Page 48 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 48

‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره دوم‬                                ‫‪46‬‬

                                                                  ‫درنگی نظری و عملی بر مهار ‌تهای ارتباطی‬

                                                                  ‫امروزه ارتباطات‪ ،‬حرف اول را م ‌یزند‬

                                                                     ‫دکتر فاطمه علیزادگانی‪،‬مشاور و درمانگر برگزار کننده کارگا‌ههای آموزشی کلینیک‬
                                                                  ‫مشاور افق مانا‪ ،‬فارغ التحصیل دانشگاه الزهرا(س)‪ ،‬مشاور و روا ‌ندرما ‌نگر با ‪ 27‬سال سابق‬
                                                                  ‫آموزشیومشاوره‪،‬درایننوشتار‪،‬مهار ‌تهایارتباطیرادرقالبنظریوعملیبیانکرد‌هاست‪.‬‬

                ‫* دکتر فاطمه علیزادگانی‬                           ‫مورد فرزندان نیز موفقیت تحصیلی او علاوه بر این که به ارتباطات‬           ‫ارتبـاط‪ ،‬فرآیندي اسـت كه ب ‌هوسـیله آن اطلاعات و احساسـات‬
                                                                  ‫کلاسی و معلم مربوط می‌شود‪ ،‬به روابط والدین در خانه و میزان‬              ‫خـود را از طریـق پیا ‌مهـاي لاكمـي و غیر‌كالمي با دیگـران درمیان‬
‫داشـتن ارتبـاط خـوب بـا دیگـران نیـاز بـه داشـتن‬                                                                                          ‫مي‌گذاریـم‪ .‬درواقـع ارتبـاط عبـارت اسـت از هرگونـه تعاملـي كـه‬
‫دوسـتان خـوب اسـت‪ .‬بـرای یافتـن دوسـت خـوب و‬                                                 ‫تلاش او برای یادگیری بستگی دارد‪.‬‬             ‫شـامل انتقـال پیـام اسـت‪ .‬ارتباطات مجموعـه‌اي از مهار ‌تهاسـت‪،‬‬
                                                                  ‫‪-۳‬برون سیسـتم (‪ :)Exosystem‬شـامل شرایط و وضعی ‌تهای‬                     ‫امـا مهم‌تریـن آن‌هـا درك نقط ‌هنظـرات طـرف مقابـل و تفهیـم‬
   ‫نگهـداری آن بایـد نـکات ذیـل را در نظـر بگیریـم‪:‬‬               ‫اجتماعـی اسـت کـه ب ‌هطور غی ‌رمسـتقیم بر رفتـار فـرد و تجرب ‌ههای‬
‫داشـتن دوسـت خوب در تمـام مراحل زندگـی ‪ ،‬موجب افزایش‬              ‫او اثـر م ‌یگـذارد‪ .‬ایـن موقعی ‌تهـا م ‌یتواننـد شـامل کارگا‌ههـا‪،‬‬                                  ‫نقط ‌هنظـرات مـا بـه دیگران اسـت‪.‬‬
‫احسـاس اعتمـاد به نفـس و عزت نفـس‪ ،‬معناداری زندگـی‪ ،‬دوری‬          ‫شـبک ‌ههای اجتماعـی دوسـتان و رسـان ‌هها‪ ،‬حمای ‌تهـای اعضـای‬            ‫بـه بـاور «اریک فـروم و کارن هورنای» عـدم توانایی برقراری‬
‫از تنهـای و انـزوا‪ ،‬داشـتن حمای ‌تگـر و پشـتیبان‪ ،‬تقویـت حـس‬      ‫خانـواده اصلـی‪ ،‬مرخصـی اداری و برنام ‌ههـای انعطـاف پذیـری کـه‬          ‫ارتبـاط مؤثـر‪ ،‬یکـی از مهم‌تریـن علـل حال ‌تهـای عصبـی و عـدم‬
                                                                  ‫هـم بـه والدیـن (در نقـش کارمنـد و کارفرما) کمک کننـد تا خود‬            ‫بهداشـت روانـی و رفتـاری اسـت‪ .‬بسـیاری از مـا چون نمـی دانیم‬
                                   ‫همدلـی و همدردی اسـت‪.‬‬          ‫آمـوزش و تجربـه اندوزی کنند و هم فرزندان خـود را پرورش دهند‬             ‫در برخـورد بـا دیگـران چگونـه رفتـار کنیـم و مهار ‌تهـای روابـط‬
