Page 29 - راهبردهای نوین بانکداری شماره چهار
P. 29

‫‪29‬‬  ‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره چهارم‬

‫آمریکا و تقویت چندجانبه‌گرایی اقتصادی برداشت‪ ،‬چرا که‬                 ‫در مـورد نقـش اسـتار ‌تآپ‌ها بـه عنـوان یـک مقولـه جدیـد در‬       ‫یافت ‌هاسـت‪ ،‬اما تسـهیلات عرضه شـده به بخش تولید منتقل‬
‫ایران برای مقابله با فشارهای حداکثری در شرایط تحریم‬                  ‫کسـب‌و‌کار و توسـعه و تولیـد بایـد گفـت‪ :‬از اینترنـت اشـیاء‬       ‫نشـد‌هاند‪ .‬بدهـی دولـت بـه بانـك مركـزی از طریـق بان ‌كهـای‬
‫اقتصادی و سیاسی نیازمند ائتلا ‌ف سازی در محیط‌های‬                    ‫بـه عنـوان چهارمیـن انقالب دیجیتالـی یـاد م ‌یشـود و بـازار‬       ‫تجـاری و تخصصـی ب ‌هطـور غیرمسـتقیم بـه بانـك مركـزی‬
‫پیرامونی خود دارد و با عضویت در پیما ‌نها و اتحادیه ‪-‬های‬             ‫جهانـی آن در افـق سـال ‪ ،2020‬بـه ‪ 1.5‬تریلیـون دلار می‌رسـد‬        ‫منتقـل شد‌هاسـت‪ .‬انتقـال بدهـی دولـت از بانـك مركـزی بـه‬
‫منطق ‌های م ‌یتواند ضمن تامین اهداف سیاسی و امنیتی‬                   ‫در حال ‌یکـه سـهم ایـران از آن در سـال ‪ ،1404‬تنهـا ‪ 20‬میلیـارد‬    ‫بان ‌كهـا منابـع قابـل دسـترس بخـش خصوصـی را محـدود‬
‫خود به متنوع‌سازی بازار و تامین نیازمندی‪-‬های اقتصادی‬                                                                                   ‫كـرده و منابـع بان ‌كهـا را بـرای ارائـه تسـهیلات كاهـش داده و‬
‫و صنعتی خود بپردازد‪ .‬لذا عضویت در اتحادیه اقتصادی‬                                                          ‫دلار خواهدبـود‪.‬‬             ‫تمـام ایـن مـوارد بـه كاهـش كارآیـی دولـت منجـر شده‌اسـت‪.‬‬
‫ارواسیا ضمن ای ‌نکه برخی از نیازهای اقتصادی و صنعتی و‬                ‫در مـورد مهاجـرت نخبگان به کشـورهای پیشـرفته صنعتی‬                ‫همچنیـن نظـام بانكـی بـا مطالبـات معـوق دولتـی و غیردولتـی‬
‫کشاورزی کشور را تامین م ‌یکند‪ ،‬م ‌یتواند پلی جهت ارتباط‬              ‫هـم کـه م ‌یتواننـد سـهم بالایـی در تولیـد داشـته باشـند‪ :‬فقـط‬    ‫مواجه‌اسـت كـه كفایـت سـرمایه و عرضـه اعتبـار بان ‌كهـا را‬
‫با اروپا باشد که از بسترها و ظرفی ‌تهای استان‌های شمال و‬             ‫در طـی ‪ 3‬دهـه گذشـته‪ ،‬ارزش سـرمای ‌ههای انسـانی خـارج‬             ‫دچـار مشـكل كرد‌هاسـت‪ .‬توجـه نكـردن بـه مسـایل یادشـده‬
                                                                     ‫شـده از کشـور بیـش از ‪ 2‬تریلیـون دلار بوده‌اسـت یعنـی بـه‬         ‫م ‌یتوانـد نظـام اعتبـاری‪ ،‬تولیـد‪ ،‬اشـتغال و امنیـت اقتصـادی‬
                      ‫شمال‌غرب کشور نیز استفاده کند‪.‬‬                 ‫عبارتـی برابـر بـا ‪ 100‬سـال صـادرات نفـت کشـور‪ .‬البتـه دلایـل‬
‫در حالی‌که پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان‬                    ‫مهاجـرت نخبـگان علمـی کشـور بسـیار اسـت ولـی بـه طـور‬                                               ‫را دچـار خدشـه كنـد‪.‬‬
‫ایران و این اتحادیه از ‪ ۵‬آبان ‪ 1398‬اجرایی‌شد‪ .‬قرار است‬               ‫خلاصـه‪ ،‬بیـکاری‪ ،‬سـطح پاییـن درآمـد‪ ،‬نارسـای ‌یهای مالـی و‬        ‫لـذا‪ ،‬بـه منظـور اصالح نظـام اعتبـاری و بانکـی كشـور در‬
‫موافق ‌تنامه تمام‌عیار تجارت آزاد با اوراسیا امضا شود و‬              ‫اداری و کمبـود امکانـات تخصصـی علمـی‪ ،‬از مهم‌تریـن دلایـل‬         ‫راسـتای حمایـت از رونـق تولیـد و اشـتغال ملـی‪ ،‬بـه مـوارد زیـر‬
‫از سه سال دیگر تقریبا تمام کالاها مشمول کاهش تعرفه‬                   ‫مهاجـرت نخبـگان ایرانـی اسـت‪ .‬در همیـن رابطـه‪ ،‬صنـدوق‬
‫خواهندشد‪ .‬براساس این موافق ‌تنامه‪ ،‬ایران از اتحادیه‬                  ‫بی ‌نالمللـی پـول در گزارشـی اعالم کـرده کـه ایـران در میـان ‪100‬‬                                            ‫توجـه نمـود‪.‬‬
‫اقتصادی اوراسیا امتیازات گمرکی خاصی دریافت کرده و‬                    ‫کشـور در حـال توسـعه یـا توسـعه نیافتـه سـالانه بـا مهاجـرت‬       ‫تهیـه راهبردهـای سـرمای ‌هگذاری اسـتانی‪ :‬بـا اسـتفاده از‬
‫کشورهای این اتحادیه هم این امکان را خواهند داشت تا‬                   ‫‪ 180‬هـزار نفـر دانـش آموختـه جهـت ادامـه تحصیـل یـا کار‬           ‫بودج ‌ههـای پژوهشـی بان ‌كهـای كشـور‪ ،‬مطالعاتـی توسـط‬
‫حجم صادرات خود به ایران را تا ‪ ۷۵‬درصد افزایش دهند‪.‬‬                   ‫بیشـترین تعـداد مهاجـرت مغزهـا را داشت ‌هاسـت و آمریـکا‪،‬‬          ‫بانـك مركـزی و مراكـز تحقیقاتـی‪ ،‬در سـطوح اسـتانی بـرای‬
‫ایران نیز م ‌یتواند با امتیازاتی که دریافت م ‌یکند‪ ،‬صادرات‬           ‫کانـادا و بریتانیـا سـه مقصـد اول جـذب ایـن نخبـگان بود‌هانـد‪.‬‬    ‫تمـام اسـتانهای كشـور ب ‌همنظـور بررسـی مزیـت اقتصـادی‬
‫کالاهای خود به مقصد پنج کشور اوراسیایی را تا چند برابر‬               ‫در همیـن رابطـه بـه عنـوان مثـال اسـتفان هارپـر‪ ،‬نخسـت وزیـر‬      ‫فعالی ‌تهـای مختلـف اقتصـادی انجام شـود و در اختیار بخش‬
                                                                     ‫سـابق کانـادا اعالم کرد‌هبـود کـه مهاجـرت نخبـگان ایرانـی ایـن‬    ‫اعتبـارات بان ‌كهـا قـرار گیـرد تـا شـعب ‌ههای اسـتانی تسـهیلات‬
                                         ‫افزایش دهد‪.‬‬                                                                                   ‫را براسـاس مزیـت منطقـه‌ای بـه صـورت هدفمنـد ارائـه دهنـد‪.‬‬
‫این امتیازات ‪ ۵۰۲‬قلم کالاهای مختلف در حوز‌ههای مواد‬                             ‫پیوند دانشگاه و صنعت و‬                                 ‫‪ -‬كاهـش مطالبـات غیرجـاری بانكهـا‪ :‬كاهـش بده ‌یهـای‬
‫غذایی‪ ،‬مواد مصرفی شیمیایی‪ ،‬محصولات ساختمانی‪ ،‬صدور‬                           ‫تجارت ضمن جلوگیری از انتزاعی‬                               ‫غیرجـاری بـه بان ‌كهـا كمـك زیـادی بـه افزایـش قـدرت‬
‫خدمات فنی و مهندسی‪ ،‬محصولات صنعتی و محصولات‬                                                                                            ‫تسـهیلات‌دهی بان ‌كهـا م ‌یكنـد و دولـت یكـی از بدهـكاران‬
‫کشاورزی از سوی اتحادیه اوراسیا و ‪ ۳۶۰‬قلم کالا در همان‬                           ‫شدن محصول دانشگاه که‬
‫موارد مشابه را از سوی ایران شامل م ‌یشود که در مجموع کل‬                     ‫همان تولید علم و فناوری است‪،‬‬                                                            ‫بـزرگ نظـام بانكـی اسـت‪.‬‬
                                                                             ‫باعث هم‌افزایی و رونق تولید و‬                             ‫‪ -‬اولویـت تأمیـن منابـع دولـت از بخـش بانكـی بـه بخـش‬
       ‫اقلام مشمول در موافق ‌تنامه به ‪ ۸۶۲‬مورد می‌رسد‪.‬‬
‫با پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا‪ ،‬ایران به‬                            ‫اشتغال در کشور م ‌یشود‪.‬‬                                            ‫عمومـی و گسـترش بـازار سـرمایه تغییـر یابـد‪.‬‬
‫عنوان پل ارتباطی برای اتصال به بازار اوراسیا و خاورمیانه‬                                                                               ‫‪ -‬نظـارت بـر ارائـه صحیح تسـهیلات بـه بخش تولید‪ :‬ضمن‬
‫تبدیل خواهد شد‪ .‬پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی‬                                        ‫کشـور را ‪ 25‬سـال پیشـرفت داد‌هاسـت‪.‬‬             ‫اولویـت دادن بـه تخصیـص تسـهیلات بـه بخـش تولید‪ ،‬باید بر‬
‫اورآسیا منجر به جهش بزرگی در صادرات نفتی و غیرنفتی‬                   ‫باید توجه داشته باشیم که هزینه تربیت هر نخبه‪1 ،‬‬                   ‫نحـوه ارائـه تسـهیلات نظـارت دقیـق انجـام گیـرد و زمین ‌ههـای‬
‫ایران خواهد شد و م ‌یتواند نقش موثری در عبور ایران از‬                ‫میلیون دلار است لذا با خروج متوسط سالانه ‪ 150‬هزار نفر‪،‬‬
‫تحری ‌مهای اقتصادی ایفا کند‪ .‬همگرایی منطق ‌های تاثیر‬                 ‫ایران سالانه ‪ 150‬میلیارد دلار از این بابت خسارت م ‌یبیند‪،‬‬             ‫سـوداگری و اقتصـاد زیرزمینـی در اقتصـاد محـدود شـود‪.‬‬
‫قابل ملاحظ ‌های بر ثبات و امنیت اقتصادی دارد و به دلیل‬               ‫آن هم در شرایطی که کشور برای رونق تولید به این سرمای ‌هها‬         ‫■ دانشـگا‌هها چـه نقشـی م ‌یتواننـد در تحقـق رونـق تولیـد‬
‫نزدیکی و دسترسی کشورمان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا‪،‬‬                  ‫نیاز دارد‪ .‬لذا تقویت حمایت از شرکت‌های دان ‌شبنیان با‬
