آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان (راهنمای کامل)

به گزارش راهبرد بانک، سازمان امور مالیاتی کشور به‌منظور تسهیل انجام تکالیف مالی برای مودیان مالیاتی، اقدام به راه‌اندازی سامانه مودیان کرده است. برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون مالیات می‌توانند با ورود به سامانه مودیان، نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی، اتصال پایانه‌های فروشگاهی و بررسی پرونده مالیاتی خود اقدام کنند. بسیاری از […]

به گزارش راهبرد بانک، سازمان امور مالیاتی کشور به‌منظور تسهیل انجام تکالیف مالی برای مودیان مالیاتی، اقدام به راه‌اندازی سامانه مودیان کرده است. برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون مالیات می‌توانند با ورود به سامانه مودیان، نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی، اتصال پایانه‌های فروشگاهی و بررسی پرونده مالیاتی خود اقدام کنند.

بسیاری از افراد مشمول قانون مالیات، با نحوه ثبت نام سامانه مودیان آشنایی ندارند؛ به همین دلیل قصد داریم در این مقاله، مراحل ثبت نام و ایجاد کارپوشه سامانه مودیان را به‌طورمفصل موردبررسی قرار دهیم. همچنین در ادامه توضیح می‌دهیم که زمان ثبت نام در سامانه مودیان چه تاریخی است و چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند. اگر مودی مالیاتی یا حسابدار واحدهای اقتصادی هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مراحل ثبت نام سامانه مودیان چیست؟ ۴ پیش‌نیاز اصلی تا تکمیل ثبت‌نام

ثبت نام سامانه مودیان به‌هیچ‌عنوان دشوار نیست و با انجام چند مرحله ساده، مودیان می‌توانند نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند. در ادامه مراحل ثبت نام در این سامانه را توضیح خواهیم داد، به‌طورکلی، ثبت نام در سامانه مودیان ۴ پیش‌نیاز دارد:

مرحله اول: ثبت نام در نظام مالیاتی
مرحله دوم: دریافت گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی
مرحله سوم: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به کارپوشه سامانه مودیان
مرحله چهارم: دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی
مرحله پنجم و آخر: تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان
در ادامه هر کدام از این مراحل را بررسی خواهیم کرد.

مرحله اول: ثبت نام در نظام مالیاتی

برخلاف بسیاری از سامانه‌ها، برای ثبت نام در سامانه مودیان فقط به کد ملی و احراز هویت نیاز ندارید؛ بلکه باید از قبل ثبت نام مالیاتی خود را تکمیل کرده باشید. بعد از ثبت نام در نظام مالیاتی، امکان مشاهده و دسترسی به کارپوشه سامانه مودیان فراهم می‌شود.

برای ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir وارد شوید و از سربرگ دریافت اطلاعات کاربری ثبت نام در نظام مالیاتی را تکمیل کنید. درصورتی‌که مشمول ارزش افزوده هستید، باید ثبت نام ارزش افزوده را نیز پیش از ثبت نام در سامانه مودیان انجام دهید. این موارد مانند ارسال لیست بیمه جزو تکالیف قانونی صاحبان کسب‌وکار محسوب می‌شوند. کارفرمایان برای رد کردن بیمه کارکنان خود می‌توانند از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir اقدام کنند.

مرحله دوم: دریافت گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی

یکی دیگر از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ثبت نام سامانه مودیان، دریافت گواهی امضای الکترونیکی است. برای این کار ابتدا باید وارد سایت gica.ir شوید و روی گزینه «درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک» کلیک کنید. بعد از تکمیل مراحل ثبت نام و احراز هویت، یک کد رهگیری به شما داده می‌شود. بعد از دریافت کد رهگیری باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و توکن حاوی امضای الکترونیک را از آن‌ها دریافت کنید.

یکی از مزیت‌هایی که مودیان مالیاتی بعد از ثبت نام در سامانه مودیان می‌توانند از آن بهره ببرند، امکان مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی است. بعد از تکمیل ثبت نام با ورود به نشانی my.tax.gov.ir می‌توان نسبت به ثبت درخواست «استعلام بدهی مالیاتی» و مشاهده همه سوابق مالیاتی اقدام کرد. همچنین می‌توانید برای اطلاع بیشتر می‌توانید مقاله دریافت گواهی امضای الکترونیک را مطالعه کنید.

مرحله سوم: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به کارپوشه سامانه مودیان

شناسه یکتای مالیاتی یک کد ۶ رقمی منحصربه‌فرد است که به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود. هر صورتحساب الکترونیکی پس از صدور باید شماره منحصربه‌فرد مالیاتی داشته باشد و بخشی از ارقام آن را شناسه یکتای مالیاتی تشکیل می‌دهد.

برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی باید کلید عمومی (Public Key) را که بعد از دریافت گواهی امضای الکترونیک دریافت کرده‌اید، در قسمت مربوط به «شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی» در کارپوشه سامانه مودیان وارد کنید. بعد از دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، با در دست داشتن این کد به یکی از شعب دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و توکن سامانه مودیان را دریافت کنید. برای مطالعه بیشتر می‌توانید آموزش دریافت شناسه یکتا را مطالعه کنید.

مرحله چهارم: دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی

آخرین پیش‌نیاز برای ثبت نام سامانه مودیان، دریافت شناسه عمومی کالا و خدمات است. شناسه عمومی کالا و خدمات در واقع یک کد منحصربه‌فرد بوده که به گروه خاصی از کالا یا خدمات تعلق می‌گیرد. برای اخذ شناسه کالا و خدمات، می‌توان از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov.ir یا فایل اکسل صادرشده از جانب این سازمان با بیش از ۳۴۰۰۰ قلم کالا و خدمات اقدام کرد.

اگر شناسه کالا و خدمات شما در فایل ارائه‌شده توسط سازمان امور مالیاتی وجود نداشت، با ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران می‌توانید شناسه کالا و خدمات موردنظر خود را ایجاد کنید. داشتن شناسه یکتا حافظه مالیاتی و شناسه کالا و خدمات برای ارسال صورتحساب الکترونیکی ضروری است.

مرحله پنجم و آخر: تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان

اکنون که همه پیش‌نیازهای لازم برای ثبت نام سامانه مودیان را فراهم کرده‌اید، به‌راحتی می‌توانید ثبت نام خود را نهایی کنید. برای این کار کافی است وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir شوید و روی دکمه ثبت نام کلیک کنید. با وارد کردن کد ملی (برای اشخاص حقیقی) و شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی) و کد تصویر امنیتی، می‌توانید وارد درگاه شوید.

در آخرین اقدام برای ثبت نام سامانه مودیان، بعد از ورود به درگاه روی گزینه «عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه» کلیک کنید. در ادامه نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه مودیان به شماره همراه شما ارسال می‌شود. شماره همراه اعلامی توسط مودی باید به نام او باشد؛ در غیر این صورت ثبت نام انجام نمی‌شود. با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور موقت ارسال‌شده توسط سازمان امور مالیاتی در آدرس tp.tax.gov.ir، وارد کارپوشه سامانه مودیان می‌شوید. اگر وارد کارپوشه سامانه مودیان شدید و پرونده خود را مشاهده نکردید، این به آن معنی بوده که ثبت نام مالیاتی یا ثبت نام ارزش افزوده شما در سامانه نهایی نشده است.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

اکنون که با مراحل ثبت نام سامانه مودیان آشنا شدید، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟ در پاسخ به این سوال به بند ج ماده ۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اشاره می‌کنیم. طبق این قانون «کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول قانون سامانه مودیان هستند.»

بر همین اساس، در پاسخ به سوال «چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟» باید به دو گروه از مودیان مالیاتی اشاره کنیم:

کلیه اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی
کلیه اشخاص حقوقی؛ اعم از شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیرتجاری
کلیه این افراد بعد از فراخوان سامانه مودیان باید نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند. در ادامه زمان ثبت نام در سامانه مودیان را بررسی می‌کنیم.

بررسی آخرین زمان ثبت نام در سامانه مودیان

زمان ثبت نام در سامانه مودیان برای گروه‌های مختلف شرکت‌ها متفاوت است. بااین‌حال کلیه اشخاص مشمول قانون می‌توانند با فراخوان سامانه مودیان به صورت داوطلبانه نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند. آخرین مهلت ثبت نام سامانه مودیان برای اشخاص مشمول این قانون تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۱ (اول دی‌ماه سال ۱۴۰۲) اعلام شده است. گروه‌های شغلی مختلف بعد از ثبت نام در سامانه با در نظر گرفتن مهلت ثبت فاکتور در سامانه مودیان، باید نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی در این سامانه اقدام کنند.

مراحل تکمیل ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان

برای تکیل ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان می بایست مراحل زیر را طی نمایید.

