Page 33 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 33

‫‪31‬‬  ‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره دوم‬

‫کارسـاز و انـرژی آفریـن باشـد کـه توفـان و تحـول برپا‬                       ‫فايـل صوتـي مشـاهده مي‌كنيـد‪.‬‬         ‫م ‌يخواسـتند تصمي ‌مگيـري در شـرايط بسـيار مبهـم‬
                 ‫کنـد و از یـک انـدک‪ ،‬بسـیار بسـازد‪.‬‬     ‫■ الوانـي‪ ،‬سـيد مهـدي‪ ،‬دانايي فرد‪ ،‬حسـن (‪،)1384‬‬          ‫و ب ‌ينظـم را توصيـف كننـد‪ .‬ايـن مـدل در واقـع پيـش‬
                                                         ‫در کتـاب تئـوري نظـم در ب ‌ينظمـي و مديريـت بیـان‬        ‫فر ‌ضهـاي مدل‌هـاي عقلائـي و سياسـي را زيـر سـئوال‬
‫‪ -2‬خـود سـازماندهی یـا سـازگاری پویـا‬                    ‫م ‌یکننـد در دنیـای واقعـی‪ ،‬آشـوب و تلاطـم بـه نوعـی‬     ‫بـرده و عدم حساسـيت آن‌ها به شـرايط مبهـم و ب ‌ينظم‬
‫‪ : Dynamic Adaptation‬سیسـتم‌های بـی‬                      ‫بـد و نامطلـوب شـمرده شـده و آن نشـانه ب ‌ینظمـی و‬
‫نظـم در ارتبـاط بـا محیط‌شـان ماننـد موجـودات زنـده‬      ‫سـازما ‌ننیافتگی قلمـداد می‌شـود و حالتـی منفـی بـه‬                   ‫را دليـل ب ‌ياعتبـاري آ ‌نهـا دانست ‌هاسـت‪.‬‬
‫عمـل م ‌یکننـد و نوعـی تطابـق و سـازگاری پویـا بیـن‬      ‫خـود گرفتـه اسـت‪ .‬امـا در بحـث مـا ب ‌ینظمی و آشـوب‬
‫خـود و محیـط پیرامون‌شـان ایجـاد م ‌یکنـد‪ ،‬بـراي‬         ‫بـه مفهـوم سـازما ‌ننیافتگی و عـدم کارآیـی و نیـز‬                         ‫پیشینه تحقیق‬
‫رسـيدن بـه موفقيـت همواره بايـد خلاق و نوآور باشـند‪،‬‬     ‫دره ‌مریختگـی نیسـت بلکـه ب ‌ینظمـی‪ ،‬بـر حضـور ابعاد‬     ‫■ لورنـز‪ ،‬ادوارد(‪ ،)1965‬تئـوری آشـفتگی یا آشـوب‬
‫امـا هنگامـي كـه سيسـتم بـه تعـادل سـازگار نزديـك‬        ‫غیرقابـل پی ‌شبینـی و اتفاقـی پدید‌ههـای پویایـی تاکید‬   ‫بـرای اولیـن بار توسـط دانشـمندی به نـام «ادوارد لورنز‬
‫مي‌شـود‪ ،‬بـراي حفـظ پويايـي نياز بـه تغييرات اساسـي‬                                                               ‫‪» Edvard Lorenz‬در هواشناسـی بـه کار برده شـد‬
‫درونـي دارنـد كـه ايـن تغييـرات بـه جـاي سـازگاري و‬        ‫دارد کـه ویژگی‌هـای خـاص خـود را دارا م ‌یباشـند‪.‬‬      ‫و آن را بـه یـک علـم تبدیـل نمـوده و سـپس در حیطه‬
‫تطبيـق بـا محيـط‪ ،‬سـازگاري پويـا را موجـب م ‌يگردد‪.‬‬                                                               ‫تمـام علـوم و مباحـث تجربی‪ ،‬ریاضـی‪ ،‬رفتـاری و‪ ...‬وارد‬