‫در ارتباط‪ ،‬شروع كننده خوبي باشید مثل سلام و احوا ‌لپرسي‬           ‫و ارتبـاط بهتـری با آ ‌نها داشت ‌هباشـند‪ .‬در واقع ب ‌هطور غی ‌رمسـتقیم‬  ‫انسـانی و ارتبـاط مؤثـر را نمی‌شناسـیم‪ ،‬دچـار مشـکلاتی از قبیـل‬
‫گرم و فشردن دست فرد مقابل‪ ،‬و گفتن جمله دلنشین‪ ،‬و هرگز‬
                                                                                         ‫رشـد والـد و کـودک را تقویـت م ‌یکنند‪.‬‬              ‫افسـردگی و کینه‌تـوزی نسـبت بـه خـود و دیگـران می‌شـویم‪.‬‬
                                  ‫حرف دیگران را قطع نکنید‪.‬‬        ‫‪-۴‬کلان سیستم (‪ :)Macrosystem‬بیرون ‌یترین سطح محیط‬                       ‫سیستم ارتباطي خانواده و نوع ارتباط اعضاي خانواده با یكدیگر‪،‬‬
‫◄ از پرسـیدن سـوالات شـخصی (چقـدر حقـوق م ‌یگیـری‪،‬‬                ‫است که شامل ارز ‌شها‪ ،‬قوانین‪ ،‬سن ‌تها و امکانات یک فرهنگ‬                ‫یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین علل شکل گیری چگونگی برقراري‬
‫لباسـت را چنـد خریـدی) و پرگویـی بپرهیزیـد و شـنونده خوبـی‬        ‫خاص در یک جامعه را شامل م ‌یشود‪ .‬قوانین و مقررات‪ ،‬حمای ‌تها و‬           ‫ارتباط است‪ ،‬لیکن بعد از خانواده محیط‌های دیگر تاثیرات بسزایی‬
                                                                  ‫امتیازاتی که کشورها برای کودکان‪ ،‬یا مستمر ‌یبگیران‪ ،‬سالخوردگان‪،‬‬         ‫در برقراري و تماس بین افراد خواهند داشت‪ .‬افراد از طریق ارتباطات‬
                ‫باشـید و از زبـان بـدن ب ‌هخوبـی اسـتفاده کنیـد‪.‬‬  ‫و بازنشستگان تامین م ‌یکنند‪ .‬عملکرد و حمای ‌تهای کلان سیستم‬             ‫صمیمانه قادر خواهند بود احساسات و عواطف خود را به افراد دیگر‬
‫◄ در هنگام صحبت به نظرات دیگران اهمیت دهید و نظرخود‬               ‫نقش بسیار مهمی در ارتباطات و رفتار افراد با یکدیگر خواهد داشت‪.‬‬          ‫(اعضاي خانواده‪ ،‬دوستان‪ ،‬نزدیكان و همکاران ) ابراز نمایند‪ .‬در این‬
                                                                  ‫امروزه نقش این لایه (محیط) را بر افکار‪ ،‬رفتار و ارتباطات شهروندان‬       ‫صورت با كمك و یاري خواستن به موقع از دیگران موفق خواهند‬
                                            ‫را تحمیل نکنید‪.‬‬       ‫ب ‌هوضوح شاهد هستیم‪ .‬افزایش آمار آسی ‌بهای اجتماعی در میان‬              ‫شد كه با مسائل و مشلاكت پیش آمده خود به بهترین نحو ممكن‬
‫◄ علاقمندی به انجام کارهای گروهی‪ ،‬اهمیت و ارزش گذاشتن‬             ‫نوجوانان و جوانان‪ ،‬فساد‪ ،‬احتکار‪ ،‬رشوه و باندبازی در شرایط کنونی‬
                                                                  ‫کشور نیاز به بازنگری و حمای ‌تهای فزاینده را در زمینه آموزش و‬                           ‫رفتار نموده و را‌هحل‌های جدیدي را كشف كنند‪.‬‬
              ‫به شخصیت انسانها (با هر دین و سلیقه ای) است ‪.‬‬                                                                               ‫همچنیـن كیفیـت زندگـي هـر فـرد بسـتگي بـه كیفیـت‬
‫◄ در هنگام صحبت کردن هرجا که لازم بود تشویق و تحسن‬                             ‫حمایت از قشر ضعیف و حقوق بگیر جامعه م ‌یطلبد‪.‬‬              ‫ارتباطـات او بـا دیگـران دارد چنانچـه مـی گوینـد» میانگیـن‬
‫کنید و سعی نمایید هرگز با مسخره کردن و بی‌ارزش شمردن‬              ‫باتوجه به دیدگاه نظریه برنر‪ ،‬محیط نیرویی راکد نیست که افراد‬             ‫موقعیـت و شـرایط پنـج نفـر از دوسـتان هرکـس بهتریـن عامـل‬
