Page 11 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 11
9
ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی -شماره دوم
دانشیار اقتصاد دانشگاه تهران و عضو شورای سیاستگذاری «راهبردهای نوین بانکداری»:
ناکارآمدی نظام بانکداری ایران در جلوگیری از تورم ،حفظ
ارزش پول ملی ،رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی
گفت و گو از :فریده مجیدی راد دکتـر علـی اکبـر نیکـو اقبـال نیـک؛ دکتـرای اقتصـاد از دانشـگاه
نیواسـکول یونیورسـیتی آمریـکا و عضـو هیأت علمی و دانشـیار دانشـکده
* کارشناس ارشد ارتباطات اقتصاد دانشـگاه تهران اسـت .ایشـان تالیفات گسـترده ای در قالب کتاب و
مقالـه انجام داد هاسـت که مرجع دانشـگاهی محسـوب م یشـود .دکتر نیکو
اقدام موثر دیگر ،افزایش سرمایه از محل آورده نقدی اقبـال کارشـناس برجسـته اقتصـادی محـل رجـوع و گفتگوی رسـان ههای
سها مداران خواه دبود که این مورد هم با توجه به اینکه مختلـف بـوده و عضـو شـورای سیاسـتگذاری مجلـه راهبردهـای نویـن
سهامدار اصلی بان کها ،دولت است ،شاید مفید باشد ولی بانکـداری هـم م یباشـد .در ایـن گفتوگـو نظـرات ایشـان را در مـورد
خیلی اث ربخش ب هنظر نم یرسد! البته انتشار اوراق بدهی دولت مشـکلات بان کهـا ،راهکارهـای پیشـنهادی جویـا شـدهایم کـه در ادامه از
م یتواند راهحلی باشد که تحت شرایطی قابل توصیه است. نظـر خواننـدگان مجلـه میگذرد.
افزایش نرخ بهره سپردهگذاری و تسهیلات اعطایی
بان کها ،افزایش نرخ خدمات بانکی ،فروش اموال مازاد و جمهوری در سخنرانی اخیر خود ،اصلاحات در نظام بانکداری ■ آقای دکتر به نظر شما ،مه مترین مشکل بان کها
کاهش شعب فیزیکی نیز راهکارهای دیگری است که م یتواند را سرفصل همه اولوی تها اعلام نمود .البته بخش مهمی از در شرایط فعلی چیست؟
تا حدودی و در شرایطی به خروج بان کها از بحران کمک کند. ب ینظمی وضعیت نظام بانکی کشور ناشی از مصیبت منابع
همچنین دولت باید از مداخله اداری در امور بان کها و الزام یا بیماری هلندی و مضافاً ایجاد کسر بودجه و مالیات تورمی ■ طی ده ههای اخیر ،شاهد پرداخت تسهیلات تکلیفی به
بان کها به اعطای تسهیلات تکلیفی ارزان قیمت جهت برخی دولت در چهار دهه گذشته بوده است .رشدهای نقدینگی بخ شهای دولتی و فرادولتی که کارآیی قابل قبولی نداشت هاند،
از مصارف ،اجتناب کند و یا آن را از طریق مخارج بودجه ب یحد و حساب در حد متوسط ۲۲درصد ن هتنها سر منشا بودیم و حتی این تسهیلات با نرخ بهره پایی نتر از نر خهای
بحران پولی و بانکی کشور بوده ،بلکه موجبات انواع مصائب و بازار برای تسهیلات و اعتبارات به این افراد و شرک تها
سالانه خود تامین مالی کند. انحرافات اقتصادی از قوانین علم اقتصاد را ب ههمراه آوردهاست. پرداخت شد که بعضاً اصل و فرع را بازپرداخت نکردهاند و
علاوه بر تمامی موارد ذکر شده ،بهبود اوضاع اقتصادی و در ده ههای گذشته ب هعلت بیماری هلندی و رشد قیمت بعضاً هم ورشکست و یا متواری شدهاند .شایان ذکر است
رشد سودآوری صنایع و شرک تها هم ،به بهبود عملکرد بان کها منابع غیرقابل تجارت ،فرآیندهای نادرستی مانند رشد مداوم که ورشکستگی این بنگاهها اگر مورد قبول واقع شود ،بانک
کمک ب هسزایی خواهدکرد که البته لازمه آن ،بودج هریزی سالم قیم تهای زمین و مسکن شکل گرفت که موجبات دور شدن دیگر مجاز به گرفتن اصل و فرع مطالبات خود نم یباشد.
