هشدار سطح نارنجی برای نفوذ گردوخاک در تهران

کارشناس هواشناسی گفت: هشدار سطح نارنجی برای نفوذ توده گردوخاک و وزش بادشدید در استان تهران و قزوین و استان های شمال غرب کشور صادر شده است.

به گزارش راهبرد بانک، خانم کبری رفیعی گفت: امروز هشدار سطح نارنجی برای تشدید ناپایداری محلی و وزش باد شدید برای بازه زمانی دوشنبه تا روز چهارشنبه صادر شده که در این مدت شاهد رگبار باران و رعدو برق و وزش باد شدید و برخی نقاط تگرگ خواهیم بود.

به گفته کارشناس هواشناسی، ارتفاعات و دامنه در نیمه جنوبی سیستان وبلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و جنوب شرق کرمان، شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی درگیر این سامانه بارشی خواهند بود.

او می گوید: آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و اختلال در پرواز‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ از جمله مخاطرات این سامانه است و توصیه می شود از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل ها، احتیاط در سفر‌های بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوه نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودرو‌ها در مناطق مسقف اجتناب شود.

رفیعی از نفوذ توده گردوخاک خبر داد و گفت: روز سه شنبه گردوخاک،کاهش کیفیت هوا و وزش باد شدید در استان های زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال مرکزی قم را شاهد خواهیم بود.

او گفت: کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی حساس به گردو خاک، احتمال خسارت به زیر ساخت‌های حساس به گرد و خاک، اختلال در تردد جاده‌ای و نشست و برخاست پرواز‌ها از جمله مخاطرات آن است.