Page 37 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 37

‫‪35‬‬  ‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره دوم‬

‫آن‪ ،‬از وضعیـت نامطلـوب بانـک بی‌اطلاع م ‌یماننـد‪.‬‬      ‫بان ‌کهـا چنـدان رایـج نیسـت و شـرکت‌ها ب ‌هراحتـی‬      ‫مختلفـی در کشـورهای مختلـف انجـام‌شـده اسـت‬
‫از منظـر تأثیـر قوانیـن و مقـررات بانکـی نیـز‪ ،‬در‬      ‫از یـک بانـک بـه سـمت بانـک دیگـر نم ‌یرونـد‪ .‬ثانیاً‪،‬‬   ‫کـه نشـان م ‌یدهـد بخـش بزرگـی از وا ‌مهـای اعطـا‬
‫اکثـر کشـورها قوانیـن سـخ ‌تگیرانه‌ای بـرای مالکیت‬     ‫قوانیـن و مقـررات موجـود در صنعت بانکـداری امکان‬        ‫شـده در ایـن کشـورها بـر اسـاس ارتباطـات میـان‬
‫بانک‌هـا وجـود دارد کـه مانـع تمرکـز مالکیـت‬           ‫خریـد و تملـک یـا ادغـام بانک‌هـا را بسـیار دشـوارتر‬    ‫مجموعه‌هـای بـزرگ اقتصادی یـا خانواده‌هـای مالک‬
‫می‌شـود‪ .‬یکـی از مهم‌تریـن مکانیسـم‌های اعمـال‬         ‫و زمانبرتـر از سـایر صنایـع م ‌یکنـد و بنابرایـن تهدید‬  ‫کسـ ‌‌بو‌کارهای بـزرگ بـا بان ‌کهـا یـا مدیـران آن‬
‫حاکمیـت شـرکتی‪ ،‬وجـود مالکیـت متمرکـز اسـت‬             ‫خریـد و تملـک توسـط سـایرین چنـدان قابـل‌توجه‬           ‫صور ‌تم ‌یگیـرد‪ .‬ب ‌هعنـوان نمونـه‪ ،‬مطالعـات انجـام‬
‫کـه بـه سـهامداران عمـده امـکان نظـارت بـر رفتـار‬      ‫نیسـت‪ .‬ب ‌ه‌علاوه‪ ،‬هرچـه عدم تقـارن اطلاعاتـی میان‬      ‫‌شـده در مکزیـک نشـان م ‌یدهـد حـدود یک‪‌-‬پنجـم‬
‫و تصمیمـات مدیـران شـرکت را م ‌یدهـد‪ .‬بنابرایـن‪،‬‬       ‫مدیـران و سـایرین بالاتر باشـد تمایل سـرمای ‌هگذاران‬    ‫کل وام‌هـای اعطـا شـده در ایـن کشـور مبتنـی بـر‬
‫برخلاف سـایر صنایـع‪ ،‬در صنعـت بانکـداری تمرکـز‬         ‫بیرونـی بـه خریـد و تملک (بـه دلیل عدم شـناخت از‬        ‫ارتباطـات غیررسـمی و نـه ضوابط بانکی بوده اسـت و‬
‫مالکیـت نم ‌یتوانـد ب ‌هعنوان یـک ابزار قـوی حاکمیت‬                                                            ‫ایـن وام‌هـا علاوه بـر داشـتن نرخ بهـره بسـیار کمتر‪،‬‬
‫شـرکتی عمـل کنـد‪ .‬در بررسـی ‪ 107‬کشـور جهـان‬                                ‫ماهیـت شـرکت) کمتر اسـت‪.‬‬
‫نشـان داده شده اسـت در ‪ 41‬کشور‪ ،‬داشـتن مالکیت‬                                                                      ‫احتمـال بازپرداخـت بسـیار پایین‌تـری دارنـد‪.‬‬
‫بیـش از ‪ 50‬درصـد و در ‪ 37‬کشـور مالکیـت بیـش از‬              ‫■ عدم شفافیت جزئیات فعالیت‬                         ‫همی ‌نطـور مطالعـات دیگـری در کشـور روسـیه‬
                                                            ‫بان ‌کهاونیزامکانتغییر سریعترکیب‬                   ‫نشـان م ‌یدهـد کـه ‪ 71‬درصـد وا ‌مها به مدیـران خود‬
          ‫‪ 25‬درصـد در یـک بانـک ممنـوع اسـت‪.‬‬                ‫دارای ‌یها به دلیل ماهیت غیرفیزیکی‬                 ‫بان ‌کهـا و وابسـتگان آ ‌نهـا پرداخـت می‌شـده کـه‬
‫یکــی دیگــر از جنب ‌ههــای قوانیــن و مداخــات‬             ‫آ ‌نها به مدیران امکان پنهان کردن‬                  ‫بخـش بزرگی از آن هیـچ‌گاه بازپرداخت نمی‌شـود‪ .‬به‬
‫دولــت کــه حاکمیــت شــرکتی در بان ‌کهــا را‬                                                                  ‫‌علاوه‪ ،‬تخمیـن زده می‌شـود کـه وام‌ دهی بر اسـاس‬
