Page 9 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 9

‫‪7‬‬
                                          ‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره دوم‬

                                                                                                           ‫سخن سردبیر‬

‫سناریوهای اقتصاد ایران در دور جدید تحری ‌مها‬

  ‫دکتر نادعلی بای ‪ /‬دکترای روابط بین الملل‬

‫که نیازمند حفظ اقتصاد بسیار شکننده ایران باشد‪.‬‬      ‫با دسترسی اعتباری شدیداً محدود شده (همچون‬              ‫ترامپ پس از خروج از برجام و با برقراری دوباره‬
‫در همین حال رشد قیم ‌تها به‌صورت سرسام‌آوری‬         ‫بان ‌کها که با ترازنامه بد درگیرند)‪ ،‬توانایی فعالیت‬    ‫تحریم‌ها علیه ج‪.‬ا‪.‬ا‪ ،.‬به دنبال تضعیف اقتصاد و‬
‫تشدید خواهد شد و ب ‌هصورت بالقوه به سطح بالاتر‬       ‫و توسعه شرک ‌تهای خصوصی را دشوار خواهدکرد‪.‬‬            ‫تشدید نارضایتی عمومی است‪ .‬وضعیت اقتصادی‬
‫از تورم خواهدرسید‪ .‬اگر ایران بی ثباتی سیاسی را‬      ‫پی ‌شبینی م ‌یشود این پوی ‌شها در سال ‪،2019‬‬            ‫ایران را در دور جدید تحریم‌ها‪ ،‬در قالب سه سناریو‬
‫تجربه کند‪ ،‬احتمالاً اقتصاد آن وارد یک رکود طولانی‬   ‫در رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ‪ 4.3‬درصد‬
‫مدت خواهد شد که حتی تجارت جهانی و بویژه بازار‬       ‫انقباض ایجاد کند و کمتر از افزایش پی ‌شبین ‌یشده‬                                  ‫می‌توان ترسیم نمود‪:‬‬
 ‫جهانی نفت را با تهدیدات جدی مواجه خواهدکرد‪.‬‬        ‫‪ 1.8‬درصدی در سال ‪ 2018‬خواهدبود‪ .‬علاوه ب ‌ر‬             ‫در سناریوی اصلی؛ تضعیف اساسی اقتصاد ایران‬
‫درمجموع باید گفت که اعمال تحریم‌ها در کنار‬          ‫این‪ ،‬در حالی که از یک رکود عمیق پایدار اجتناب‬          ‫باتوجه به تحری ‌مهای هست ‌های ب ‌هویژه تحریم صادرات‬
‫ویژگی‌های ساختاری اقتصاد ایران و بی‌تدبیری‪،‬‬         ‫م ‌یشود‪ ،‬پی ‌شبینی م ‌یشود که رشد اقتصادی در چند‬       ‫نفت و نق ‌لوانتقال مالی‪ ،‬که از ‪ 4‬نوامبر دوباره برقرار‬
‫باعث سرعت گرفتن شرایط رکود تورمی در اقتصاد‬          ‫سال آتی‪ ،‬کمتر از میزان بالقوه آن باقی بماند و با‬       ‫شد‌هاند‪ ،‬به رکود شدید و پایداری که بتواند موجب‬
‫ایران شده است‪ .‬صندوق بین المللی پول در گزارش‬        ‫مسائل ساختاری ریش ‌هدار عمیق همچون فساد فراگیر‬         ‫ب ‌یثباتی ایران شود‪ ،‬منجر نخواهد شد‪ .‬اعلام معافیت‬
‫اخیر خود اعلام کرده که رشد تولید ناخالص داخلی‬       ‫و مقررات ضعیف سرمای ‌هگذاری و به همان نسبت‬             ‫هشت کشور در واردات نفت از ایران‪ ،‬انعطا ‌فپذیری و‬
‫ایران تا پایان سال ‪ 2018‬به ‪ 1.5‬درصد کاهش یابد‬                                                              ‫عم ‌لگرایی طر ‌فهای درگیر را نشان م ‌یدهد‪ .‬هرچند‬
‫و در سال ‪ 2019‬با نرخ ‪ 3.6‬درصد منقبض شود‪ .‬در‬            ‫ریس ‌کهای سیاسی پایدار‪ ،‬دست به گریبان باشد‪.‬‬         ‫ب ‌هنظر م ‌یرسد که ایران با برقراری دوباره تحری ‌مها‬
