Page 51 - راهبردهای نوین بانکداری شماره دو
P. 51
49 ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی -شماره دوم
دهیم اما چون بنیانگذار این کار بودیم بسیاری به ما زیادی به آنهاست .سال گذشته که سود بانکی ■ با توجه به اینکه حرفه شما به نوعی کار
م یگفتند قیمت بالا برای کارهای خود تعیین کرده کاهش پیداکرد اتفاق مثبتی بود .ما همواره در هیات در زمینه اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی است و
و کارهای خود را نمایشگاهی کنید ،اما معتقد بودیم مدیره این بحث را داشت هایم که اگر سرمایه خودمان را سال جاری هم با عنوان حمایت از کالای ایرانی
باید تجربه پوشاک طبیعی را برای عموم مردم فراهم در بانک بگذاریم سودآوری آن بیشتر است اما پایین نام گذاری شده است ،چه انتظاراتی از مردم و
کنیم .برای ما بسیار جالب بود که مثل ًا یک نفر میآمد آمدن سودهای بانکی باعث شد که مردم پولهای خود
لباسی را برای کوهنوردی ،یکی برای یوگا ،یکی برای را وارد صنعت کنند و به نظرم این اقدامی مثبت بود. مسوولان دارید؟
مکه و .....خریداری م یکردند .بنابراین لباسهای ما ■ تولیدات شما عمدت ًا در چه حوز ههایی است؟ ■ واقعیت امر ایناست که به خاطر تحری مها و
نوسانات بازار ،در حال حاضر مشکل اصلی ما تأمین
برای اقشار مختلف جذاب است. ■ انتظار اصلی ما از مسوولان ثبات مواد اولیه است .بسیاری از مواد مورد نیاز وارداتی
■ توریستها چطور؟ بازار و در مرحله بعد تسهیلگری است .مثلا بخش زیادی از پنبه وارداتی است .پنبه ما
است که م یتواند در قالب سرمایه، کفاف نساجی را نم یدهد .نخ دوخت ما عمدتاً وارداتی
■ توریس تها هم بسیار استقبال میکردند .حتی تجهیزات ،زمین و ....باشد که امکان است و در داخل در این زمینه یا در زمینه دکمه ،توان
بسیاری از هنرپیشهها و مجریان از لباسهای ما چندانی ندارد .در زمینه رنگرزی هم مشکل زیادی
استفاده م یکنند؛ مثلا طراح لباس «اکبر عبدی» تولید و ارائه ما را فراهم کند
هستیم .حتی اهالی هنر و از جمله «استاد شجریان» داریم .رنگها هم عمدتاً وارد میشود.
و خانواده ایشان مشتری ما هستند و بسیاری از ■ عمده تولیدات ما پوشاک زنانه و مردانه است و الان کارخانجــات ،پارچــه را بــه صــورت خــام
کنسرتهای خودشان را با لباس تولیدی ما اجراء برای تکمیل ست خانواده ،گاهی بچ هگانه هم تولید م یفروشــند و م یگوینــد بــرای مــا بــه صرفــه
کردهاند .بنابراین مخاطبان بسیاری داریم و این برای م یکنیم .مانتو ،شلوار ،پیراهن ،جلیقه و ....از محصولات نیسـت کـه رنـگ کنیـم ،چـون رنـگ هـم یـا گـران
تولیدی ما هستند ،همچنین در جهت حمایت یــا کمیــاب شــده و دیگــر بــرای آ نهــا امکا نپذیــر
ما بسیار ارزشمند است. از صنای عدستی کشور ،اکسسوری و صنای عدستی نیسـت کـه رنـگ کننـد .مـا دارای مشـکلات ایـن
■ در طراحی اِلِما نهای خودتان از چه چیزی متناسب با این نوع سبک زندگی به فروش میرسد. چنینــی هســتیم و امیــدوارم دولــت ،تدابیــری
بازار هدف ما کلیه اقشار جامعه هستند و با ای نکه بیندیشـد کـه ایـن مشـکل تولیدکننـدگان را برطرف
الهام گرفتهاید؟ قیمت تمام شده محصولات ما به دلیل ارگانیک بودن کنـد .از سـوی دیگـر بـه دلیـل افزایـش قیمـت مـواد
■ ایرانی و شرقی بودن برای ما خیلی مهم است. بسیار بالاست ،اما ما سود چندانی نم یگیریم تا همه اولیـه ،مـا هـم ناچاریـم قیم تهـا را افزایـش دهیـم
سعی کردهایم در مدلسازیهایمان پایبند به این بتوانند این حس خوب را تجربه کنند .ما پوشاک و در نتیجــه تــوان خریــد مــردم هــم کاهــش پیــدا
موضوع باشیم و برای کالکشن هر فصلی یک کانسپت مردانه ،زنانه ،گاهی بچ هگانه و همچنین لباس اسپرت، م یکنـد .البتـه واردات الیـاف هـم داریـم امـا بیشـتر
ایرانی انتخاب م یکنیم و سعی م یکنیم در طراحیها لیاس راحتی ،مانتو ،پیراهن و شلوار تولید میکنیم. از کارخانجــات نســاجی داخلــی تأمیــن م یکنیــم.
