Page 9 - راهبردهای نوین بانکداری شماره چهار
P. 9

‫‪9‬‬
                                          ‫ماهنامه اختصاصی حوزه اقتصادی ‪ -‬شماره چهارم‬

‫درآمدهـای غیرمشـاع دارنـد یـا فعالی ‌تهـای غیرمشـاع‬                  ‫بــه گفتــه ایــن کارشــناس‪ ،‬زمانــی کــه نظــام بانکــی‬              ‫ســـرمای ‌هگذاری و تولیـــد م ‌یدانـــد و اظهـــار مـــ ‌یدارد‪ :‬بـــرای‬
‫آ ‌نهـا بالاتـر از فعالی ‌تهـای بانکـی اسـت‪ ،‬زیـرا درآمـد‬            ‫خــود را بــا ســایر کشــورها مقایســه م ‌یکنیــم‪ ،‬متوجــه‬            ‫افـرادی کـه پـول مـازاد دارنـد و م ‌یخواهنـد بـه شـکلی از آن‬
‫بی ‌شتـــری هـــم بـــرای آ ‌نهـــا دارد و در عیـــن حـــال در‬       ‫م ‌یشــویم کــه به‪-‬خصــوص در کشــورهای توســع ‌هیافته‬                 ‫بـرای کسـب درآمـد بیشـتر اسـتفاده کننـد‪ ،‬بهتریـن جایـی‬
‫بخـــش ســـاختمان‪ ،‬ساخ ‌ت‌وســـاز‪ ،‬امـــاک تجـــاری و‬                ‫عـــاوه بـــر اینکـــه نظـــام بانکـــی بســـتر ایمـــن و قابـــل‬     ‫کــه م ‌یتواننــد بــه آن اعتمــاد کننــد و منابــع مــازاد خــود را‬
‫اداری وارد شـد‌هاند‪ .‬در واقـع وجـوه بان ‌کهـا در بخـش‬                ‫اتکایــی را بــرای تســهیل مبــادلات فراهــم م ‌یکنــد‪ ،‬در‬            ‫بـه آن بسـپارند‪ ،‬بان ‌کهـا هسـتند‪ .‬بان ‌کهـا هـم ایـن منابـع‬
‫ساخت‌و‌ســاز‪ ،‬بلوکــه شد‌هاســت و بنابرایــن تــوان مالــی‬           ‫حــوزه واســط ‌هگری‪ ،‬تجهیــز و تخصیــص منابــع و مهــار‬               ‫را بــه ســمت ســرمای ‌هگذار ‌یهای مولـّـد‪ ،‬هدایــت م ‌یکننــد‪.‬‬
‫آ ‌نهـا بـرای تامیـن نیازهـای اقتصـاد و بخ ‌شهـای مول ّـد‬            ‫تــورم هــم بهتــر از مــا عمــل کرد‌هانــد‪ .‬در نهایــت هــم‬          ‫البتـه ممکـن اسـت نظـام بانکـی در ایفـای ایـن نقـش کـم و‬
                                                                     ‫ایــن بخــش تولیــد اســت کــه از ایــن موضــوع منتفــع‬               ‫کاسـت ‌یهایی داشـته باشـد و بان ‌کهـا در حـد انتظـار ظاهـر‬
                           ‫اقتصــاد‪ ،‬پاییــن اســت‪.‬‬                  ‫م ‌یشــود‪ .‬زیــرا هزین ‌ههــای تــورم عمدتــا ًمتوجــه تولیــد‬        ‫نشـده باشـند کـه ایـن خـود جـای بحـث و تحلیـل مف ّصـل‬
‫آ ‌نطـــور کـــه ایـــن کارشـــناس م ‌یگویـــد تمـــام ایـــن‬        ‫اســت؛ بــه عبارتــی تــورم در بلندمــدت بیشــتر از همــه‬             ‫دارد کـه چـه چیـزی موجـب شـده بان ‌کهـا نتواننـد نقـش‬
‫مســـایل موجـــب م ‌یشـــود کـــه در رونـــق تولیـــد‬
‫نم ‌یتوانیـــم آ ‌نطـــور کـــه بایـــد بـــه سیســـتم بانکـــی و‬                            ‫بــه تولیــد ضربــه می‌زنــد‪.‬‬                                ‫واسـطه‪-‬گری را بـه خوبـی انجـام دهنـد‪.‬‬
‫منابعــی کــه گــران تهیــه م ‌یکنــد‪ ،‬اتــکا کنیــم‪ .‬بنابرایــن‬                                                                           ‫آ ‌نطــور کــه ایــن کارشــناس عنــوان م ‌یکنــد بان ‌کهــا‬
‫دولــت بایــد بان ‌کهــای دولتــی و تخصصــی را تقویــت‬                           ‫بانک‌ها‪ ،‬بنگا ‌هداری‬                                      ‫در نقـش اول خـود کـه فراهـ ‌مآوردن بسـتر ایمـن و قابـل‬
