Page 33 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 33
31 ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی -شماره دوم
کارسـاز و انـرژی آفریـن باشـد کـه توفـان و تحـول برپا فايـل صوتـي مشـاهده ميكنيـد. م يخواسـتند تصمي مگيـري در شـرايط بسـيار مبهـم
کنـد و از یـک انـدک ،بسـیار بسـازد. ■ الوانـي ،سـيد مهـدي ،دانايي فرد ،حسـن (،)1384 و ب ينظـم را توصيـف كننـد .ايـن مـدل در واقـع پيـش
در کتـاب تئـوري نظـم در ب ينظمـي و مديريـت بیـان فر ضهـاي مدلهـاي عقلائـي و سياسـي را زيـر سـئوال
-2خـود سـازماندهی یـا سـازگاری پویـا م یکننـد در دنیـای واقعـی ،آشـوب و تلاطـم بـه نوعـی بـرده و عدم حساسـيت آنها به شـرايط مبهـم و ب ينظم
: Dynamic Adaptationسیسـتمهای بـی بـد و نامطلـوب شـمرده شـده و آن نشـانه ب ینظمـی و
نظـم در ارتبـاط بـا محیطشـان ماننـد موجـودات زنـده سـازما ننیافتگی قلمـداد میشـود و حالتـی منفـی بـه را دليـل ب ياعتبـاري آ نهـا دانست هاسـت.
عمـل م یکننـد و نوعـی تطابـق و سـازگاری پویـا بیـن خـود گرفتـه اسـت .امـا در بحـث مـا ب ینظمی و آشـوب
خـود و محیـط پیرامونشـان ایجـاد م یکنـد ،بـراي بـه مفهـوم سـازما ننیافتگی و عـدم کارآیـی و نیـز پیشینه تحقیق
رسـيدن بـه موفقيـت همواره بايـد خلاق و نوآور باشـند، دره مریختگـی نیسـت بلکـه ب ینظمـی ،بـر حضـور ابعاد ■ لورنـز ،ادوارد( ،)1965تئـوری آشـفتگی یا آشـوب
امـا هنگامـي كـه سيسـتم بـه تعـادل سـازگار نزديـك غیرقابـل پی شبینـی و اتفاقـی پدیدههـای پویایـی تاکید بـرای اولیـن بار توسـط دانشـمندی به نـام «ادوارد لورنز
ميشـود ،بـراي حفـظ پويايـي نياز بـه تغييرات اساسـي » Edvard Lorenzدر هواشناسـی بـه کار برده شـد
درونـي دارنـد كـه ايـن تغييـرات بـه جـاي سـازگاري و دارد کـه ویژگیهـای خـاص خـود را دارا م یباشـند. و آن را بـه یـک علـم تبدیـل نمـوده و سـپس در حیطه
تطبيـق بـا محيـط ،سـازگاري پويـا را موجـب م يگردد. تمـام علـوم و مباحـث تجربی ،ریاضـی ،رفتـاری و ...وارد
مـورگان معتقد اسـت :آشـفتگي ،سـازگاريها و انطباق را پای ههای تئوری آشوب شـد .در يـک تلاش بيهـوده بـراي مدل سـازي شـرايط
درهم ميشـكند ،باعث خلاقيت مسـتمر در سـايه تخريب نظریـه آشـوب دارای ویژگـی منحصربـه فردی اسـت آب و هـوا ،معروفتريـن سـمبل آشـوب (جایـزه لورنـز)
خلاقيت پيشـين ميشـود .مـورگان خاصيـت خودنظمي کـه بازتـاب بسـیار مهمـی نیـز در مدیریـت ایجـاد کرده
اسـت؛ بـه طور یکـه ایـن ویژگـی ضررهـای جـدی بـر را کشـف کرد.
