به گزارش راهبرد بانک، به نقل از The Mainichi، تصمیم کابینه، صنایع واجد شرایط برای استفاده از ویزای کارگر ماهر مشخص شده شماره ۱ (Specified Skilled Worker No. 1 visa) به ۱۶ میرساند. این اقدام دولت ژاپن، بخشهای حمل و نقل جادهای، راه آهن و همچنین بخش جنگلداری و صنعت چوب را پوشش میدهد. این اولین تغییر از زمان معرفی این سیستم در سال ۲۰۱۹ است.
نیاز ژاپن به نیروی کار خارجی تا حدی به دلیل کاهش نرخ زاد و ولد افزایش یافته است. از سوی دیگر، نگرانیهایی در مورد کمبودهای آشکار در صنایع حملونقل و لجستیک وجود دارد.
دولت گفت ژاپن قصد دارد تا ۸۲۰۰۰۰ خارجی را تحت ویزای کارگر ماهر خود در پنج سال مالی آینده از آوریل بپذیرد، که بیش از دو برابر تعداد تخمین زده شده تا سال مالی ۲۰۲۳ منتهی به مارس است.
پس از جلب نظر عمومی در مورد اصلاحات ویزای کارگران ماهر، دولت قوانین مرتبط، از جمله احکام وزارت دادگستری را برای پذیرش خارجیان ماهر در چهار بخش را از نظر قانونی مورد تجدیدنظر قرار میدهد.
در جلسهای که پیش از تصمیم کابینه برگزار شد، یوشیماسا هایاشی، دبیر ارشد کابینه، از وزرای مربوطه درخواست کرد “برای پذیرش (کارگران خارجی) بدون تاخیر و تلاش برای تحقق یک جامعه فراگیر، آماده شوند.”
براساس تغییرات جدید، کارگران خارجی ماهر به عنوان راننده اتوبوس، تاکسی و کامیون توسط شرکتهایی پذیرفته میشوند که از وزارت زمین، زیرساخت، حمل و نقل و گردشگری گواهینامه دریافت کرده اند.
از آنجایی که رانندگان اتوبوسها و تاکسیها اغلب نیاز به ارتباط با مسافران دارند، از آنها خواسته شده که سطح N3 آزمون مهارت زبان ژاپنی را بگذرانند که سطح سوم این آزمون پنج سطحی است.
در بخش راهآهن، کارگران ماهر را میتوان برای نقشهایی که در ساخت واگنهای قطار و تعمیر و نگهداری خطوط کار میکنند، پذیرفته شد. آنها همچنین می توانند نقش رانندگان، راهنمایی و کارکنان ایستگاه را بر عهده بگیرند.
خارجی هایی که ویزای شماره ۱ دارند باید آزمونی را گذرانده باشند که نشان دهنده مهارت های حرفهای و آشنایی با زبان ژاپنی است که آنها را قادر میسازد فوراً شروع به کار کنند. ویزای شماره ۲ امکان تمدید نامحدود را فراهم و راه را برای اقامت دائم افراد باز کرده و به کارگران اجازه می دهد فرزندان و همسران خود را به ژاپن بیاورند.