Page 48 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 48
ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی -شماره دوم 46
درنگی نظری و عملی بر مهار تهای ارتباطی
امروزه ارتباطات ،حرف اول را م یزند
دکتر فاطمه علیزادگانی،مشاور و درمانگر برگزار کننده کارگاههای آموزشی کلینیک
مشاور افق مانا ،فارغ التحصیل دانشگاه الزهرا(س) ،مشاور و روا ندرما نگر با 27سال سابق
آموزشیومشاوره،درایننوشتار،مهار تهایارتباطیرادرقالبنظریوعملیبیانکردهاست.
* دکتر فاطمه علیزادگانی مورد فرزندان نیز موفقیت تحصیلی او علاوه بر این که به ارتباطات ارتبـاط ،فرآیندي اسـت كه ب هوسـیله آن اطلاعات و احساسـات
کلاسی و معلم مربوط میشود ،به روابط والدین در خانه و میزان خـود را از طریـق پیا مهـاي لاكمـي و غیركالمي با دیگـران درمیان
داشـتن ارتبـاط خـوب بـا دیگـران نیـاز بـه داشـتن ميگذاریـم .درواقـع ارتبـاط عبـارت اسـت از هرگونـه تعاملـي كـه
دوسـتان خـوب اسـت .بـرای یافتـن دوسـت خـوب و تلاش او برای یادگیری بستگی دارد. شـامل انتقـال پیـام اسـت .ارتباطات مجموعـهاي از مهار تهاسـت،
-۳برون سیسـتم ( :)Exosystemشـامل شرایط و وضعی تهای امـا مهمتریـن آنهـا درك نقط هنظـرات طـرف مقابـل و تفهیـم
نگهـداری آن بایـد نـکات ذیـل را در نظـر بگیریـم: اجتماعـی اسـت کـه ب هطور غی رمسـتقیم بر رفتـار فـرد و تجرب ههای
داشـتن دوسـت خوب در تمـام مراحل زندگـی ،موجب افزایش او اثـر م یگـذارد .ایـن موقعی تهـا م یتواننـد شـامل کارگاههـا، نقط هنظـرات مـا بـه دیگران اسـت.
احسـاس اعتمـاد به نفـس و عزت نفـس ،معناداری زندگـی ،دوری شـبک ههای اجتماعـی دوسـتان و رسـان هها ،حمای تهـای اعضـای بـه بـاور «اریک فـروم و کارن هورنای» عـدم توانایی برقراری
از تنهـای و انـزوا ،داشـتن حمای تگـر و پشـتیبان ،تقویـت حـس خانـواده اصلـی ،مرخصـی اداری و برنام ههـای انعطـاف پذیـری کـه ارتبـاط مؤثـر ،یکـی از مهمتریـن علـل حال تهـای عصبـی و عـدم
هـم بـه والدیـن (در نقـش کارمنـد و کارفرما) کمک کننـد تا خود بهداشـت روانـی و رفتـاری اسـت .بسـیاری از مـا چون نمـی دانیم
همدلـی و همدردی اسـت. آمـوزش و تجربـه اندوزی کنند و هم فرزندان خـود را پرورش دهند در برخـورد بـا دیگـران چگونـه رفتـار کنیـم و مهار تهـای روابـط
در ارتباط ،شروع كننده خوبي باشید مثل سلام و احوا لپرسي و ارتبـاط بهتـری با آ نها داشت هباشـند .در واقع ب هطور غی رمسـتقیم انسـانی و ارتبـاط مؤثـر را نمیشناسـیم ،دچـار مشـکلاتی از قبیـل
گرم و فشردن دست فرد مقابل ،و گفتن جمله دلنشین ،و هرگز
رشـد والـد و کـودک را تقویـت م یکنند. افسـردگی و کینهتـوزی نسـبت بـه خـود و دیگـران میشـویم.
