Page 38 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 38

‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره دوم‬                 ‫‪36‬‬

‫افزایش رقابت و بهبود ساختار حاکمیت شرکتی بان ‌کها‬       ‫طریق تسهیلات تکلیفی و غیره) همان اثر مالکیت کامل‬         ‫تضاد منافع است و بنابراین‪ ،‬مشکل جدی در حاکمیت‬
                                   ‫خواهند داشت‪.‬‬         ‫دولتی را دارد‪ .‬به زبان ساده‪ ،‬بایستی مالکیت بانک در‬       ‫شرکتی بان ‌کها ایجاد م ‌یکند‪ .‬به‌علاوه‪ ،‬در مورد‬
                                                        ‫اختیار سها ‌مدارانی باشد که به دنبال حداکثر کردن سود‬     ‫بانک‌های دولتی‪ ،‬سپرد‌هگذاران و سایر تأمی ‌نکنندگان‬
‫‪-5‬تدوین دستورالعمل حاکمیت شرکتی‬                                                                                  ‫اعتبار ب ‌هدلیل اطمینان از حمایت دولت‪ ،‬انگیزه بسیار‬
‫بان ‌کها‪ :‬با توجه به ویژگی‌های خاص صنعت بانکی‬                                           ‫اقتصادی هستند‪.‬‬           ‫کمتری برای نظارت و پایش بانک در مقایسه با‬
‫که ذکر شد‪ ،‬لازم است دستورالعمل مستقلی برای‬
‫حاکمیت شرکتی بانک‌ها تدوین شود‪ .‬اخیراً نهادهای‬              ‫■ بایسـتی مالکیـت بانـک در اختیـار‬                                            ‫بان ‌کهای خصوصی دارند‪.‬‬
‫نظارتی خبر از ابلاغ قریب‌الوقوع چنین دستورالعملی‬            ‫سـهامدارانی باشـد کـه بـه دنبـال‬                     ‫نکته دیگر اینکه معمولاً دول ‌تهایی که مالک‬
                                                            ‫حداکثر کردن سـود اقتصادی هستند‬                       ‫بان ‌کها هستند با محدود‌کردن رقابت و ممانعت از‬
           ‫داد‌هاند که باید آن را به فال نیک گرفت‪.‬‬                                                               ‫ورود بازیگران جدید به صنعت‪ ،‬تلاش م ‌یکنند کنترل‬
‫‪ -6‬تدوین دستورالعمل حقوق و پاداش برای‬                   ‫‪ -3‬تغییر برنام ‌ههای تضمین سپرده از وضعیت‬                ‫خود بر نظام مالی را حفظ کنند‪ .‬این امر‪ ،‬مانع اعمال‬
‫مدیران بانکی‪ :‬پس از بحران مالی ‪ ،2008‬یکی از موارد‬       ‫تضمین بی‌قید و شرط کنونی‪ :‬لازم است صندوق‬                 ‫حاکمیت شرکتی از طریق رقابت در بازار محصول و‬
‫مورد توجه در قانون داد‪-‬فرنک (‪)Dodd-Frank Act‬‬            ‫تضمین سپرده با ارائه فرمولی‪ ،‬هزینه‌ای متناسب با‬          ‫نیز بازار ادغام و تملک شرکت‌ها می‌شود‪ .‬این موضوع‬
‫تعیین سیاست‌های مربوط به ساختار حقوق و مزایای‬           ‫میزان پرخطر بودن بانک جهت تضمین سپرده‌های‬                ‫ب ‌هخصوص در کشورهای در حال‌توسعه حادتر است‬
‫مدیران بانکی با هدف کنترل رفتار پرخطر آن‌ها و‬           ‫وی تعیین نماید‪ .‬به‌علاوه‪ ،‬محدودسازی سقف تضمین‬            ‫و آمارها نشان م ‌یدهد درحالی‌که در کشورهای‬
‫تأمین منافع بلندمدت تمام ذینفعان بوده است‪.‬‬              ‫سپرده باعث می‌شود سپرد‌هگذاران بزرگ‪ ،‬انگیزه‬              ‫توسعه‌یافته‪ ،‬تنها ‪ 5‬درصد از درخواست‌های مجوز‬
‫اخیراً نیز تدوین قوانینی برای بازپ ‌سگرفتن بخشی‬                                                                  ‫تأسیس بانک توسط بانک مرکزی رد می‌شوند‪ ،‬این رقم‬
‫از حقوق پرداخت‌شده در صورت عملکرد نامناسب‬                                ‫نظارت بر رفتار بانک را پیدا کنند‪.‬‬       ‫در کشورهای درحال‌توسعه ‪ 45‬درصد است‪ .‬متأسفانه‬
‫بانک‌ها مورد توجه قرار گرفته که هدف آن‪ ،‬تغییر‬           ‫‪ -4‬فراه ‌منمودن امکان ورود بان ‌کها و‬                    ‫در کشور ما نیز یکی از ابزارهای مورداستفاده توسط‬
‫نگاه مدیران از سودآوری کوتاه‌مدت‪ ،‬به تأمین منافع‬        ‫سرمای ‌هگذاران خارجی‪ :‬ورود بان ‌کهای خارجی از‬            ‫بانک مرکزی‪ ،‬محدود کردن ورود بازیگران جدید به‬
‫بلندمدت اقتصادی برای بانک است‪ .‬پیشنهاد می‌شود‬           ‫ی ‌کسو دسترسی بنگا‌هها‪ ،‬ازجمله بنگا‌ههای کوچک و‬          ‫صنعت بانکی بوده است که از یک‌سو اخذ مجوز را‬
‫تدوین چنین سیاس ‌تهایی در دستور کار قرار گیرد‬           ‫متوسط به منابع مالی را تسهیل م ‌یکند و از سوی دیگر‪،‬‬      ‫محدود به نهادهای دارای وابستگی سیاسی کرده و‬
‫تا مدیران بانک‌ها و مؤسسات مالی‪ ،‬منافع بلندمدت‬          ‫بررس ‌یها نشان م ‌یدهد بان ‌کهای خارجی انگیزه بیشتری‬     ‫از سوی دیگر‪ ،‬بخش بزرگی از فعالیت‌های بانکی را‬
‫کلیه ذینفعان را مبنای تصمی ‌مگیری خود قرار دهند‪.‬‬        ‫برای رقابت با بان ‌کهای دولتی دارند و لذا اثر بیشتری در‬  ‫از بخش نظار ‌ت شده و رسمی‪ ،‬به‌سوی مؤسسات غیر‬
‫در مجمـــوع‪ ،‬ب ‌هنظـــر م ‌یرســـد اصـــاح ســـاختار‬
‫حاکمیـــت شـــرکتی بان ‌کهـــا‪ ،‬حلقـــه مفقـــوده و‬                                                                    ‫مجاز و خارج از حیطه نظارت سوق داده است‪.‬‬
‫یکـــی از گا ‌مهـــای ضـــروری بـــرای اصـــاح نظـــام‬
‫بانکـــی و اجتنـــاب از وقـــوع بحرا ‌نهـــای مشـــابه‬                                                                 ‫راهکارهای اصلاح حاکمیت شرکتی‬
‫بحـــران کنونـــی در ســـاختار تأمیـــن مالـــی‬                                                                               ‫در نظام بانکی ایران‬
‫کشــورمان اســت و اجــرای آن بایــد در دســتور کار‬
                                                                                                                 ‫با توجه به ملاحظات فوق‪ ،‬مجموعه‌ای از راهکارها‬
              ‫نظـــام مالـــی کشـــور قـــرار گیـــرد‪.‬‬                                                           ‫و توصیه‌های سیاستی را به‌ منظور اصلاح حاکمیت‬

