه م ‌یکنـــد‬
‫ارزش همــراه اســت؟ اگرچــه بــه اســم ایــن گونــه‬     ‫عـــدد ســـابق باشـــد‪ .‬بـــه وجـــه دیگـــر پولـــی کـــه‬   ‫ولـــی در ســـال بعـــد قیمـــت همـــان کالا افزایـــش‬
‫دیـده می‌شـود‪ ،‬امـا آیـا در ایـن معاملـه (معاوضـه)‬      ‫امــروز در دســت فــرد اســت همــان اســم ســابق‬             ‫داشـــته اســـت و شـــخص بایـــد بـــرای دریافـــت‬
‫کسـی ارزش بیشـتری دریافـت نکـرده اسـت‪ .‬چـرا‬             ‫را نـــدارد‪ ،‬ب ‌هعنـــوان مثـــال یـــک قطعـــه اســـکناس‬    ‫همـــان کالایـــی کـــه مایملـــک وی بـــوده اســـت‪،‬‬
‫کـه قبـ ًا بـا ‪ 10000‬عـدد اسـکناس «‪500‬ريالـی»‬           ‫بـــا تصویـــر دانشـــگاه تهـــران را در نظـــر بگیـــرد در‬  ‫پـــول بیشـــتری از آنچـــه دریافـــت کـــرده اســـت‬
‫می‌تــوان یــک ســکه یــا مثــ ًا ‪ 100‬کیلــو میــوه‬     ‫ابتـــدای چـــاپ بانـــک مرکـــزی نـــام آن را «‪500‬‬          ‫بپـــردازد‪ .‬در ایـــن صـــورت آیـــا تعویـــض کالا یـــا‬
‫خریـد پـس از گـذر زمـان مـورد اشـاره بـا همـان‬          ‫ریالـــی» گذاشـــته اســـت کـــه بـــه فـــرض ‪10.000‬‬
‫‪ 10000‬عـدد اسـکناس «‪1000‬ريالـی» جدیـد مـی‬               ‫ســـکه طـــا ارزش داشـــت‪ ،‬بعـــد از زمانـــی کـــه‬               ‫خدمـــات بـــا پـــول کاری معقولانـــه اســـت؟‬
‫تــوان همــان مقــدار ســکه و یــا ‪ 100‬کیلــو میــوه‬    ‫تــورم بــه ‪ 100‬درصــد رســیده باشــد ارزش آن بــه‬           ‫تعریـــف ربـــا در اصطـــاح فقهـــا معمـــولا‬
‫را خریـداری نمـود‪ .‬بهتریـن اسـمی کـه بـه اضافـه‬         ‫نیــم «‪ 500‬ریالــی» کاهــش یافتــه اســت‪ .‬و بانــک‬           ‫بدین‌صـــورت اســـت؛ معاوضـــه مالـــی بـــه مالـــی‬
‫پــول دریافتــی از بانــک می‌تــوان اطــاق کــرد‬        ‫مرکــزی بایــد نــام آن را بــه «‪ 250‬ریالــی» تغییــر‬        ‫بــه میــزان دیگــر (زیادتــر) کــه ایــن دو اولاً هــم‬
‫«جبــران افــت ارزش پــول» اســت‪ .‬نتیجــاً ارزش‬         ‫دهـــد‪ .‬و باتوجـــه ب ‌هاینکـــه ارزش اســـکناس در‬           ‫جنــس باشــند ثانیــاً باکیــل یــا وزن انــدازه گیــری‬
‫اســکناس‌های دریافتــی جدیــد اگرچــه بــه اســم‬        ‫تعهــد بانــک مرکــزی اســت بایــد بانــک مرکــزی‬            ‫شــوند یــا قــرض دادن بــه شــرط دریافــت زیادتــر‪.‬‬
‫بزرگتــر باشــند امــا در واقعیــت بــه همــان میــزان‬
‫سـابق اسـت کـه شـاید شـامل تعریـف ربـا نباشـند‪.‬‬                ‫■ وقتی تورم مثبت است معنی‬
‫مه ‌متـر از همـه ایـن سـوال مطـرح اسـت کـه بـه‬                ‫دیگری نیز م ‌یتوان استنباط کرد‬
‫هـر میـزان اضافـه دریافتـی در معادلـه بـالا صـادق‬             ‫و آن ب ‌یارزش شدن واقعیت پول‬
‫اسـت؟ بـه تحقیـق خیـر؛ چـرا کـه همان‌طور کـه در‬              ‫رایج است‪ .‬یعنی اگر پول در جایی‬
‫مثـال بالا مطرح اسـت میـزان پول مـازادی که ارزش‬              ‫اندوخته شود‪ ،‬در زمانی دیگر ارزش‬
‫اضافـه ایجـاد نمـی کند معـادل مقداری اسـت که در‬              ‫خود را ندارد و مقدار افت ارزش آن‬
‫اثـر تـورم کاهـش یافته اسـت و بـه تحقیق بیشـتر از‬              ‫معادل نرخ متوسط تورم است‬
‫ظریـب تورم مورد اشـاره قطعـاً به عنوان ربا شـناخته‬
                                                        ‫هـر اسـکناس «‪ 500‬ریالـی» را دریافــــــت و بـه‬
                                    ‫خواهد شـد‪.‬‬          ‫جـــای آن یـــک اســـکناس «‪ 100‬ریالـــی» قدیمـــی‬