‫این میان در سال ‪ ،2019‬نرخ تورم به ‪ 34.1‬و نرخ‬        ‫در سناریوی خوش‌بینانه؛ تاثیر تحریم‌های‬                 ‫ب ‌هدنبال تلافی باشد‪ ،‬اما احتمالاً تا جایی که روابطش‬
‫بیکاری به ‪ 14.3‬درصد افزایش خواهد یافت‪ .‬بانک‬         ‫ایالات‌متحده بر اقتصاد ایران و در نتیجه ثبات‬           ‫را با چین و روسیه به خطر نیندازد‪ ،‬انجام خواهد‬
‫جهانی نیز متوسط رشد اقتصادی ایران در سال‌های‬        ‫سیاسی‪ ،‬به میزان زیادی به خاطر پیشرفت مذاکرات و‬         ‫داد‪ .‬بعید است که مکانیزم مالی اروپایی نهایتاً سپر‬
‫‪ 2017-2021‬را ‪ 1.4‬درصد اعلام کرده است‪ .‬در‬            ‫یا افزایش شدید قیمت نفت‪ ،‬یا نمایش قوی‌تر جامعه‬         ‫کارآمدی برای اقتصاد ایران در برابر تحری ‌مها باشد‪.‬‬
‫واقع‪ ،‬تحریم‏های نفتی و بانکی‪ ،‬به صورت سرع ‌تگیر‬     ‫بین‌المللی برای مبارزه با تحریم‌های ایالات‌متحده‪،‬‬      ‫پیش بینی م ‌یشود که صادرات نفت ایران از ‪2.5‬‬
                                                    ‫برخلاف پی ‌شبینی‌ها بی‌تاثیر بوده‌است‪ ،‬ولی صادرات‬      ‫میلیون بشکه در روز به ‪ 1.3‬میلیون بشکه در روز تا‬
            ‫رشد اقتصادی ایران عمل خواهن ‌دکرد‪.‬‬      ‫نفت ایران و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران برای‬           ‫پایان سال ‪ 2019‬کاهش یابد‪ .‬از آنجا که صادرات نفت‬
‫با توجه به گزاره‌های فوق می‌توان به خوبی دریافت‬                                                            ‫و جریا ‌نهای سرمای ‌هگذاری کن ‌د شده و تعاملات مالی‬
‫که اقتصاد ایران آماده قرار گرفتن در دام رکود تورمی‬               ‫مدت محدودی کاهش خواهد داشت‪.‬‬               ‫فرامرزی فریب آمیزتر خواهد شد‪ ،‬در این میان‪ ،‬ریال‬
‫است‪ .‬انتخاب راهکار درست برای برون‌رفت از شرایط‬      ‫در این میان‪ ،‬افت ارزش ریال با بازگشت اعتماد به‬         ‫(که نصف ارزش خود را تاکنون در بازار موازی از دست‬
‫فعلی‪ ،‬مستلزم بررسی اثر بخشی سیاست‌های پولی‬          ‫اقتصاد ایران‪ ،‬کند خواهدشد‪ ،‬اما هرگونه افزایش شدید‬
‫و مالی‪ ،‬سیستم بودجه‪ ،‬سنجش وضعیت اثر جبرانی‪،‬‬         ‫یا یکسا ‌نسازی موفقی ‌تآمیز نر ‌خهای ارز بازار رسمی و‬   ‫داده)‪ ،‬با فشار روبه پایین بیشتری روب ‌هرو خواه ‌دشد‪.‬‬
‫میزان کشش‌پذیری بازارها و سایر عوامل زیربنایی‬       ‫موازی‪ ،‬از آنجا که بانک مرکزی ایران قادر به برآورده‬     ‫با توجه به اینکه بانک مرکزی ایران هنوز هم‬
                                                    ‫ساختن رضایت کامل تقاضای داخلی برای ارز خارجی‬           ‫ذخایر ارزی خارجی کافی برای حفظ قدرت خود‬
  ‫و ساختاری‪ ،‬پی ‌شنیاز ارائه هرگونه راهکاری است‪.‬‬    ‫نیست‪ ،‬اتفاق نخواهد افتاد‪ .‬در همین حال‪ ،‬باتوجه به‬       ‫در دست دارد و نیز تجربه قابل توجهی در فعالیت‬
‫مهم‌ترین راهکارهای مقابله با رکود تورمی ایران‬       ‫رشد قیم ‌تها که احتمالاً به دنبال تثبیت در حدود‬        ‫در شرایط تحریم دارد‪ ،‬بعید ب ‌هنظر می‌رسد یک‬
‫در شرایط تحریم‪ ،‬می‌تواند انضباط مالی دولت‬           ‫سطح ‪ 10‬درصد سالانه ثبت شده در سا ‌لهای اخیر‬
