Page 40 - راهبردهای نوین بانکداری شماره سه
P. 40
ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی -شماره دوم 40
الزامات و پیامدهای
سرمای هگذاری خارجی در ایران
* علی علاء الدین
* کارشناس ارشد مدیریت توسعه
سرمای هگذاری ،عبارتست از عدم استفاده از منابع در زمان حال و به جریان اقتصادی
انداختن آن به امید به دست آوردن منابع جدید در آینده که منابع جدید از منابع فعلی
دارای ارزش بیشتری م یباشد .شایان ذکر است در این فرآیند نرخ بهره ،تورم و بازده مورد
انتظار نیز میبایست بررسیشود .سرمای هگذاری مستقیم خارجی؛ سرمایه گذاریای است
که با هدف کسب منافع پایدار در کشوری به جز موطن فرد سرمای هگذار انجام میشود و
هدف سرمای هگذاری آناست که در مدیریت بنگاه مذکور نقش مؤثر داشت هباشد .در سال
2017کل سرمای هگذاری مستقیم خارجی انجام شده در جهان 1429میلیارد دلار بودهاست
که سهم ایران از این رقم تنها 0.35درصد ( 5میلیارد دلار) بوده که سهم ناچیزی است.
عوامل اقتصادی هستند ،این عوامل ورود جریان م یآموزند که چگونه م یبایست با بازارها ،بان کها و در عوامل اقتصادی مه مترین مساله برای بالابردن
سرمای هها به کشور میزبان را تضمین م یکنند .در این منابع تأمین مالی خارجی رفتار کنند. سطح زندگی و توسعه اقتصادی تأمین سرمایه است
گروه مجموعه عواملی مد نظر قرار م یگیرند که به نوعی و سرمایه هسته اصلی توسعه اقتصادی را تشکیل
به محیط کلان اقتصادی مرتبط م یشوند .شاخ صهایی با آزا دکردن فعالی تهای اقتصادی و غیر انحصاری م یدهد .سرمایه اگرچه شرط لازم برای توسعه
ه مچون ساختار تعرف ههای و مالیا تها ،ساختار رژیم کردن اقتصاد ،ثبات نظام پولی و ارزی کشور ،برقراری اقتصادی است ولی کافی نیست ،کشورهای زیادی
تجاری ،نیروی کار و سطح دستمزد ،زیرساخ تهای ثبات سیاسی و اجتماعی و جلوگیری از تنش بین وجود دارند که دارای منابع طبیعی سرشار و سرمایه
اقتصادی ،ساختار سرمای هگذاری و پ سانداز ملی، مذاهب و قومی تها ،ایجاد سیاس تهای مالیاتی لازم هستند ولی موفقیت آنها برای اعتلاء سطح زندگی
وضعیت یاران هها ،معافی تها و حمای تها ،ساختار بازار مناسب ،حذف قوانین گمرکی زائد و ...م یتوان شاهد مردم ناچیز است .بدیهی است هر کشوری جهت
پولی و ارزی کشور ،ساختار تأمین مالی ،اندازه دولت گرداندن چر خهای اقتصادی و انجام پروژههای خود
ورود سرمای ههای خارجی به کشور بود. نیازمند سرمایه م یباشد چه این سرمایه از درون کشور
و . ... و با منابع داخلی تأمین گردد و یا آنکه با ب هکارگیری
الزامات سیاسی و سیاس تگذاری :در این گروه ■ در سال 2017کل سرمای هگذاری ظرفیتی خارجی ،سرمای هگذاران دیگری را از سایر
اغلب مجموعه عواملی مورد بررسی قرار م یگیرند که مستقیم خارجی انجام شده در
ذاتا ً ماهیتی اقتصادی نداشته ،اما م یتوانند اثرات جهان 1429میلیارد دلار بودهاست کشورها جذب نماید.
قابل توجهی بر بحث سرمای هگذاری مستقیم خارجی که سهم ایران از این رقم تنها 0.35 فواید و نتایج سرمای هگذاری مستقیم خارجی شامل
داشت هباشند که از آن جمله م یتوان به ساختار حقوقی درصد ( 5میلیارد دلار) بوده که جذب سرمایه ،تکنولوژی ،دانش روز ،بالابردن توانایی
مالکیت ،بحث مالکیت معنوی ،ریسک سیاسی کشور، مدیریت ،افزایش اشتغال ،بهبود تراز پرداخ تها و
وضعیت بوروکراسی ،قدرت دولت و ...اشاره نمود .بر سهم ناچیزی است افزایش قدرت رقابت است .البته باید خاطرنشان
اساس نظری ههای جدید نیز نظام سیاسی کشور ،نوع کرد که ضعف مدیریت و سیاس تهای نادرست در
نگرش دولت در رابطه با سرمای هگذاری خارجی ،قوانین الزامات جذب سرمایه گذاری خارجی زمینه جذب سرمای هگذاری مستقیم خارجی م یتواند
و مقررات حقوقی ،سیاس تهای متمرکز بر ساختار و پیامدهای منفی از قبیل ایجاد ساختار بازار انحصاری
عملکرد بازار ب هویژه سیاس تهای مرتبط با رقابت ،ادغام الزامات اقتصادی ،سیاسی و سیاس تگذاری، در بلندمدت ،نابودی صنایع با مقیاس تولید کوچک و
و موقعیت بی نالمللی از عوامل سیاسی و امنیتی مؤثر اجتماعی و فرهنگی ،زیرساختی ،و فنی الزامات عمده
سرمای هگذاری خارجی هستند که در این نوشتار مورد نیز تشدید بیکاری را به همراه داشت هباشد.
بر جریان سرمای هگذاری خارجی محسوب م یشوند. سرمای هگذاری به مجموعه متنوعی از عوامل
الزامات اجتماعی و فرهنگی :حمایت از حقوق بررسی قرار م یگیرند. اقتصادی ،سیاسی ،اجتماعی و حتی فرهنگی بستگی
مالکیت فکری ب هعنوان بخشی از عوامل حمایتی- الزامات اقتصادی :از جمله مه مترین عوامل مؤثر دارد .افزایش سرمای هگذاری خارجی موجب گسترش
تشویق و عوامل سیاسی -امنیتی مؤثر بر جریانگذاری در جریان سرمای هگذاری خارجی در نظری ههای ،جدید برنام ههای آموزشی و یادگیری از طریق انجام کار
خارجی ب هشمار م یآید ،زیرا با وجود حمایت از حقوق م یشود و کشورهای هدف به کمک این سرمای هگذار یها