Page 36 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 36

‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره دوم‬            ‫‪34‬‬

‫اصلاح ساختار حاکمیت شرکتی‪:‬‬

‫حلقه مفقوده نظام بانکی ایران‬

                                                        ‫علی ابراهیم نژاد ‪ /‬دانشجوی دکترای فاینانس‪ ،‬بوستون کالج‬
                                                               ‫مهدی محسنی ‪ /‬استادیار فاینانس دانشگاه تگزاس‬

‫دارایی‌هـای خـود را تغییـر دهنـد‪ ،‬زیرا ایـن دارای ‌یها‬    ‫نظام بانکی کشورمان دچار مشکلات ساختاری بسیار جدی است‪ .‬حجم‬
‫عمدتـاً ماهیـت فیزیکـی نداشـته و بـه ‌سـرعت و‬           ‫بالای دارای ‌یهای منجمد بانکی‪ ،‬حضور پررنگ مؤسسات غیر مجاز‪ ،‬ورشکستگی‬
‫سـهولت بیشـتری قابـل‌مبادلـه هسـتند‪ .‬بـ ‌ه عنـوان‬       ‫مؤسسات بزرگ مالی و اعتباری‪ ،‬و عدم کاهش غیر دستوری نرخ سود بانکی‬
‫‌مثـال‪ ،‬یـک شـرکت خودروسـازی ممکن اسـت برای‬             ‫همزمان با کاهش نرخ تورم‪ ،‬همگی نشان ‌ههایی از عدم کارکرد مناسب نظام بانکی‬
‫تغییـر خطـوط تولیـد خـود‪ ،‬نیازمند چند سـال زمان‬         ‫و لزوم اصلاح ریشه‌ای آن هستند‪ .‬ریش ‌هیابی معضلات نظام بانکی و یافتن راه‌حل‬
‫باشـد‪ ،‬حـال‌آنکه یک بانـک می‌تواند در مدت بسـیار‬        ‫مناسب به این جهت مهم است که بان ‌کها به‌عنوان اصل ‌یترین بخش نظام تأمین‬
‫کوتاهـی بـا خریـد و فـروش دارایی‌هـای مالی‪ ،‬سـبد‬        ‫مالی در اقتصاد‪ ،‬اگر بتوانند به‌صورت بهینه و کارا منابع مالی را تخصیص دهند‪،‬‬
                                                        ‫تأثیر قاب ‌لتوجهی بر رشد و توسعه اقتصادی و کاهش هزینه تأمین مالی شرکت‌ها‬
        ‫دارای ‌یهـای خـود را بـه‌کلـی تغییـر دهـد‪.‬‬      ‫خواهند داشت‪ .‬این موضوع به‌خصوص در کشورهای درحا ‌ل توسعه مانند ایران‬
‫عدم‌شـفافیت و پیچیدگـی صنعـت بانکـداری در‬               ‫بسیار بااهمیت است‪ ،‬زیرا در مقایسه با اقتصادهای توسع ‌هیافته‪ ،‬نظام بانکی‬
‫مقایسـه بـا سـایر صنایـع‪ ،‬طراحـی مکانیسـم‌های‬           ‫بخش بزرگ‌تری از نظام تأمین مالی کشورهای در حال‌توسعه را شکل می‌دهد‪.‬‬
‫انگیزشـی مناسـب بـرای مدیـران و کارکنـان در‬             ‫برای کارکرد درست نظام بانکی در تخصیص بهینه سرمایه در اقتصاد‪ ،‬لازم است‬
‫راسـتای منافـع ذ ‌ینفعـان را بسـیار دشـوار م ‌یکنـد‪.‬‬    ‫منافع کلیه ذ ‌ینفعان این صنعت شامل سپرده‌گذاران‪ ،‬مدیران و سهام‌داران‪ ،‬و‬
‫زیـرا پیچیدگـی و ابهـام موجـود در صنعـت بانکداری‬        ‫وام‌گیرندگان با یکدیگر ه ‌مراستا باشد؛ اگر مدیران نظام بانکی‪ ،‬به دلیل وجود‬
‫مانـع از ارزیابـی درسـت و دقیـق عملکـرد و خروجی‬         ‫یک نظام حاکمیت شرکتی(‪ )Corporate governance‬کارا‪ ،‬مشو ‌قها و‬
‫شـده و بنابرایـن‪ ،‬تدویـن قراردادهـا و مکانیسـم‌های‬      ‫انگیز ‌ههای مناسبی داشت ‌هباشند‪ ،‬طبع ًا اعطای تسهیلات به‌گون ‌های انجام می‌شود‬
                                                        ‫که پروژ ‌ههای پربازد ‌هتر در اقتصاد تأمین مالی شوند و به‌عبار ‌ت دیگر‪ ،‬تخصیص‬