دولت (بدون کسر بودجه) با سهم بالای بودجه عمرانی و کاهش نظام بانکی از وظایف اصلی خود شد .بان کها مبالغ سنگینی این واقعیت نشان م یدهد چه مسوولیت و وظیفه سنگینی بر
بودجه جاری از طریق حذف مخارج بیهوده در بسیاری از اقلام در حوزه املاک و شرک تهای عمدتاً ساختمانی سرمای هگذاری دوش مدیریت بان کها گذاشته شده که تسهیلات و اعتبارات
بودجه جاری است .البته افزایش قیمت ساختمان در زمان کرده بودند و از محل بازدهی و سود این سرمای هگذار یها،
حاضر هم می تواند در افزایش ارزش دارای یهای بان کها و رشد بهره بانکی این سپردهگذاران پرداخت م یشد؛ اما با رکود بازار به طر حهای سودآور بنگاههای واقعی اعطا شود.
مسکن طی ۵سال گذشته ،عمل ًا بخش عظیمی از دارای یهای همه این عوامل سبب شده تا بسیاری از بان کهای کشور
سود حاصل از واگذاری این دارای یها موثر واقع شود. بان کها در این حوزهها قفل شد و نظام بانکی را به سمت به مرز بحران و ورشکستگی نزدیک شوند ،زیرا مدیریت بانکی
■ به عنوان سوال آخر ،ادغام بان کهای نظامی را تسهیلات بزرگ ،ارقامی را بدون بررس یهای لازم و گرفتن
ورشکستگی به حرکت درآورد. وثایق معتبر و کافی پرداخت نمودهاست .این امر حاکی از
چگونه ارزیابی م یکنید؟ ■ راهکارهای پیشنهادی شما جهت بهبود وضعیت تسلیم بی چون و چرای مدیریت بانکی کشور از مقامات مافوق
■ ادغام و یا واگذاری بان کها ممکن است راهحل قوی و یا ذ ینفوذ فرادولتی و عدم تعهد مدیران به مسوولی تها و
و مناسبی برای رفع مشکل بان کها نباشد .احتمالاً تغییرات بان کها چیست؟ انجام وظایف بانکداری بوده است .ه ماکنون حسابرس یهای
مدیریتی قوی بهتر م یتواند مشکلات را برطرف و روند سوددهی ■ بهترین و مناس بترین اقدام ،وصول مطالبات داخلی و قانونی در بنگاهدار یهای جهان ،ب هصورت هفتگی
این دسته از بان کها را بهبود بخشد .وقتی بانکی با مشکلات مشکو کالوصول و یا لاوصول بان کها از دریاف تکنندگان درآمده است تا انحراف از اهداف و وظایف سریعاً شناسایی
عدیده روبرو است و نسبت کفایت سرمایه ،بسیار پایین است، تسهیلات است .شاید اگر شرایط اقتصادی متفاوتی داشتیم و برطرف شود .در ایران این رویکرد ،جایگاه واقعی و حقیقی
نفس و ماهیت ادغام نم یتواند این مشکل را برطرف کند مگر و دولت با مازاد بودجه سالانه مواجه بود ،تزریق نقدینگی به خود را اساساً از دست داده است .لذا نظام بانکداری ایران
آنکه مدیریت کارآزموده جدیدی برای رفع مشکلات بانک ادغام بان کها و تسویه بده یهای دولت بسیار راهگشا م یبود؛ اما ب هعنوان مه مترین رکن حفظ ثبات و امنیت پولی و مالی
شده در نظر گرفته شود .ادغام ،ب هخود یخود نم یتواند بیماری در شرایطی که دولت هرساله با کسری تقریبا ۱۵درصدی کشور نتوانست هاست نقش بایسته خود را در جلوگیری از
نظام بانکی کشور را درمان کند و فقط مسکن موقتی خواهد بودجه مواج هاست ،نباید پرداخت بده یهای دولت به بان کها تورم ،نوسانات تورمی ،حفظ ارزش پول ملی ،رشد اقتصادی و
بود .ضمن ای نکه شرایط توافق و ادغام بر مبنای حسابرس یهای عدالت اجتماعی ایفا نماید .بنابراین ب یدلیل نبود که ریاست
صحیح و دقیق هنوز مشخص نشده و ادغام یک بانک مشک لدار و پیمانکاران از طریق کسر بودجه را توصیه نمود.
در یک بانک سالم ،م یتواند بانک سالم را هم دچار مشکل نماید.