یادداشت | فاطمه شجاعی

شورای زنان باید پاسخگوی کوتاهی‌ها در عرصه بین‌المللی باشد

لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد در چند روز اخیر یکی از اخبار مهم در حوزه اجتماعی و مسائل زنان و خانواده بود که واکنش فعالان این حوزه را نیز به همراه داشت. به همین منظور «فاطمه شجاعی» کارشناسی‌ارشد مطالعات زنان و فعال این حوزه در یادداشتی که درباره این کمیسیون و فعالیت‌های بین‌المللی ایران نوشت.

به گزارش راهبرد بانک، فعالیت ها و همکاری های سازمان ملل در ایران در مورد زنان از اواخر دهه ۷۰ از نظر نوع، وسعت و عمق، گسترش بسیار زیادی یافت. با گسترش فعالیت های سازمان ملل در ایران، تأثیرات فرهنگی- اجتماعی این فعالیت‏ها، عینی شده و دامنه وسیعی را در بر گرفت. اغلب دستگاه‏های دولتی، همکاری‏هایی را با سازمان ملل و دفاتر مربوطه جهت اجرای برنامه‌ها، مصوبات و اسناد آن انجام دادند. نقطه آغازین فعالیت سازمان ملل در ایران با شعار توسعه کشور، بهبود وضعیت اقتصادی- اجتماعی اقشار آسیب پذیر از جمله زنان و کودکان بود، در حالی که با اسم این شعارها رسماً تغییرات عمده فرهنگی اجتماعی برخلاف فرهنگ و ارزش های ملی و مذهبی در ایران در حال اجرا بود.

در این بین شناخت و درک مسئولین متولی امور زنان و خانواده نسبت به اثرات فعالیت های سازمان ملل در ایران بسیار محدود بود، نه تنها اقدام اصولی جهت خنثی کردن یا جلوگیری از فعالیت های مخرب هویت و ارزش های ملی و مذهبی سازمان ملل انجام نشد، اغلب هماهنگ و همسو با دیدگاه بین المللی برنامه ها و اقدامات بسیاری در قالب همکاری های مشترک انجام گرفت. مسئولین امور زنان در برهه هایی نه تنها به تبیین جایگاه زن در اسلام، و تبیین دیدگاه انقلاب اسلامی و امامین انقلاب نسبت به زن، نپرداختند در برخی دولت ها بر علیه احکام و دستورات مترقی، عالی و متعالی اسلام شبهه افکنی و آموزش های انحرافی داشتند. با تلاش برای الحاق به کنوانسیون های بین المللی، برگزاری دوره های آموزشی متعدد، اجرای سند ۲۰۳۰ ارزش های دینی را تخریب و ارزش های غربی را ترویج کردند. برخی دیگر از دولت ها نیز در نهایت انفعال و فرصت سوزی عمل کردند.

بررسی عملکرد سازمان ملل نیز در خصوص اساسی ترین مسئولیت‌های آن که ایجاد صلح و امنیت بین المللی می‌باشد، گویای این مسئله است که چگونه این سازمان بین المللی در امور سیاسی به عنوان ابزار دست قدرت‌های سلطه جو عمل کرده و می کند.

در این میدان نبرد تمدنی، سلطه جویی قدرت ها، و بهره برداری از ظرفیت های سازمان ملل در جهت اهداف و منافع سلطه جویانه قدرت های بزرگ، انقلاب اسلامی ایران و «زن مسلمان ایرانی» به عنوان یکی از عناصر اصلی انقلاب در برابر این سلطه جویی ها ظاهر شد. زن باشرف و با استعداد ایرانی با حضور پوشیده و عزتمندانه در صحنه های اجتماع از حالت شیء بودن خارج می شود و به عنوان یک انسان انتخاب گر و مؤثر و نه مقهور مرد در جامعه ظاهر می شود و الگوی جدید و قدرتمندی از حضور زن در صحنه های اجتماعی را به جهانیان نشان می دهدکه می‌تواند در میدان های مختلف اجتماعی، سیاسی، علمی، فرهنگی، ورزشی و … حضور داشته و رشد نموده و پله های موفقیت را طی کند. این زن –زن انقلاب اسلامی- که به صورت بنیادی روایت‌سازی‌های غرب از زنان موفق را به چالش می‌کشد مهمترین و قدرتمندترین مانع و چالش در برابر سلطه فکری و فرهنگی غرب محسوب می شود. لذا مورد هجمه و ترور و حذف قرار می گیرد

تا دیده نشود، شنیده نشود

تا الگوی جدید و قدرتمند زن مسلمان باشرف انتشار نیابد

تا دروغ های فرهنگ منحط غرب در به اسارت کشیدن و برهنگی زن بیش از این آشکار نشود

تا زن تحت سلطه و مقهور مردان هوس باز در تمدن غرب، حسرتِ زن پوشیده و آزاد و فعال و موثر در عرصه های مختلف را نخورد.