‫ســـوالی کـــه در اینجـــا لازم اســـت توســـط‬          ‫تحویــل دارنــده آن بدهــد‪ .‬امــا باتوجــه بــه توزیــع‬
‫اندیشـــمندان حـــوزه و فقهـــای اســـام بـــر روی آن‬   ‫وسـیع اسـکناس در جامعـه عمـ ًا امـکان چنیـن کاری‬
‫تمرکـــز شـــود و بـــه شـــفافیت آن کمـــک کننـــد‬     ‫وجــود نــدارد‪ .‬و ایــن بــه معنــی ضــرر بــرای مالــک‬
‫آن‌اســـت کـــه «ســـودی کـــه در بان ‌کهـــا بـــه‬
‫ســـپرده‌ها تعلـــق م ‌یگیـــرد بـــه خـــودی خـــود‬       ‫(دارنــده) اســکناس در جامعــه دارای تــورم اســت‪.‬‬
‫(ســـوای آنچـــه در تعریـــف بانکـــداری اســـامی‬       ‫فــرض می‌شــود کــه امــکان تعویــض اســکناس‬
‫از توکیـــل بانـــک بـــه ســـرمایه‌گذاری داده‬          ‫بـا ارزش قدیمـی بـا یـک اسـکناس دیگـر بـا ارزش‬
‫می‌شـــود‪ ).‬تـــا ســـقف (متوســـط) تـــورم بـــه‬

        ‫عنـــوان ربـــا شـــناخته خواهـــد شـــد؟»‬

                                                                                                                               ‫ارزش پول در گذر زمان‬
                                                                                                                     ‫هما ‌نطـــور کـــه در بـــالا اشـــاره شـــد‪ ،‬ارزش‬
                                                                                                                     ‫پـــول بایـــد در گـــذر زمـــان ثبـــات نســـبی داشـــته‬
                                                                                                                     ‫باشــد‪ .‬وقتــی تــورم مثبــت اســت معنــی دیگــری‬
                                                                                                                     ‫نیـــز می‌تـــوان اســـتنباط کـــرد و آن بـــ ‌یارزش‬
                                                                                                                     ‫شـــدن واقعیـــت پـــول رایـــج اســـت‪ .‬یعنـــی اگـــر‬
                                                                                                                     ‫پـــول در جایـــی اندوختـــه شـــود‪ ،‬در زمانـــی دیگـــر‬
                                                                                                                     ‫ارزش خـــود را نـــدارد و مقـــدار افـــت ارزش آن‬
                                                                                                                     ‫معـــادل نـــرخ متوســـط تـــورم اســـت‪ .‬بـــه زبـــان‬
                                                                                                                     ‫دیگـــر و بـــر اســـاس واقعیـــت مجـــازی پـــول کـــه‬
                                                                                                                     ‫اشــاره شــد‪ ،‬پولــی کــه امــروز در دســت فــرد در‬
                                                                                                                     ‫یــک جامعــه دارای تــورم قــرار دارد دیگــر همــان‬
                                                                                                                     ‫پــول گذشــته نیســت هــر چنــد کــه بــه اســم یــا‬
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32