آیا ریزش جدید قیمت نفت در راه است؟

از آنجا که به نظر می رسد حمله نظامی روسیه به اوکراین، به یک جنگ طولانی تبدیل می‌شود، تلاطم‌های بازارهای نفت به میزان قابل ملاحظه‌ای فروکش کرده است

به گزارش راهبرد بانک، همچنین به نظر می‌رسد دور اخیر آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک اعضای آژانس بین‌المللی انرژی که بسیاری از کارشناسان تاثیر آن را موقتی ارزیابی کرده‌اند، اثر مطلوب نظر را داشته است. پس از این که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد واشنگتن در مدت شش ماه آینده ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود برداشت خواهد کرد که بزرگترین آزادسازی در تاریخ این ذخایر است و همزمان تهدید کرد شرکتهای حفاری داخلی را برای عدم استفاده از مجوزهای نفت فدرال مجازات می کند، روند صعودی نفت به سرعت افت کرد. برنامه ۳۱ عضو آژانس بین‌المللی انرژی برای برداشت ۱۲۰ میلیون بشکه از ذخایر اضطراری شامل ۶۰ میلیون بشکه که پیش‌تر از سوی آمریکا اعلام شده بود، دومین برداشت هماهنگ از ذخایر نفت استراتژیک این سازمان در مدت بیش از یک ماه است.

قیمت نفت برنت ماه آتی در سه هفته گذشته موفق نشده است دو روز افزایش متوالی داشته باشد و طی دو هفته گذشته تنها دو روز توانست قیمت بالاتری در اواسط معاملات ثبت کند. بهای نفت برنت برای تحویل در ماه آتی، ۱۱ آوریل در ۹۸ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه بسته شد و ۹.۰۵ دلار در هر بشکه کاهش هفته به هفته نشان داد و تنها یک دلار و ۶۴ سنت بالاتر از قیمت نهایی در ۲۳ فوریه – یک روز قبل از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین- بود. وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم ۱۱ آوریل با ۸ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه کاهش هفته به هفته، در ۹۴ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه بسته شد.

تحریمهای نفتی در راه است

در گزارشهای متعددی که طی چند هفته گذشته از بازار نفت منتشر شده است، کارشناسان کالا در استاندارد چارترد هشدار داده‌اند که بازار نفت ممکن است به زودی با سه میلیون بشکه در روز کمبود عرضه روبرو شود که به دلیل تحریمهای خودخواسته و همچنین به دلیل احتمال ممنوعیت واردات نفت روسیه خواهد بود. مورد آخر با اعتراضات جهانی پس از تصاویری که از کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا نزدیکی کی‌یف منتشر شد، ممکن است اتفاق بیافتد.

اما استاندارد چارترد خوش بینی خود از دورنمای قیمت نفت را اندکی تعدیل کرده است. کارشناسان این بانک اکنون می‌گویند اگر چه تحریمها علیه نفت روسیه در ماه‌های آینده همچنان در دستورکار سیاست اتحادیه اروپا می‌ماند اما ممنوعیت کامل بعید است. در عوض اتحادیه اروپا به فکر تدابیر فوری مختلفی شامل تعرفه‌ها و استفاده از وجوه امانی به شکلی خواهد بود که روسیه نتواند به همه درآمدهای صادراتی خود دسترسی داشته باشد.

با این حال به نظر می‌رسد کارشناسان نمی‌توانند درباره دورنمای روسیه توافق نظر داشته باشند. استاندارد چارترد کاهش سال به سال ۱.۶۱ میلیون بشکه در روز میانگین تولید سالانه را پیش بینی کرده که سه میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به سطح پیش از حمله نظامی این کشور را نشان می‌دهد. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تولید نفت روسیه به میزان ۱.۶۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند و اداره اطلاعات انرژی آمریکا رشد تولید به میزان ۵۶ هزار بشکه در روز را انتظار دارد در حالی که دبیرخانه اوپک تولید نفت روسیه را به میزان ۵۳۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر بازبینی کرد اما همچنان افزایش تولید به میزان ۴۳۳ هزار بشکه در روز پیش بینی می‌کند که کمتر از برنامه اوپک پلاس برای تعدیل محدودیت عرضه است.

آمار هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا تا حدی مثبت بود. ذخایر نفت خام آمریکا ۲.۴۲ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۴۱۲.۳۷ میلیون بشکه رسید که بر مبنای سال به سال، ۸۵.۹۴ میلیون بشکه و بر مبنای میانگین پنج ساله، ۶۶.۲۴ میلیون بشکه پایین‌تر بود. تغییر هفتگی توازن نفت خام ۴۹۳ هزار بشکه در جهت ذخایر پایین‌تر بود که به دلیل افزایش صادرات نفت به میزان ۷۰۵ هزار بشکه بود. برآورد آژانس بین‌المللی انرژی از عرضه نفت آمریکا ۰.۱ میلیون بشکه در روز افزایش یافت وبه ۱۱.۸ میلیون بشکه در روز رسید. این سازمان پیش بینی کرد تولید نفت خام به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز در ژوئیه سال ۲۰۲۲ می رسد و در اوت سال ۲۰۲۳ به بالای ۱۳ میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد.

موسسه امریکن پترولیوم گزارش کرد ذخایر نفت آمریکا ۷.۸ میلیون بشکه رشد کرده است. ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما ۰.۴ میلیون بشکه افزایش یافت. ذخایر بنزین ۵.۱ میلیون بشکه و ذخایر دیزل پنج میلیون بشکه کاهش پیدا کرد. در مجموع آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد هفته گذشته ۲.۳ میلیون بشکه برداشت از نفت و فرآورده‌های نفتی صورت گرفته است که نسبت به انتظار وزارت انرژی آمریکا از عدم تغییر ذخایر برای کل هفته، مثبت بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین، فعالیت حفاری در میادین شیل آمریکا به تدریج سرعت گرفته است. طبق جدیدترین گزارش بیکرهیوز، شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا بر مبنای هفتگی ۱۳ حلقه افزایش یافت و به ۵۴۶ حلقه رسید. دکلهای حفاری نفت در مدت ۱۰ هفته گذشته، ۵۱ حلقه در مقایسه با ۳۴ حلقه در مدت ۱۰ هفته پیش از آن افزایش داشته‌اند. تگزاس بیشترین افزایش فعالیت حفاری را داشت و شمار دکلهای حفاری در این ایالت ۱۰ حلقه افزایش پیدا کرد و به ۳۰۵ حلقه رسید.