Page 46 - راهبردهای نوین بانکداری شماره سه
P. 46

‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره دوم‬                                                  ‫‪46‬‬

                                                                                                                              ‫*محمود مهدوی فر‬
                                                                                                                  ‫* کارشناس ارشد روابط بی ‌ن‌الملل‬

  ‫گزارش ‪ UNDP‬از پدیده فرار سرمای ‌‌هها در کشورهای در حال توسعه‬

   ‫تعریف فرار سرمایه پیچیده و مشکل است‪ .‬برخی تعاریف بر عوامل ریسک و اوراق بهادار‪ ،‬ب ‌هعنوان محرک‌های اصلی فرار سرمایه‪،‬‬
‫تاکید دارند‪ .‬بر اساس این دیدگاه‪ ،‬فرار سرمایه عبارت است از خروج قانونی یا غیرقانونی منابع مالی به‌دلیل بی‌ثباتی سیاسی یا اقتصادی بالا‬
‫در کشور مبدا یا بازگشت سرمایه بیشتر در کشور مقصد است‪ .‬گاهی به آن «پول داغ» نیز اطلاق می‌شود (‪ .)1987 ،1986 ،Cuddington‬در‬
‫تعریفی دیگر‪ ،‬فرار سرمایه به انتقال ثبت نشده منابع مالی بین یک کشور و سایر کشورهای جهان اطلاق م ‌یشود (بانک جهانی‪ .)1985 ،‬فرار‬
‫سرمایه منابعی را شامل م ‌یشود که‪ ،‬در نتیجه مبادلات تجاری و مالی بین مردم و همتایان خارجی‪ ،‬وارد کشور شد ‌هاند یا قرار است وارد شوند‬
‫ولی استفاده از آن‌ها در آمارهای رسمی کشور قابل رهگیری نیستند‪ .‬در این نوشتار‪ ،‬گزارش برنامه عمران ملل متحد به پدیده فرار سرمای ‌هها‬