‫مختــل م ‌یکنــد‪ ،‬تضمیــن آشــکار یــا ضمنــی‬                    ‫مشکلاتبان ‌کهارام ‌یدهد‬                       ‫روابط غیررسـمی و نادرسـت نظام بانکی‪ ،‬سـالانه بین‬
‫سپرده‌هاســت‪ .‬در اکثــر کشــورهای جهــان ازجملــه‬                                                              ‫‪ 0.3‬درصـد تـا ‪ 1.9‬درصـد بـه تولید ناخالـص داخلی‬
‫ایـران‪ ،‬دول ‌تهـا بـا تأسـیس صندو ‌قهـای تضمیـن‬        ‫نکتـه دیگـر اینکه‪ ،‬عدم شـفافیت جزئیـات فعالیت‬
‫ســپرده(‪ ،)Deposit insurance‬بازپرداخــت‬                ‫بانک‌هـا و نیـز امـکان تغییـر سـریع ترکیـب دارایی‌ها‬                             ‫پاکسـتان ضربـه م ‌یزند‪.‬‬
‫ســپرده‌های ســپرد‌هگذاران را (تــا ســقف خاصــی)‬      ‫ب ‌هدلیـل ماهیـت غیرفیزیکـی آ ‌نهـا به مدیـران امکان‬    ‫یکـی دیگـر از پیامدهـای عـدم شـفافیت‪ ،‬ناممکن‬
‫تضمیــن م ‌یکننــد‪ .‬ایــن موضــوع باعــث م ‌یشــود‬     ‫پنها ‌نکـردن مشـکلات بان ‌کهـا را م ‌یدهـد‪ .‬ب ‌هعنـوان‬  ‫شـدن اعمـال حاکمیـت شـرکتی از طریـق رقابـت در‬
‫ســپرد‌هگذاران انگیــزه خــود بــرای پایــش رفتــار‬    ‫‌مثـال‪ ،‬در صـورت عـدم امـکان بازپرداخت وام توسـط‬        ‫بـازار محصـول و یـا در بـازار تملـک شـرکتی اسـت‪.‬‬
‫بانــک و اعمــال حاکمیــت شــرکتی را از دســت‬          ‫یـک مشـتری‪ ،‬بانـک می‌توانـد وام جدیـدی را بـه وی‬        ‫توضیـح اینکـه‪ ،‬از ی ‌کسـو رقابـت در بـازار محصـول‬
‫بدهنـد‪ ،‬زیـرا حتـی در صـورت ورشکسـتگی بانـک‪،‬‬           ‫پرداخـت کنـد و بدهـی وی را اسـتمهال کنـد‪ .‬بدیـن‬         ‫مدیـران شـرکت‌ها را وادار بـه حداکثـر کـردن منافـع‬
                                                       ‫ترتیـب‪ ،‬کیفیـت دارایی‌هـای بانـک ب ‌هسـادگی قابـل‬       ‫سـهامداران کـرده و امـکان اتلاف منابـع را از آن‌هـا‬
             ‫زیانــی متوجــه آ ‌نهــا نخواهــد بــود‪.‬‬  ‫ارزیابـی و شناسـایی نخواهـد بـود و ب ‌ههمیـن دلیـل‪،‬‬     ‫م ‌یگیـرد‪ .‬از سـوی دیگـر‪ ،‬اگـر بـازار تملـک شـرکتی‬
‫یکی دیگر از موانع اصلاح حاکمیت شرکتی‪،‬‬                  ‫در بسـیاری از مـوارد‪ ،‬ورشکسـتگی بان ‌کهـا ب ‌هصورت‬      ‫فعـال باشـد‪ ،‬مدیـران شـرکت‌ها در صـورت داشـتن‬
‫بخصوص در کشور ما‪ ،‬وجود مالکیت دولتی است‪.‬‬               ‫یـک شـوک پی ‌شبین ‌ینشـده رخ م ‌یدهـد و بسـیاری‬         ‫عملکـرد بـد همـواره در معـرض خطر از دسـت دادن‬
‫مالکیت دولتی در بان ‌کها مشکل حادی در حاکمیت‬           ‫از سـرمای ‌هگذاران و سـپرد‌هگذاران تـا پیـش از وقـوع‬    ‫موقعیـت خـود هسـتند و بنابراین‪ ،‬بالا بـودن احتمال‬
‫شرکتی آن‌ها ایجاد م ‌یکند زیرا هدف از قوانین و‬                                                                 ‫تملـک توسـط شـرک ‌تها یـا سـرمای ‌هگذاران دیگـر‪،‬‬
‫مقررات‪ ،‬که اجرای درست حاکمیت شرکتی است با‬                                                                      ‫بـه‌عنـوان یـک عامـل انضباطـی بـر رفتـار مدیـران‬
‫مالکیت در تعارض است‪ .‬ب ‌ه عبارت‌ دیگر‪ ،‬دولت در‬                                                                 ‫تأثیرگـذار اسـت‪ .‬امـا اولاً رقابـت در بـازار محصول در‬
‫نقش مالک و دولت در نقش نهاد ناظر قانونی دچار‬                                                                   ‫صنعـت بانکـی بـه دلیل روابـط بلندمدت مشـتریان با‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42