Page 47 - راهبردهای نوین بانکداری شماره سه
P. 47
47 ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی -شماره دوم
زمینه روندهای فرار سرمایه و گرد شهای مالی غیرقانونی و ◄پنجم ،فرار سرمایه همچنین م یتواند نابرابری غیرقانونی پدیدهای فراگیر -البته به میزان متفاوت -در
نیز الگوی انباشت دارای یهای غیرقانونی خارج شدهاست. را تشدید کند ،زیرا ثروتمندان مالیات کمتری را نسبت هر هشت کشور تحت بررسی است .اخیرا ًشاهد افزایش
در طول سا لهای 1970تا ،2010مجموع واقعی دارایی به شهروندان فقیر ،که امکان پنهان کردن دارای یشان فرار سرمایه در بیشتر کشورها بودهایم ،ولی نفس این
(با دلار ثابت )2010در هشت کشور مورد مطالعه مبلغ در خارج از کشور را ندارند ،متحمل م یشوند .اجتناب پدیده چیز جدیدی نیست .این بدین معناست که عوامل
157میلیارد دلار بود .مقیاس مورد استفاده برای رسیدن مالیاتی ،گرچه قانون یاست ،تاثیرات توزیعی مضر زیرساختی وجود دارند که موجب تداوم خروج غیرقانونی
به این تخمین مقیاس استاندارد بود که در آن سرمایه مشابهی دارد .در نتیجه ،طبقه متوسط و فقرا درواقع سرمایه از این کشورها م یشوند .در این میان می توان
خروجی به عنوان گرد شهای ثبت نشده خالص سرمایه مصرف خدمات عمومی توسط ثروتمندان را به آنها یارانه از این عوامل نام برد :آزادسازی تجارت در بستر قوانین
ضعیف و حاکمیت ضعیف ،وابستگی به منابع طبیعی،
بین یک کشور و بقیه جهان محاسبه م یشود. م یدهند. حاکمیت ضعیف و محیط نهادی ،قوانین ناکارآمد سیستم
نمودار 1و 2میانگین سالانه فرار سرمایه در این هشت ◄ششم ،فرار سرمایه همچنین از طریق افت نرخ
کشور را بین سا لهای 1970تا 2010و نیز فرار سرمایه به تبادل ،که فرار سرمایه موجب آن م یشود یا آن را تشدید مالی و حساب سرمایه و....
عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی 2010را نشان م یکند ،دارای اثرات توزیعی است .اگرچه صاحبان هدف پژوهش برنامه عمران ملل متحد ()UNDP
سرمایه خروجی در مقابل افت پول ملی مصون هستند، درباره فرار سرمایه و گردش مالی غیرقانونی سه جنبه را
م یدهد. آنان که ثروتشان در داخل کشور است هزینه های کامل شامل م یشود )1( :ایجاد آگاهی نسبت به این مسأله
پدیدههای فرار سرمایه و و گرد شهای مالی غیرقانونی در فقیرترین کشورها؛ ( )2ایجاد ظرفی تهای پژوهشی
در این کشورها از دهه 1970تا سا لهای اخیر مدنظر قرار این افت را متحمل می شوند. و تحلیلی درباره فرار سرمایه و گردش مالی غیرقانونی
گرفت هاند ،به جز نپال که خالص گرد شها در اکثر سا لها در سطح ملی؛ ( )3بررسی گزین ههای راهبردی و کمک
تا میانه دهه 1990منفی بودهاند .ب هعلاوه ،برای بولیوی ■ عوامل زیرساختی وجود به گفتگوی سیاسی درون کشورهای درحال توسعه بر
و نپال ،فرار سرمایه ب هطور قابل ملاحظ های در دو دهه دارند که موجب تداوم خروج سر محر کهایی که م یتواند موجب گردشهای مالی
غیرقانونی سرمایه از این کشورها غیرقانونی شود و جلوگیری از نشت منابع محدود از این
گذشته افزایش داشته است. م یشوند .در این میان می توان
فرار سرمایه به نسبت حجم اقتصاد در این هشت از این عوامل نام برد :آزادسازی کشورها.
کشور تحت بررسی بزرگ است (جدول .)1در پایی نترین تجارت در بستر قوانین ضعیف
حد ،جمع فرار سرمایه واقعی از بنگلادش در چهار دهه و حاکمیت ضعیف ،وابستگی به فرار سرمایه و گرد شهای مالی غیرقانونی :چرا
منابع طبیعی ،حاکمیت ضعیف برایمان مهم است؟
و محیط نهادی ،قوانین ناکارآمد
فرار سرمایه و گرد شهای مالی غیرقانونی از چند منظر
سیستم مالی و حساب بر پیشرفت توسعه انسانی تاثیر م یگذارند.
سرمایه و....
◄نخست ،فرار سرمایه ،از طریق از بین بردن پایه
◄نهایتا ً ،فرار سرمایه دارای تاثیرات اقتصاد سیاسی مالیاتی ،بسیج منابع داخلی را تضعیف م یکند .این
مهمی ،از طریق تاثیرش بر توزیع قدرت ،است .با انباشت اتفاق از طریق انتقال غیرقانونی سرمایه شخصی به خارج
ثروت غیرقانونی از راه فرار سرمایه ،نخبگان سیاسی از کشور ،فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی توسط اشخاص و
م یتوانند قدرت را تصاحب کنند که نهایتا به مشکلات
بیشتر برای حکومت ،جهت وضع مالیا تها بر شهروندان شرک تها و اختلاس درآمد دولت رخ م یدهد.
◄دوم ،فرار سرمایه موجب وابستگی بیشتر به
و کسب و کارها ،م یانجامد. کم کهای توسع های رسمی ،در نتیجه تاثیرات منفی آن بر
فرار سرمایه و گرد شهای مالی غیرقانونی بسیج منابع داخلی ،م یشود.
در هشت کشوردر حال توسعه :دادهها چه ◄سوم،فرار سرمایه و گرد شهای مالی غیرقانونی
م یتواند سرمای هگذاری داخلی را کاهش دهد و منجر به
م یگویند؟ رشد اقتصادی کندتر شود که به نوبه خود تلا شها برای
این پژوهش نشان دهنده تفاوت ذاتی بین کشورها در کاهش فقر را کند م یکند.
◄چهارم ،فرار سرمایه یک نشانه است و تاحدی
برونداد عدم کارآیی حاکمیت در کشور مبدا و نظام مالی
بی نالمللی است .این فرار نتیجه فساد ،قوانین ناکارآمد و
اجرای ضعیف قوانین در سطوح ملی و بی نالمللی است.