در سال ۱۴۰۱ طرح تأمین اجتماعی هوشمند تأسیس می شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی از تأسیس طرح تأمین اجتماعی هوشمند در سال ١۴٠١ با هدف ارائه خدمات فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی خبر داد.

به گزارش راهبرد بانک:سیدعبدالله حسینیان روز دوشنبه در نشستی خبری که در محل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: طرح ٣٠٧٠ مراجعات حضوری مردمی و ازدحام شعب و کارگزاری‌های این سازمان را در سراسر کشور کاهش داده و موجب سهولت دسترسی مخاطبان به خدمات تأمین اجتماعی شد.

وی تصریح کرد: این طرح در حقیقت محدودیت‌های زمانی و مکانی را کاهش داده و در سال جدید با تاسیس طرح تأمین اجتماعی هوشمند تمامی خدمات مورد نیاز جامعه هدف در کم‌ترین زمان ممکن در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

حسینیان در خصوص استقبال مردمی از این طرح نیز گفت: کاهش مراجعات و ازدحام در شعب‌ این سازمان حاکی از رضایت و استقبال مردمی است.

وی با اشاره به ضرورت امنیت اطلاعات در این طرح نیز اظهارکرد: یک کمیته تحت عنوان کمیته صیانت از اطلاعات با هدف جلوگیری از دخل و تصرف داده‌ها تشکیل شده و هر سوءاستفاده در این زمینه به کمیته مربوطه ارجاع و در خصوص مساله تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گفته وی، تاکنون گزارشی منوط بر دخل و تصرف دیتاها در این زمینه اعلام نشده است.

حسینیان در ادامه با اشاره به ضرورت و اهمیت تعاملات بین سازمانی یادآور شد: تعاملات بین سازمانی هم در ارتقاء کیفیت ارائه خدمات طرح ٣٠٧٠ اثرگذار است. به عنوان مثال، گاه برای ارائه برخی خدمات به مخاطبین نیازمند استعلام از سازمان ثبت احوال کشور بوده و بنابراین تقویت این تعاملات در ارتقاء ارائه خدمات این طرح اثربخش خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به پرونده سلامت به عنوان یکی از مسئولیت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دستیابی به پرونده سلامت یکی از موفقیت‌های ارزشمند در عرصه نسخ الکترونیک است. مقدمات لازم در این رابطه برای توسعه دیتا آماده شده و تاکنون ۶۶٣ هزار نسخه به صورت الکترونیکی در سازمان تامین اجتماعی به ثبت رسیده است.

حسینیان افزود: امروز سازمان تأمین اجتماعی برای انجام نسخ الکترونیکی ١٠٠ درصدی نیز با مشکل مواجه نیست و با انجام برخی تعاملات قانون‌گذار و سیاست‌گذار به مرحله اجرا خواهد رسید.

وی تصریح کرد: قبل از دی ماه سال جاری پیش‌بینی می‌شد که برخی استان‌های کم‌برخوردار به دلیل ضعف در زیرساخت‌ها و… دچار مشکل در اجرای طرح ٣٠٧٠ و ارائه خدمات غیرحضوری شوند، اما امروز در این مناطق هم بیش از ٩٠ نسخ به صورت الکترونیکی است.

به گفته وی سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه با ٣١ دستگاه ارتباط داشته و از ٢٩ دستگاه دریافت اطلاعات می‌کند.

وی همچنین در خصوص طرح‌های سال آینده اظهار داشت: برنامه‌های سال آتی در خردادماه ١۴٠١ رونمایی و در ٨ گام اجرایی خواهد شد. براساس این طرح تلاش می‌شود، تمامی سرویس‌ها هوشمند و براساس برنامه «پنجره واحد» ارائه لیست‌های داده‌ها نیز هوشمند شود.

این مسئول همچنین با اشاره به رویکرد شعبه محور، کاهش وابستگی سازمان تأمین اجتماعی و یکپارچگی اطلاعات و داده‌ها را نیز از اهداف اصلی این سازمان در سال جدید عنوان کرد.

به گزارش راهبرد بانک، طرح ۳۰۷۰ ۱۹ آبان ٩٩ با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب و کارگزاری‌های این سازمان افتتاح شد.این طرح با ارائه ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون مراجع از مجموع ۹۶ میلیون مراجع تامین اجتماعی به شعب وکارگزاری‌های این سازمان را کاهش می‌دهد.

