فوری؛ لاستیک دولتی سامانه‌ای فروخته می‌شود

معاون ایمنی وزیر بهداشت و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نیاز سالانه کشور به رینگ لاستیکی را ۲۶ تا ۲۷ میلیون نفر اعلام کرد که تنها ۲۱ میلیون آن در داخل تولید می‌شود و ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار آن نیز وارداتی است و کمبودی در بازار ایجاد می‌کند.

به گزارش راهبرد بانک، حسین فرهیدزاده معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص بازار لاستیک گفت و گو کرد. به گفته فرهیدزاده، بحث عرضه و توزیع جدا از یکدیگر است که منجر به تضاد طولانی مدت بین تولید و مصرف می شود. وی گفت: سالانه ۲۱ میلیون رینگ لاستیکی در کشور تولید می شود و ۳.۷ میلیون حلقه نیز وارد کشور می شود. نیاز کشور ۲۶ تا ۲۷ میلیون حلقه است که باعث کمبود در بازار می شود.

فرهید زاده با بیان اینکه وزارت حراست برای کمک به تولیدکنندگان در نهاده های تولید و همچنین حوزه های ارزی برنامه دارد، تصریح کرد: تعرفه واردات لاستیک از ۳۲ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافت که از سوی هیات وزیران اعلام شد، به امید اینکه با واردات و افزایش تولید داخلی این اختلاف برطرف شود.

وی تصریح کرد: لاستیک ها مستقیماً از طریق سامانه های فروش وزارت صنعت و خود شرکت های تولیدی به دست مصرف کنندگان می رسد. از آنجایی که لاستیک یک کالای سرمایه ای نیست و دارای تاریخ انقضا می باشد، افراد می توانند در هر زمان که بخواهند از طریق سیستم های معرفی شده آن را با قیمت مصوب خریداری کنند.

فرهیدزاده همچنین گفت: طرح های نظارتی و بازرسی در سازمان ها و اصناف حراست استان ها ابلاغ و اجرا شده است. وی بر انبارها، تولیدکنندگان و سیستم های توزیع تاکید کرد و گفت: در صورت خروجی از دستورالعمل ها برخورد تنبیهی و انتظامی انجام می شود.