Page 34 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 34

‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره دوم‬                 ‫‪32‬‬

‫خواهـد بـود‪ .‬اثـر پروانـه ای بـه وجـود مشـکلات عـدم‬    ‫اعمـال تغییـرات کوچـک سـازمان را بـه سـوی تغییرات‬        ‫نظمـي را نشـان م ‌يدهنـد و نـه تصويـر معنـ ‌يدار را بـه‬
‫توسـعه یافتگـی سیسـتم بانکـی کشـور پی می بـرد‪ .‬اگر‬                                   ‫بـزرگ هدایـت نمـود‪.‬‬        ‫ذهـن متبـادر مي‌سـازند‪ .‬امـا اگـر از آسـمان و از راه دور‬
‫در عملـی کـردن ایـن راهـکار بـه نـکات مهم و اساسـی‬                                                              ‫بـه آن بنگريـم تصاويـر درختـان‪ ،‬حيوانات و پرنـدگان را‬
‫زیـر توجـه می‌شـد‪ ،‬تفکـر خلاق بـه ایجـاد یـک اقتصاد‬    ‫‪ -4‬نقـش مدیران‪ :‬در سیسـتم‌های پیچیـده امکان‬              ‫م ‌يبينيـم‪ .‬جاذب ‌ههـاي غريـب در همـه جـا وجـود دارند‪.‬‬
‫کارآمـد‪ ،‬کمـک م ‌یکنـد کـه نقـش مهمـی را ایفـا کند‪:‬‬    ‫طرح‌ریـزی و پی ‌شبینـی دقیـق عملیـات سیسـتم وجود‬         ‫همـه آنچـه را كـه مـا در نظـر اول ب ‌ينظـم و آشـوبناك‬
‫الـف) انجـام مطالعـات و تحقیقـات بـه منظـور‬            ‫نـدارد‪ .‬مدیـران تنهـا قادرند کـه زمینه‌های بـروز (جاذبه‬  ‫م ‌يبينيـم در دراز‌مـدت و بـا تكـرار‪ ،‬الگـوي منظمـي‬
‫تعییـن شـرایط مناسـب بـرای تبدیـل شـدن بـه یـک‬         ‫مطلـوب) را فراهـم نماینـد و بـا اصـول و مفاهیمی چون‬
‫سیسـتم کارآمـد بانکی و جلوگیـری از انباشـته و هجوم‬     ‫خودسـازماندهی‪ ،‬سـازمان‌های یادگیرنـده‪ ،‬سـازما ‌نهای‬                                  ‫ازخـود نشـان م ‌يدهنـد‪.‬‬
                                                       ‫هوشـمند و غیـره و اسـتعار‌ههایی همچـون ارگانیسـم‬         ‫‪ -4‬هولوگرافیک یا خو ‌دمانایی‪:Self – similarity‬‬
                       ‫سـپرد‌هگذاران بـه بانک‌هـا‪.‬‬                                                              ‫در تئـوری آشـوب نوعـی شـباهت بیـن اجـزاء قابـل‬
‫ب) انجـام مطالعـات هم ‌هجانبـه برای تعییـن و بهبود‬                                ‫زنده‪ ،‬مغز‪ ...‬آشـنا شـوند‪.‬‬     ‫تشـخیص اسـت بدیـن ترتیـب کـه هـر جزئـی از الگـو‬
‫شـرایط اقتصـادی سیاسـی اجتماعی و فرهنگی مناسـب‬         ‫‪ -5‬یادگیـری هنر جورسـازی‪ :‬کلاژ هنری اسـت‬                 ‫هماننـد و مشـابه کل می‌باشـد‪ .‬خاصیـت خود‌مانایـی در‬
‫بـه گونـه‌ای کـه بـا کم‌تریـن تن ‌شهـا و تکانه‌هـای‬    ‫کـه در آن بـا کنـار هـم قـرار گرفتـن اشـیاء قطعـات‬       ‫رفتاراجـزاء سـازمان نیـز می‌توانـد نوعـی وحـدت ایجـاد‬
                                                       ‫تصاویـر طر ‌حهـا و اجـزاء ناممکـن و نامتضـاد هویتـی نو‬   ‫کنـد‪ ،‬همـه افـراد بـه یـک سـو و هـدف واحـدی نظـر‬
                    ‫اقتصـادی را د‌رپـی داشـته باشـد‪.‬‬                                                            ‫دارنـد‪ .‬در تئـوري آشـوب و معـادلات عمليـات آن نوعي‬
‫ج) تکمیـل زیرسـاخت‌های بانکـی مناسـب جهـت‬                                         ‫بدیـع و بامعنـا می‌سـازد‪.‬‬     ‫شـباهت بيـن اجـزاء و كل قابـل تشـخيص اسـت‪ ،‬بدين‬
‫حرکـت سـپرده؛ سـپرد‌هگذاران بـه بخش‌هـای تولیـدی‬                                                                ‫ترتيـب كـه هر جزئي از سيسـتم داراي ويژگـي كل بوده‬
                                                                  ‫■ در اقتصـاد ایران بایـد دلارزدایی صورت‬       ‫و مشـابه آن اسـت‪ ،‬بـه ايـن خاصيـت هولوگرافـي گفتـه‬
                       ‫و سـرمای ‌هگذاری در صنعـت‪.‬‬                 ‫گیـرد؛ چرا کـه واردات عمـده کالاها با دلار‬
‫بـه طورکلـی آشـفتگی‌های ظاهری الزامـا مانع تحقق‬                   ‫صـورت می‌گیـرد‪ ،‬درحالی‌کـه م ‌یتـوان‬                                                   ‫مي‌شـود‪.‬‬
