ادغام از تکرار سرنوشت موسسات اعتباری جلوگیری می‌کند

کارشناس مسائل اقتصادی گفت:‌ ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح سیاستی است که از تکرار مشکلات موسسات اعتباری که در گذشته تجربه شد، جلوگیری می‌کند.

به گزارش راهبرد بانک، مجید جمشیدی اظهار داشت:‌ ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح سیاستی بود تا مشکلات موسسات اعتباری که در گذشته تجربه شد تکرار نشود و این خطر وجود داشت که خلق نقدینگی حاصل از فعالیت این بانک‌ها و جبران زیان آنها منجر به اثرات تورمی بیشتر در اقتصاد ایران شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد:‌ سیاست ادغام یا ساماندهی بانک‌ها باید در راستای بسته جامع‌تری اجرا شود و مشخص شود که چه اهدافی از بحث ادغام دنبال می‌شود.

وی عنوان کرد:‌ سیستم بانکی در شرایط کرونا با تغییراتی مواجه شده است و از طریق شبکه‌های اینترنتی بسیاری از خدماتی که در گذشته انجام می‌شد بر بستر الکترونیک قابل انجام است بنابراین شاید فرصتی فراهم شده است تا ادغام‌ها و ایجاد بستر برای تغییر ساختار در سیستم بانکی را فراهم کنند.

عضو اسبق شورای بورس با بیان اینکه موسسات بزرگ نیازمند مدیریت قوی هستند، اظهار کرد: نتایج ادغام باید از بروز فساد جلوگیری کند و به طور قطع بزرگترشدن مجموعه بانک سپه، نیازمند مدیریتی قوی‌تر در ابعاد و چارچوب این ادغام است.

جمشیدی با تاکید بر اینکه اگر سیاست‌ها برای کنترل و نظارت بر بانک‌ها درست اعمال شود معلول‌ها به وجود نمی‌آیند، اظهار کرد: بانک مرکزی باید نظارت بیشتری بر بانک‌ها داشته باشد تا با سیاست‌های کلان بانک مرکزی همراه باشند. تعداد شعب یا بانک‌ها ملاک نیست و کنترل و نظارت صحیح باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.