حرف دیگران را قطع نکنید. -۴کلان سیستم ( :)Macrosystemبیرون یترین سطح محیط سیستم ارتباطي خانواده و نوع ارتباط اعضاي خانواده با یكدیگر،
◄ از پرسـیدن سـوالات شـخصی (چقـدر حقـوق م یگیـری، است که شامل ارز شها ،قوانین ،سن تها و امکانات یک فرهنگ یکی از اصلیترین و مهمترین علل شکل گیری چگونگی برقراري
لباسـت را چنـد خریـدی) و پرگویـی بپرهیزیـد و شـنونده خوبـی خاص در یک جامعه را شامل م یشود .قوانین و مقررات ،حمای تها و ارتباط است ،لیکن بعد از خانواده محیطهای دیگر تاثیرات بسزایی
امتیازاتی که کشورها برای کودکان ،یا مستمر یبگیران ،سالخوردگان، در برقراري و تماس بین افراد خواهند داشت .افراد از طریق ارتباطات
باشـید و از زبـان بـدن ب هخوبـی اسـتفاده کنیـد. و بازنشستگان تامین م یکنند .عملکرد و حمای تهای کلان سیستم صمیمانه قادر خواهند بود احساسات و عواطف خود را به افراد دیگر
◄ در هنگام صحبت به نظرات دیگران اهمیت دهید و نظرخود نقش بسیار مهمی در ارتباطات و رفتار افراد با یکدیگر خواهد داشت. (اعضاي خانواده ،دوستان ،نزدیكان و همکاران ) ابراز نمایند .در این
امروزه نقش این لایه (محیط) را بر افکار ،رفتار و ارتباطات شهروندان صورت با كمك و یاري خواستن به موقع از دیگران موفق خواهند
را تحمیل نکنید. ب هوضوح شاهد هستیم .افزایش آمار آسی بهای اجتماعی در میان شد كه با مسائل و مشلاكت پیش آمده خود به بهترین نحو ممكن
◄ علاقمندی به انجام کارهای گروهی ،اهمیت و ارزش گذاشتن نوجوانان و جوانان ،فساد ،احتکار ،رشوه و باندبازی در شرایط کنونی
کشور نیاز به بازنگری و حمای تهای فزاینده را در زمینه آموزش و رفتار نموده و راهحلهای جدیدي را كشف كنند.
به شخصیت انسانها (با هر دین و سلیقه ای) است . همچنیـن كیفیـت زندگـي هـر فـرد بسـتگي بـه كیفیـت
◄ در هنگام صحبت کردن هرجا که لازم بود تشویق و تحسن حمایت از قشر ضعیف و حقوق بگیر جامعه م یطلبد. ارتباطـات او بـا دیگـران دارد چنانچـه مـی گوینـد» میانگیـن
کنید و سعی نمایید هرگز با مسخره کردن و بیارزش شمردن باتوجه به دیدگاه نظریه برنر ،محیط نیرویی راکد نیست که افراد موقعیـت و شـرایط پنـج نفـر از دوسـتان هرکـس بهتریـن عامـل
را ب هطور یکسان تحت تاثیر قرار دهد ،بلکه همیشه پویا و متغیر شـناخت فـردی و موقعیـت او خواهد بـود» .بر اسـاس پژوهشهای
حرفهای طرف مقابل ،او را خجال تزده و تحقیر نکنید. است .زمانی که افراد نق شها و موقعیت هایی را به زندگی خود اضافه انجـام شـده ،حدود 75درصـد از اوقات روزانه مـا بهنحوي درتماس
◄ هنــگام صحبــت ،از قضــاوت و ارزیابــی در مــورد رفتــار م یکنند ،وسعت ری زسیست مهای آ نها تغییر م یکند .این تغییرات در و ارتبـاط بـا دیگـران م يگـذرد ،چـه ب هصـورت چهرهبهچهـره و یـا
شرایط گوناگون «انتقا لهای بو مشناختی» نام دارند که در سراسر
گوینــده ،پرهیــز كنیــد. زندگی صورت م یگیرند و غالباً نقطه عطف مهمی در رشد افراد بهصـورت مجـازی کـه هـر کـدام مزایـا و معایبـی دارد.
◄ در همه حال ادب و نزاکت را رعایت کنید که جزیی از هستند .چقدر زیباست که نه تنها با نگاه ظاهری به هریک از تحولاتی افـرادي كـه از مهارتهـای ارتباطـي قويتـري برخوردارنـد،
که در زندگ یمان رخ م یدهد بلکه با دیدی عمی قتر و شناخت بیشتر بیشـتر مـورد پذیـرش اطرافیـان خـود قـرار م يگیرنـد و میتوانند
شخصیت شما به حساب می آید. به آ نها بنگریم .مسائل را ب هصورت نقطه شروع و انتقال به دوران و فرصتهـای ارزشـمندي را در ایـن ارتباطـات ب هدسـتآورنـد .بـا
◄ برای تقویت ارتباطات خود در صورت عدم امكان ارتباط شرایط جدیدی برای رشد و فرصت پیشرفت بدانیم (مانند :رفتن به توجـه بـه شـکلگیری شـخصیت افـراد در سیسـتمهای تربیتـی،
حضوري ،از دیگر ابزارهای ارتباطي مانند تلفن ،ایمیل ،پیامک، مدرسه ،وارد شدن به بازار کار ،رفتن به دانشگاه ،ازدواج کردن ،پدر و اجتماعـی و اقتصـادی کـه از بنیانیتریـن آنها خانواده اسـت ،فرد
رسان هها و شبک ههای اجتماعی و ...در تقویت دوستی بهره مند شوید. مادر شدن ،طلاق گرفتن ،نق لمکان کردن و بازنشستگی) نمون ههایی تحـت تاثیـر محیطهـای دیگـری نیـز تکامـل و پـرورش مییابـد و
◄ با شركت در مكانهای اجتماعي (جشنها و سخنران يها،
مكانهاي علمي) در تقویت ارتباط خود با دیگران تلاش کنید و از «انتقا لهای بو مشناختی» هستند. رفتـاری مطابـق آنهـا را میآمـوزد و رفتـار مـی کنـد.