‫اهـداف کشـور نیسـت و نظم غائـی را بایـد در درون این‬               ‫واردات بخشـی از این کالاها از کشـورهای‬
‫آشـفتگ ‌یها پیداکـرد‪ .‬مقاومت‌هـای درو ‌نسیسـتمی‬                   ‫آسـیایی را بـا پیما ‌نهـای پولـی دوجانبـه‬           ‫اصول اولیه مدیریت در شرایط آشوب‬
‫در بسـیاری از اوقـات مانـع اجـرای درسـت تغییـرات‬                  ‫ب ‌هنحـوی طراحـی کـرد کـه این مبـادلات‬        ‫‪ -1‬بازاندیشـی در مفاهیم نسـبتی‪ :‬سـاختارهای‬
‫می‌شـود‪ ،‬مدیـران بـه جـای افزایـش فشـار بـرای انجـام‬              ‫بـا واحـد پولـی ایـن کشـورها صـورت‬            ‫سلسـله مراتبـی در نظا ‌مهایـی کـه دائمـاً در معـرض‬
‫تغییـرات مـورد نظـر و در هم شکسـتن مقاوم ‌تهـا باید‬               ‫گیـرد تـا از دلاریز ‌هشـدن اقتصـاد ایـران‬     ‫تغییـرات و ب ‌ینظمـی هسـتند چـه جایگاهـی می‌توانـد‬
‫در جسـتجوی یافتـن منابـع ایـن مقاوم ‌تهـا باشـند‪ .‬به‬
‫اعتقـاد «پیتـر سـنگه» در هـر نظامـی دو دسـته حلقـه؛‬                             ‫جلوگیری شـود‬                                                        ‫داشـته باشـد ؟‬
‫حلق ‌ههـای تقوی ‌تکننـده و حلق ‌ههـای متعاد ‌لکننـده‬                                                            ‫‪ -2‬هنـر تغییـر‪ :‬سیسـتم‌های پیچیـده و آشـوب‬
‫فعالیـت م ‌یکننـد‪ .‬حلقه‌هـای تقوی ‌تکننـده بـه دنبـال‬          ‫تکان ‌ههای اقتصادی و آشفتگ ‌یهای‬                 ‫دائمـاً بیـن جاذبه‌هـای مختلـف اسـیر هسـتند ایـن‬
‫ایجـاد تغییـر در وضـع موجـود هسـتند و حلقه‌هـای‬                      ‫اخیر در اقتصاد کشور‬                        ‫وضعیـت تـا آن‌جا ادامـه می‌یابد کـه یکـی از جاذبه‌های‬
‫متعاد ‌لکننـده در مقابـل تغییـر مقاومـت کـرده و بـه‬                                                             ‫جدیـد بتوانـد بـر جاذبه‌هـای مسـلط غالـب شـود‪ ،‬پـس‬
                                                       ‫ویژگی‌هـای منحصـر به فـرد نظریه نظـم در ب ‌ینظمی‬         ‫از آن مجـدداً سیسـتم بـه سـوی نقـاط بحرانـی حرکـت‬
                   ‫دنبـال ثبـات و پایـداری هسـتند‪.‬‬     ‫که نظریات سـنتی مدیریت را به شـدت زیر سـوال برده‬         ‫م ‌یکنـد و بـاز درگیری شـروع می‌شـود و در این مسـیر‬
                              ‫‪ )۲‬سازگاری پویا‬          ‫و پارادایـم جدیـدی در مدیریـت به وجود آورده اسـت به‬
                                                                                                                                   ‫فراینـد تکامـل پیمـوده م ‌یشـود‪.‬‬
‫در سـازمان‌های پویـا هـر جـز بایـد علاوه بـر انجـام‬                                        ‫قرار زیر اسـت‪:‬‬       ‫‪ -3‬تغییـرات کوچـک و اثـرات بـزرگ‪ :‬ایـن‬
‫وظایـف خـود بتوانـد ب ‌هطـور مسـتقل بـا سـایر اجـزای‬                                   ‫‪ )۱‬اثر پروان ‌های‬        ‫ویژگـی کـه بـه اثـر پروانـه‌ای نیـز معـروف اسـت بـرای‬
‫سیسـتم ارتباطـی پویـا و ه ‌مافـزا داشـته باشـد‪ .‬در‬     ‫ایـن خاصیـت بیانگـر ایـن نکته اسـت که یـک تغییر‬          ‫مدیـران حامـل ایـن پیـام اسـت کـه انجـام تغییـرات‬
‫سـازما ‌ندهی‌های امـروزی بایـد هـر یـک از واحدهـای‬     ‫جزیـی در ابتـدا منجـر بـه یـک تغییـر بسـیار بـزرگ‬        ‫بـزرگ نیـاز بـه دسـتگاه‌های عریـض نـدارد بلکـه بایـد‬
‫سـازمانی عملیـات و وظایـف خاص خـود را در راسـتای‬       ‫در پایـان کار خواهـد شـد‪ .‬اگـر مدیریـت کشـور‪ ،‬نقـاط‬      ‫نقـاط حسـاس و تعییـن کننـده را پیداکـرد و آ ‌نگاه بـا‬
‫رسـالت اصلـی سـازمان و بـا یـک نگـرش مشـابه سـایر‬      ‫کلیـدی و تکی ‌هگاه‌های حسـاس تصمی ‌مگیری را درسـت‬
                                                       ‫شناسـایی کنـد‪ ،‬نتایجـی که به دسـت می‌آید بـه مراتب‬
                                                       ‫بیش‌تـر از عوامـل بـه کار رفتـه در تصمیـم اتخـاذ شـده‬
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39