Page 41 - راهبردهای نوین بانکداری شماره سه
P. 41

‫‪41‬‬  ‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره دوم‬

‫‪ ۳‬میلیارد و ‪ ۳۷۲‬میلیون دلار اعلام کرده که مدیرکل‬        ‫هر ساله گزارشی درخصوص میزان ریس ‌‌کپذیری‬                   ‫مالکیت فکری‪ ،‬سرمای ‌‌هگذاران در کشور میزبان از لحاظ‬
‫سرمای ‌هگذاری خارجی وزارت صنعت سهم این وزارتخانه‬        ‫کشورهای دنیا را ارائه م ‌‌یکند که برای سرمای ‌‌هگذاران‬     ‫امنیت اقتصادی و سیاسی تضمین م ‌‌یشوند‪ .‬همچنین‬
‫در جذب سرمای ‌‌هگذاریخارجی پسازبرجام را‪ ۵.۵‬میلیارد‬      ‫راهنمای عملی خوبی است‪ .‬سرمای ‌‌هگذاران براساس‬              ‫حمایت ازحقوق مالکیت فکری‪ ،‬موجب تداوم حضور‬
‫دلار اعلام کرد‪ .‬ورود بیش از ‪ ۱۲‬میلیارد دلار سرمای ‌ه‬    ‫این گزارش علاقه و تمایل خود را برای سرمای ‌‌هگذاری‬
‫مستقیم خارجی به کشورمان در سال ‪ ۲۰۱۶‬باعث شد‬             ‫بروز می دهند‪ .‬عمده این موسسات بی ‌‌نالمللی در‬                    ‫سرمای ‌‌هگذاران خارجی در کشور میزبان م ‌‌یشود‪.‬‬
‫نام ایران در فهرست برتری ‌نهای جذب سرمایه خارجی‬         ‫کشورهای توسع ‌‌هیافته ایجا ‌‌دشده و مولف ‌‌ههای متعددی‬     ‫الزامات زیرساختی‪ :‬در این گروه اغلب مجموعه‬
‫منطقه خاورمیانه قرار گیرد‪ .‬با اجرایی شدن برجام در‬       ‫از شاخ ‌صهای اقتصادی‪ ،‬اجتماعی و سیاسی را مطالعه‬            ‫عواملی مورد بررسی قرار م ‌‌یگیرند که ب ‌‌هنوعی بیانگر‬
‫سال ‪ 2015‬و با تمایل شرکت های خارجی جهت حضور‬             ‫م ‌‌یکنند و نتایج بررس ‌‌یهای خود را به صورت طبق ‌‌هبندی‬   ‫تفاو ‌تهای کشورها از نظر جغرافیایی (فضایی)‬
‫در ایران‪ ،‬روند رو به رشد میزان سرمای ‌‌هگذاری مستقیم‬                                                               ‫هستند‪ .‬در این مورد م ‌‌یتوان به موقعیت ترانزیتی‬
‫خارجی دوباره آغاز شد؛ به طوری که درست یک سال‬                                           ‫شده ارائه م ‌‌یکنند‪.‬‬        ‫کشورها‪ ،‬ساختار منابع معدنی و زیرزمینی کشورها‪،‬‬
‫بعد از توافق برجام میزان سرمای ‌‌هگذاری مستقیم خارجی‬    ‫شاخ ‌‌صهایی از قبیل آزادی اقتصادی و ریسک‬                   ‫بحث دسترسی به بازارهای بی ‌ن‌المللی‪ ،‬بحث ادغا ‌‌مها‬
‫با رشدی ‪ 64‬درصدی به ‪ 3‬میلیارد و ‪ 372‬میلیون دلار‬         ‫اقتصادی‪ ،‬درجه آزادی بازار‪ ،‬رقاب ‌‌تپذیری و ب ‌‌یثباتی‬      ‫و ترتیبات منطق ‌ه‌ای‪ ،‬دسترسی به آ ‌‌بهای آزاد و‪...‬‬
‫رسید‪ .‬در آخرین گزارش آنکتاد پیرامون سرمای ‌‌هگذاری‬      ‫اقتصادی از جمله این موارد هستند‪ .‬بنابر گزار ‌‌شهایی‬        ‫اشاره نمود‪ .‬این عوامل تضمی ‌‌نکننده مدت حضور‬
‫مستقیم خارجی که مربوط به سال ‪ 2017‬م ‌‌یباشد‪ ،‬میزان‬      ‫که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تهیه و ارائه‬