پرداخت هدیه ازدواج، حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری‌بگیران با ثبت هوشمند خاتمه کفالت، ابلاغ غیرحضوری احکام مطالباتی در سامانه اختصاصی خدمات الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی، ابلاغ مفصاحساب، ماده ٣٨ قانون تأمین اجتماعی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه‌شده، نام‌نویسی غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه‌شده اصلی، درخواست غیرحضوری تکمیل سوابق بیمه به‌صورت کسری از ماه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، اخذ غیرحضوری تعهدنامه برای ابلاغ احکام و مکاتبات الکترونیکی، امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی‌ها، دریافت غیرحضوری اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام رسیدگی، پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری ناشی از کرونا، سرویس غیرحضوری دریافت حق بیمه و احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفصاحساب، ارتقاء سامانه دریافت لیست حق بیمه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، حذف کاغذ از درآمد، پرداخت غیرحضوری کمک هزینه مراسم ترحیم، برقراری و پرداخت غیرحضوری بیمه بیکاری، اخذ غیرحضوری درخواست کفالت و بازرسی و کمک هزینه اروتز و پروتز، برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، اخذ تعهدنامه غیرحضوری فرزندان اناث بازمانده، واکشی عکس از سامانه نام‌نویسی، دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی، امکان تقسیط غیرحضوری و نظام‌مند بدهی‌ها، پرداخت غیرحضوری حق بیمه کسری از ماه، هوشمندسازی لیست ارسالی کارفرمایان و امکان پرداخت آنلاین و احتساب آنی واریزی در حساب بیمه‌شده، کارفرما ٣٠ خدمت طرح ٣٠٧٠ محسوب می‌شود.

دریافت هزینه برای نسخ الکترونیک تخلف است
حسینیان در ادامه در پاسخ به سوال مبنی بر دریافت هزینه از بیمه‌شدگان برای نسخ الکترونیک در داروخانه‌ها گفت: این طرح در حقیقت دفترچه بیمه تامین اجتماعی را الکترونیکی کرده است و مراحل مربوطه همانند گذشته است. با الکترونیکی شدن دفترچه بیمه تفاوتی در مراحل ارائه خدمات صورت نگرفته و بر این اساس برای نسخ الکترونیک هیچ پولی از بیمه‌شدگان نباید دریافت شود.

وی همچنین در خصوص برخی اعتراضات مردمی برای ثبت تخلفات در سامانه ١۴٢٠ به دلیل زمان طولانی انتظار گفت: سامانه ١۴٢٠ سامانه ثبت شکایات مردمی سازمان تأمین اجتماعی است که به دلیل حجم گزارشات مردمی گاها با فواصل زمانی طولانی انجام شده و اعتراض مردمی در این خصوص به‌حق است، اما براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال وضعیت به شکل ایده‌آل خواهد رسید.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی اسفند ۹۹ در خصوص مشکلات حذف صدور دفترچه‌های بیمه نیز گفته بود: بیمه‌شدگان تامین اجتماعی عدم پذیرش داروخانه‌ها و مراکز درمانی بدون دفترچه بیمه را در سامانه ۱۴۲۰ ثبت کند.

هزینه آزاد بیمه‌شدگان در مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی با ثبت شکایات در این سامانه (۱۴۲۰) به بیمار بازگشت داده می‌شود و سازمان تامین اجتماعی در این رابطه به هیچ‌وجه در حق مردم کوتاهی نمی‌کند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تجمیع اطلاعات سازمانی گفت: تاکید بر رویکرد شعبه محور در واقع تجمیع و یکپارچگی اطلاعات و داده‌ها است که از رویکردهای مهم سازمانی به‌شمار و انتظار می‌رود، تا پایان سال ١۴٠١ به اتمام برسد.

وی در ادامه در خصوص قطعی سیستمی نیز تصریح کرد: علت اصلی قطعی‌ها در این زمینه عدم پایداری سیستم مربوطه بود که طی هفته‌های اخیر برطرف شده است. گاه نیز برخی شعب به دلیل قطعی برق و اینترنت و… نتوانند در لحظه ارائه خدمات کنند، اما این مساله مربوط به تمامی شعب به طور همزمان نخواهد بود. برخی کندی‌ها در این زمینه هم به دلیل ازدحام بالای مردمی در این باره زمانی است.

به گفته وی، ٢۵ تا ٣٠ هر ماه به دلیل برخی واریزی‌ها و ازدحام این مسائل می‌تواند رخ دهد.

این مسئول یادآور شد: یکپارچگی داده‌های سازمان منجر به داده‌کاوی و بهره‌برداری از این اطلاعات می‌شود که در کنار طرح سازمان تأمین اجتماعی هوشمند به ویژه در حوزه نسخه الکترونیک و پایداری سیستم‌ها از مهمترین طرح‌های موردنظر سازمان در سال جدید است.

وی همچنین در باره ضرورت نرم‌افزارهای واسط خاطرنشان کرد: این نرم‌افزارها با هدف عدم اجبار مراکز درمانی و پزشکان به استفاده از سامانه سازمان تأمین اجتماعی بوده و ۵ شرکت از نسخ و برخی داروخانه‌ها از نرم‌افزارهای خود استفاده می‌کنند و از طریق این نرم‌افزارهای واسط به دیتاهای سازمان متصل می‌شوند.

استقبال تأمین اجتماعی از برنامه‌های استارت‌آپ‌ها 
حسینیان با بیان اینکه امروز سازمان تأمین اجتماعی باید به سمت توسعه داده‌ها حرکت کند، گفت:در حال حاضر برخی از ٨۵ شرکتی که با سازمان ارتباط و همکاری داشته جزو استارت‌آپ‌ها بوده و تأمین اجتماعی از برنامه‌ این شرکت‌ها نیز استقبال می‌کند.