آخرین مهلت برای تعویض شناسنامه‌های قدیمی اعلام شد

سازمان ثبت احوال کشور بار دیگر از شهروندان خواست که نسبت به تعویض شناسنامه خود اقدام کنند.

به گزارش راهبرد بانک، مهلت سازمان ثبت احوال کشور به شهروندان برای تعویض شناسنامه و اعلام آخرین تغییر نشانی و آدرس اعلام شد. روند تعویض شناسنامه ها، مدارک موردنیاز و محل مراجعه برای این کار از دغدغه‌های بیشتر شهروندان است و آن‌ها می‌خواهند بدانند که برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی و به کجا مراجعه کنند.

پیش از این سازمان ثبت احوال کشور درباره ارائه خدمات تعویض شناسنامه و صدور کارت ملی هوشمند توضیحاتی ارائه کرد. بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، شهروندان می‌توانند از طریق سامانه جدید، خدمات الکترونیک و غیرحضوری مانند اطلاعات پایگاه خانواده، ثبت نام کارت هوشمند ملی و درخواست تغییر نام در شناسنامه را دریافت کنند.

چندی پیش رییس سازمان ثبت احوال از احتمال تعریف بازه زمانی برای تعویض شناسنامه‌ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امکان دارد تا چندی دیگر پس از هماهنگی با دستگاه‌های مختلف بازه زمانی برای تعویض شناسنامه‌ها را تعریف کنیم.

هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به این پرسش که بساط شناسنامه جلد قرمز‌ها کی برچیده می‌شود، اظهار کرد: طی ۱۴ سالی که از تعویض شناسنامه‌ها می‌گذرد انتظار می‌رفت که این شناسنامه‌ها باید تعویض می‌شد، اما ما در همین ۲ سال برنامه ریزی کردیم تا سریعتر بتوانیم این شناسنامه‌های معروف به جلد قرمز را تبدیل به شناسنامه‌های جدید کنیم چرا که این شناسنامه‌ها که کاملاً مکانیزه هستند.

کارگر درباره زمان خداحافظی با شناسنامه‌های پشت جلد قرمز در کشور، گفت: یکی از برنامه‌هایی که امسال طراحی کرده ایم این است که تا پایان سال آینده وجود این شناسنامه‌های جلد قرمز رابه حداقل برسانیم.

وی همچنین به امکان جعل شناسنامه‌های جلدقرمز اشاره و عنوان کرد: این شناسنامه‌ها محل اشکال هستند و می‌توانند از آن سوء استفاد کنند و امکان جعل آن وجود دارد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور درباره همکاری ثبت احوال با سازمان‌ها برای جمع آوری شناسنامه‌های جلد قرمز گفت: یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های این سازمان تعویض این شناسنامه‌ها است، در همین راستا بانک مرکزی باید به عنوان متولی چاپ شناسنامه خام به ما کمک کند و برخی نهاد‌های نظارتی نیز که در تجدید چاپ همکاری دارند به ما کمک کنند تا تعویض این شناسنامه‌ها هرچه سریعتر انجام دهند.

وی ادامه داد: ما تاکنون هنوز یک مهلت دقیقی را اعلام نکردیم چرا که باید این شناسنامه‌های خام باید تأمین شود تا این کار انجام شود.

کارگر درباره میزان شناسنامه‌های جلد قرمز در کشور گفت: در کشور حدود ۳۴ میلیون شناسنامه جلد قرمز وجود دارد که انشالله ما بتوانیم هر چه سریعتر این شناسنامه‌ها را تعویض کنیم.

با توجه به تاکید رئیس سازمان ثبت احوال کشور برای تعویض شناسنامه‌های قدیمی (جلد قرمز) و مشکل در اخذ خدمات در صورت نداشتن شناسنامه جدید، روند تعویض شناسنامه‌ها، مدارک مورد نیاز و محل مراجعه برای این کار از دغدغه‌هایی است که اکثر شهروندان مطرح کرده و می‌خواهند بدانند که برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی به کجا مراجعه کنند.

کدام شناسنامه باید تعویض شوند؟

پیش از هر چیز نیاز است بدانیم در چه مواردی می‌توانیم نسبت به تعویض شناسنامه اقدام کنیم؛ درحال حاضر شهروندان می‌توانند برای تعویض شناسنامه‌هایی که به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامناسب مستعمل و فرسوده شده‌اند، شناسنامه‌هایی که به علت مرور زمان عکس آن با صاحب شناسنامه تطبیق ندارد، شناسنامه‌های دوبرگی که صاحبان آن به سن ۱۵ سال تمام رسیده باشند، شناسنامه‌هایی که صاحب آن تغییر مشخصات سجلی نام و نام خانوادگی و تغییر سن با رأی مراجع ذی‌صلاح را دارد. (شناسنامه‌هایی که با رأی مراجع ذیصلاح از حیث مشخصات هویتی دارای تغییراتی شده‌اند) و همه شناسنامه‌های قدیمی (جلد قرمز) که به فرمت جدید شناسنامه‌ها تبدیل نشدند، اقدام کنند.

برای تعویض شناسنامه باید صاحب شناسنامه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی مراجعه کرده و درخواست تعویض را با تکمیل مدارک مورد نیاز ارائه کند.