اکنون نوبت مذاکره مستقیم با آمریکا است؟

بالاخره دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی به قطر رسید و زندانیان دو تابعیتی هم به کشور خود برگشتند. بسیاری از کارشناسان این مساله را «مینی‌ توافق ایران و آمریکا» می‌دانند. اما آیا این دو، مقدمه توافق بزرگتری است؟

به گزارش راهبرد بانک، از هفته گذشته مساله بازگشت ایران و آمریکا بر سر میز مذاکرات دوباره مطرح شده است. اکنون هم هم‌زمان با حضور رئیس جمهور در نیویورک، برخی این گمانه را مطرح می‌کنند که آیا ابراهیم رئیسی و جو بایدن با هم دیدار می‌کنند یا نه؟

اگرچه دیدار و گفتگوی میان روسای جمهور ایران و آمریکا در این سفر دور از ذهن است، اما برخی از کارشناسان می‌گویند اکنون زمان مذاکره مستقیم میان دو کشور است و به جای برجام، دو کشور بهتر است مشکلات ریشه‌ای خود را حل کنند.

از آن جمله حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل سیاسی به آرمان امروز گفته است: در مقطعی قرار گرفته‌ایم که ایران به جای حل معادلات موردی باید مشکلاتش را به صورت ریشه‌ای با طرف امریکایی حل کند. اگر قرار است به صورت موردی با امریکا گفت‌وگو و توافق کنیم، چرا معادلات کلان و ریشه‌ای را با طرف مقابل روی میز گفت‌وگو نگذاریم؟ موضوع این است که ما نتوانسته‌ایم تعارضات دائمی با امریکا را به درستی میان عمومی مردم و نخبگان تبیین کنیم.

چرا پرونده ایران و آمریکا به نتیجه نمی‌رسد؟

چرا پرونده میان ایران و آمریکا به نتیجه نمی‌رسد؟ بهشتی می‌گوید: اگر سیاست تعارض دائمی با امریکا در بین افکار عمومی به درستی تبیین می‌شد این پرونده با پشتیبانی مردم همراه شده و تا به امروز حل شده بود. نتیجه این سیاست وضعیتی شده که امروز با آن دست به گریبان هستیم و تبعات آن در زندگی مردم کاملا پیداست. یعنی از یک طرف خود سیاست‌ها باید به درستی تبیین می‌شدند و از سوی دیگر نتایج سیاست‌ها هم برای مردم به درستی تبیین می‌شدند.

او تاکید می‌کند: امروز به جای سیاست تعارض مستمر، باید سیاست تقابلی و تعاملی در پیش بگیریم. ایران بیش از ۴ دهه سیاست تعارضی را در پی گرفته و نتایج آن را دیده است.‌ ای کاش برای مدتی سیاست تقابل و تعامل توأمان در پیش گرفته شود. یعنی نه به صورت مطلق تعامل داشته باشیم و نه به صورت مطلق تقابل داشته باشیم. بلکه در برخی موارد که لازم است تعامل شود؛ برای برخی موارد هم تعامل می‌تواند اتخاذ شود.

این تحلیلگر سیاسی می‌گوید: برخی خطوط قرمز وجود دارد که ایران نمی‌تواند در خصوص آنها عقب‌نشینی کند اما در برخی موارد هم ایران می‌تواند تعامل داشته باشد. یکی از مهم‌ترین موارد که ایران می‌تواند سیاست تعاملی داشته باشد، اصل مذاکره با امریکاست. در حالی که ایران از موضع قدرت می‌تواند با امریکا گفت‌وگو کند. اساسا مشخص نیست چرا برخی تصور می‌کنند مذاکره با امریکا یعنی تن دادن به ذلت و پذیرفتن زورگویی؟ بر این اساس است که معتقدم باید رویکردهای قبلی مورد بررسی قرار بگیرند، اگر لازم است برخی موراد اصلاح شوند و در راستای منافع ملی از آنها استفاده کرد. مشخصا در این مقطع زمانی که دولتمردان به آمریکا رفته اند بهترین فرصت برای مذاکره است.