‫سرمای ‌‌هگذاری مستقیم خارجی در ایران نسبت به سال‬        ‫م ‌‌یکند‪ ،‬درجه ریسک سرمایه گذاری کشورها عددی‬                    ‫سرمای ‌‌هگذاران خارجی در کشور میزبان هستند‪.‬‬
‫‪ 2016‬با رشدی ‪ 49‬درصدی به ‪ 5‬میلیارد و ‪ 19‬میلیون دلار‬     ‫بین ‪ 0‬تا ‪ ۸‬است‪ .‬درجه ریسک صفر یعنی کمترین‬                  ‫الزامات فنی‪ :‬این عوامل براساس نظری ‌‌ههای‬
‫رسید‪ .‬در گزارشی که توسط نشریه «فایننشال تایمز»‬          ‫ریسک و درجه ریسک سرمایه گذاری ‪ ۸‬نشا ‌‌ندهنده‬               ‫کلاسیک دربرگیرنده عوامل جغرافیایی‪ ،‬منابع طبیعی‬
‫منتشر شده است‪ ،‬ایران به لحاظ ارزش سرمای ‌ههای‬                                                                      ‫و نیروی کار فراوان و ماهر است‪ .‬در گذشته عامل‬
‫خارجی جذ ‌بشده با جذب ‪ 12.2‬میلیارد دلار سرمایه‬                          ‫میزان بالاترین ریس ‌ک‌پذیری است‪.‬‬           ‫اصلی ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور میزبان به‬
‫مستقیم خارجی‪ ،‬توانست پس از مصر در رتبه دوم جذب‬          ‫با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اهمیتی‬                 ‫شرایطی چون داشتن منابع طبیعی و نیروی کار فراوان‬
‫سرمایه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گیرد و‬     ‫که وزارت اقتصاد به مساله جذب سرمای ‌هخارجی‬                 ‫ارتبا ‌‌ط دارد‪ ،‬اما جریان سرمای ‌‌هگذار ‌‌یهای گسترده افراد‬
‫همچنین به لحاظ تعداد پروژ‌ههای سرمای ‌هگذار ‌یشده‪ ،‬نام‬  ‫قائل بود بویژه پس از اجرای برجام اقداماتی را برای‬          ‫حقیقی و حقوقی به کشورهای میزبان فاقد منابع‬
‫ایران که یکی از تاز‌هواردهای این فهرست است در جایگاه‬    ‫کاهش ریسک سرمای ‌‌هگذاری در ایران انجام داد‪ .‬با‬            ‫طبیعی‪ ،‬نظری ‌‌ههای موجود در زمینه توجیه جریان‬
                                                                                                                   ‫سرمای ‌‌هها را دچار تغییر نمود و پس از تجربه موفق‬
                                 ‫ششم قرار گرفت‪.‬‬               ‫■ ایران در صورت ‌‌ی قادر به جذب‬                      ‫کشورهایی چون هند و چین عوامل دیگری در توجیه‬
‫در این میان‪ ،‬سرمایه گذاری در بخش کشاورزی‬                     ‫سرمای ‌ه‌های خارجی بیشتر نسبت‬                         ‫جریان سرمای ‌‌هگذاری‌های خارجی به کشور میزبان‬
‫برای تولید موادغذایی به عنوان یک عنصر از استراتژی‬                                                                  ‫مطرح شدند‪ .‬شاخص ‌‌ههای حمایتی عموما» عناصری‬
‫امنیت غذایی دیده م ‌‌یشود‪ FAO .‬تخمین م ‌ی‌زند برای‬              ‫به کشورهای رقیب باشد‪ ،‬که‬                           ‫هستند که در محدود‌‌ههای جغرافیایی خاص یا در‬
‫رفع نیازهای غذایی در سال ‪ ،2050‬اگر کشوری درحال‬                ‫م ‌ی‌بایستی شاخص ‌ه‌های حمایتی‪،‬‬
