رئیسی وارد کرمان شد/ اهداف این سفر چیست؟

رئیس جمهور امروز جمعه 9 تیر 1402 وارد استان کرمان شد. در این سفر از 12 طرح مهم در حوزه آب و برق به ارزش 24 هزار میلیارد تومان بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش راهبرد بانک، رئیسی در بدو ورود به استان کرمان در جمع خبرنگاران سخنرانی کرد.

سیدابراهیم رئیسی صبح امروز ۹ تیرماه در بدو ورود به استان کرمان در فرودگاه بم در جمع خبرنگاران با تبریک اعیاد سعید قربان و غدیر اظهار کرد: وظیفه دولت و مسئولان نسبت به این استان که ظرفیت‌های بسیاری در آن وجود دارد، وظیفه سنگینی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کارهای خوبی در استان کرمان انجام شده اما برخی نواقص مردم را رنج می‌دهد، تصریح کرد: دولت از مسائل ضروری غافل نشده است.

وی افزود: از مسائل مهم در شهر بم کشاورزی، گردشگری و تاریخی است که زمینه بسیار خوب ترانزیتی دارد که در کنار سواحل مکران قرار گرفته است.

رئیسی بیان کرد: مسئله آب یکی از مشکلات منطقه بوده و سالها مردم را رنج داده و یکی از کارهایی که امروز با تلاش استان و پیگیری وزارت نیرو محقق می‌شود، دسترسی به آب گوارا است که با زحمت فراهم و بعد از ۱۲ سال این نتیجه حاصل شده که باید تشکر کنم و هم خداوند را شاکر باشیم که این امر حیاتی که خود موجب پیشرفت و امری ضروری است، صورت گرفت.

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: سفر امروز بنده سفر استانی نیست که در اجتماعات مردمی حضور و عرض سلام و ادب خدمت مردم داشته باشم و از این جهت عذرخواهی می‌کنم که امکان حضور به این شکل نیست و به منظور سر زدن به طرح‌ها و پروژه‌ها این سفر انجام می‌شود.

رئیس جمهور افزود: امروز از چند طرح در استان کرمان بازدید خواهم داشت و طرح‌هایی که بهره برداری می‌شود، مردم در جریان آن قرار می‌گیرند و به طرح هایی که در آن کار خوب انجام شده از جمله در طرح آبرسانی از خلیج فارس که در میانه راه هستیم و برای سرعت گرفتن کار سر می‌زنم تا انشاءالله با تسریع، در مدت کوتاهی به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: از همکاری همه از جمله مردم، کارشناسان، مدیران، استاندار و نمایندگان که تلاش کردند مردم از ظرفیت های ارزشمند استان کرمان بهره مند شوند تشکر می‌کنم.

رئیسی ادامه داد: گاهی برای شبکه آبرسانی نیازمند ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر لوله گذاری هستیم که ممکن است به ظاهر زحمت داشته باشد اما نشان می‌دهد ظرفیت در استان وجود دارد و باید این ظرفیت را مدیریت کرد تا مردم بتوانند از آنچه که امکان دارد، بهره مند شوند و باید این دسترسی را ایجاد کرد.

افتتاح پروژه ملی انتقال آب سد نساء

پس از حدود ۱۳ سال پروژه ملی انتقال آب سد نساء به شهرهای بم و بروات صبح امروز ۹ تیرماه با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

این پروژه شامل خط انتقال آب از سد نساء به شهرهای بم و بروات به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، دو مخزن ۱۰ و پنج هزار مترمکعبی، ۴۰ کیلومتر خط برق و فاز نخست تصفیه خانه با ظرفیت ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است.

بنابراین گزارش، تاکنون برای این پروژه بیش از ۹۵۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است. برای تکمیل فاز دوم در حال حاضر به حدود ۷۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و برای تکمیل فاز سوم علاوه بر اعتبار موردنیاز در فاز دوم، در حال حاضر ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم دارد.

سد نساء با ظرفیت ۱۶۸ میلیون مترمکعب در شرق استان کرمان در ۸۰ کیلومتری شهر بم قرار دارد که عمده آب آن از کوه‌های جبالبارز تامین می‌شود و به همین دلیل به اظهار کارشناسان، آب آن از با کیفیت‌ترین آب‌های منطقه به شمار می‌رود.

