دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران مطرح کرد

اگر تورم کنترل نشود،ثابت نگه داشتن نرخ ارز نیمایی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را برطرف کند

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه تثبیت نرخ ارز روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اگر محقق شود، می‌تواند تا حدودی به کاهش هزینه‌های تولید کمک کند، گفت: اما اگر تورم کنترل نشود، ثابت نگه داشتن نرخ ارز نیمایی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را برطرف کند.

به گزارش راهبرد بانک، عباس هاشمی در گفت‌وگویی، با بیان اینکه نرخ ارز یکی از فاکتورهای تولید است، اظهار کرد: تثبیت نرخ روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اگر محقق شود، می‌تواند تا حدودی به کاهش هزینه‌های تولید کمک کند. در مورد اثر این تصمیم بر صادرات هم باید گفت نرخ ارز صادراتی که در سامانه عرضه می‌شود توافقی است، اما اگر این شرایط هم تغییر کند و نرخ برگرداندن ارز هم تثبیت شود، تاثیر منفی بر صادرات خواهد داشت.

در مجموع به گفته دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران برای حل مشکلات باید نرخ تورم کاهش یابد. وضعیت تورم در حال حاضر اصلا مطلوب نیست و از طرف دیگر قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

هاشمی با بیان اینکه اگر تورم کنترل نشود، ثابت نگه داشتن نرخ ارز نیمایی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را برطرف کند. چرا که در حال حاضر تحت تاثیر تورم بالا، کل اقتصاد کشور دچار مشکل است و باید تمام جوانب دیده شود.

وی با بیان اینکه موضوع تورم با عملکرد یک ارگان حل شدنی نیست، تصریح کرد: بانک مرکزی باید مستقل باشد و تجربیات کشورهای موفق هم این موضوع را اثبات می‌کند. معمولا در کشورهای موفق حاکمیت و دولت در حوزه بانک مرکزی دخالت ندارند و زمانی اقتصاد بدون انحراف روی ریل واقعی حرکت می‌کند که دولت در سیاست‌های ارزی دخالت نکند. اما در ایران دخالت‌ها در سیاست‌های بانک مرکزی زیاد است.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه به طور کلی اگر تورم کلی کاهش نیابد بعید است راه تنفس اقتصاد باز شود، گفت: سیاست اعلام نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان یک سیاست بخشی است. اما باید کلان به این موضوع نگاه کنیم. واقعیت این است که سیاست اقتصادی، تعاملات منطقه‌ای و جهانی و غیره همه بهم متصل هستند. باید به سمت تعاملات بهتر با دنیا حرکت کنیم. باید یک سیاستگذاری کلان برای تعامل بهتر با دنیا حرکت کنیم تا همکاری با برندهای مطرح، انتقال تکنولوژی و مبادلات مالی تسهیل شود. چراکه همه این موارد هم بر وضعیت فعلی اثرگذار است.

هاشمی با بیان اینکه شاه بیت مشکلات اقتصادی کشور تورم است، تصریح کرد: اگر مشکل تورم برطرف شود و پول ملی ارزش پیدا کند، مشکلات دیگر هم حل می‌شود. ایران نیروی تحصیل کرده، ترکیب جمعیتی جوان، منابع و موقعیت خوب جغرافیایی دارد که باید از آن‌ها بهره برداری شود.