تزریق دز چهارم واکسن کرونا چه اثرات مثبتی دارد؟

پس از چندین ماه خبر سویه های جدید ویروس منحوس کرونا به گوش رسیده به طوریکه در کشورهای مختلف روزانه تعداد زیادی از افراد را از پا در می آورد.

به گزارش راهبرد بانک، در ماه های اخیر این ذهنیت به وجود آمد که دیگر ویروس کرونا از میان شهرها رخت بر بسته است. افراد جامعه به مرور ماسک ها را کنار گذاشتند و ضدعفونی کردن را از لیست کارهای روزمره خود حذف کردند. این رفتار ها حاکی از این بود که خانواده ها خود را در حاشیه امن احساس می کردند درحالیکه ویروس کرونا هنوز از پا درنیامده بود.

حال پس از چندین ماه خبر سویه های جدید این ویروس منحوس به گوش رسیده به طوریکه در کشورهای مختلف روزانه تعداد زیادی از افراد را از پا در می آورد.

باتوجه به آمارهای موجود باید تجربه های دوره های پیشین به کار گرفته شود تا هم از بروز هزینه های ثانویه جلوگیری شود و هم تجربه تلخ گذشته تکرار نشود همچنین باید دستورالعمل هایی که از سمت وزارت بهداشت اعلام می شود را همچون روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا رعایت کنیم.

در این راستا در تاریخ ۵ دی ماه سال جاری وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن کرونا هشدار داد.

لزوم تزریق مجدد واکسن کرونا برای افرادی که بیش از یک سال واکسن نزدند
“مهرداد حق ازلی” عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گو  درباره راهکار های جلوگیری از ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا اظهار کرد: رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، عدم تجمع درنقاط بدون تهویه، رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن به تمامی افراد جامعه توصیه می شود همچنین افراد باید تمامی نکاتی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا رعایت می کردند را مورد دقت بیشتری قرار دهند.

وی تصریح کرد: اگر افرادی واکسیناسیون کامل ندارند و بیش از یک سال از تزریق آخرین دز آنان می گذرد حتما به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. امیدواریم با رعایت این نکات دامنه ابتلای شیوع سویه جدید ویروس کرونا کم باشد.

اگر واکسن جدید کرونا با قبلی متفاوت باشد ایمنی بیشتری حاصل می کند
سید احمد طباطبایی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گو در پاسخ به سوالی مبنی براینکه لازم است دز چهارم واکسن تغییر کند یا خیر عنوان کرد: تزریق واکسن برای گروه های پرخطر توصیه اکید می شود. واجب نیست نوع واکسن عوض شود اما مطالعات قبلی نشان می دهد که اگر واکسن جدید با واکسن قبلی متفاوت باشد امکان دارد میزان ایمنی بیشتری حاصل شود.

طباطبایی عنوان کرد: نکته مهم این است که خانواده ها خود را در کرانه امن و ایمن حس نکنند. مردم چون خود را ایمن می دانند محدودیت ها را رعایت نمی کنند. طبق توصیه های قبلی کودکان بالای ۵ سال هم باید واکسن بزنند اما نکته مهم تر رعایت دستورالعمل های بهداشتی است که شامل رعایت فاصله اجتماعی، ماسک زدن، شست شوی دست ها و ضدعفونی کردن سطوح می شود همچنین این موارد می تواند نقش پررنگی در کاهش بروز بیماری داشته باشد.

طبق پیش بینی های صورت گرفته این سویه وارد کشور شد اما خبر خوب این است که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تزریق دز جدید می توان از همه گیری آن جلوگیری کرد.