واریزی مهم دولت برای این افراد / سورپرایز ویژه دولت برای سهامداران

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدمات سازمان بورس اعلام کرد: براساس تحقیقات انجام شده و اخطاری که به شرکت‌های متخلف داده‌ایم، این تخلفات بهبود خواهد یافت و در مرحله دوم، سود سهام عدالت در پایان سال به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

به گزارش راهبرد بانک، سهام عدالت یک برنامه‌ی توزیع سود از سود‌های ناشی از فعالیت شرکت‌های بورسی است که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ایران اجرا می‌شود. این برنامه با هدف تقویت بازار سرمایه و جذب سرمایه‌گذاری در بورس ایجاد شده است. سود حاصل از فعالیت شرکت‌های بورسی به دو بخش تقسیم می‌شود: ۷۰ درصد به سهامداران و ۳۰ درصد به شرکت‌ها با عملکرد خوب تخصیص می‌یابد. سهام عدالت به عنوان بخش ۷۰ درصدی این سود به سهامداران تعلق می‌گیرد و به صورت نقدی یا غیرنقدی (مانند سهام) به آنان توزیع می‌شود. سود سهام عدالت به صورت دوره‌ای و بر اساس عملکرد شرکت‌ها توزیع می‌شود. سود سهام عدالت اغلب به صورت پول نقد به حساب سهامداران واریز می‌شود و این واریزات معمولاً در پایان هر سال مالی شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

هفته گذشته سعید واشقانی فراهانی، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدمات سازمان بورس گفت: تمام تلاش سازمان بورس بر این است تا سود سهام عدالت را به موقع پرداخت کند؛ اما بعضی از شرکت‌ها بدقولی کرده و وجوه مرتبط با سهام عدالت را واریز نکردند که همین موضوع باعث تاخیر در واریز مرحله دوم سود شده است.

وی افزود: طبق پیگیری‌های انجام شده و اولتیماتومی که به شرکت‌های متخلف دادیم، این کارشکنی‌ها رفع خواهد شد و مرحله دوم سود سهام عدالت در روزهای پایانی سال به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

واریز سود سهام عدالت طی سال‌های اخیر دو مرحله‌ای شده و اگر قرار باشد روال سال گذشته در پیش گرفته شود، در هفته پایانی سال حساب دارندگان سهام عدالت شارژ خواهد شد.در صورتی که فرآیند تقسیم سود سهام عدالت وراث حداکثر تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ به پایان برسد، گروهی از صاحبان سهام عدالت در ماه پایانی سال دو سود سهام عدالت جداگانه دریافت می‌کنند.

طبق وعده‌ها قرار است مرحله دوم واریز سود سهام عدالت برای تمامی صاحبان سهام در روزهای پایانی اسفند انجام شود. واریز سود سهام عدالت طی سال‌های اخیر دو مرحله‌ای شده و اگر قرار باشد روال سال گذشته در پیش گرفته شود، در هفته پایانی سال حساب دارندگان سهام عدالت شارژ خواهد شد.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس، محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه و مهدی حاجی‌وند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، زمان واریز سود سهام عدالت را «اواخر سال» اعلام کرده‌اند، اما زمان دقیق واریز سود هنوز مشخص نشده و احتمالاً برای مشخص شدن تاریخ دقیق واریز سود به حساب صاحبان سهام باید تا اواسط اسفندماه منتظر ماند.