آینده‌ای روشن در انتظار NFT‌ها است؟

جانا برترام یکی از فعالان شناخته شده اکوسیستم NFT، دیدگاه‌های خوش‌بینانه‌ای در مورد آینده توکن‌های غیرقابل تعویض دارد.

به گزارش راهبرد بانک، انا برترام، رئیس استراتژی بنیاد RARI، در یک قسمت از پادکست The Agenda، دیدگاه‌های خوش‌بینانه‌ای را در مورد آینده توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به اشتراک گذاشته است. برخلاف کاهش بازار NFT در سال ۲۰۲۲، برترام در برنامه یاد شده تأکید کرد که این فناوری همچنان بخش مهمی از چشم‌انداز دیجیتالی است و بسیاری از توسعه‌دهندگان از رکود اخیر بازار به عنوان فرصتی برای نوآوری و توسعه استفاده کرده‌اند.

Rarible، یک اکوسیستم جامع NFT است که در دوران بازار خرسی (نزولی) ۲۰۲۲ توسعه خود را ادامه داده است.

این اکوسیستم شامل پروتکل Rarible، توکن RARI، DAO Rarible و بنیاد RARI می‌شود و یک شبکه اصلی جدید، RARI Chain، نیز در دست اجرا دارد.

در قسمت ۲۶ پادکست The Agenda، برترام در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد Rarible، پایداری بازار NFT، چشم‌اندازهای آینده و کاربردهای جذاب آن‌ها صحبت کرد.

او البته به چالش‌های برندینگ کهNFT‌ها با آن روبرو هستند اذعان داشت. از جمله این چالش‌ها، تصور عمومی است که آنها را به عنوان دارایی‌های سفته‌بازی یا مضر برای محیط زیست می‌داند. برترام پیشنهاد داد که با تغییر محور تمرکز به کاربردهای عملی می‌توان تصور عمومی را تغییر داد.

کاهش فاصله بین هنر فیزیکی و دیجیتال

برترام به فاصله میان هنر فیزیکی و دیجیتال اشاره کرد و نحوه پل زدن برخی هنرمندان بین این دو را بیان کرد، به طوری که آثار فیزیکی همراه با NFT‌های آن‌ها ارائه می‌شوند. این رویکرد باعث می‌شود NFT‌ها قابل لمس‌تر شوند و ترکیبی از مزایای هنر دیجیتال و فیزیکی را ارائه دهند.

برترام بر پتانسیل NFT‌ها در کاربردهایی فراتر از هنر تأکید کرد. او پیشنهاد داد که کاربردهای متعددی برای NFT‌ها وجود دارد، از جمله عضویت در انجمن مالکان خانه‌ها و قراردادهای اجاره‌ای که به صورت NFT دیجیتالی‌سازی می‌شوند. همچنین او به نقشNFT‌ها در حفاظت از مالکیت معنوی اشاره کرد.

برترام ادعایی مبنی بر این که NFT‌ها به تنهایی جامعه مدرن را دگرگون می‌کنند، نداشت. وی آن‌ها را بخش حیاتی از تغییراتی دانست که شامل سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) و پرداخت‌های بین‌المللی بدون واسطه می‌شود.

به عقیده او، توکن‌های غیرقابل تعویض آینده هنر را دگرگون می‌کنند و نقش مهمی در حفظ مالکیت معنوی در آثار هنری ایفا خواهند کرد.