‫توسعه بخش کشاورزی است‪ ،‬سرمای ‌‌هگذار ‌‌یهای‬                 ‫مشو ‌ق‌های بیشتر و نافذتری را ب ‌‌هکار‬                                    ‫زما ‌‌نهای معینی ارائه م ‌‌یگردند‪.‬‬
‫اضافی علاوه بر سرمای ‌‌هگذار ‌ی‌های سالانه لازم بوده و‬      ‫گیرد‪ .‬دوم‪ ،‬موضوع ثبات و شفافیت؛‬                        ‫در مورد شاخص ‌ه‌های حمایتی و ارتباط آن با امنیت‬
‫ظرفیت خود کشورهای درحال توسعه برای پ ُرکردن این‬                                                                    ‫سرمای ‌‌هگذاری ذکر دو نکته لازم است؛ نخست‪،‬‬
                                                               ‫در این خصوص نیز زمین ‌ه‌های‬                         ‫تعریف شاخص ‌‌ههای حمایتی در برخی کشورها و‬
                             ‫شکاف محدود است‪.‬‬                  ‫افزایش اطمینان و ضریب امنیت‬                          ‫عموما ً در محدوده بسیاری از مناطق آزاد‪ ،‬موضوع‬
‫فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاید و دارایی اخیرا‬                 ‫سرمای ‌ه‌گذاری را تسهیل و مزیتی‬                      ‫تعریف و تدوین آ ‌‌نها را در کشور ما به یک الزام تبدیل‬
‫اعلام کرد که دهه ‪ 1380‬ابتدای را‌‌هاندازی سازمان‬               ‫کارا در زمینه جذب سرمای ‌ه‌گذاری‬                     ‫نمود‌ه‌است‪ .‬همچنین وجود فضای رقابتی در خصوص‬
‫سرمایه‪-‬گذاری در وزارت اقتصاد و دارایی‪ ،‬ایران حدود‬                                                                  ‫جذب سرمای ‌‌ههای خارجی ایجاب م ‌‌ینماید در تعریف‬
‫‪ 69‬میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی داشت اما این‬                      ‫خارجی خواه ‌د‌بود‪.‬‬                             ‫شاخص ‌‌ههای حمایتی حرکت رو به جلو و ابداعی رعایت‬
‫میزان در پایان سال ‪ 1396‬به ‪ 12.7‬میلیارد دلار رسید‪.‬‬                                                                 ‫شود‪ .‬این بدان معناست که ایران در صورت ‌‌ی قادر به‬
‫احمد جمالی‪ ،‬سرپرست سازمان سرمای ‌‌هگذاری و‬              ‫این حال علیرغم پی ‌شبین ‌یها در جولای ‪ 2017‬بهبودی‬          ‫جذب سرمای ‌ه‌های خارجی بیشتر نسبت به کشورهای‬
‫کم ‌ک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز اعلام کرده‪ ،‬مطابق‬     ‫در وضعیت ریسک کشورمان ایجاد نشد و ‪OECD‬‬                     ‫رقیب باشد‪ ،‬که م ‌‌یبایستی شاخص ‌ه‌های حمایتی‪،‬‬
‫آمارهای منتشره کنفرانس تجارت و توسعه سازمان‬             ‫همچنان رتبه ‪ 6‬را برای ریسک سرمای ‌هگذاری در ایران‬          ‫مشو ‌ق‌های بیشتر و نافذتری را ب ‌‌هکار گیرد‪ .‬دوم‪ ،‬موضوع‬
‫ملل (آنکتاد) در سال ‪ 96‬میزان سرمایه گذاری خارجی‬         ‫لحاظ کرد و این موضوع در ورود سرمای ‌هگذار به ایران‬         ‫ثبات و شفافیت؛ در این خصوص نیز زمین ‌ه‌های‬