‫کنـد و وجوهـی را در اختیـار آ ‌نهـا بگـذارد؛ وجوهـی کـه‬                           ‫گسترده می کنند‬                                           ‫اتـــکا بـــرای تســـویه مبـــادلات در حـــوزه نظـــام پرداخـــت‬
‫بان ‌کهـا بـه صـورت تکلیفـی وام بدهنـد تـا بتواننـد بـه‬              ‫در رابطـه بـا ایـن موضـوع دکتـر «آلبرت بغزیان»‪ ،‬اسـتاد‬                ‫اسـت‪ ،‬خـوش درخشـید‌هاند و خدمـات قابـل قبولـی را بـه‬
                                                                     ‫اقتصـاد دانشـگاه تهـران و کارشـناس و تحلی ‌لگـر مسـایل‬                ‫جامعـه و اقتصـاد ارائـه م ‌یکننـد‪ .‬امـا آنجایـی کـه نیـاز بـه‬
                          ‫تولیـــد رونـــق ببخشـــند‪.‬‬                ‫اقتصــادی و بانکــی هــم بــه خبرنــگار «راهبردهــای نویــن‬           ‫تقویـت دارد و بایـد روی آن کار شـود‪ ،‬نقـش دوم بان ‌کهـا‬
‫بــه گفتــه بغزیــان یــک مســاله دیگــر ای ‌ناســت کــه‬             ‫بانکـداری» مـی گویـد‪ :‬مسـل ّم اسـت کـه در حـال حاضـر‬                  ‫اســت کــه بــه نوعــی بان ‌کهــا بــرای پ ‌ساندازکننــدگان‬
‫معلــوم نیســت آن بخــش از تســهیلاتی کــه بان ‌کهــا‬                ‫بان ‌کهــا مطالبــات معــوق دارنــد‪ .‬ایــن در حال ‌یاســت کــه‬        ‫مدیریـــت پورتفولیـــو انجـــام م ‌یدهنـــد‪ .‬یعنـــی منابـــع‬
‫بـه بخـش تولیـد پرداخـت کرد‌هانـد‪ ،‬آیـا در ایـن بخـش‬                                                                                       ‫پ ‌ساندازکننـــدگان را در جاهـــا و فعالی ‌تهایـــی کـــه‬
‫بــه‌کار گرفت ‌هشــده یــا ای ‌نکــه وا ‌مگیرنــدگان مــواد اولیــه‬       ‫■ در رونق تولید نمی‌توانیم آن‌طور‬                                ‫بازدهـــی قابـــل ملاحظـــ ‌های بـــرای پ ‌ساندازکننـــدگان‬
‫خرید‌هانــد ولــی تولیــدی انجــام نم ‌یدهنــد یــا بخشــی‬                                                                                 ‫داشت ‌هباشـد‪ ،‬سـرمای ‌هگذاری م ‌یکننـد کـه در ایـن حـوزه‬
‫از آن را تبدیـل بـه مـواد اولیـه کـرده و بقیـه آن را صـرف‬                   ‫که باید به سیستم بانکی و منابعی‬
‫کارهــای غیرتولیــدی م ‌یکننــد‪ .‬بنابرایــن در ایــن بخــش‬                                                                                      ‫ممکـــن اســـت ضع ‌فهایـــی وجـــود داشت ‌هباشـــد‪.‬‬
                                                                              ‫که گران تهیه می‌کند‪ ،‬اتکا کنیم‪.‬‬                              ‫نـدری بـا بیـان ای ‌نکـه بان ‌کهـا از طریـق خلـق اعتبـار‬
    ‫هــم بان ‌کهــا کمکــی بــه بخــش تولیــد نکرد‌هانــد‪.‬‬                                                                                 ‫یــا فراهــم‌آوردن پــول در اقتصــاد‪ ،‬معامــات را تســهیل‬
                                                                            ‫بنابراین دولت باید بانک‌های دولتی‬                              ‫م ‌یکننـــد‪ ،‬م ‌یگویـــد‪ :‬امـــا مســـاله ای ‌ناســـت کـــه ایـــن‬
‫وام گرفتن برای تولیدکنندگان واقعی‪ ،‬به‬                                                                                                      ‫خلــق پــول و اعتبــار در نظــام بانکــی بیــش از حــد لازم‬
