Page 14 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 14

‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره دوم‬                    ‫‪12‬‬

‫خروج از بحران باشد وگرنه اگر با همین کیفیت ادامه دهد و‬          ‫پس چرا باید با یک بانک دولتی ادغام شویم‪ .‬بنابراین‬           ‫بانکی را واکسینه کرده و از بحران‌های بانکی پیشگیری‬
‫با هر قیمتی منابع جمع کند‪ ،‬آشفتگی اقتصادی ما کماکان‬                                           ‫زیر بار ادغام نم ‌یروند‪.‬‬                                                      ‫کنیم‪.‬‬

               ‫ادامه خواهد داشت و مرتب اضافه م ‌یشود‪.‬‬           ‫■ الان این بانک‌ها حسابرسی قانونی دارند و صورت‌های‬          ‫در سال ‪ 1929‬که اولین بحران مالی جهانی پیش آمد‪،‬‬
‫■ با برخی از مدیران بانکی که صحبت م ‌یکنیم‪،‬‬                     ‫مالی آ ‌نها بررسی می‌شود‪ .‬خود بانک مرکزی معتقد است‬          ‫راه حلی که پیداکردند این بود که شرکتی به نام شرکت‬
‫معتقدند که بدهی دولت به بان ‌کها باعث عدم کفایت‬                 ‫وضعیت مالی بسیاری از بان ‌کها مناسب نبوده و از شفافیت‬       ‫فدرال بیمه سپرده‌ها ایجاد کردند‪ .‬نقش این شرکت این بود‬
‫سرمایه شان‪ ،‬شده است و به این وضعیت دچار شد ‌هاند‪.‬‬                                                                           ‫که سپرده‪‎‬های مردم را تضمین و بیمه کند‪ .‬ما هم صندوق‬
                                                                                                 ‫لازم برخوردار نیستند‪.‬‬      ‫ضمانت سپرد‌هها را در ایران ایجاد کردیم اما وقتی بحران‬
     ‫شما این موضوع را تا چه اندازه درست م ‌یدانید؟‬              ‫■ بسیاری از این بان ‪‎‬کها‪ ،‬هنوز مجمع عمومی‬                   ‫سال ‪ 2008‬اتفاق افتاد‪ ،‬به این نهاد تخصصی علاوه بر اینکه‬
‫■ این در مورد بان ‪‎‬کهای دولتی درست است‪ .‬مخاطب‬                   ‫تشکیل نداد ‌هاند‪ .‬این قضیه را چگونه تحلیل می کنید؟‬          ‫بیمه سپرده‌ها را واگذار کرده بودند‪ ،‬اعمال نرخ سود مناسب‬
‫اصلی بنده بان ‌کهای خصوصی است‪ .‬بان ‌کهای دولتی عامل ّیت‬         ‫■ دولت با توجه به سیاست مداخله‌ای می‪‎‬تواند در مورد‬          ‫و همینطور مدیریت بر بان ‪‎‬کهایی که دچار بحران بودند و‬
‫طر ‪‎‬حهای بودج ‪‎‬های‪ ،‬طر ‌حهای تکلیفی و سیاس ‌تهای دولتی را‬       ‫بان ‌کهایی که از کفایت سرمایه کافی برخوردار نیستند‪ ،‬به‬      ‫تعیین تکلیف بان ‌کهایی که باید تسویه می‌شدند‪ ،‬واگذار‬
‫بر عهده داشت ‌هاند‪ .‬برخی بان ‌کها هم خصولتی هستند و مدیران‬      ‫سها ‌مداران تکلیف کند که طبق قانون تجارت ابتدا کاهش و‬       ‫شد‪ .‬به عبارت دیگر یک نهاد تخصصی ایجاد شد که مرتب بر‬
‫آ ‌نها را دولت تعیین م ‌یکنند‪ .‬بنابراین باید بده ‌یهای دولت را‬  ‫سپس افزایش سرمایه اقدام نمایند‪ .‬در نتیجه اگر این تکلیف‬      ‫عملکرد سیستم بانکی نظارت داشت و بانک‪‎‬هایی را که دچار‬
‫در نظر گرفت اما اگر اکثر بان ‌کهای خصوصی چنین تعهداتی‬                                                                       ‫بحران شده بودند و احساس م ‌یکردند در آینده می‪‎‬تواند‬
‫نداشتند‪ ،‬واقعاً باید اقدامات اصلاحی هرچه زودتر در عمل انجام‬               ‫■ قبـول کنیـم که نظـام بانکـی‪ ،‬یک‬                 ‫خطرساز باشد‪ ،‬تحت مدیریت این نهاد قرار گرفتند‪ .‬این‬
                                                                          ‫زیربخـش از نظـام کلان اقتصـادی‬                    ‫نهاد‪ ،‬بانک‌هایی که دچار بحران بودند را چنانچه از لحاظ‬
       ‫شود وگرنه بحران روز به روز دامنه بیشتر پیدا م ‌یکند‪.‬‬               ‫کشـور اسـت و اگر برنام ‌ههای توسعه‬                ‫نسبت کفایت سرمایه و صلاحیت و اهلیت مدیریت‪ ،‬پیش‬
‫■ بحث دیگری که وجود دارد مطالبات غیر جاری و‬                               ‫اقتصـادی کشـور مشـخص شـود در‬                      ‫نیازهای اولیه را داشتند و احساس م ‪‎‬یشد که با برنامه‪‎‬های‬