                                                                  ‫را ب ‌هطور یکسان تحت تاثیر قرار دهد‪ ،‬بلکه همیشه پویا و متغیر‬            ‫شـناخت فـردی و موقعیـت او خواهد بـود»‪ .‬بر اسـاس پژوهش‌های‬
          ‫حرف‌های طرف مقابل‪ ،‬او را خجال ‌تزده و تحقیر نکنید‪.‬‬      ‫است‪ .‬زمانی که افراد نق ‌شها و موقعیت هایی را به زندگی خود اضافه‬         ‫انجـام شـده‪ ،‬حدود ‪ 75‬درصـد از اوقات روزانه مـا به‌نحوي درتماس‬
‫◄ هنــگام صحبــت‪ ،‬از قضــاوت و ارزیابــی در مــورد رفتــار‬        ‫م ‌یکنند‪ ،‬وسعت ری ‌زسیست ‌مهای آ ‌نها تغییر م ‌یکند‪ .‬این تغییرات در‬     ‫و ارتبـاط بـا دیگـران م ‌يگـذرد‪ ،‬چـه ب ‌هصـورت چهر‌هبه‌چهـره و یـا‬
                                                                  ‫شرایط گوناگون «انتقا ‌لهای بو ‌مشناختی» نام دارند که در سراسر‬
                                     ‫گوینــده‪ ،‬پرهیــز كنیــد‪.‬‬    ‫زندگی صورت م ‌یگیرند و غالباً نقطه عطف مهمی در رشد افراد‬                          ‫به‌صـورت مجـازی کـه هـر کـدام مزایـا و معایبـی دارد‪.‬‬
‫◄ در همه حال ادب و نزاکت را رعایت کنید که جزیی از‬                 ‫هستند‪ .‬چقدر زیباست که نه تنها با نگاه ظاهری به هریک از تحولاتی‬          ‫افـرادي كـه از مهارت‌هـای ارتباطـي قوي‌تـري برخوردارنـد‪،‬‬
                                                                  ‫که در زندگ ‌یمان رخ م ‌یدهد بلکه با دیدی عمی ‌قتر و شناخت بیشتر‬         ‫بیشـتر مـورد پذیـرش اطرافیـان خـود قـرار م ‌يگیرنـد و می‌توانند‬
                              ‫شخصیت شما به حساب می آید‪.‬‬           ‫به آ ‌نها بنگریم‪ .‬مسائل را ب ‌هصورت نقطه شروع و انتقال به دوران و‬       ‫فرصت‌هـای ارزشـمندي را در ایـن ارتباطـات ب ‌هدسـت‌آورنـد‪ .‬بـا‬
‫◄ برای تقویت ارتباطات خود در صورت عدم امكان ارتباط‬                ‫شرایط جدیدی برای رشد و فرصت پیشرفت بدانیم (مانند‪ :‬رفتن به‬               ‫توجـه بـه شـکل‌گیری شـخصیت افـراد در سیسـتم‌های تربیتـی‪،‬‬
‫حضوري‪ ،‬از دیگر ابزارهای ارتباطي مانند تلفن‪ ،‬ایمیل‪ ،‬پیامک‪،‬‬         ‫مدرسه‪ ،‬وارد شدن به بازار کار‪ ،‬رفتن به دانشگاه‪ ،‬ازدواج کردن‪ ،‬پدر و‬       ‫اجتماعـی و اقتصـادی کـه از بنیانی‌تریـن آن‌ها خانواده اسـت‪ ،‬فرد‬
‫رسان ‌هها و شبک ‌ههای اجتماعی و‪ ...‬در تقویت دوستی بهره مند شوید‪.‬‬  ‫مادر شدن‪ ،‬طلاق گرفتن‪ ،‬نق ‌لمکان کردن و بازنشستگی) نمون ‌ههایی‬           ‫تحـت تاثیـر محیط‌هـای دیگـری نیـز تکامـل و پـرورش می‌یابـد و‬
‫◄ با شركت در مكان‌های اجتماعي (جشن‌ها و سخنران ‌يها‪،‬‬
‫مكان‌هاي علمي) در تقویت ارتباط خود با دیگران تلاش کنید و‬                                      ‫از «انتقا ‌لهای بو ‌مشناختی» هستند‪.‬‬                   ‫رفتـاری مطابـق آن‌هـا را می‌آمـوزد و رفتـار مـی کنـد‪.‬‬
                                                                  ‫اتفاقات و تغییراتی که در زندگی افراد ایجاد می‌شود باتوجه به‬             ‫«برونفن برنر» در نظریه زیســـــ ‌ت محیـــط ‌ی اجتمــــاعی‬
                              ‫مهار ‌تهای خود را افزایش دهید‪.‬‬      ‫عواملی است که از بیرون (تاثیرات زیاد محیطهای دیگر) یا از درون‬           ‫(‪)Bronfenbrenner’s Ecological Theory of Development‬‬
‫◄ با آگاهی از حقوق خود و دیگران در ارتباطات بین فردي‪،‬‬             ‫فرد (انگیزه‪ ،‬شخصیت‪ ،‬آموزش‌ها‪ )....‬ناشی می‌شود‪ .‬افراد بسیاری در‬          ‫محیط را ب ‌هصورت سطوح مختلفی در نظر م ‌یگیرد که هر کدام‬