زن باشرف ایرانی با صحنه سازی و خلاف تمام قواعد و قوانین بین المللی از کمیسیون مقام زن اخراج و حذف می شود تا انفعال و ضعف و ناتوانی تمدن غرب در برابر این زن بیش از پیش آشکار شود.

اما مسئولین و متولیان امور زنان در بخش های مختلف چه وظیفه ای داشته و دارند؟

منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام ج.ا.ا به عنوان یـک سنـد مرجـع سیاست‌گذاری در امور فرهنگی و اجتماعی مورخ ۳۱/۶/۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و مقرر شد کلیه دستگاه‌های ذیربط مکلف باشند برحسب وظایف دستگاهی و سازمانی جهت سیاست‌گذاری، اتخاذ تدابیر قانونی، تصمیمات و برنامه‌ریزی راجع به زنان، قواعد و اصول مندرج در این منشور را رعایت نمایند. سپس برای تحکیم جایگاه این سند در مجامع بین‌المللی، مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۵ متن آن را به صورت قانون تصویب نمود. این منشور مبنای معرفی و تبیین جایگاه زن در نظام جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی است.

طبق ماده ۶۸ منشور، به منظور برقراری ارتباط فعال، موثر و سازنده با کشورها و ملّتهای دیگر جهان و نیز تحکیم پیوند مودّت و تقویت همبستگی با مسلمانان، بسط پیام و فرهنگ انقلاب اسلامی در جهان و حفظ تداوم و استحکام آن در مسائل زنان به عنوان یک ضرورت، هم حق، هم مسئولیت بانوان است. ضروت، حق و مسئولیت زنان در ترویج معارف و فرهنگ اسلام و ارائه الگوی زن مسلمان در سطح ملی و بین‌المللی.

کدام یک از دولت ها و دستگاه ها خصوصاً شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت امور خارجه، مجمع جهانی اهلبیت(علیهم السلام)، مجمع جهانی تقریب مذاهب، طی ۱۸ سال گذشته در ترویج معارف و فرهنگ اسلام و ارائه الگوی زن مسلمان در سطح ملی و بین‌المللی اقدام و به تبیین مواضع جمهوری اسلامی در این خصوص پرداخته اند؟!

کمیته امور بین‌الملل شورای فرهنگی و اجتماعی زنان براساس مصوب ۲۱/۸/۱۳۷۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأسیس شد و مقرر شد سیاست‌گذاری مناسب برون مرزی ویژه زنان از سوی کمیته امور بین‌الملل شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و اجرای آن از طریق ارگان های ذیربط محقق شود. امروز با گذشت بیش از ۳۰ سال از تاسیس این کمیته، نه تنها در داخل کشور زنان و مردان جامعه نسبت به الگوی زن انقلاب اسلامی توجیه نیستند بلکه در عرصه بین المللی نیز با جوسازی های رسانه ای و جنگ روانی گسترده علیه اسلام و انقلاب اسلامی ۲۹ رای از ۵۳ رای شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن منجر می شود!!! علیرغم اطلاع و آگاهی از این که قدرت های سلطه گر برای حفظ منافعشان برخلاف قوانین و قواعد بین المللی عمل کرده و در یک اقدام کاملا سیاسی و مداخله جویانه در امور داخلی کشورمان این اقدامِ از وضع ضعف را انجام دادند، اما واقعیت این است که بدون اقناع افکار عمومی جهان این اقدامات به این سادگی ها هم صورت نمی گیرد. لذا معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، شورای زنان و ارگان های دولتی ذیربط حتما باید پاسخگوی کم کاری ها و کوتاهی هایشان در تبیین مواضع جمهوری اسلامی در عرصه های بین الملی طی ۳۰ سال گذشته باشند.

بر اساس اهداف و برنامه‌های امور بین‌الملل شورای فرهنگی و اجتماعی زنان ماده۲ بند الف- ۵ موارد ذیل از وظایف این شورا بوده:

«انجام مطالعات و تحقیقات برای شناسایی مشکلات، نارسایی‌ها و موانع و همچنین بررسی زمینه‌های رشد و فعالیت زنان در امور فرهنگی و اجتماعی در عرصه بین‌المللی بویژه جهان اسلام.

«انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم پیرامون وضعیت زنان در کشورهای مختلف جهان بویژه کشورهای اسلامی(این تحقیقات می‌تواند در زمینه‌های حقوقی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، فرهنگی، هنری، علمی، تحقیقاتی و… باشد.)

در اصول و مبانی سیاست های تحقیقاتی مسائل زنان- راهکارها بنده ۷، بند ۹ و بند ۱۰ آمده است:

بند ۷ـ گسترش همکاری‌های بین‌المللی و تبادل اطلاعات علمی- تحقیقاتی مسائل زنان از طریق ایجاد مراکز علمی و پیوستن به مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی.

بند ۹ـ تشویق زنان محقق و متفکر داخلی به حضور در همایشهای بین‌المللی به منظور تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران.

بند ۱۰ـ توجه به پدیده جهانی شدن و پیامدهای مثبت و منفی آن در حوزه‌های مربوط به زنان از طریق تحقیقات و ارائه راهکارهای مناسب برای حفظ و تقویت هویت اسلامی و ملّی زنان.

اداره کل بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، اداره کل امور زنان وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات، طی ۱۸ سال گذشته از تصویب منشور و بر اساس سیاست های تحقیقاتی مسائل زنان بندهای ۷ و ۹ و ۱۰ کدام مراکز علمی را ایجاد و به تشویق و پیوستن زنان محقق و متفکر و اندیشمند به مجامع منطقه ای و بین المللی اهتمام داشته؟!

بر اساس تبصره شرح وظایف کمیته بین الملل شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، کلیة مناسبات خارجی کمیته از طریق دستگاه‌های اجرایی مسئول انجام می گیرد.

ماده ۱ شرح وظایف کمیته بین الملل شورای زنان، اهداف کمیته را به شرح ذیل تعیین می نماید:

۱- معرفی زن مسلمان به عنوان الگوی زن شایسته.

۲- مبارزه با استعمار فرهنگی غرب و مطالعه تأثیر افکار استعماری و مفاسد تمدن غرب در زنان مسلمان و ارائه راههای مبارزه با این تأثیر.

۳- ایجاد ارتباط میان زنان مسلمان در سراسر جهان و حمایت از زنانی که درنهضتهای آزادیبخش (به ویژه نهضتهای اسلامی) شرکت دارند و از آزاده ای که مورد جور و ستم استعمارگران واقع می شوند و از زنانی که در کشورهای دیگر از حق زنان و رعایت عدالت اجتماعی در مورد ایشان دفاع می کنند.

۴- مقابله با تبلیغات فاسدی که استکبار جهانی از طرق رسانه های غربی بر ضد ارزشهای اسلامی و شوون زن مسلمان پخش می کنند.

۵- حضور فعال زنان در سازمانهای اسلامی و مجامع انقلابی ، فرهنگی، هنری و سیاسی.

دستگاه های اجرایی مسئول در مناسبات خارجی چه اقدامات و برنامه هایی برای تحقق اهداف کمیته بین الملل شورا داشته اند؟

سیاست های فعالیت های بین‌المللی زنان مصوب ۱۶/۲/۸۲ در بند ۱ و ۲ اهداف، به صراحت اعلام می دارد می بایست اقدامات زیر صورت پذیرد:

«تبیین دیدگاه اسلام در مورد جایگاه و حقوق و شخصیت زن در نظام اسلامی بر محور عدالت اجتماعی و معرفی الگوی زن مسلمان ایرانی بر اساس مواضع اعتقادی و فکری اسلام در سطوح مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی. » کدام تبیین ها صورت گرفته؟ کدام معرفی الگوی زن مسلمان در سطوح منطقه ای و بین المللی محقق شده؟

«رشد و ارتقای علمی و عملی زنان به منظور انجام تعامل مطلوب‌تر در عرصه‌های بین‌المللی…»

سیاستهای راهبردی ـ بند ۱۰ : «تلاش برای ایجاد عرصه‌های جدید و مناسب به منظور بدست گرفتن ابتکار عمل زنان ایران در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های بین‌المللی.» ابتکار عمل در تصمیمات سیاسی و خارج از قواعد بین المللی در اخراج ایران از کمیسیون مقام زن در دست زنان ایرانی بود؟ کدام تلاش ها برای اقناع افکار عمومی جهان صورت گرفته تا با این رفتار سیاسی و سلطه جویانه مقابله و مخالفت کنند؟!