‫دارای ‌یهای منجمد است‪ .‬شما این موضوع را تا چه اندازه‬                      ‫آن قالـب م ‪‎‬یتـوان نظـام بانکـی را‬                ‫اصلاحی می‌تواند آن‌ها را اصلاح کرد‪ ،‬آ ‌نها را با کنترل‌های‬
                                                                          ‫متناسـب بـا نیازهـای آن اسـتراتژی‬                 ‫لازم هدایت م ‌یکردند که در طی مدت زمان مع ّین از‬
     ‫در بحران بانکی و افزایش نقدینگی موثر م ‌یدانید؟‬                                                                        ‫بحران خارج کنند‪ .‬اما بان ‌کهایی که احساس م ‌یکردند‬
‫■ در ابتدای سخنم به اعطای تسهیلات بی‌رویه اشاره‬                              ‫کلان اقتصـادی طراحـی کـرد‬                      ‫قابلیت خروج از بحران را ندارند بدون اینکه باعث تشویش‬
‫کردم‪ .‬متاسفانه در اکثر پرونده‌های مطالبات معوق‪ ،‬آن‬                                                                          ‫اذهان عمومی شوند‪ ،‬مدیریت کرده و به سمت تسویه‬
‫ضوابط و معیارهای اعتبارسنجی در قانون عملیات بانکی‬               ‫را انجام دهند‪ ،‬بسیاری از بانک‪‎‬ها که امکان افزایش سرمایه‬     ‫م ‌یبردند‪ ،‬در این شرایط جامعه نگران نمی‌شد که با ادغام‬
‫بدون ربا‪ ،‬به دقت رعایت نشده است و واقعاً در نظام بانکی‬          ‫ندارند‪ ،‬یا دولت یا بانک دیگر یا سهامدارانی که توانایی مالی‬  ‫یا انحلال یک بانک سپرده آن‌ها در خطر است‪ .‬در کشور‬
‫کشور ضعف اعتبارسنجی داریم و هی ‌چگونه نظارتی هم‬                 ‫دارند‪ ،‬باید بانک را احیا کنند‪ .‬البته آن نهاد نظارتی که‬      ‫ما با توجه به حساسی ‌تهایی که افکار عمومی دارد و با‬
‫اعمال نشده است‪ .‬از سو ‌ی دیگر اغلب وثایقی که گرفته‬              ‫عرض کردم بایستی ایجاد بسترها و زیرساخت‌های حقوقی و‬          ‫توجه به بی‌اعتمادی به سیستم بانکی‪ ،‬به نظر می‌رسد که‬
‫شده است‪ ،‬وثایقی نیست که دقیق ارزیابی شده باشد و این‬             ‫قانونی برای ادغام یا انحلال بانک‌ها را در دسترس قرار دهد‪.‬‬   ‫در درجه اول حفظ اعتماد عمومی باید یکی از اولویت‌های‬
‫باعث شده‌ است که با افزایش بده ‌یها‪ ،‬ارزش وثایق به آن‬           ‫چرا که قانون ورشکستگی کنونی برای بانک‌ها در قانون‬           ‫نظام سیاسی و اقتصادی کشورمان باشد که باعث آسیب‬
‫میزان افزایش پیدا نکرده و الان بین دارایی و بدهی بانکی‬          ‫تجارت چندان کامل و شفاف نیست ولی به استناد همان‬             ‫بیشتر به اعتماد عمومی نشود‪ .‬باید با اعمال سیاست‌های‬
‫شکاف ایجاد شده است و متاسفانه شاید بیش از ‪ 50‬درصد‬               ‫قانون هم‪ ،‬الان دولت و بانک مرکزی به راحتی م ‌یتوانند‬        ‫مداخله‌ای‪ ،‬بحران نقدینگی بانک‌ها را کنترل کرد‪ .‬ظاهراً‬
‫تسهیلات اعطایی بان ‌کها به شکل دارایی منجمد و رسوب‬              ‫بان ‌کهایی که وضعیت مالی مناسبی ندارند و نسبت کفایت‬         ‫دکتر همتی دستور داد‪‎‬هاند که اضافه برداشت بان ‌کها باید‬
‫شده درآمده است و این امر باعث شده که قدرت تسهیلات‬               ‫سرمایه آن‌ها از حد نصاب استاندارد پایین‌تر است با استفاده‬   ‫تسویه شود اما باید با تقویت بازار بی ‌نبانکی ترتیبی داده‬
‫دهی جدید بان ‌کها به شدت کاهش پیدا کند و این از اهم‬             ‫از ابزار قانونی وادار به تعدیل سرمایه کنند و در نتیجه‬       ‫شود که نقدینگی مورد نیاز این بانک‌ها تامین شود که افکار‬
‫مشکلاتی است که باید در آن قالب مورد بررسی قرار گیرد‪.‬‬            ‫سهامدار یا بایستی سرمایه جدید وارد کند یا بایستی تحت‬        ‫عمومی با بی اعتمادی بیشتر مواجه نشود‪ ،‬اما بعد با ایجاد‬
‫■ شما پیوستن به ‪ FATF‬را تا چه اندازه در‬                         ‫مدیریت بانک مرکزی دنبال اجرای برنامه‌های اصلاحی برای‬        ‫یک نهاد تخصصی بایستی وضعیت تک تک بان ‌کها به دقت‬