‫مـورگان معتقد اسـت‪ :‬آشـفتگي‪ ،‬سـازگاريها و انطباق را‬                    ‫پای ‌ههای تئوری آشوب‬                       ‫شـد‪ .‬در يـک تلاش بيهـوده بـراي مدل سـازي شـرايط‬
‫درهم ميشـكند‪ ،‬باعث خلاقيت مسـتمر در سـايه تخريب‬          ‫نظریـه آشـوب دارای ویژگـی منحصربـه فردی اسـت‬             ‫آب و هـوا‪ ،‬معروف‌تريـن سـمبل آشـوب (جایـزه لورنـز)‬
‫خلاقيت پيشـين مي‌شـود‪ .‬مـورگان خاصيـت خودنظمي‬            ‫کـه بازتـاب بسـیار مهمـی نیـز در مدیریـت ایجـاد کرده‬
                                                         ‫اسـت؛ بـه طور ‌یکـه ایـن ویژگـی ضررهـای جـدی بـر‬                                              ‫را کشـف کرد‪.‬‬
         ‫در سيسـتم‌ها را تابـع چهـار اصـل م ‌يدانـد‪:‬‬     ‫پیکـره پارادایـم سـنتی وارد آورده اسـت و مـ ‌یرود تـا‬    ‫■ هیلـز (‪ ،)1990‬آشـوب را ای ‌نگونـه تعریف م ‌یکند‪:‬‬
‫الـف) سيسـتم بايـد تـوان احسـاس و درك محيـط و‬            ‫اسـاس پارادایـم تـازه‌ای را در اقتصـاد و مدیریـت شـکل‬    ‫ب ‌ینظمـی و آشـوب نوعـی ب ‌ینظمـی منظـم یـا نظـم در‬
                                                                                                                  ‫پـی ب ‌ینظمـی اسـت‪ .‬ب ‌ینظمـی از آن رو کـه نتایـج آن‬
           ‫جـذب اطلاعـات از محيـط را داشـته باشـد‪.‬‬                                                    ‫د هد ‪.‬‬      ‫غی ‌رقابـل پی ‌شبینـی اسـت و منظـم بـودن جهـت کـه از‬
‫ب ) سيسـتم بايـد قـادر به برقـراري ارتبـاط بين اين‬       ‫‪ -1‬اثـر پروانـ ‌های ‪ : Butterfly Effect‬لورنـز‬            ‫نوعـی قطعیـت برخـوردار اسـت‪ .‬ب ‌ينظمـي در مفهـوم‬
                                                         ‫درتحقيقـات خـود به شـگفتي بـه اين نتيجه رسـيد كه‬         ‫علمـي يـك مفهوم رياضي محسـوب م ‌يشـود كه شـايد‬
                          ‫اطلاعـات و عمليات باشـد‪.‬‬       ‫يـك تغييـر جزئـي در شـرايط اوليه معـادلات پي ‌شبيني‬      ‫نتـوان خيلـي دقيـق آ ‌نرا تعريـف كرد اما مي‌تـوان آن را‬
                          ‫ج ) آگاهي از انحرافات‪،‬‬         ‫كننـده جـوي؛ منجـر به تغييرات بسـيار شـديد در نتايج‬
 ‫د ) توانايي اجراي عمليات اصلاحي را داشته باشد‪.‬‬          ‫حاصـل ازآن‌هـا م ‌يگـردد‪ .‬بـه عبـارت ديگر اثـر پرونه‌اي‬         ‫نوعـي اتفاقـي بـودن همراه بـا قطعيت دانسـت‪.‬‬
‫‪ -3‬جاذب ‌ههای غریب ‪:Strange Attractors‬‬                   ‫ايـن تئـوري بـه گونه‌اي اسـت كه يـك تغييـر جزئي در‬       ‫■ اچ‪ .‬آدامـز آشـفتگي را اي ‌نگونـه تعريـف مي‌كند‪ :‬از‬
