توافق ۶ میلیارد دلاری ایران آمریکا برای تبادل زندانی؟

نیویورک تایمز خبری منتشر کرده است که بر اساس آن آمریکا و ایران به توافقی جدید دست پیدا کرده‌اند. آزادسازی حدود 6 میلیارد دلار از درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران آزاد یکی از بندهای این توافق است.

به گزارش راهبرد بانک، نیویورک تایمز مدعی شده است آمریکا و ایران به توافقی دست پیدا کرده‌اند که بر اساس آن، پنج آمریکایی بازداشتی در ایران در ازای آزادی چندین ایرانی و همچنین آزادسازی حدود ۶ میلیارد دلار از درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران آزاد خواهند شد. بر اساس این ادعا پنج آمریکایی زندانی در ایران و ۲ شهروند ایرانی تبادل خواهند شد.

رسانه‌های آمریکا از جمله سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز از دستیابی تهران و واشینگتن به توافق در زمینه تبادل زندانیان و دسترسی ایران به بخشی از ارزهای بلوکه‌شده خبر دادند.

بر اساس خبری که این روزنامه منتشر کرد، قرار است در ازای دسترسی تهران به شش میلیارد دلار برای «مقاصد بشردوستانه» و آزادی چندین ایرانی زندانی از سوی واشینگتن، پنج زندانی آمریکایی اجازه خروج از ایران را پیدا کنند.

زندانیان آزاد شده

هم‌زمان با این روزنامه، شبکه سی‌ان‌ان به نقل از جرد گنسر، وکیل سیامک نمازی، از زندانیان ایرانی-آمریکایی در ایران، نوشت که جمهوری اسلامی موکل او و سه تن دیگر از زندانیان تبعه آمریکا از جمله عماد شرقی، مراد طاهباز و یک نفر دیگر که هویتش علنی نشده را را از زندان اوین به حبس خانگی منتقل کرده است.

وکیل سیامک نمازی ابراز امیدواری کرد که انتقال این چهار تبعه زندانی آمریکا به حبس خانگی قدمی برای آزادی نهایی آن‌ها باشد.

با این‌حال، هنوز مقام‌های دو کشور در زمینه این توافق اظهار نظر نکرده‌اند.

نیویورک‌تایمز نوشت که مقام‌های دولت جو بایدن از اظهار نظر درباره جزییات اینکه جمهوری اسلامی در چارچوب این توافق به چه امتیازاتی دست می‌یابد، خودداری کرده‌اند.

با این وجود، بر اساس همین گزارش، آمریکا علاوه بر آزاد کردن زندانیان ایرانی که در ارتباط با نقض تحریم‌ها در حبس هستند،‌ اجازه انتقال حدود شش میلیارد دلار ارزهای بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی را خواهد داد.

پیش از این نیز مقام‌های دو کشور با وجود ابراز آمادگی برای حصول توافق در زمینه تبادل زندانیان، گزارش‌ها از رسیدن یا نزدیک شدن به توافق را تایید نکرده بودند.

وکیل مدافع این نفر از محکومین نیز از انتقال موکلینش به خارج از زندان در روز جاری خبر داد.

حجت کرمانی در این باره به ایسنا گفت: آقایان سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی از زندانیان محکوم شده، از زندان اوین به خارج از زندان منتقل شدند.

وی افزود: اتهام این افراد همکاری با دولت متخاصم آمریکا بود.

حجت کرمانی گفت: سیامک نمازی ٨ سال و مراد طاهباز ۶ سال و عماد شرقی  ۴ سال از حبسشان را طی کرده بودند.

براساس این گزارش، سیامک نمازی سال ۹۵ به اتهام  همکاری با دولت آمریکا  به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

مراد طاهباز نیز در سال ۹۶ به اتهام همکاری با دولت متخاصم امریکا به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

عماد شرقی  در سال ۱۳۹۹ نیز به جرم همکاری با دولت متخاصم امریکا به ۱۰ حبس محکوم شده بود. همچنین شبکه خبری سی‌ان‌ان از انتقال زندانیان به یک هتل خبر داده بود.

خروج این زندانیان از بازداشت گام اول اجرایی این توافق بوده است.

جزئیات احتمالی این توافق ایران و آمریکا

نیویورک‌تایمز در قسمتی دیگر از گزارش خود درباره جزییات احتمالی این توافق، به نقل از منابع آگاه نوشت که ایالات متحده اجازه خواهد داد نزدیک به شش میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به حسابی در بانک مرکزی قطر منتقل شود.

این منابع مطلع به روزنامه نیویورک‌تایمز گفتند که این حساب از سوی دولت قطر کنترل و تنظیم می‌شود تا ایران بتواند تنها برای پرداخت به فروشندگان با هدف خریدهای «بشردوستانه مانند دارو و غذا» به این پول دسترسی داشته باشد.

اخیرا نیز روزنامه خراسان در ایران خبر داده بود که علاوه بر چهار تبعه آمریکا که پیش از این در ایران زندانی شده بودند، یک زن دیگر ایرانی-آمریکایی نیز زندانی شده است.

در تازه‌ترین اظهار نظر رسمی درباره مذاکرات برای تبادل زندانی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی با تایید انجام گفتگوها از طریق عمان و قطر اعلام کرده بود که تعداد زندانیان آمریکایی در ایران «خیلی مهم نیست».

تضمین لازم را از آمریکا دریافت کرده‌ایم

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران امشب (پنجشنبه) ۱۹ مرداد ماه در پی انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران اعلام کرد: ‏فرایند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به‌ طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد.

وی افزود: ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌ است.

به گزارش فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز پیش از این گزارش داد که پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانیانی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند، از زندان آزاد خواهند شد. این روزنامه همچنین مدعی شد حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد.

منابع آگاه هم در این ارتباط به خبرگزاری فارس گفتند منابع ایران در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است و در خصوص تبدیل آن از واحد «وون» (پول کره جنوبی) به یورو توافق صورت گرفته است.

این منابع همچنین تصریح کرده‌اند خروج زندانیان آمریکایی بعد از انتقال قطعی منابع ارزی به حسابی در بانک مرکزی قطر صورت خواهد گرفت. در این توافق همچنین مقرر شده تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا هم آزاد می‌شوند.

آزادسازی دارایی‌های ایران پس از آن صورت گرفت که علی باقری به عمان و حسین امیرعبداللهیان نیز سفری به ژاپن داشتند.

حسین امیرعبداللهیان نیز روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد ماه در اظهاراتی درباره تبادل زندانیان با بیان اینکه تبادل زندانیان یک مسأله انسانی است و هیچ پیش شرطی برای آن نداریم، گفت: به طرف‌های واسط اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در چارچوب مورد توافق تبادل زندانیان را انجام دهیم.