یادداشت | محمدجواد هادی کارشناس اقتصادی

جهش تولید و مردمی ترین حوزه اقتصادی کشور

یکی از مردمی ترین بخشهای اقتصادی کشور حوزه تجارت الکترونیکی است و هم اکنون سکوهای تجارت الکترونیکی بسیار توانمند و با قابلیت‌ها و تنوع بالا این امکان را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده اند.

به گزارش راهبرد بانک، با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» بدیهی است افزایش جهش گونه تولید، اعم از تولید کالاها و خدمات و به صورت کلی تولید ناخالص داخلی و تولید ملی، بدون مشارکت عمومی مردم امکان پذیر نیست. شاید بتوان گفت یکی از مردمی ترین حوزه های اقتصادی کشور حوزه تجارت الکترونیکی است و ما الان سکوهای تجارت الکترونیکی بسیار توانمند و با قابلیتهای بالا داریم که در حوزه های مختلف، این امکان را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده اند که بدون اینکه نیازمند هزینه تأمین مغازه در یک محل پرتردد احتمالاً در شهرهای پرجمعیت و یا حتی دایر کردن یک سایت مستقل و هزینه‌های پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و بعد هم تبلیغات و بازاریابی برای افزایش تعداد مشتریان باشند، به سادگی بتوانند کالاها و خدمات تولیدی خودشان را در بستر این سکوها با کاربران چندده میلیونی عرضه کنند. تنوع سکوهای تجارت الکترونیکی هم بسیار بالاست و تقریباً تمامی حوزه‌های اقتصادی را شامل میشود.

در حوزه کالایی سکوهای تجارت الکترونیکی بسیار توانمندی داریم که عموم تولیدکنندگان حتی یک خانم خانه دار در روستاها و شهرهای کوچک، مشروط بر اینکه کالای تولیدیشان کیفیت و قیمت مناسب داشته باشد، بتوانند در یک شرایط کاملاً عادلانه و رقابتی در کنار سایر فعالان اقتصادی کالا و خدمت خود را در معرض فروش برای کاربران چندده میلیونی قرار دهند. در حوزه سایت های درج آگهی و تبلیغاتی نیز سکوهای توانمندی داریم که برای فعالان اقتصادی و عموم مردم امکان فروش کالاهای دست دوم و مشابه آن را فراهم و ما را از سکوهای خارجی بی نیاز کردند. همچنین سکوهای سلامت بسیار توانمندی داریم اعم از خدمات سلامت مانند مشاوره و نوبت دهی و همچنین کالاهای سلامت محور مانند تجهیزات پزشکی، مکمل و دارو که در چارچوب ضوابط و مصوبات، پزشکان و داروخانه ها میتوانند کالاها و خدمات خودشان را در بستر این سکوها عرضه کنند و فروششان را افزایش دهند و بدون نیاز به مراجعه حضوری و با سهولت بالا، کالا و خدمت خود را به مصرف‌کننده برسانند.

در حوزه گردشگری هم سکوهای توانمندی داریم که هتلها، مسافرخانه ها، بومگردی ها و دیگر تأسیسات گردشگری میتوانند در بستر این سکوها خدماتشان را عرضه کنند و حضور داشته باشند و فروش خود را افزایش دهند. همچنین در حوزه آموزش سکوهای خوبی داریم که امکان آموزشهای برخط و تخصصی را در حوزه‌های مختلف فراهم کردند. علاوه بر این سکوهایی در حوزه فناوریهای مالی داریم که مواردی مثل تسهیلات خرد، فروش اقساطی و دیگر خدمات مالی را با شکلهای جدید و حل معضلات گذشته مثل ارائه تسهیلات خرد به عموم مردم که سالها حل نشده بود را خوشبختانه حل کردند. سکوهای دیگری نیز در سایر حوزه‌ها مانند فرهنگی و فرهنگی برای فروش بلیت، رزرو تئاتر، کنسرت و … داریم و نمونه دیگر سکوهای حوزه حمل و نقل اعم از حمل بار و مسافر مخصوصاً حمل و نقل شهری و تاکسیهای اینترنتی است که همه ما روزانه استفاده میکنیم و این تنوع بسیار بالا از سکوهای توانمند و با قابلیتهای مختلف ما را کاملاً از سکوهای مشابه خارجی بی نیاز کرده است.

جالب توجه است که تمامی این اقدامات و سکوها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسط خود مردم و جوانان تحصیلکرده و نخبه همین کشور ایجاد شده و پشتیبانی و توسعه داده میشود و به همین دلیل عرض شد که تجارت الکترونیکی یکی از مردمی ترین حوزه های اقتصادی کشور است که ویژگی‌های دیگری مثل شرکت‌های دانش بنیان، فناوریهای جدید و دانش تخصصی را نیز در خودش جا داده و شاید بتوان به جرات گفت تمامی ویژگیهای مدنظر رهبری اعم از مردمی بودن، دانش بنیان بودن، حضور جوانان و فعالیت جهادی را دارا می‌باشد و از همین جهت در دهه اخیر تنها حوزه اقتصادی بوده که دائماً رشد داشته و رفاه عمومی را به طور نسبی برای مردم بالا برده است.

نکته حائز اهمیت اینکه مواجهه مسئولان و دستگاههای دولتی با سکوهای تجارت الکترونیکی بسیار مهم است که با طمأنینه و برخورد تخصصی باشد چون این سکوها کاملاً مبتنی بر دانش تخصصی و فناوری روز طراحی شده اند. لذا ورودهای غیرتخصصی در حوزه های مختلف مانند تاکسیهای اینترنتی یا سکوهای سلامت به بهانه های مختلف اعم از مواردی که مربوط به اقتصاد سنتی، دولتی و دستوری است به شدت آسیب میزنند و لازم است دستگاهها با یک نگاه تخصصی ورود کنند و به هیچ وجه برخوردهای قهری، یکطرفه و از بالا به پایین در این حوزه جواب نمیدهد و صرفاً آسیب زننده است.

عموم مردم و رسانه ها مخصوصاً افراد و رسانه‌های دغدغه مند، لازم است مواجهه شان با سکوهای تجارت الکترونیکی به نحوی باشد که به هیچ وجه موجب آسیب نشود. یعنی ضمن برطرف شدن دغدغه ها توجه داشته باشیم که این سکوها چه خدماتی برای ما فراهم و ما را از سکوهای خارجی و معضلات آن که مشابهش را متأسفانه در حوزه پیامرسانها داریم، بی نیاز کرده اند. بنابراین برخورد مسئولان، رسانه ها و عموم مردم باید همراه با صبوری، آرامش و فهم، بلوغ متناسب با این حوزه تخصصی باشد که انشاء الله بتواند بیش از پیش ما را در این حوزه اقتصادی و تحقق شعار سال که «جهش تولید با مشارکت مردم» است موفق نماید.