Page 20 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 20
ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی -شماره دوم 18
آسی بشناسی * فاطمه رضایی خاجکی
بنگا هداری بان کها * کارشناس مدیریت
با مالکیت بان کها که عمدتا نیز در بخشهای خدماتی وظیفـه بان کهـا ارائه خدمـات پولی و بانکی اسـت اما در ایـران گاهی
فعالیت م یکنند ،بهطور چشمگیری افزایش یابد .بسیاری از بان کهـا بنا بـه دلایلی بـه کارهایی که وظیفـه آ نها نیسـت روی م یآورند.
کارشناسان اقتصادی بر این امر متف قالقولند که بنگاهداری یکـی از ایـن کارهـا ینـگا هداری اسـت .یعنی بان کهـا برای به دسـت آورن
بانکها موجب شده آنها از رسالت اصلی خود که همان سـود بیشـتر بنگا ههـای اقتصـادی را م یخرنـد و اداره آن را بـه دسـت
تسهیل و تامین مالی تولید و تجارت است ،غافل شده و در م یگیرنـد کـه به ایـن کار بنـگاهداری گفته م یشـود .در تعاریـف بان کها از
اثر هرجومرج در نظام بانکی ،نظام اقتصادی کشور نیز دچار آ نهـا به عنـوان نهادهـای اقتصادی یـاد م یشـود کـه دارای وظایفی چون
تجهیـز و تخصیـص منابع ،عملیات اعتبـاری ،عملیات مالـی ،خرید و فروش
آسیب جدی شده است. ارز ،نق لوانتقـال وجـوه ،قبـول امانـات ،نگهـداری سـهام و اوراق بهـادار و
اشـیای قیمتـی مشـتریان م یباشـند .در چند سـال اخیر بان کها بـا وظیفه
■ براساس مقررات مصوب بانک مرکزی ای جدیـد بـه نـام بنـگاهداری رو به رو شـده اند .امـروزه بانکهای کشـور
بانکها ،تا سال ۹۶مجاز بودند تا سقف تعداد بسـیار زیـادی امالک ،مسـتغلات ،واحدهـای تولیدی ،شـرکت و ...
۴۰درصد سرمایه پایه خود را به مشارکت را تحـت مالکیـت خـود دارند .اکثـر کارشناسـان و صاحبنظـران از این کار
یا بنگا هداری اختصاص دهند و این نسب تها بان کهـا انتقـاد کـرده و آن را جـدا شـدن از مأموری تهـای اصل ی دانسـته
از سوی بانک مرکزی برحسب شرایط و در راسـتای وظایـف بان کهـا نمـی بیننـد .رهبری نیـز اخیرا بـه موضوع
اقتصادی و مسائل گوناگون مورد بازنگری و بنـگاه داری بان کهـا ورود کـرده و خواهـان برخـورد بـا این پدیده شـدند.
بررسی قرار م یگیرد و در مصوبه سال 96 در ایـن خصـوص دکتـر عبدالناصـر همتـی رئیـ سکل جدید بانـک مرکزی
نیـز اخیـرا گفته اسـت «بیـش از ۸۰درصد بازارهـای مالی کشـور در کنترل
مشارکت بان کها در بنگا هداری بان کهـا و بـازار پـول اسـت و بان کها متهـم ردیـف اول التهاباتـی همچون
به ۲۰درصد رسید. بحـران ارزی اخیـر هسـتند کـه ب هواسـطه ناتـرازی سیسـتم بانکی و رشـد
وحشـتناک نقدینگـی و اصـرار بان کهـا بـر تـداوم نقدینگـی رقـم خورده
قوانین نیز در این زمینه بنگاهداری بان کها وحدت رویه اسـت .لذا مـا موظفیم جلوی بنـگا هداری و ب ینظمـی بان کهـا را بگیریم ».در
و رویکرد مشخصی ندارند .بیراهه نیست بگوییم که یکی این مقالـه ،دلایـل ورود بان کها به عرصه بنـگا هداری ،پیامدهـا و راهکارهای
از مسیرهای انحرافی در وظایف بان کها ،روی آوردن آ نها
به سمت بنگاهداری باشد ،البته این انحراف بر بستر قانونی خـروج از آن مـورد بررسـی قرار گرفته اسـت.
شکل گرفته و به دلیل عدم نظارت کافی از محدوده قانونی
خود خارج شده است .به استناد بند ٣ماده ٣٤قانون واحدهای خدماتی ،واحدهای بازرگانی و واحدهای تولیدی بنگا هداری؛ عامل فراموشی رسالت بان کها
پولی و بانکی مصوب سال ،١٣٥١بانکها به خرید سهام و تقسیم م یشوند. در همین ابتدای امر باید اشاره کرد که بنگاههای
مشارکت در سرمای هگذاری یک یا چند شرکت و خریداری اقتصادی از نظر مالکیت طبق قانون اساسی جمهوری
اوراق بهادار به حساب خود به میزانی در محدوده تعیین بنگاهداری وظیفه خودساختهای است که بانکهای اسلامی ایران به سه بخش دولتی ،تعاونی و خصوصی
شده بانک مرکزی مجاز شدهاند .همچنین بعد از پیروزی کشور در سالهای اخیر بهطور چشمگیری به آن علاقهمند تقسیم م یشوند .همچنین بنگاههای اقتصادی از نظر هدف
انقلاب اسلامی ،قوانینی در زمینه بانکداری بدون ربا تعیین شدهاند .بر این اساس در سالهای اخیر بنگاهداری بانکها فعالیت به دو دسته واحدهای انتفاعی و واحدهای غیر
و مصوب شد که در این میان ،بند ٢ماده ٢این قانون موجب شده است سهم بخشهای اقتصادی از تسهیلات انتفاعی تقسیم بندی شده و از نظر نوع فعالیت به سه دسته
به موضوع سرمایهگذاری بانکها اشاره کرده است و بیان بانکی بهشدت کاهش و به همان میزان سهم شرکتهای
داشته که تعیین رشت ههای مختلف سرمای هگذاری و حدود
مشارکت در حد مصوب برای طرحهای سرمای هگذاری در