Page 46 - راهبردهای نوین بانکداری شماره سه
P. 46
ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی -شماره دوم 46
*محمود مهدوی فر
* کارشناس ارشد روابط بی نالملل
گزارش UNDPاز پدیده فرار سرمای هها در کشورهای در حال توسعه
تعریف فرار سرمایه پیچیده و مشکل است .برخی تعاریف بر عوامل ریسک و اوراق بهادار ،ب هعنوان محرکهای اصلی فرار سرمایه،
تاکید دارند .بر اساس این دیدگاه ،فرار سرمایه عبارت است از خروج قانونی یا غیرقانونی منابع مالی بهدلیل بیثباتی سیاسی یا اقتصادی بالا
در کشور مبدا یا بازگشت سرمایه بیشتر در کشور مقصد است .گاهی به آن «پول داغ» نیز اطلاق میشود ( .)1987 ،1986 ،Cuddingtonدر
تعریفی دیگر ،فرار سرمایه به انتقال ثبت نشده منابع مالی بین یک کشور و سایر کشورهای جهان اطلاق م یشود (بانک جهانی .)1985 ،فرار
سرمایه منابعی را شامل م یشود که ،در نتیجه مبادلات تجاری و مالی بین مردم و همتایان خارجی ،وارد کشور شد هاند یا قرار است وارد شوند
ولی استفاده از آنها در آمارهای رسمی کشور قابل رهگیری نیستند .در این نوشتار ،گزارش برنامه عمران ملل متحد به پدیده فرار سرمای هها
و گردشهای مالی غیرقانونی ،مورد بررسی قرار میگیرد.
با این چال شهای توسع های ،گفتگوهای سیاست ملی و ،1990رشد تولید ناخالص داخلی ( )GDPبرای کشورهای فرار سرمایه و گرد شهای مالی غیرقانونی :درباره
بی نالمللی به سمت تمرکز بر چگونگی تحریک منابع ک مدرآمد سالانه مجموعا 2.7درصد بود؛ بین سا لهای چه سخن م یگوییم؟
مالی داخلی و خارجی بیشتر در حمایت از توسعه تمرکز 2000و ،2011این رقم تقریبا دوبرابر شد و به سالانه 5.3
داشت هاند .بخشی از این موضوع به صورت افزایش سطح بیشتر تعاریف فرار سرمایه مولفه مهمی از مشکل فرار
کم کها و محر کها برای افزایش تاثیرگذاری این کمک ■ گردش غیرقانونی سرمایه توسط سرمایه را نادیده م یگیرند؛ خروج سرمای ههایی که ناشی
انجام شدهاست .کمک توسع های رسمی خالص ()ODA یک سیستم مالی بی نالمللی سایه از برداشت غیرقانونی منابع از طریق دزدی ،چپاول اموال
از طرف اعضای کمیته کمک به توسعه سازمان همکاری تسهیل م یشود ،به ویژه مراکز مالی عمومی ،فساد و قیم تگذاری اشتباه تجاری است .این پول
و توسعه اقتصادی ( )OECD-DACبه کشورهای آفریقای برون مرزی ،نظا مهای حقوقی رازداری قرار است در کشور مبدا ثبت و ضبط نشود و درآمدهای
سیاه بین سا لهای 2000و 2010از 14.5میلیارد دلار به مالیاتی یا «پناهگاههای مالیاتی». حاصل از سرمایه فراری در خارج از کشور معمولا به کشور
دو برابر ،یعنی 29.5میلیارد دلار رسیدهاست( .قیمتهای این سیستم افراد و شرک تها را قادر مبدا برنم یگردد .اصطلاح متداول برای توصیف این
ثابت ( )2012 ،OECD-DAC ،2010گرچه از آن زمان کاهش م یسازد ثروتشان را ،که اغلب در نوع از سرمایه فراری عبارت است از «گرد شهای مالی
نتیجه فعالی تهای مجرمانه انباشت
یافت هاست). شدهاند ،در خارج از کشور از طریق غیرقانونی».
در عین حال ،توجه کمتری به فرار سرمایه -و بهویژه سرمایه گذاری در رازداری بانکی و گردش غیرقانونی سرمایه توسط یک سیستم مالی
گرد شهای مالی غیرقانونی -شدهاست که منابع اندک را قوانین مالی ضعیف حفظ کنند. بی نالمللی سایه تسهیل م یشود ،به ویژه مراکز مالی برون
م یبلعند و تلا شهای جمعی را برای دستیابی به توسعه مرزی ،نظا مهای حقوقی رازداری مالیاتی یا «پناهگاههای
پایدار در فقیرترین کشورها به شدت زیر سوال بردهاست. درصد رسید (بانک جهانی .)2012 ،عل یرغم این پیشرفت، مالیاتی» .این سیستم افراد و شرک تها را قادر م یسازد
این موضوع پژوهش اخیر درباره گرد شهای مالی فقیرترین کشورها هنوز با چال شهای توسع های جدی ثروتشان را ،که اغلب در نتیجه فعالی تهای مجرمانه
غیرقانونی در هشت کشور ک مدرآمد و کمترتوسع هیافته مواجهند ،از جمله انحراف بسیار از یک یا چند مورد از انباشت شدهاند ،در خارج از کشور از طریق سرمایه گذاری
(LDCها) در چهار دهه گذشته ( 1970تا )2010را خلاصه
م یکند .این کشورها عبارتند از :بنگلادش ،بولیوی ،ساحل اهداف توسعه هزاره ملل متحد (.)MDG در رازداری بانکی و قوانین مالی ضعیف حفظ کنند.
عاج ،گینه ،نپال ،سیرالئون ،تانزانیا و زامبیا .این نوشتار برای کمک به کشورهای درحال توسعه جهت مواجهه
برشی از میزان و محر کهای اصلی گرد شهای مالی «نگاهی به گرد شهای مالی غیر قانونی در هشت
کشور در حال توسعه:
غیرقانونی در این هشت کشور است.
این پژوهش نشان م یدهد فرار سرمایه و گردش مالی در دهه گذشته ،بیشتر کشورهای ک مدرآمد و کمتر
توسعه یافته (LCDها) پیشرف تهای مستمری در عملکرد
اقتصادی را به ثبت رساندهاند .در طول ده ههای 1980و