از آن ایده بگیریم و به تاریخ پوشاک ایرانی-اسلامی تولید شال و روسری هم داریم و در این زمینه هم لذا ،انتظار اصلی ما از مسوولان ثبات بازار و در
خود وفادار باشیم .ما هر فصل دارای یک کانسپت سفارش میدهیم که با برند ما تولید کنند .در زمینه مرحله بعد تسهی لگری است که میتواند در قالب
(موضوع) هستیم .مثل ًا برای تابستان گذشته ،کانسپت لوازم آرایشی و زیورآلات ،قرارداد میبندیم .مثلا با سرمایه ،تجهیزات ،زمین و ....باشد که امکان تولید و
ما سیستان و بلوچستان بود یا موضوع بهار گذشته دانشجویان یا فارغالتحصیلان هنر که در زمینه صنایع
ما شیراز بود .مثل ًا در کانسپت دوران سلجوقی از ارائه ما را فراهم کند.
المانهای دوران سلجوقی که عمدتا معماری ایرانی دستی تخصص دارند قرارداد میبندیم. ■ آیـا بـا توجـه بـه تلاطـم نـرخ ارز ،قیمت
است ایده گرفته و یا کانسپت تابستانی از تپههای ■ بازار مخاطب شما در ابتدا چگونه بوده و تولیـدات شـما افزایـش پیداکرده یـا همچنان
سیلک کاشان الهام گرفتیم. الان چه بازاری را برای خود تعریف کرد هاید؟ قیمـت قبلی اسـت؟
ما از شش ماه قبل ،موضوعمان را انتخاب و شروع ■ ما از ابتدا سعی کردیم عا ّمه مردم را هدف قرار ■ از وقتی که پارچه را گرانتر میخریم ،طبیعتاً،
به مطالعه تاریخچه آن م یکنیم سپس همه آثار
مربوط به آن را در میآوریم و از آن الهام گرفته و قیمت فروش ما هم افزایش پیداکرده است.
لبا سهایی که درخور مشتری برای پوشش روز باشد ■ دلایل موفقیت شما چه بوده است که
را طراحی میکنیم .در این زمینه دارای تیم طراحی
هستیم .سعی کردهایم اِلِمانهای غربی را حذف و تِم توانستهاید به عنوان یک برند جا بیفتید؟
■ بنده معتقدم هر موفقیتی حاصل مجموعهای از
عوامل است اما انگیزه و باوری که پشت کار ما وجود
دارد در پیشرفت کار ،ما بسیار مؤثر بوده است .ما
برندمان را زندگی م یکنیم و فقط شعار نمیدهیم.
و شعار برند ما هم «تن ما ،طبیعت ما» است .تجربه
کارآفرینی ما در قالب یک کتاب منتشر شده است.
■ با توجه به اینکه امسال با عنوان سال
حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است،
نقش بان کها در حمایت از تولید را چگونه
ارزیابی کرده و چه انتظاراتی از بانکها دارید؟
■ مطمئناً وام کم بهره میتواند به میزان زیادی
به تولیدکنندگان داخلی کمک کند .در منطقهای که
کارخانه ما قرار دارد بسیاری از کارخان هها تعطیل شده
یا در حال تعطیلی هستند .مشکل هم تأمین نقدینگی
برای تهیه مواد اولیه است .اگر این تولیدکنندگان
بتوانند وا مهای کمبهره دریافت کنند قطعاً کمک