اتفاقات و تغییراتی که در زندگی افراد ایجاد میشود باتوجه به «برونفن برنر» در نظریه زیســـــ ت محیـــط ی اجتمــــاعی
مهار تهای خود را افزایش دهید. عواملی است که از بیرون (تاثیرات زیاد محیطهای دیگر) یا از درون ()Bronfenbrenner’s Ecological Theory of Development
◄ با آگاهی از حقوق خود و دیگران در ارتباطات بین فردي، فرد (انگیزه ،شخصیت ،آموزشها )....ناشی میشود .افراد بسیاری در محیط را ب هصورت سطوح مختلفی در نظر م یگیرد که هر کدام
شرایط نامناسب هستند که موقعیتهای خوبی برای زندگیشان از این ساختارها و لای هها ب هگونهای قدرتمند و ارتباط تنگاتنگ
از سوء استفادههای ،احتمالي پیشگیري كنید. میآفرینند .آنها یاد گرفت هاند انتخاب کنند و تغییر دهند .انجام بر یکدیگر ،بر رشد و رفتار فرد تاثیر م یگذارند .این سطوح از
◄ به اسامی افراد کنیههای زیبا و دلنشین بدهید (مانند: این کارها به سن ،ویژگیهای جسمانی و عقلانی و شخصیت آنها
و همچنین فرص تهایی که محیط برای آنها فراهم آورده است، نزدیکترین تا دورترین لایه عبارتند از:
همسر زیبا رخم ،پسر دلبندم) بستگی دارد .برونفن برنر این شرایط را با نام «سیستم زمانی -۱ریزسیستم ( :)Microsystemخانواده ،نزدیکترین و
◄ برای موفقیت بیشتر به بررسی نقاط قوت و ضعف خود عمیقترین لایه محیط است که فعالیتها و الگوهای تعامل در
( )Chronosystemمیخواند. نزدیکترین محیط با فرد را شامل م یشود و رابطه تعاملی دارد .مثل ًا
بپردازید و تلاش در بهبود آنها نمایید. باتوجه به نظریه سیستمهای بو مشناختی برنر ،رشد و پیشرفت والدین بر رفتار کودکان تاثیر م یگذارند .رفتار یک کودک با آرامش
◄ تلاش کنید هر روز چیز تازهای یاد بگیرید و به دیگران افراد نه تنها توسط شرایط محیطی و نه توسط گرایشهای درونی
آموزش دهید .هرچه دادههای ذهن ما بیشتر باشد ،وسعت دید فرد هدایت میشود ،بلکه افراد هم تولی دکننده محیط و هم محصول و محبت ،نشات گرفته از رابطه عاشقانه والدین است و برعکس.
آن هستند و متقابل ًا روی هم تاثیر میگذارند .پس بیایید برای خود -۲میان سیستم ( :)Mesostemارتباط میان ریزسیست مها را
بیشتري خواهیم داشت. شامل میشود .رفتار کارمندان ( ب هعنوان همسر و والد) بستگی
«آلوین تافلر» معتقد است :رهبران فكري آینده افرادي هستند و دیگران اثرات مثبت بگذاریم و مفید باشیم. به رفتار آنها در منزل دارد .ارتباط خوب در منزل به تجربههای
كه قدرت دریافت اطلاعات تازه و توان ایجاد تغییر در افکار و مثبت و روابط خوب او در محیط کار و بالعکس مربوط میشود .در
رفتارشان را داشتهباشند ،در غیر اینصورت محكوم به خروج از
این سیستم م يشوند.
بیایید هر روزمان درخشانتر از قبل باشد و بگذاریم دیگران در
کنار ما احساس لذت و شادمانی کنند.