شرایط جدید گمرک برای واردات خودرو/ شرایط جدید گمرک چیست؟

گمرک کشور طی اطلاعیه‌ای شرایط ورود موقت خودروهای سواری برای ایرانیان خارج کشور و سرمایه‌گذاران خارجی را اعلام کرد اما اعلام شرایط واردات خودروهای گذرموقت چه پیامی برای واردات خودرو دارد؟

به گزارش راهبرد بانک، گمرک امروز اطلاعیه‌ای را منتشر کرد و در آن شرایط واردات خودروهای گذرموقت برای چهار گروه از افراد را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه تنها واردات خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی سی به کشور امکان‌پذیر است و خودروهای دارای حجم بالاتر نمی‌تواند وارد کشور شود.

نکته دیگر اعلام شده در این اطلاعیه این است که مدت زمان مجاز تردد این خودروها در کشور بین ۵ ماه تا ۵ سال است.

چه کسانی می‌توانند خودروی گذرموقت وارد کنند؟

مطابق با اطلاعیه اداره گمرک کشور چهار دسته از افراد می‌توانند خودروی گذر موقت وارد کشور کنند.

دسته اول ایرانیان مقیم خارج کشور هستند که می‌توانند برای مدت ۵ ماه خودروهای گذر موقت خود را با ضمانت‌نامه‌های سپرده‌ نقدی، ضمانتنامه بانکی و کارنه‌های دوپاساژ، تریپتیک و دیپتیک وارد کشور کنند.

گروه دومی که می‌توانند خودروهای خود را در قالب گذر موقت وارد کشور کنند و برای مدت ۵ ماه با شرایط ضمانت مشابه ایرانیان خارج از کشور از آن استفاده کنند، مسافران غیر مقیم ایران هستند.

گروه سوم سرمایه‌گذاران خارجی هستند که به نظر می‌رسد گروه هدف اداره گمرک و به شکل کلان‌تر  علت اصلی این سیاست گذاری‌اند. این گروه می‌توانند با شرایط تضمین آسوده‌تر نسبت به دو گروه قبلی و تنها با ارائه سپرده نقدی به ارزش یک برابر کل مبلغ خودرو و هزینه‌های متعلقه و همچنین ضمانت‌نامه بانکی با خودروهای گذر موقت خود به مدت پنج‌سال در کشور تردد کنند.

گروه چهارم ساکنان مناطق آزاد هستند که کمترین مدت تردد خودرو را دارند و تنها یک ماه می‌توانند با خودروهای گذر موقت رفت و آمد داشته باشند. این گروه برای واردات نیاز به سپرده نقدی و ضمانت‌نامه بانکی دارند.

کارنه چیست؟

در متن این اطلاعیه اشاره شده که ایرانیان مقیم خارج کشور با ضمانت‌نامه‌های سپرده‌ نقدی، ضمانتنامه بانکی و کارنه‌های دوپاساژ، تریپتیک و دیپتیک می‌توانند خودرو وارد کنند. اما کارنه چیست؟

کارنه واژه‌ای فرانسوی به معنی دفترچه است، کارنه انواع مختلفی از جمله دوپاساز، تریپتیک و دیپتیک دارد. کارنه مجوزی برای تردد وسایل حمل و نقل است، به روایت دیگر کارنه به معنای مجوز تردد یک وسیله نقلیه به همراه افراد و اشخاص داخل آن است در شرایط تحریمی کشور کارنه برای تولیدکنندگان ماشین آلات صنعتی، معدنی، تجهیزات راه‌سازی و همچنین وسایل حمل ونقل عمومی کاربرد دارد.

با واردات موقت این محصولات می‌توانند در کارگاه‌های خود این محصولات را مهندسی معکوس کنند و پس از اتمام کار خود این محصولات را از کشور خارج کنند و در بازار کشور‌های دیگر به فروش برسانند.

دلیل واردات خودروهای گذرموقت چیست؟

خودروهای گذر موقت به دلیل ممنوعیت وارادت خودرو به کشور به عنوان مجرایی برای واردات خودروی قشر ثروتمند کشور باز گذاشته شده است، به روایت دیگر اگر واردات خودرو به شکل کاملاً آزاد و بدون هیچ محدودیتی صورت می‌گرفت، دیگر عبارت خودروی گذر موقت معنی خود را از دست می‌داد. بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر واردات خودروی نو و کارکرده در کشور آزاد شده است، دلیل این اطلاعیه گمرک چیست و چرا شرایط جدید واردات خودروهای گذر موقت را اعلام کرده است؟

برخی کارشناسان معتقدند که در برهه‌های ممنوعیت واردات خودرو بازار خودروهای گذر موقت سود بسیار جذابی را به فعالان این بازار اعطا می‌‎کند.

خودروهای گذر موقت یکی از راه‌های کسب درآمد برای دولت در زمان ممنوعیت واردات است، چراکه در زمان آزاد بودن واردات برای یک خودرو تنها یکبار گمرکی دریافت می‌کند، اما خودروهای گذر موقت طی یک‌سال چندین بار به جز سپرده‌های نقدی هزینه‌های گوناگون پرداخت می‌کنند.