‫امکان گسترش همکار ‌یها در بخ ‌شهای مختلف اقتصادی‪،‬‬                    ‫هدف حفظ نخبگان و هدفمند کردن پایا ‌ننام ‌ههای دانشگاهی‬                                                    ‫داشـته باشند؟‬
‫سیاسی‪ ،‬بانکی‪ ،‬حم ‌ل‌ونقل و خدمات فنی و مهندسی فراهم‬                  ‫با نیازهای اقتصاد و صنعت کشور‪ ،‬م ‌یتواند زمین ‌هساز تسریع‬         ‫دانشـگاه بـه عنـوان تولیدکننـده ایـده‪ ،‬دانـش و فنـاوری‬
                                                                     ‫در رونق تولید در کشور شود بدین صورت که م ‌یتواند زمینه‬            ‫جایـگاه بسـیار مهمـی را در توسـعه و پیشـرفت صنعـت و‬
                                               ‫است‪.‬‬                                                                                    ‫تکنولـوژی بـه خـود اختصـاص داد‌هاسـت‪ .‬بـه عبارتـی صنعتـی‬
‫همچنیـن همـکاری در حـوزه انـرژی بـا کشـورهای منطقـه‬                                      ‫اشتغال‌زایی و بهره‌وری را فراهم سازد‪.‬‬         ‫شـدن محصـول و خروجـی پیونـد نزدیـک دانشـگاه‪ ،‬صنعـت و‬
‫اوراســیا بــرای ایــران از اهمیــت ویــژ‌های برخــوردار اســت‪ .‬از‬   ‫■ دیپلماسی اقتصادی کشور چقدر م ‌یتواند در رونق‬                    ‫تجـارت اسـت‪ .‬ایـن موضـوع در کشـورهای پیشـرفته و توسـعه‬
‫ســـوی دیگـــر ایـــران نقـــش کلیـــدی در شـــاه‌را‌ههای موجـــود‬                                                                     ‫یافته‪ ،‬نهادینه شد‌هاسـت و همین امر باعث تحول شـگرف در‬
‫منطقـــه یعنـــی جـــاده ابریشـــم‪ ،‬را‌هآهـــن سراســـری آســـیا‪،‬‬                                         ‫تولید موثر باشد؟‬
‫تراســـیکا و کریـــدور شـــمال و جنـــوب دارد‪ .‬اقتصـــاد ایـــران و‬  ‫اصولا ً دول ‌تها در عرصه روابط و مناسبات منطق ‌های و‬                           ‫تولیـد ثـروت و قـدرت آن کشـورها شده‌اسـت‪.‬‬
‫کشـورهای حـوزه آسـیای مرکـزی و قفقـاز از تـوان ه ‌متکمیلـی‬           ‫بی ‌‌نالمللی خود‪ ،‬سیاس ‌تها و راهبردهای گوناگونی را جهت‬           ‫امـروزه در جهـان‪ ،‬دانشـگا‌هها بـه عنـوان منابـع نر ‌مافـزار‬
‫جــدی برخوردارنــد و بــا توجــه بــه عضویــت ایــن کشــورها در‬      ‫تامین اهداف و منافع ملی خود اتخاذ م ‌یکنند‪ .‬جمهوری‬                ‫سـفارش گیرنـده فـن‪ ،‬تکنیـک و ایـده صنایـع مهـم و هـای تـک‬
‫ســازمان همــکاری اقتصــادی (اکــو) ه ‌مپوشــانی و ه ‌مافزایــی‬      ‫اسلامی ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک‪ ،‬ژئواستراتژیک و‬             ‫هسـتند ولی متاسـفانه در کشـور ما توجه جدی به این مقوله‬
                                                                     ‫ژئوکالچر خود همواره با سطحی از تهدیدات و محدودی ‌تها‬              ‫نشد‌هاسـت‪ .‬متاسـفانه مـا شـاهد گسسـت و شـکاف وسـیع‬