در سيسـتمها را تابـع چهـار اصـل م يدانـد: پیکـره پارادایـم سـنتی وارد آورده اسـت و مـ یرود تـا ■ هیلـز ( ،)1990آشـوب را ای نگونـه تعریف م یکند:
الـف) سيسـتم بايـد تـوان احسـاس و درك محيـط و اسـاس پارادایـم تـازهای را در اقتصـاد و مدیریـت شـکل ب ینظمـی و آشـوب نوعـی ب ینظمـی منظـم یـا نظـم در
پـی ب ینظمـی اسـت .ب ینظمـی از آن رو کـه نتایـج آن
جـذب اطلاعـات از محيـط را داشـته باشـد. د هد . غی رقابـل پی شبینـی اسـت و منظـم بـودن جهـت کـه از
ب ) سيسـتم بايـد قـادر به برقـراري ارتبـاط بين اين -1اثـر پروانـ های : Butterfly Effectلورنـز نوعـی قطعیـت برخـوردار اسـت .ب ينظمـي در مفهـوم
درتحقيقـات خـود به شـگفتي بـه اين نتيجه رسـيد كه علمـي يـك مفهوم رياضي محسـوب م يشـود كه شـايد
اطلاعـات و عمليات باشـد. يـك تغييـر جزئـي در شـرايط اوليه معـادلات پي شبيني نتـوان خيلـي دقيـق آ نرا تعريـف كرد اما ميتـوان آن را
ج ) آگاهي از انحرافات، كننـده جـوي؛ منجـر به تغييرات بسـيار شـديد در نتايج
د ) توانايي اجراي عمليات اصلاحي را داشته باشد. حاصـل ازآنهـا م يگـردد .بـه عبـارت ديگر اثـر پرونهاي نوعـي اتفاقـي بـودن همراه بـا قطعيت دانسـت.
-3جاذب ههای غریب :Strange Attractors ايـن تئـوري بـه گونهاي اسـت كه يـك تغييـر جزئي در ■ اچ .آدامـز آشـفتگي را اي نگونـه تعريـف ميكند :از
جاذبههـای غریـب بـر خلاف جاذبههـای قبلـی ،ب ینظم ابتـدا منجـر بـه يـك تغييـر بسـيار بـزرگ در پايـان كار آشـفتگي ،زندگـي زایيـده م يشـود درحاليكـه از نظـم،
هسـتند و بـه همیـن خاطـر برخـی آنهـا را جاذبههای خواهـد شـد بديـن مفهـوم كـه مثل ًا اگـر پروانـهاي در
ب ینظمـی مینامنـد .جاذب ههـاي غريـب بـدون الگـو «پكن»پـر بزنـد ممكـن اسـت بـر اثـر ايـن پـرزدن ابري عـادت بـه وجـود ميآيد.
نيسـتند و از الگـوي خاصـي پيـروي ميكننـد و ارزش حركـت كـرده و در «نيويـورك» توفانـي ايجـاد شـود. ■ مايـکل فاينبـام ،مـي و يـورک همـه ايدههـاي
آنهـا هـم در هميـن الگـو داشـتن اسـت ايـن جاذب هها، ایـن تئـوری ،توجیهـی عقلانـی و کامـل از رفتارهـا و گذشـته را جمـعآوري کردنـد تـا بتواننـد اصـول يـک
داراي ويژگيهـاي هندسـي پيچيـدهاي هسـتند و داراي تصمی مگیریهـای مدیـران کارآفریـن و خلاق و موفـق نظريـه کاربـردي را پايهريـزي کننـد و پـس از آن «لی و
ابعـاد غيـر صحيـح مـي باشـند و مسـير آ نهـا بـه هـم م یدهـد کـه بـا یـک حرکـت مناسـب و کـم انـرژی،
پيچيـده؛ چنـد جهـت و گسـترده اسـت .در جاذبههـاي مـی تـوان موجبـات تحـول و دگرگونیهـای عظیـم و ویـورک» عنـوان «نظريـه آشـوب» را برگزيدنـد.
غريـب هيـچ مسـيري تكـرار نم يشـود و هر مسـير براي موفقیتهای شـگرف در سـازمان شـد .یک اندیشـه خلاق ■ ژوليـا و فاتـو معادلـه سـادهاي را پيـدا کردنـد کـه
خـود مسـيري جديد اسـت .جاذبههاي غريـب از تصاوير همچـون یـک بـا لزدن پروانـه در مسـیری آ نچنـان اشـکال هندسـي ب ينهايـت پيچيـدهاي را توليـد م يکرد
هندسـي برگرفتـه كه قـوم «اينـكا» در بیابـان پرو حك و ايـن کار مبنـاي تحقيقـات مندلبـرات شـد و او ايـن
كردهانـد كـه اگـر از نزديـك بـه آنهـا نـگاه كنيـم نـه اشـکال هندسـي را فراکتـال ناميـد .تصاويـري مشـابه
آنچـه كـه در Media Playerهنـگام پخـش يـك