هدایت نقدینگی به سمت تولید پیش‌نیاز کنترل نرخ تورم

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است تا زمانی که مشکل سرمایه در گردش تولید حل نشود و رونق این بخش را شاهد نباشیم، نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت شاخص‌های کلان اقتصاد از جمله تورم را داشت.

به گزارش راهبرد بانک، رییس اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه نقدینگی و سرمایه ها باید به سمت تولید هدایت شود، تاکید کرد: با بررسی آمار تسهیلات دهی بانک ها در استان های مختلف شاهد تزریق تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد پول به تولید هستیم که متاسفانه رقم بسیار پایینی است. این درحالی است که رونق تولید و هدایت نقدینگی به بخش مولد می تواند در کاهش تورم موثر باشد. 

علی اصغر زبردست  تصریح کرد: پول به تولید تزریق نمی شود، بلکه فقط جابجا می شود و وام جدید را براساس وام قبلی محاسبه می کنند. در صورتی که تا زمانی که مشکل سرمایه در گردش تولید حل نشود و رونق این بخش را شاهد نباشیم، نمی توان انتظار بهبود وضعیت شاخص های کلان اقتصاد از جمله تورم را داشت.

وی با بیان اینکه هنوز هم نقدینگی در دست مردم بسیار زیاد است، ادامه داد: در حال حاضر شرایط بسیار سختی بر اقتصاد حاکم است که بخش عمده ای از آن نیز متاثر از عوامل بیرونی است؛ بنابراین نباید با تصمیم های اشتباه در داخل آنها را تشدید کنیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، گفت: یکی از مسائلی که باید در داخل رفع شود؛ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و به عبارت دیگر تک نرخی کردن ارز در اقتصاد است چرا که هم عملکرد فعالان بخش خصوصی را دچار مشکل کرده و هم باعث ایجاد فساد و رانت می شود. به عنوان نمونه در حال حاضر بسیاری از تاجران با این شرایط حاضر نیستند با کارت بازرگانی خود به تجارت بپردازند و با استفاده از عوامل دیگر اقدام می کنند.

به گفته زبردست، زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد اعلام شد، بنده شاهد بودم که برخی افراد که به اصطلاح دلال بازار بودند جلوی در وزارت صمت صف کشیده بودند تا ارز بگیرند و با استفاده از عوامل خود این کار را کردند و در نهایت هم دیدید که چه تخلفاتی در اینباره شکل گرفت و ارزهای بسیاری از کشور خارج شد.