                                   ‫ایجــاد خواهــد شــد‪.‬‬             ‫مواجه بوده‪ ،‬ولی در دو دهه اخیر به دلیل برنامه هست ‌های‬            ‫بیـن دانشـگاه و صنعـت و تجـارت هسـتیم کـه ایـن موضـوع‬
‫با توجه به تنوع بازار و تنوع منابع موجود در کشورهای‬                  ‫صل ‌حآمیز و سیاست منطق ‌هایاش‪ ،‬با تحری ‌مهای سیاسی و‬              ‫باعـث هدررفـت سـرمای ‌ههای مالـی و انسـانی جبرا ‌نناپذیـری‬
‫عضو این اتحادیه پیوستن به آن یک فرصت قابل توجه برای‬                  ‫اقتصادی مواجه شده‌است و راه برون‌رفت از وضع موجود‪،‬‬                ‫بـرای کشـور شد‌هاسـت‪ .‬پیونـد دانشـگاه و صنعـت و تجـارت‬
‫اقتصاد ایران ایجاد می‌کند و م ‌یتوان از این طریق بخشی‬                ‫نیازمند تمهید و تدوین راهبردهای سیاست خارجی مناسب‬                 ‫ضمـن جلوگیـری از انتزاعـی شـدن محصول دانشـگاه که همان‬
‫از اثر تحری ‌مها را جبران کرد و مضاف بر آن‪ ،‬ظرفیت‌های‬                                                                                  ‫تولیـد علـم و فنـاوری اسـت‪ ،‬باعـث هم‌افزایـی و رونـق تولیـد و‬
‫ترانزیتی و تجارت کالا از طریق ایران م ‌یتواند جایگزینی برای‬                                                      ‫م ‌یباشد‪.‬‬
‫درآمدهای نفتی که تحریم شده‪-‬است‪ ،‬باشد که به نوبه خود‬                  ‫به عنوان مثال‪ ،‬با عضویت ج‪.‬ا‪.‬ا‪ .‬در اتحادیه اقتصادی‬                                             ‫اشـتغال در کشـور م ‌یشـود‪.‬‬
‫در رونق تولید داخلی تاثیرگذار خواهد بود‪ .‬لذا به طور خلاصه‬            ‫اوراسیا ‌متوان گامی در جهت مقابله با ی ‌کجانب ‌هگرایی سیاسی‬       ‫در کشـور مـا دانشـگاه مسـیر خـود را سـیر م ‌یکنـد و‬
‫باید بگویم که نقش دانشگاه و دیپلماسی در رونق تولید‪،‬‬                                                                                    ‫میلیو ‌نهـا دان ‌شآموختـه‪ ،‬بیـکار مانـده و صنعـت هـم مسـیر‬
                                                                                                                                       ‫خـودش را مـی‌رود‪ ،‬لـذا بـا توجـه بـه گذشـت چهـل سـال از عمـر‬
                ‫کمتر از نقش دولت و نظام بانکی نیست‪.‬‬                                                                                    ‫انقالب اسالمی و سـپری شـدن فرآیندهـای سـعی و خطـا و‬
                                                                                                                                       ‫صـرف هزین ‌ههـای گـزاف‪ ،‬وقـت آن رسید‌هاسـت کـه نهادهـای‬
                                                                                                                                       ‫متولـی و تصمی ‌مگیـر‪ ،‬طرحـی نـو دراندازنـد‪ .‬بـه عنـوان مثـال‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34