      ‫تشـویقی مبتنـی بـر عملکـرد‪ ،‬دشـوار اسـت‪.‬‬          ‫بهینه سرمایه توسط بان ‌کها بهتر انجام م ‌یشود‪ .‬برعکس‪ ،‬اگر به دلیل وجود‬
‫ب ‌‌هعنـوان‌ مثـال‪ ،‬اگـر مکانیسـم‌های انگیزشـی‬          ‫نظام انگیزشی و حاکمیت شرکتی نادرست‪ ،‬انگیز ‌ههای مدیران و سهام‌داران‬
‫مدیـران شـرکت صرفـاً مبتنـی بر سـودآوری یـا نرخ‬         ‫نظام بانکی ه ‌مراستا با منافع سپرده‌گذاران و وام‌گیرندگان قرار نگیرد‪ ،‬قطعـ ًا‬
‫بـازده سـالانه باشـد‪ ،‬بـا توجـه بـه پیچیـده بـودن‬       ‫پیامدهای جدی برای تخصیـص کارای سـرمایه و رشد اقتصادی خواهد داشت‪.‬‬
‫ماهیـت فعالیت‌هـای بانکـی‪ ،‬ایـن مدیـران می‌تواننـد‬
‫بـه‌ سـرعت منابـع بانـک را بـه سـمت پروژ‌ههـای بـا‬                             ‫مقایسـه بـا سـایر صنایـع‬     ‫سـرمایه‌گذاری در پروژ‌ههـای پرریسـک و بـا بازده‬
‫ریسـک بـالا امـا ظاهـراً پربـازده سـوق دهنـد امـا در‬    ‫‪ -3‬قوانیـن و مقررات نظارتی گسـترده در مقایسـه‬       ‫کوتاه‌مـدت کـه می‌تواند منجـر به ورشکسـتگی بانک‬
‫بلندمـدت ریسـک‌های جبران‌ناپذیـری را بـه بانـک‬                                                              ‫و زیـان سـپرد‌هگذاران شـود یکـی از پیامدهـای نبود‬
‫و نظـام مالـی کشـور تحمیـل کننـد‪ .‬هجـوم سـرمایه‬                                          ‫با سـایر صنایع‬     ‫نظـام مناسـب حاکمیـت شـرکتی در بانک‌هاسـت‬
‫بان ‌کهـا در سـال‌های اخیـر بـه سـمت بـازار مسـکن‬                           ‫‪ -4‬نسبت اهرمی بسیار بالا‪.‬‬       ‫کـه نمونه‌هـای آن را بـه‌دفعـات در سـا ‌لهای اخیـر‬
‫بـه‌منظـور کسـب سـود بیشـتر‪ ،‬و قفل شـدن و زیان‬          ‫بررسـ ‌یها نشـان م ‌یدهـد کـه عـدم تقـارن‬           ‫دیده‌ایـم؛ امـا طراحـی نظـام حاکمیـت شـرکتی‬
‫قابـل‌توجـه نظـام بانکـی در دوره رکـود بعـد از آن‬       ‫اطلاعاتـی میـان مدیـران بانک‌هـا و ذینفعـان‬         ‫مطلـوب بـرای صنعـت بانکـداری‪ ،‬بـه دلایـل زیـر‪ ،‬ب ‌ه‬
‫ب ‌هخوبـی گویـای ایـن واقعیـت اسـت کـه نظا ‌مهـای‬       ‫بیرونـی بیـش از سـایر صنایـع اسـت‪ ،‬زیـرا از یـک‬
‫انگیزشـی مناسـبی بـرای مدیـران بانک‌هـا طراحـی‬          ‫‌طـرف‪ ،‬تشـخیص کیفیـت دارایی‌هـای بانکـی (کـه‬                 ‫مراتـب پیچید‌هتـر از سـایر صنایـع اسـت‪:‬‬
                                                        ‫همـان تسـهیلات اعطـا شـده اسـت) ب ‌هراحتـی برای‬     ‫‪ -1‬پیچیدگـی و ابهام بیشـتر این صنعـت به دلیل‬
                                   ‫نشـده است‪.‬‬           ‫سـایرین ممکـن نیسـت و از سـوی دیگـر‪ ،‬بانک‌هـا‬
‫به‌علاوه‪ ،‬پیچیدگـی و عـدم شـفافیت ذاتـی‬                 ‫بسـیار سـریع‌تر از سـایر صنایـع م ‌یتواننـد ترکیـب‬                             ‫جنـس فعالیت‌های آن‬
‫نظـام بانکـی بـه مدیـران ایـن امـکان را م ‌یدهـد‬                                                            ‫‪ -2‬امـکان تغییـر سـریع ترکیـب دارای ‌یهـا در‬
‫کـه علاوه بـر سـپرد‌هگذاران‪ ،‬نهادهـای نظارتـی و‬
‫دولتـی را نیـز دور بزننـد‪ .‬ب ‌‌هعنـوان‌مثـال‪ ،‬مطالعـات‬
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41