‫جاذبه‌هـای غریـب بـر خلاف جاذبه‌هـای قبلـی‪ ،‬ب ‌ینظم‬      ‫ابتـدا منجـر بـه يـك تغييـر بسـيار بـزرگ در پايـان كار‬   ‫آشـفتگي‪ ،‬زندگـي زایيـده م ‌يشـود درحالي‌كـه از نظـم‪،‬‬
‫هسـتند و بـه همیـن خاطـر برخـی آن‌هـا را جاذبه‌های‬       ‫خواهـد شـد بديـن مفهـوم كـه مثل ًا اگـر پروانـه‌اي در‬
‫ب ‌ینظمـی می‌نامنـد‪ .‬جاذب ‌ههـاي غريـب بـدون الگـو‬       ‫«پكن»پـر بزنـد ممكـن اسـت بـر اثـر ايـن پـرزدن ابري‬                                 ‫عـادت بـه وجـود مي‌آيد‪.‬‬
‫نيسـتند و از الگـوي خاصـي پيـروي مي‌كننـد و ارزش‬         ‫حركـت كـرده و در «نيويـورك» توفانـي ايجـاد شـود‪.‬‬         ‫■ مايـکل فاينبـام‪ ،‬مـي و يـورک همـه ايده‌هـاي‬
‫آن‌هـا هـم در هميـن الگـو داشـتن اسـت ايـن جاذب ‌هها‪،‬‬    ‫ایـن تئـوری‪ ،‬توجیهـی عقلانـی و کامـل از رفتارهـا و‬       ‫گذشـته را جمـع‌آوري کردنـد تـا بتواننـد اصـول يـک‬
‫داراي ويژگي‌هـاي هندسـي پيچيـده‌اي هسـتند و داراي‬        ‫تصمی ‌مگیری‌هـای مدیـران کارآفریـن و خلاق و موفـق‬        ‫نظريـه کاربـردي را پايه‌ريـزي کننـد و پـس از آن «لی و‬
‫ابعـاد غيـر صحيـح مـي باشـند و مسـير آ ‌نهـا بـه هـم‬     ‫م ‌یدهـد کـه بـا یـک حرکـت مناسـب و کـم انـرژی‪،‬‬
‫پيچيـده؛ چنـد جهـت و گسـترده اسـت‪ .‬در جاذبه‌هـاي‬         ‫مـی تـوان موجبـات تحـول و دگرگونی‌هـای عظیـم و‬                ‫ویـورک» عنـوان «نظريـه آشـوب» را برگزيدنـد‪.‬‬
‫غريـب هيـچ مسـيري تكـرار نم ‌يشـود و هر مسـير براي‬       ‫موفقیتهای شـگرف در سـازمان شـد‪ .‬یک اندیشـه خلاق‬          ‫■ ژوليـا و فاتـو معادلـه سـاده‌اي را پيـدا کردنـد کـه‬
‫خـود مسـيري جديد اسـت‪ .‬جاذبه‌هاي غريـب از تصاوير‬         ‫همچـون یـک بـا ‌لزدن پروانـه در مسـیری آ ‌نچنـان‬         ‫اشـکال هندسـي ب ‌ينهايـت پيچيـده‌اي را توليـد م ‌يکرد‬
‫هندسـي برگرفتـه كه قـوم «اينـكا» در بیابـان پرو حك‬                                                                ‫و ايـن کار مبنـاي تحقيقـات مندلبـرات شـد و او ايـن‬
‫كرد‌هانـد كـه اگـر از نزديـك بـه آن‌هـا نـگاه كنيـم نـه‬                                                           ‫اشـکال هندسـي را فراکتـال ناميـد‪ .‬تصاويـري مشـابه‬
                                                                                                                  ‫آنچـه كـه در ‪ Media Player‬هنـگام پخـش يـك‬
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38