Page 20 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 20

‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره دوم‬                                       ‫‪18‬‬

  ‫آسی ‌بشناسی‬                                                                                                      ‫* فاطمه رضایی خاجکی‬
‫بنگا ‌هداری بان ‌کها‬                                                                                                   ‫* کارشناس مدیریت‬

‫با مالکیت بان ‌کها که عمدتا نیز در بخش‌های خدماتی‬            ‫وظیفـه بان ‌کهـا ارائه خدمـات پولی و بانکی اسـت اما در ایـران گاهی‬
‫فعالیت م ‌یکنند‪ ،‬به‌طور چشمگیری افزایش یابد‪ .‬بسیاری از‬    ‫بان ‌کهـا بنا بـه دلایلی بـه کارهایی که وظیفـه آ ‌نها نیسـت روی م ‌‌یآورند‪.‬‬
‫کارشناسان اقتصادی بر این امر متف ‌قالقولند که بنگاه‌داری‬  ‫یکـی از ایـن کارهـا ینـگا ‌ه‌داری اسـت‪ .‬یعنی بان ‌کهـا برای به دسـت آورن‬
‫بانک‌ها موجب شده آن‌ها از رسالت اصلی خود که همان‬          ‫سـود بیشـتر بنگا ‌‌ههـای اقتصـادی را م ‌‌یخرنـد و اداره آن را بـه دسـت‬
‫تسهیل و تامین مالی تولید و تجارت است‪ ،‬غافل شده و در‬       ‫م ‌ی‌گیرنـد کـه به ایـن کار بنـگاه‌داری گفته م ‌‌یشـود‪ .‬در تعاریـف بان ‌کها از‬
‫اثر هرج‌ومرج در نظام بانکی‪ ،‬نظام اقتصادی کشور نیز دچار‬    ‫آ ‌نهـا به عنـوان نهادهـای اقتصادی یـاد م ‌یشـود کـه دارای وظایفی چون‬
                                                          ‫تجهیـز و تخصیـص منابع‪ ،‬عملیات اعتبـاری‪ ،‬عملیات مالـی‪ ،‬خرید و فروش‬
                               ‫آسیب جدی شده است‪.‬‬          ‫ارز‪ ،‬نق ‌لوانتقـال وجـوه‪ ،‬قبـول امانـات‪ ،‬نگهـداری سـهام و اوراق بهـادار و‬
                                                          ‫اشـیای قیمتـی مشـتریان م ‌یباشـند‪ .‬در چند سـال اخیر بان ‌کها بـا وظیفه‬
    ‫■ براساس مقررات مصوب بانک مرکزی‬                       ‫ای جدیـد بـه نـام بنـگاه‌داری رو به رو شـده اند‪ .‬امـروزه بانک‌های کشـور‬
    ‫بانک‌ها‪ ،‬تا سال ‪ ۹۶‬مجاز بودند تا سقف‬                  ‫تعداد بسـیار زیـادی امالک‪ ،‬مسـتغلات‪ ،‬واحدهـای تولیدی‪ ،‬شـرکت و ‪...‬‬
    ‫‪ ۴۰‬درصد سرمایه پایه خود را به مشارکت‬                  ‫را تحـت مالکیـت خـود دارند‪ .‬اکثـر کارشناسـان و صاحبنظـران از این کار‬
    ‫یا بنگا ‌هداری اختصاص دهند و این نسب ‌تها‬             ‫بان ‌کهـا انتقـاد کـرده و آن را جـدا شـدن از مأموری ‌‌تهـای اصل ‌ی‌ دانسـته‬
    ‫از سوی بانک مرکزی برحسب شرایط‬                         ‫و در راسـتای وظایـف بان ‌کهـا نمـی بیننـد‪ .‬رهبری نیـز اخیرا بـه موضوع‬
    ‫اقتصادی و مسائل گوناگون مورد بازنگری و‬                ‫بنـگاه داری بان ‌کهـا ورود کـرده و خواهـان برخـورد بـا این پدیده شـدند‪.‬‬
    ‫بررسی قرار م ‌یگیرد و در مصوبه سال ‪96‬‬                 ‫در ایـن خصـوص دکتـر عبدالناصـر همتـی رئیـ ‌سکل جدید بانـک مرکزی‬