مسئولین عقب ماندگی‌ها را جبران کنند

رئیسی در آیین افتتاح فاز نخست تصفیه‌خانه و آبرسانی به شهرهای بم و بروات، تصفیه‌خانه سیرجان و ۱۵ پروژه برق‌رسانی استان کرمان اظهار کرد: همه ما در حال امتحان هستیم و یکی از عرصه‌های مهم برای آنکه کسی خداوند را بندگی کند، گره گشایی و رفع مشکلات مردم بوده و این زمینه نیز برای مسئولین فراهم است و مسئولین باید بدانند امروز توجه کردن به مشکلات مردم؛ امری کلیدی برای این دنیا و آخرتشان است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت سیزدهم گام های بسیار خوبی برای رفع مشکلات آب و برق برداشته شده است، افزود: تکمیل پروژه ها و طرح های نیمه تمام در دستور کار دولت بوده اما باید به این نکته توجه داشت که به سرانجام رساندن این پروژه ها در گرو کار جهادی مسئولین است و بهره برداری از پروژه های آبرسانی به شهرهای بم و بروات، ۱۵ طرح برق رسانی در نقاط مختلف استان کرمان و همچنین بهره برداری از پروژه فاضلاب سیرجان با کار جهادی انجام شده است.

رئیسی با اشاره به اقداماتی که برای رفع تنش آب روستاها در نقاط مختلف کشور صورت گرفته اظهار کرد: در استان کرمان حدود ۶۷۰ روستا دچار مشکل آبی هستند که تاکنون مشکل تعدادی از آنها رفع شده اما نیاز است با سرعت بیشتری این مشکل مردم را حل کرد.

وی با تاکید بر اینکه امروز جبهه تولید قدرت برای همه مدیران و دست اندرکاران اقتصادی، رفع مشکلات برق و آب است افزود: رفع مشکل تنش آبی از اولویت های حیاتی منطقه است و پیشرفت در همه بخش ها در گرو توسعه زیرساخت هاست.

رئیس جمهور در ادامه با بیان این مطلب که «آبرسانی به بم و بروات برای ما هم گواراست» ادامه داد: ۵۷ کیلومتر خط انتقال آب از سد نساء به این دو شهرستان که در گرما و به صورت شبانه روزی انجام شده، قابل تقدیر است و از همه دست اندرکاران این پروژه تشکر می‌کنم.
رئیسی به دخایر معدنی دیار کریمان اشاره کرد و صفت بهشت معادن برای استان کرمان را بی مورد ندانست و بیان کرد: با خام فروشی مخالفیم. باید اشتغال و ارزش افزوده و تولید ایجاد کنیم که نتیجه آن رفع مشکلات آبی، برقی و … باشد.

وضعیت برق رسانی به عشایر در کشور

رئیسی با تاکید بر اینکه برق رسانی در استان کرمان به کار جهادی نیاز دارد افزود: عشایر ذخایر کشور و تولید کننده هستند و باید موضوع برق رسانی به این مردم خدوم در اولویت کارها باشد. برق رسانی خورشیدی به چادرهای آنها باید به صورت ویژه دیده شود ضمن آنکه در دولت تاکید داریم که هرچه سریعتر باید بحث های برق دار شدن و آبرسانی به روستاها دنبال شود و این موضوع را اولویت وزارت نیرو می دانیم.
رئیس جمهور با یادآوری خاطرات شهید سلیمانی عنوان کرد: باید بدانیم که هیچ وقت راه برای شهید دلهایمان هموار نبود اما او با مجاهدت و تلاش های جهادی خود راه را هموار می کرد و در فراز و فرودها یک میدان دار قوی و یک دیپلمات فرزانه بود.
وی خطاب به حاضرین در این جلسه عنوان کرد: شرکت های فعال و پیمانکار باید بدانند استان کرمان نباید با این مشکلاتی که اکنون مواجه است، روبرو باشد. دولت در حد توان خود به دنبال رفع مشکلات است و کاری به حرف دیگران ندارد و فقط به دنبال آن هستیم که مردم احساس رفاه، آرامش و آسایش کنند. برای ما مهم رضایت خداوند متعال است و معتقدیم وقتی همه با همدلی و همکاری در راستای رفع مشکلات مردم گام برمی دارند خداوند نیز برکاتش را بر ما نازل می‌کند.