                ‫صرفه نیست‬                                                   ‫و تخصصی را تقویت کند و وجوهی‬                                   ‫انجـام م ‌یشـود و همیـن موضـوع موجـب شـده کـه مـا‬
                                                                                                                                           ‫بـا پدیــد‌های بـه نـام تــورم مزمـن در پنـج دهـه گذشـته‬
‫وی در پاســخ بــه ایــن ســوال کــه عــدم ایفــای نقــش‬                      ‫را در اختیار آن‌ها بگذارد؛ وجوهی‬                              ‫مواجــه باشــیم‪ .‬ایـــن حاکــی از وجــود ضع ‌فهایــی در‬
‫واقعـی بان ‌کهـا‪ ،‬چـه تاثیـری بـر رونـق تولیـد م ‌یگـذارد‪،‬‬                                                                                 ‫نظـــام پولـــی و بانکـــی ماســـت کـــه آن هـــم برم ‌یگـــردد‬
‫عنـوان می‪-‬کنـد‪ :‬در حـال حاضـر مشـکل بخـش تولیـد‪،‬‬                             ‫که بانک‌ها به صورت تکلیفی وام‬                                 ‫بــه اینکـــه مـــا قــادر نبودیــم نهادهـــای پولـــی و بانکـــی‬
‫تامیــن ســرمایه در گــردش‪ ،‬گــران بــودن ســرمایه مــورد‬                                                                                  ‫قدرتمنــدی را در اقتصــاد ایجــاد کنیــم تــا بــه اقتصــاد‬
‫نیــاز و ناتوانــی بانک‪-‬هــای تخصصــی در رفــع نیازهــای‬                      ‫بدهند تا بتوانند به تولید رونق‬                               ‫ارائـــه ســـرویس و خدمت‌رســـانی کننـــد‪ ،‬بـــدون اینکـــه‬
‫ایـــن بخـــش اســـت‪ .‬یکـــی دیگـــر از مشـــکلات بخـــش‬                                                                                   ‫آثــار منفــی داشــته باشــد‪ .‬البتــه ایــن ضعــف مربــوط‬
‫تولیــد‪ ،‬گــران شــدن هزینــه تولیــد مــواد اولیــه اســت و‬                               ‫ببخشند‪.‬‬                                         ‫بـه پنـج دهـه گذشـته اسـت و ربطـی بـه دولـت خاصـی‬
‫بنابرایــن ایــن بخــش نیازمنــد آ ‌ناســت کــه هــم قیمــت‬
‫تما ‌مشــده کاهــش پیــدا کنــد و هــم تــوان خریــد مــردم‬          ‫تاکنـون بانکـی ادعـا نکـرده کـه ظـرف مـدت تعیی ‌نشـده‬                                                  ‫پیـــدا نم ‌یکنـــد‪.‬‬
                                                                     ‫از سـوی بانـک مرکـزی‪ ،‬موفـق بـه وصـول مطالبـات معـوق‬
  ‫بــالا بــرود کــه در هــر دو قســمت ضعیــف هســتیم‪.‬‬               ‫خـــود شد‌هاســـت‪ .‬بنابرایـــن کمـــاکان مســـاله مطالبـــات‬                    ‫تاثیر ضعف واسطه‌گری‬
‫بــه گفتــه بغزیــان بان ‌کهــا کمــاکان هزینــه بالایــی‬            ‫معـوق بانکـی کـه بـه تدریـج در حـال تبدیـل بـه لاوصـول‬                              ‫بانک‌ها بر تولید‬
‫بابـــت جـــذب ســـپرد‌هها‪ ،‬پرداخـــت م ‌یکننـــد و در‬
‫عیــن حــال هزینــه بالایــی را بــرای پرداخــت تســهیلات‬                                      ‫اســت‪ ،‬حــل نشد‌هاســت‪.‬‬                     ‫امـا حـالا ایـن سـوال مطر ‌حاسـت کـه ایـن ضع ‌فهـای‬