                                                          ‫نیـز اخیـرا گفته اسـت «بیـش از ‪ ۸۰‬درصد بازارهـای مالی کشـور در کنترل‬
           ‫مشارکت بان ‌کها در بنگا ‌هداری‬                 ‫بان ‌کهـا و بـازار پـول اسـت و بان ‌کها متهـم ردیـف اول التهاباتـی همچون‬
                ‫به ‪ ۲۰‬درصد رسید‪.‬‬                          ‫بحـران ارزی اخیـر هسـتند کـه ب ‌هواسـطه ناتـرازی سیسـتم بانکی و رشـد‬
                                                          ‫وحشـتناک نقدینگـی و اصـرار بان ‌کهـا بـر تـداوم نقدینگـی رقـم خورده‬
‫قوانین نیز در این زمینه بنگاه‌داری بان ‌ک‌ها وحدت رویه‬    ‫اسـت‪ .‬لذا مـا موظفیم جلوی بنـگا ‌هداری و ب ‌ینظمـی بان ‌کهـا را بگیریم‪ ».‬در‬
‫و رویکرد مشخصی ندارند‪ .‬بیراهه نیست بگوییم که یکی‬          ‫این مقالـه‪ ،‬دلایـل ورود بان ‌کها به عرصه بنـگا ‌هداری‪ ،‬پیامدهـا و راهکارهای‬
‫از مسیرهای انحرافی در وظایف بان ‌ک‌ها‪ ،‬روی آوردن آ ‌نها‬
‫به سمت بنگاه‌داری باشد‪ ،‬البته این انحراف بر بستر قانونی‬                                ‫خـروج از آن مـورد بررسـی قرار گرفته اسـت‪.‬‬
‫شکل گرفته و به دلیل عدم نظارت کافی از محدوده قانونی‬
‫خود خارج شده است‪ .‬به استناد بند ‪ ٣‬ماده ‪ ٣٤‬قانون‬           ‫واحدهای خدماتی‪ ،‬واحدهای بازرگانی و واحدهای تولیدی‬             ‫بنگا ‌هداری؛ عامل فراموشی رسالت بان ‌کها‬
‫پولی و بانکی مصوب سال ‪ ،١٣٥١‬بانک‌ها به خرید سهام و‬                                              ‫تقسیم م ‌‌یشوند‪.‬‬   ‫در همین ابتدای امر باید اشاره کرد که بنگا‌ه‌های‬
‫مشارکت در سرمای ‌هگذاری یک یا چند شرکت و خریداری‬                                                                   ‫اقتصادی از نظر مالکیت طبق قانون اساسی جمهوری‬
‫اوراق بهادار به حساب خود به میزانی در محدوده تعیین‌‬       ‫بنگا‌هداری وظیفه خودساخته‌ای است که بانک‌های‬             ‫اسلامی ایران به سه بخش دولتی‪ ،‬تعاونی و خصوصی‬
‫شده بانک مرکزی مجاز شد‌هاند‪ .‬همچنین بعد از پیروزی‬         ‫کشور در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری به آن علاقه‌مند‬      ‫تقسیم م ‌‌یشوند‪ .‬همچنین بنگا‌ه‌های اقتصادی از نظر هدف‬
‫انقلاب اسلامی‪ ،‬قوانینی در زمینه بانکداری بدون ربا تعیین‬   ‫شد‌هاند‪ .‬بر این اساس در سال‌های اخیر بنگا‌هداری بانک‌ها‬  ‫فعالیت به دو دسته واحدهای انتفاعی و واحدهای غیر‬
‫و مصوب شد که در ‌این ‌میان‪ ،‬بند ‪ ٢‬ماده ‪ ٢‬این قانون‬        ‫موجب شده است سهم بخش‌های اقتصادی از تسهیلات‬              ‫انتفاعی تقسیم بندی شده و از نظر نوع فعالیت به سه دسته‬
‫به موضوع سرمایه‌گذاری بانک‌ها اشاره کرده است و بیان‬       ‫بانکی به‌شدت کاهش و به همان میزان سهم شرکت‌های‬
‫داشته که تعیین رشت ‌ههای مختلف سرمای ‌هگذاری و حدود‬
‫مشارکت در حد مصوب برای طرح‌های سرمای ‌هگذاری در‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25