کاهش نرخ سود لطمه جبران‌ناپذیری به بانک‌ها می‌‌زند

کارشناس مسائل پولی و بانکی اظهار کرد: در راستای کاهش تبعات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، بانک مرکزی بانک‌ها را مکلف کرده که اقساط افراد حقیقی و گاه حقوقی را که وام قرض‌الحسنه یا سایر عقود اسلامی را دریافت کرده‌اند به تأخیر بیندازند. همین مصوبه فشار زیادی را به نظام بانکی وارد کرده است و کاهش سود بانکی نیز می‌تواند این فشارها را دوچندان کند.

به گزارش راهبرد بانک،سپهدار رهنما مدیر مسئول سایت "راهبردهای نوین بانکداری" در پاسخ به این پرسش که با توجه به شیوع ویروس کرونا و آسیب‌هایی که به بسیاری از کسب‌وکارها وارد شده، کاهش سود بانکی در این ایام تا چه اندازه‌ امکان‌پذیر است؟ اظهار کرد: با توجه به وضعیتی که وجود دارد و کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی به خاطر شیوع این ویروس با رکود زیادی مواجه شده‌اند، قطعاً باید اقداماتی در راستای حمایت از کسب‌وکارها و سر پا نگه داشتن اقتصاد صورت گیرد.

کاهش سود بانکی منجر به خروج سرمایه از بانک‌ها می‌شود

وی با اشاره به فشارهایی که در ماه‌های اخیر و پس از شیوع کرونا بر بانک‌ها وارد شده است، ادامه داد: از طرفی بانک مرکزی هم در راستای کاهش تبعات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، بانک‌ها را مکلف کرده که اقساط افراد حقیقی و بعضاً حقوقی که وام قرض‌الحسنه گرفته یا سایر عقود اسلامی دریافت کرده‌اند، به تأخیر بیفتد. معتقدم با همین مصوبه بانک مرکزی هم فشار زیادی به پیکره نظام بانکی وارد می‌شود لذا کاهش سود بانکی نیز می‌تواند این فشارها به شبکه بانکی را دو چندان کند.

رهنما یادآور شد: اگر قرار باشد در این ایام به دلیل شیوع کرونا و آسیب‌هایی که به بخش‌های تولیدی وارد شده است، نرخ سود بانکی پائین بیاید، از یک طرف اقدامی بسیار خوب است چراکه شانس موفقیت بازار سرمایه بیشتر می‌شود و چون امسال با عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است لذا باید بازار سرمایه تقویت شود و پول و سرمایه مردم به سمت بازار سرمایه برود تا بتوان از تولید حمایت کرد اما چنین اقداماتی نباید باعث آسیب رساندن به شبکه بانکی شود.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی درباره تبعات کاهش نرخ سود بانکی تأکید کرد: اگر قرار باشد و سود سپرده‌های بانکی پایین بیاید، قطعاً بسیاری از مردم، سرمایه‌های خود را از بانک‌ها خارج خواهند کرد و لذا بانک‌ها هم متضرر خواهند شد. این در حالی است که بانک باید بتواند برای پول ارزش‌آفرینی کند و در واقع بسیاری از درآمد بانک‌ها از طریق ارائه تسهیلات به مردم و بخش‌های مختلف اقتصادی است.

وی با اشاره به اهمیت سپرده‌گذاری مردم در نزد شبکه بانکی، بیان کرد: بانک واسطه‌ای بین مردم و بخش‌های اقتصادی است. در واقع سپرده را از مردم می‌گیرد و به سایر مردم یا بخش‌های تولیدی و اقتصادی می‌دهد. اگر مردم سرمایه خود را در نزد بانک نگذارند، بانک‌ها از کجا بیاورد که به دیگران تسهیلات ارزان‌قیمت دهند یا از تولید حمایت کند.

این کارشناس با اشاره به نقش بانک‌ها در حمایت از بنگاه‌های تولیدی ادامه داد: اگر چنانچه مردم پولی برای سپرده‌گذاری نیاوردند، دست بانک خالی می‌شود و نمی‌تواند به بنگاه‌های زود‌بازده و تولیدی وام بدهد. بنابراین بانک نقش واسطه را ایفا می‌کند و در صورتی‌که نرخ سود بانکی را در شرایط کنونی کاهش دهیم خسران شدیدی به شبکه بانکی وارد خواهد شد.

نقش بانک‌ها در تحقق شعار جهش تولید

همچنین ایشان با اشاره به نقش بانک‌ و بورس در تحقق شعار جهش تولید، اظهار کرد: امسال با عنوان جهش تولید نامگذاری شده است و باید بازار سرمایه رونق بگیرد و بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی در بورس عرضه شوند تا این اقدام در راستای تحقق جهش تولید مثمر ثمر واقع شود اما نباید از نقش بانک‌ها در جهش تولید نیز غافل شد.

وی ابراز کرد: شبکه بانکی نیز باید حمایت شود تا بتواند به ارائه تسهیلات مناسب به بخش‌های مختلف تولیدی، نقش خود در جهش تولید را به خوبی ایفا کند. نکته دیگر اینکه کرونا یک اپیدمی سخت است که احتمالاً همچنان دامن کسب و کارها را خواهد گرفت تا وقتی که واکسن آن ساخته شود. بنابراین باید اقدامات لازم را برای کاهش آسیب به اقتصاد انجام دهیم.

دکتر رهنما در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش سود بانکی به صورت موقت همانند یک تا دو ماه در راستای حمایت از اقتصاد کشور، امکان‌پذیر است؟ اظهار کرد: این مورد قابل بررسی است. اگر چنانچه بانک مرکزی بخشنامه‌ای در این مورد به صورت موقت ابلاغ کند، چنین کاری برای مدتی محدود امکان‌پذیر است، اما در بلند‌مدت قطعاً نظام بانکی را متضرر خواهد کرد.