کاهش بیماری‌های شغلی در کارگران

کارشناسان معتقدند بالا بردن سطح آگاهی، آموزش و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در محیط های کار تاثیر بسزایی در پیشگیری از بروز بیماری های شغلی دارد.

به گزارش راهبرد بانک، سالم سازی محیط کار یکی از عوامل مهم در جهت تأمین سلامت نیروهای کار به شمار می رود و موجبات افزایش تولید و بهره وری را فراهم می کند.

مقوله بهداشت همواره به عنوان یکی از شاخص های اصلی تأمین رفاه اجتماعی مطرح بوده و توجه به سلامت نیروهای کار در دستور کار دولتها قرار داشته است.

بر اساس گزارشها، آمار ابتلا به بیماری‌ها و حوادث شغلی قابل توجه است و هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل می­‌کند، از این رو برای پیشگیری از لطمات جبران ناپذیر این بیماری­‌ها و ارائه بهتر خدمات سلامت شغلی به کارگران و نیروهای کار لازم است برنامه­‌ریزی جدی صورت گیرد و در این زمینه، همکاری موثر وزارت کار و وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی حایز اهمیت است.

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، سلامت کارگران را در جهش تولید و اقتصاد پویا مؤثر می داند.

وی با اشاره به عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی در برخی واحدها، نقش خانه های بهداشت و متولیان این حوزه را بسیار اثربخش توصیف می کند.

وزیر کار درعین حال افزایش تعداد خانه‌های بهداشت را مورد تأکید قرار داده و می گوید: جمعیت یک میلیونی تحت پوشش خدمات خانه‌های بهداشت کارگری باید با برنامه‌ریزی مناسب به سه میلیون نفر برسد.

عبدالملکی، از کارفرمایان بخش خصوصی می خواهد که برای تحت پوشش قرار گرفتن سه میلیون کارگر از خدمات خانه های بهداشت کارگری برنامه ریزی و اقدام کنند.

کاهش بیماری‌های شغلی در کارگران

در قانون کار، اهمیت رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار مورد تاکید قرار گرفته است؛ به نحوی که بر اساس تبصره یک ماده ۹۶ قانون کار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول برنامه ریزی، کنترل، ‌ارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت کار و درمان کارگری بوده و موظف است اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد. به موجب ماده ۱۴۷ قانون کار نیز دولت مکلف است خدمات بهداشتی و درمانی را برای کارگران و کشاورزان مشمول این قانون و خانواده آنها فراهم سازد.

علی اصلانی – فعال حوزه کار – در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نقش موثر خانه های بهداشت در محیط های کار می گوید: راه اندازی خانه های بهداشت کارگری گام بزرگی در جهت حفظ سلامت نیروهای کار در محیط های کار به شمار می رود.

اومی گوید: خانه های بهداشت کارگری از گذشته در بیشتر بنگاه‌ها و کارخانه ها راه اندازی شده و  در حال فعالیت بودند اما در شرایط حاضر به دلیل شیوع کرونا لازم بود که بیش‌از گذشته فعال شوند.

به گفته اصلانی، هدف از تاسیس خانه های بهداشت کارگری، تأمین سلامت کارگران و اعضاء خانواده آنها، پایش وضعیت بهداشتی کارگاهها و پیشگیری و کنترل بیماری های شغلی کارگران و نیروهای کار است.

در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹ موضوع فعال شدن خانه های بهداشت کارگری در سازمان تامین اجتماعی به جریان افتاد و از ابتدای سال گذشته نیز مقرر شد کمیته های بهداشت و خانه های بهداشت کارگری در کارخانه ها به منظور رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پیشگیری از کرونا راه اندازی شود. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز مبلغ ۷.۵ میلیارد تومان از سوی سازمان تامین اجتماعی جهت ایجاد خانه های بهداشت کارگری و تجهیز آنها اختصاص یافت.

به گزارش راهبرد بانک، بر اساس اعلام اداره کل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هم اکنون بیش از ۳۷۰۰ خانه بهداشت کارگری در کشور وجود دارد که در سراسر کشور به ارائه خدمات بهداشتی می پردازند و جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر از کارگران را تحت پوشش دارند.