‫دریافـــت م ‌یکننـــد و بنابرایـــن گرفتـــن ایـــن تســـهیلات‬       ‫بـه گفتـه بغزیـان‪ ،‬مسـاله دیگـر ای ‌ناسـت کـه منابـع‬                  ‫نظـــام بانکـــی‪ ،‬چـــه تاثیـــرات منفـــی بـــر رونـــق تولیـــد‬
‫بـــرای تولی ‌دکننـــده‪ ،‬صـــرف نم ‌یکنـــد و مســـل ّما کســـی‬      ‫بان ‌کهـا فـرّار اسـت؛ یعنـی سـپرد‌ههای بزرگـی دارنـد امـا‬            ‫م ‌یگــذارد؟ نــدری در پاســخ بــه ایــن ســوال م ‌یگویــد‪:‬‬
‫هـــم کـــه بـــا ایـــن نـــرخ ســـود‪ ،‬وام م ‌یگیـــرد آن را بـــه‬  ‫تعــداد ســپرد‌هگذارهای دارای ایــن ســپرد‌هها کــم اســت‪.‬‬            ‫مه ‌متریـــن اثـــر منفـــی تـــورم و ضعـــف در واســـط ‌هگری‬
‫ســمت تولیـد نم ‌یبــرد و در بخـش غیـر تولیـدی بــ ‌هکار‬             ‫ولـــی ب ‌هه ‌رحـــال بایـــد ســـود ایـــن ســـپرد‌هها را پرداخـــت‬  ‫بان ‌کهــا در تولیــد خــودش را نشــان م ‌یدهــد‪ .‬بــه ایــن‬
                                                                     ‫کننـد‪ .‬همچنیـن بان ‌کهـا یـک سـری سـپرد‌ههای ریـز بـا‬                 ‫معنــا کــه طبیعتــا ًاگــر تــورم مهــار م ‌یشــد‪ ،‬قیم ‌تهــا‬
                                      ‫می‌گیـــرد‪.‬‬                    ‫درصـد بـالای سـپرد‌هگذارها را دارنـد‪ .‬بنابرایـن هـر گونـه‬             ‫تثبیـــت م ‌یشـــد و بان ‌کهـــا م ‌یتوانســـتند نقـــش‬
‫ایـن کارشـناس معتقـد اسـت کـه حـل ایـن مسـائل‬                        ‫تحولـی در بـازار ارز‪ ،‬مسـکن و طـا موجـب م ‌یشـود کـه‬                  ‫واسـط ‌هگری خـود را بـه نحـو بهتـری انجـام دهنـد و هـم‬
‫نیازمنـــد نظـــارت بانـــک مرکـــزی بـــر عملکـــرد بان ‌کهـــا‬     ‫ایــن ســپرد‌هها مهاجــرت کننــد‪ .‬پــس بــرای جلوگیــری از‬            ‫اکنـون شـاهد بالندگـی بیشـتری در حـوزه تولیـد بودیـم‪.‬‬
‫اســت تــا بحــث بنــگاه‌داری آنهــا بــه یــک حــد بهینــه‬          ‫ایـن موضـوع‪ ،‬بان ‌کهـا مجبـور هسـتند کـه بـا نـرخ سـود‬                ‫در واقـــع م ‌یشـــد نظـــام پولـــی و بانکـــی را بـــه گونـــه‌ای‬
‫بــرای نگهــداری وجــوه بــه صــورت امــاک و ســاختمان‬               ‫بــالا ایــن ســپرد‌هها را نگ ‌هدارنــد و در عیــن حــال بــا نــرخ‬   ‫ســاما ‌ندهی و مدیریــت کــرد کــه تاثیــر مثب ‌تتــری بــر‬
‫برســد‪ .‬از طرفــی هــم بایــد نظــارت بــر نحــوه مصــرف‬
‫منابــع بان ‌کهــا و ای ‌نکــه ایــن منابــع بــه ســمت کــدام‬                                ‫سـود بـالا وام هـم بدهنـد‪.‬‬                                               ‫تولیــد داشــته باشــد‪.‬‬
                                                                     ‫وی بــا اشــاره بــه بحــث بنــگاه‌داری بان ‌کهــا اظهــار‬
               ‫بخ ‌شهــا بــرده شــده‪ ،‬انجــام بگیــرد‪.‬‬              ‫مـ ‌یدارد‪ :‬بان ‌کهـا منابـع خـود را بـه ایـن سـمت برد‌هانـد‬
                                                                     ‫کـــه مبـــادرت بـــه خریـــد و فـــروش ســـهام م ‌یکننـــد یـــا‬
                                                                     ‫صراف ‌یهــای‪ ،‬آنهــا ارز و طــا معاملــه م ‌یکننــد‪ .‬یعنــی‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14