                                                                       ‫و گردش‌های مالی غیرقانونی‪ ،‬مورد بررسی قرار می‌گیرد‪.‬‬

‫با این چال ‌‌شهای توسع ‌‌های‪ ،‬گفتگوهای سیاست ملی و‬        ‫‪ ،1990‬رشد تولید ناخالص داخلی (‪ )GDP‬برای کشورهای‬         ‫فرار سرمایه و گرد ‌ش‌های مالی غیرقانونی‪ :‬درباره‬
‫بی ‌ن‌المللی به سمت تمرکز بر چگونگی تحریک منابع‬           ‫ک ‌م‌درآمد سالانه مجموعا ‪ 2.7‬درصد بود؛ بین سا ‌ل‌های‬                ‫چه سخن م ‌ی‌گوییم؟‬
‫مالی داخلی و خارجی بیشتر در حمایت از توسعه تمرکز‬          ‫‪ 2000‬و ‪ ،2011‬این رقم تقریبا دوبرابر شد و به سالانه ‪5.3‬‬
‫داشت ‌‌هاند‪ .‬بخشی از این موضوع به صورت افزایش سطح‬                                                                 ‫بیشتر تعاریف فرار سرمایه مولفه مهمی از مشکل فرار‬
‫کم ‌‌کها و محر ‌‌کها برای افزایش تاثیرگذاری این کمک‬            ‫■ گردش غیرقانونی سرمایه توسط‬                       ‫سرمایه را نادیده م ‌‌یگیرند؛ خروج سرمای ‌‌ههایی که ناشی‬
‫انجام شد‌‌هاست‪ .‬کمک توسع ‌‌های رسمی خالص (‪)ODA‬‬                 ‫یک سیستم مالی بی ‌‌نالمللی سایه‬                    ‫از برداشت غیرقانونی منابع از طریق دزدی‪ ،‬چپاول اموال‬
‫از طرف اعضای کمیته کمک به توسعه سازمان همکاری‬                  ‫تسهیل م ‌‌یشود‪ ،‬به ویژه مراکز مالی‬                 ‫عمومی‪ ،‬فساد و قیم ‌‌تگذاری اشتباه تجاری است‪ .‬این پول‬
‫و توسعه اقتصادی (‪ )OECD-DAC‬به کشورهای آفریقای‬                 ‫برون مرزی‪ ،‬نظا ‌م‌های حقوقی رازداری‬                 ‫قرار است در کشور مبدا ثبت و ضبط نشود و درآمدهای‬
‫سیاه بین سا ‌‌لهای ‪ 2000‬و ‪ 2010‬از ‪ 14.5‬میلیارد دلار به‬         ‫مالیاتی یا «پناهگا‌ه‌های مالیاتی»‪.‬‬                 ‫حاصل از سرمایه فراری در خارج از کشور معمولا به کشور‬
‫دو برابر‪ ،‬یعنی ‪ 29.5‬میلیارد دلار رسید‌ه‌است‪( .‬قیمت‌های‬         ‫این سیستم افراد و شرک ‌ت‌ها را قادر‬                ‫مبدا برنم ‌‌یگردد‪ .‬اصطلاح متداول برای توصیف این‬
‫ثابت ‪( )2012 ،OECD-DAC ،2010‬گرچه از آن زمان کاهش‬                ‫م ‌ی‌سازد ثروتشان را‪ ،‬که اغلب در‬                  ‫نوع از سرمایه فراری عبارت است از «گرد ‌‌شهای مالی‬
                                                              ‫نتیجه فعالی ‌ت‌های مجرمانه انباشت‬
                                       ‫یافت ‌ه‌است)‪.‬‬           ‫شد‌‌هاند‪ ،‬در خارج از کشور از طریق‬                                                         ‫غیرقانونی»‪.‬‬
‫در عین حال‪ ،‬توجه کمتری به فرار سرمایه ‪-‬و به‌ویژه‬                ‫سرمایه گذاری در رازداری بانکی و‬                   ‫گردش غیرقانونی سرمایه توسط یک سیستم مالی‬
‫گرد ‌‌شهای مالی غیرقانونی‪ -‬شد‌ه‌است که منابع اندک را‬            ‫قوانین مالی ضعیف حفظ کنند‪.‬‬                        ‫بی ‌‌نالمللی سایه تسهیل م ‌‌یشود‪ ،‬به ویژه مراکز مالی برون‬
‫م ‌‌یبلعند و تلا ‌ش‌های جمعی را برای دستیابی به توسعه‬                                                             ‫مرزی‪ ،‬نظا ‌‌مهای حقوقی رازداری مالیاتی یا «پناهگا‌‌ههای‬
‫پایدار در فقیرترین کشورها به شدت زیر سوال برد‌ه‌است‪.‬‬      ‫درصد رسید (بانک جهانی‪ .)2012 ،‬عل ‌ی‌رغم این پیشرفت‪،‬‬     ‫مالیاتی»‪ .‬این سیستم افراد و شرک ‌‌تها را قادر م ‌ی‌سازد‬
‫این موضوع پژوهش اخیر درباره گرد ‌ش‌های مالی‬               ‫فقیرترین کشورها هنوز با چال ‌‌شهای توسع ‌‌های جدی‬       ‫ثروتشان را‪ ،‬که اغلب در نتیجه فعالی ‌‌تهای مجرمانه‬
‫غیرقانونی در هشت کشور ک ‌م‌درآمد و کمترتوسع ‌‌هیافته‬      ‫مواجهند‪ ،‬از جمله انحراف بسیار از یک یا چند مورد از‬      ‫انباشت شد‌‌هاند‪ ،‬در خارج از کشور از طریق سرمایه گذاری‬
‫(‪LDC‬ها) در چهار دهه گذشته (‪ 1970‬تا ‪ )2010‬را خلاصه‬
‫م ‌‌یکند‪ .‬این کشورها عبارتند از‪ :‬بنگلادش‪ ،‬بولیوی‪ ،‬ساحل‬                  ‫اهداف توسعه هزاره ملل متحد (‪.)MDG‬‬             ‫در رازداری بانکی و قوانین مالی ضعیف حفظ کنند‪.‬‬
‫عاج‪ ،‬گینه‪ ،‬نپال‪ ،‬سیرالئون‪ ،‬تانزانیا و زامبیا‪ .‬این نوشتار‬  ‫برای کمک به کشورهای درحال توسعه جهت مواجهه‬
‫برشی از میزان و محر ‌‌کهای اصلی گرد ‌‌شهای مالی‬                                                                   ‫«نگاهی به گرد ‌‌شهای مالی غیر قانونی در هشت‬
                                                                                                                              ‫کشور در حال توسعه‪:‬‬
                 ‫غیرقانونی در این هشت کشور است‪.‬‬
‫این پژوهش نشان م ‌‌یدهد فرار سرمایه و گردش مالی‬                                                                   ‫در دهه گذشته‪ ،‬بیشتر کشورهای ک ‌‌مدرآمد و کمتر‬
                                                                                                                  ‫توسعه یافته (‪LCD‬ها) پیشرف ‌‌تهای مستمری در عملکرد‬
                                                                                                                  ‫اقتصادی را به ثبت رساند‌‌هاند‪ .‬در طول ده ‌‌ههای ‪ 1980‬و‬
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51