‫از طریق تنظیم صحیح بودجه و اجتناب از تداوم‬          ‫است‪ ،‬فشارهای تورمی به صورت غیرقاب ‌لمدیریتی‬                  ‫فروپاشی کامل در پول ملی کشور روی بدهد‪.‬‬
‫بیشتر کسری بودجه‪ ،‬کنترل و کاهش هزینه‌های‬            ‫باقی خواهدماند‪ .‬مخاطرات نارضایتی گسترده عمومی‬          ‫افت ارزش ریال که به‌طور بالقوه با سیاس ‌تهای‬
‫جاری دستگاه‌ها‪ ،‬نحوه استفاده از دلارهای نفتی‬        ‫کاهش خواهدیافت و اعتراضات قانونی نیز به بهبود‬          ‫مالی انبساطی‌تر برای کاستن از نارضایتی عمومی‪،‬‬
‫به گونه‌ای که باعث افزایش پایه پولی و بالطبع‬                                                               ‫همراه شده است‪ ،‬به صورت اجتناب ناپذیری‪ ،‬تورم‬
‫آن افزایش نقدینگی نشود‪ ،‬اصلاح ساختار مالیاتی‪،‬‬                        ‫شرایط اقتصادی منجر خواهدشد‪.‬‬           ‫را بالا برده‪ ،‬مصرف و فعالیت کسب و کار را پرهزینه‬
‫اصلاح بازارهای مالی و پولی (پرهیز از سیاست‏های‬      ‫در سناریوی بدبینانه؛ انزوای عمیق و دائمی ایران‬
‫انبساطی پولی) و افزایش سرمای ‌هگذاری ب ‌هنحوی که‬    ‫منجر به وخامت شدید شرایط اقتصادی پرچال ‌شاش‬                                              ‫تر خواه ‌دکرد‪.‬‬
‫به افزایش تولید منجر شود و پرهیز از سیاست‌هایی‬      ‫خواهدشد و ب ‌یثباتی سیاسی را در پ ‌ی داشته و مخاطره‬    ‫در همین‌حال‪ ،‬ظهور احتمالی دوباره سیستم‬
‫که عواقبی همچون فعالیت‌های ران ‌تجویانه و‬           ‫حمله نظامی آمریکا را با هدف تغییر رژیم افزایش‬          ‫ارزی چندگانه‪ ،‬در حالی که تضمین م ‌یدهد کالاهای‬
‫دلالی دارد (مانند بازار مسکن) و افزایش تولید و‬      ‫خواهد داد‪ .‬در این شرایط‪ ،‬صادرات نفت ایران و جریان‬      ‫اساسی برای مردم با قیمت‌های نسبتاً مناسب در‬
‫بهره‏وری کل عوامل تولید‪ ،‬می‌باشد‪ .‬در مجموع به‬                                                              ‫دسترس است‪ ،‬تحریف و ب ‌هه ‌مریختگی در اقتصاد‬
‫نظر می‌رسد‪ ،‬ماموریت اصلی بانک مرکزی باید در‬              ‫سرمای ‌هگذاری خارجی نزدیک به صفر خواهدبود‪.‬‬        ‫را ایجا ‌دکرده‪ ،‬سودجویی را در بازار موازی توسط‬
‫راستای ثابت نگه داشتن قیم ‌تها و حداکثر‌سازی‬        ‫در هیمن‌حال‪ ،‬اگر ذخایر ارزی برای اجتناب از‬             ‫کسانی که ارز خارجی را با قیمت‌های ترجیحی‬
                                                    ‫یک افت سریع و غیرقابل مهار ریال عرضه‌شوند‪ ،‬فقط‬         ‫دریافت م ‌یکنند تسهیل کرده و بخش خصوصی را با‬
                           ‫اشتغال‪ ،‬متمرکز شود‪.‬‬      ‫برای مدت محدودی کافی خواهندبود‪ .‬همچنین‬
                                                    ‫فعالیت قاچاق زیاد خواهد شد اما نه به آن میزانی‬                                 ‫فشار به عقب خواهد‌راند‪.‬‬
                                                                                                           ‫درواقع‪ ،‬دسترسی بسیار محدود به مواد اولیه‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14