عرضه بنزین در رینگ صادراتی بورس انرژی متوقف شد

مدیرعامل بورس انرژی از توقف عرضه بنزین و نفت خام به دلیل توقف مازاد مصرف داخل در رینگ صادراتی بورس انرژی خبر داد.

به گزارش راهبرد بانک، علی نقوی در گفت و گویی، در مورد جزئیات عرضه بنزین در رینگ صادراتی بورس انرژی توضیح داد: در سال ۱۳۹۸ بیش از دو میلیون تن بنزین به ارزش بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان توسط شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در رینگ صادراتی بورس انرژی معامله شد. در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۸ میلیون تن بنزین به ارزش بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۹ هزار و ۵۰۰ تن بنزین به ارزش بالغ بر ۸۵۵ میلیارد تومان در رینگ صادراتی بورس انرژی معامله شد. این عرضه هم زمینی و هم دریایی و مقاصد آن برخی کشورهای همسایه و برخی کشورهای دیگر بود.

نقوی با بیان اینکه از خردادماه سال  ۱۴۰۰ عرضه بنزین در بورس انرژی صورت نگرفته است، اظهار کرد: از آنجائی که  امکان صادرات بنزین با مازاد مصرف داخلی فراهم می شود، با توجه به افزایش مصرف داخلی و لزوم ذخیره سازی برای پاسخگویی به مصرف داخلی، شرکت ملی پالایش و پخش از عرضه این فراورده نفتی در رینگ صادراتی خودداری کرده است.

وی در ادامه در مورد عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: در سال های گذشته تکالیفی در بودجه بود که شرکت ملی نفت را ملزم به عرضه نفت خام در بورس انرژی می کرد، اما امسال عرضه نفت خام نداشته ایم. البته رویکرد جدید وزارت نفت فعالیت بیشتر بورس انرژی است تا معاملات در چارچوبی شفاف باشد. در این راستا  مذاکراتی انجام شده و شیوه های مختلفی که امکان عرضه نفت خام در بورس را فراهم می کند معرفی شده است.