‫به تصویب رسیده در کشور توسط هیات سرمای ‌‌هگذاری‬         ‫تاثیر منفی دارد‪ .‬بسیاری از کارشناسان معتقدند که‬            ‫افزایش اطمینان و ضریب امنیت سرمای ‌‌هگذاری را‬
‫خارجی بیش از ‪ 10‬میلیارد دلار بوده‪ ،‬با این حال رقمی‬      ‫تا وضعیت کسب و کار و مالیا ‌‌تگیری و‪ ...‬در ایران‬           ‫تسهیل و مزیتی کارا در زمینه جذب سرمای ‌‌هگذاری‬
‫بیش از پنج میلیارد دلار جذب شد‌‌هاست‪ .‬وی درباره‬         ‫نابسامان است‪ ،‬نم ‌یتوان چشم‌ امیدی برای بهبود‬
‫آخرین وضعیت جذب سرمای ‌‌هگذاری خارجی گفت‪:‬‬               ‫ریسک سرمای ‌‌هگذاری در ایران داشت و چش ‌مانداز‬                                            ‫خارجی خواه ‌‌دبود‪.‬‬
‫جذب سرمایه ها بیشتر در حوزه صنعت بوده به طوری‬
‫که از ابتدای امسال تاکنون ‪150‬طرح با سرمای ‌‌هگذاری‬                        ‫روشنی در این زمینه وجود ندارد‪.‬‬            ‫پیامدهای سرمایه گذاری خارجی در ایران‬
‫مستقیم حدود ‪ 3.5‬میلیارد دلار توسط هیات‬                  ‫جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران‪ ،‬برای‬
                                                        ‫سه سال متوالی با کاهش مواجه شده و در سال ‪ 2015‬به‬           ‫ریسکبالایسرمای ‌هگذاریدرایرانبهعنوانمه ‌‌مترین‬
       ‫سرمای ‌‌هگذاری خارجی به تصویب رسید‌ه‌است‪.‬‬        ‫‪ 2050‬میلیون دلار رسید‪ .‬جذب سرمایه خارجی در سال‬             ‫و کلید ‌یترین مانع سرمای ‌هگذاری خارجی در کشور بوده‬
‫با توجه به خروج ترامپ از برجام و بازگشت‬                 ‫‪ 2105 ،2014‬میلیون دلار و در سال ‪ 3050 ، 2013‬میلیون‬         ‫است سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(‪)OECD‬‬
‫تحری ‌‌مهای یکجانبه آمریکا و تصمیم شرک ‌‌تهای‬           ‫دلار بود‌‌هاست‪ .‬این در حال ‌‌یاست که سرمای ‌‌هگذاری ایران‬  ‫ریسک‌‌گذاری در ایران را همچنان بالا م ‌یداند و این‬
‫خارجی برای ترک ایران احتمالا ً در گزارش سال‬             ‫در خارج از کشور‪ ،‬از ‪ 89‬میلیون دلار در سال ‪ 2014‬به‬          ‫موضوع در ورود سرمای ‌هگذار به کشور تاثیر منفی دارد‪.‬‬
‫آینده آنکتاد پیرامون ‌‌گذاری خارجی‪ ،‬ایران با افت‬        ‫‪139‬میلیون دلار در سال ‪ 2015‬افزایش یافت‪ .‬در حالی‬            ‫ریسک سرمای ‌‌هگذاری کشورها را موسسات بی ‌‌نالمللی‬
                                                        ‫آنکتاد مجموع سرمای ‌‌هگذاری خارجی در سال ‪ ۲۰۱۶‬را‬           ‫تعیین م ‌‌یکنند‪ .‬معرو ‌‌فترین و مه ‌‌مترین آ ‌‌نها‪ ،‬گزارش‬
            ‫سرمای ‌‌هگذاری خارجی مواجه خواهدشد‪.‬‬                                                                    ‫سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است‪ .‬این سازمان‬
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46