                                                                  ‫شرایط نامناسب هستند که موقعیت‌های خوبی برای زندگی‌شان‬                   ‫از این ساختارها و لای ‌هها ب ‌هگونه‌ای قدرتمند و ارتباط تنگاتنگ‬
                  ‫از سوء استفاد‌ههای‪ ،‬احتمالي پیشگیري كنید‪.‬‬       ‫می‌آفرینند‪ .‬آن‌ها یاد گرفت ‌هاند انتخاب کنند و تغییر دهند‪ .‬انجام‬        ‫بر یکدیگر‪ ،‬بر رشد و رفتار فرد تاثیر م ‌یگذارند‪ .‬این سطوح از‬
‫◄ به اسامی افراد کنیه‌های زیبا و دلنشین بدهید (مانند‪:‬‬             ‫این کارها به سن‪ ،‬ویژگی‌های جسمانی و عقلانی و شخصیت آن‌ها‬
                                                                  ‫و همچنین فرص ‌تهایی که محیط برای آن‌ها فراهم آورده است‪،‬‬                                         ‫نزدیک‌ترین تا دورترین لایه عبارتند از‪:‬‬
                                ‫همسر زیبا رخم‪ ،‬پسر دلبندم)‬        ‫بستگی دارد‪ .‬برونفن برنر این شرایط را با نام «سیستم زمانی‬                ‫‪ -۱‬ریزسیستم (‪ :)Microsystem‬خانواده‪ ،‬نزدیک‌ترین و‬
‫◄ برای موفقیت بیشتر به بررسی نقاط قوت و ضعف خود‬                                                                                           ‫عمیق‌ترین لایه محیط است که فعالیت‌ها و الگوهای تعامل در‬
                                                                                                 ‫(‪ )Chronosystem‬می‌خواند‪.‬‬                 ‫نزدیک‌ترین محیط با فرد را شامل م ‌یشود و رابطه تعاملی دارد‪ .‬مثل ًا‬
                        ‫بپردازید و تلاش در بهبود آن‌ها نمایید‪.‬‬    ‫باتوجه به نظریه سیستم‌های بو ‌مشناختی برنر‪ ،‬رشد و پیشرفت‬                ‫والدین بر رفتار کودکان تاثیر م ‌یگذارند‪ .‬رفتار یک کودک با آرامش‬
‫◄ تلاش کنید هر روز چیز تازه‌ای یاد بگیرید و به دیگران‬             ‫افراد نه تنها توسط شرایط محیطی و نه توسط گرایش‌های درونی‬
‫آموزش دهید‪ .‬هرچه داده‌های ذهن ما بیشتر باشد‪ ،‬وسعت دید‬             ‫فرد هدایت می‌شود‪ ،‬بلکه افراد هم تولی ‌دکننده محیط و هم محصول‬               ‫و محبت‪ ،‬نشات گرفته از رابطه عاشقانه والدین است و برعکس‪.‬‬
                                                                  ‫آن هستند و متقابل ًا روی هم تاثیر می‌گذارند‪ .‬پس بیایید برای خود‬         ‫‪-۲‬میان سیستم (‪ :)Mesostem‬ارتباط میان ریزسیست ‌مها را‬
                                      ‫بیشتري خواهیم داشت‪.‬‬                                                                                 ‫شامل می‌شود‪ .‬رفتار کارمندان ( ب ‌هعنوان همسر و والد) بستگی‬
‫«آلوین تافلر» معتقد است‪ :‬رهبران فكري آینده افرادي هستند‬                              ‫و دیگران اثرات مثبت بگذاریم و مفید باشیم‪.‬‬            ‫به رفتار آن‌ها در منزل دارد‪ .‬ارتباط خوب در منزل به تجربه‌های‬
‫كه قدرت دریافت اطلاعات تازه و توان ایجاد تغییر در افکار و‬                                                                                 ‫مثبت و روابط خوب او در محیط کار و بالعکس مربوط می‌شود‪ .‬در‬
‫رفتارشان را داشته‌باشند‪ ،‬در غیر این‌صورت محكوم به خروج از‬

                                       ‫این سیستم م ‌يشوند‪.‬‬
‫بیایید هر روزمان درخشان‌تر از قبل باشد و بگذاریم دیگران در‬

                         ‫کنار ما احساس لذت و شادمانی کنند‪.‬‬
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53