       ‫سلامت و کارآمدی نظام بانکی موثر می‌دانید؟‬                                                                                                                      ‫بررسی شود‪.‬‬
‫■ به نظرم هدف ‪ FATF‬و سایر استانداردهای جهانی‪،‬‬                                                                               ‫شخص من با اینکه همین‌طوری بان ‌کها را ادغام کنیم‬
‫شفافیت عملیات بانکی و صور ‌تهای مالی بان ‪‎‬کها است‪ .‬با‬                                                                       ‫موافق نیستم‪ ،‬چراکه بان ‌کهایی که مشکلات کمتری دارند‬
                                                                                                                            ‫با ادغام‪ ،‬مشکلاتشان بیشتر می‌شود اما اگر این نهاد ایجاد‬
                                                                                                                            ‫شده و وضعیت همه بانک‌ها را بررسی کند در ای ‌نصورت‬
                                                                                                                            ‫بان ‌کهایی که فعالیت مطمئنی دارند به فعالیت خود ادامه‬
                                                                                                                            ‫م ‌یدهند‪ ،‬اما سایر بانک‌ها با سلب مالکیت مالکان قبلی و‬
                                                                                                                            ‫گماردن مدیران منتخب یا به سمت اصلاح و بهبود و یا‬
                                                                                                                            ‫به سمت تسویه تدریجی م ‌یروند‪ ،‬بدون اینکه نگرانی پدید‬
                                                                                                                            ‫آید‪ .‬بنده معتقدم باید این فرآیند در پیش گرفته شود و‬
                                                                                                                            ‫با دقت و مطالعه و ایجاد نهادهای نظارتی‪ ،‬بان ‌کها را به‬
                                                                                                                            ‫سمت اصلاح ببریم‪ .‬طبیعتاً بان ‌کهایی که اصلاح پذیر باشند‬
                                                                                                                            ‫وقتی برنامه اصلاحی انجام شود‪ ،‬دولت م ‌یتواند در قالب یک‬
                                                                                                                            ‫برنامه ادغام کند و سپس بان ‪‎‬کهایی که در مسیر سلامتی‬
                                                                                                                            ‫قرار گرفتند‪ ،‬ادغام می‌شوند‪ .‬اما بان ‌کهایی که مساله دارند و‬
                                                                                                                            ‫ادغام آن‌ها باعث مشکل دار شدن بانک‌های دیگر م ‌یشوند‪،‬‬

                                                                                                                                            ‫باید به سمت تسویه و ورشکستگی بروند‪.‬‬
                                                                                                                            ‫■ مساله دیگر در مورد اصل حاکمیت شرکتی‬
                                                                                                                            ‫است‪ .‬پس وضعیت سهامداران‪ ،‬مشتریان‪ ،‬کارمندان‬
                                                                                                                            ‫و مدیران و همچنین اصل ‪ 44‬قانون اساسی چه‬
                                                                                                                            ‫می‌شود؟ برخی بان ‌کها معتقدند ما خصوصی هستیم‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19