                                                                                                                   ‫شرکتی در نظام بانکی کشورمان م ‌یتوان ارائه داد‪:‬‬
                                                                                                                 ‫‪ -1‬الزام بان ‌کها به افشای بیشتر اطلاعات‪:‬‬
                                                                                                                 ‫شفافیت هرچه بیشتر بان ‌کها باعث کاهش عدم‬
                                                                                                                 ‫تقارن اطلاعاتی میان مدیران و ذی‌نفعان بیرونی شده‬
                                                                                                                 ‫و نظارت آن‌ها بر رفتار بانک‌ها اثر مهمی در اصلاح‬
                                                                                                                 ‫انگیزه و رفتار بانک‌ها خواهد داشت‪ .‬در نظام‌های‬
                                                                                                                 ‫مالی توسعه‌یافته‪ ،‬گزارش‌های سالانه بان ‌کهای بزرگ‬
                                                                                                                 ‫حاوی صدها صفحه اطلاعات در مورد جزئیات فعالیت‬
                                                                                                                 ‫و عملکرد آن‌هاست‪ .‬به‌علاوه‪ ،‬در برخی نظام‌های مالی‬
                                                                                                                 ‫ازجمله آمریکا‪ ،‬کلیه بان ‌کها حتی اگر سهام آن‌ها‬
                                                                                                                 ‫در بورس نباشد‪ ،‬موظف به پرکردن فرم‌های افشای‬
                                                                                                                 ‫اطلاعات مالی و انتشار آن از طریق نهادهای نظارتی‬

                                                                                                                                                         ‫هستند‪.‬‬
                                                                                                                 ‫‪ -2‬کاهش مالکیت دولت‪ :‬برای از بین بردن‬
                                                                                                                 ‫اختلالات ناشی از مالکیت دولتی در نظام بانکی لازم‬
                                                                                                                 ‫است مالکیت دولت در بان ‌کها کاهش یابد‪ .‬طبیعتاً‬
                                                                                                                 ‫مالکیت نهادهای شب ‌ه دولتی که از نظر انگیز‌هها و‬
                                                                                                                 ‫رفتارها مشابه دولت هستند نیز جزو مالکیت دولتی به‬
                                                                                                                 ‫حساب م ‌یآید و عمل ًا واگذاری به این نهادها کمکی‬
                                                                                                                 ‫به بهبود ساختار بان ‌کها نم ‌یکند‪ .‬ب ‌‌هعلاوه‪ ،‬در بسیاری‬
                                                                                                                 ‫از موارد‪ ،‬اگرچه دولت سهامدار عمده بانک نبوده‬
                                                                                                                 ‫و مثل ًا مالکیت آن به یک عضو هیا ‌ت مدیره محدود‬
                                                                                                                 ‫شده است‪ ،‬اعمال‌نفوذ در تصمیمات کلیدی بانک (از‬
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43