نکته: هر مودی باید در مورد ارسال صورتحساب الکترونیکی تصمیم بگیرد که توسط خودش انجام می شود یا توسط شرکت معتمد. زیرا اگر قرار است ارسال صورتحساب ها توسط شرکت معتمد و با کلید ایشان انجام شود نیازی به مراحل مرتبط با دریافت گواهی الکترونیکی (امضای الکترونیک یا مهر سازمانی) و در نهایت کلید عمومی نخواهید داشت. همچنین اگر قرار است مودی کلید عمومی خودش را داشته باشد می بایست مراحل زیر را طی کند.

دریافت گواهی امضای دیجیتال از سایت www.gica.ir
استخراج کلید عمومی با نصب برنامه openssl
ورود به سامانه www.my.tax.gov.ir
ورود به کارپوشه.
ورود به پرونده.
ورود به بخش عضویت – شناسه های یکتای حافظه مالیاتی.
انتخاب گزینه توسط مودی از منوی نحوه ارسال صورت حساب.
کلید عمومی استخراج شده را بارگذاری کنید.
تایید کد پستی و آدرس ثبت شده در سامانه.
مراحل بعد شامل تعیین شعب مرتبط با شناسه یکتا-تخصیص ابزار پرداخت به شناسه یکتا -اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی اختیاری می‌باشد و کلید مرحله بعد را بزنید.
در مرحله آخر تایید نهایی کنید.
سامانه اقدام به صدور شناسه یکتای مالیاتی می نماید.
این شناسه به عنوان یکی از مولفه های اصلی در ساختار کلی شماره منحصر به فرد مالیاتی در صورت حسابهای فروش استفاده خواهد شد.

معرفی سامانه مودیان مالیاتی

با توجه به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، استفاده از یک سامانه محوری برای تبادل مؤثر اطلاعات بین مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور، کلیدی‌ترین مؤلفه برای تحقق اهداف است. این سامانه با نام ” سامانه مودیان مالیاتی “، به عنوان مرجع نهایی برای ثبت، صدور و استعلام صورتحساب‌های الکترونیکی مودیان معرفی شده است. این سامانه الزامات و کارکردهای مورد نیاز سازمان امور مالیاتی و مودیان را در زمینه‌هایی مانند جمع‌آوری اطلاعات و محاسبه مالیات ارزش‌افزوده، ارائه خدمات الکترونیکی و تسهیل تعامل مودیان با سازمان فراهم می‌کند.
تمامی صاحبان کسب و کارها، شرکت‌ها و فروشندگانی که بر اساس قوانین مالیاتی و ارزش افزوده، از مالیات و عوارض معافیت دارند، می‌بایست در سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی ثبت نام کنند و معاملات خود را در این سامانه ثبت کنند. این قانون همچنین شامل فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی که حجم معاملات سالانه آن‌ها بیشتر از مبلغ مشخصی باشد نیز می‌شود.

تعریف و کارکرد پایانه‌های فروشگاهی

بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، مودیان مشمول قانون می بایست عضو سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی شوند و برای فروش کالاها و خدمات خود، صورتحساب الکترونیکی با شماره منحصربه‌فرد مالیاتی صادر کنند. این صورتحساب‌ها باید در مقاطع زمانی معین به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شوند. پایانه‌های فروشگاهی برای ثبت فروش و صدور صورتحساب الکترونیکی استفاده می‌شوند و شامل ابزارهایی هستند که به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان مالیاتی وصل شده و قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی با استانداردهای سازمان امور مالیاتی را دارا هستند.

تکالیف اشخاص مشمول

اشخاص مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی به منظور تمکین قانون مکلفند به:

ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی
تهیه نرم افزار حسابداری محک و خرید سرویس سامانه مودیان مالیاتی
صدور صورت حساب‌های الکترونیکی در ازای فروش کالا / خدمات و ارائه صورتحساب به خریدار
ارسال اطلاعات صورتحساب های الکترونیکی صادره به سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی
اعلام شماره حساب یا حساب‌های بانکی، شناسه یکتای دستگاه کارتخوان بانکی (pos) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود به سازمان
اعلام مراتب عدم امکان صدور صورتحساب الکترونیکی به علت بروز حادثه یا نقص فنی از طریق کارپوشه یا به هر طریق دیگری که سازمان اعلام می‌کند، حسب مورد به سازمان یا شرکت ارائه کننده خدمات مالیاتی
اعلام مراتب تعطیلی (موقت یا دائم) و یا انحلال واحد کسب و کار ظرف ده روز از تاریخ توقف بهره برداری از پایانه فروشگاهی از طریق کارپوشه حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد
اعلام تغییر شغل، محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحدکسب و کار ظرف ده روز از طریق کار پوشه حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد.