نقد و بررسی چانگان CS55 پلاس/ گزینه وارداتی سایپا در راه ایران

با آزادسازی واردات خودرو، دوباره پای شرکت چانگان توسط خودروسازی سایپا به ایران باز می‌شود. چانگان CS55 پلاس، کراس‌اوور سایز متوسطی است که یکی از گزینه‌های وارداتی این شرکت است.

به گزارش راهبرد بانک، صنعت خودروی چین در حال حاضر شاهد تحول عظیم در بخش طراحی ظاهری و داخلی است. چانگان نیز جزو این کمپانی‌های چینی است که اخیرا محصولات خود را با طرح‌های زیبا و به‌روز عرضه می‌کند.

نسل اول چانگان CS55 پلاس برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و پس‌ از آن در طول چند سال با تغییراتی در ظاهر و معرفی فیس‌لیفت‌های متفاوت، در سال ۲۰۲۱ نسل جدیدی از این خودرو با نام چانگان CS55 پلاس معرفی شد که فروش بسیار خوبی در بازار چین تجربه کرد. نسلی که قرار است توسط سایپا وارد کشور شود.

مشخصات فنی

چانگان CS55 پلاس از یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱.۵ لیتری بهره می‌برد که توانایی تولید حداکثر ۱۸۸ اسب‌ بخار و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این نیرو از طریق گیربکس هفت سرعته و دوکلاچه تر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

به دلیل حجم پایین و قدرت مناسبی که این پیشرانه دارد، می‌تواند بسیار مورد توجه قرارگیرد. هرچند که به باور بسیاری، پیشرانه‌های GDI به‌دلیل استهلاک بالایی که دارند، هزینه نگهداری‌شان بالا است.

سیستم تعلیقی که شرکت چانگان برای این خودرو درنظر گرفته است، از نوع مک‌فرسون برای محور جلو و مولتی‌لینک برای محور عقب است. این سیستم تعلیق در سایر محصولات چینی که قبلا وارد بازار ایران شدند نیز دیده می‌شود و متاسفانه اکثرشان، در صندلی‌های عقب احساس خشکی و ناراحتی دارند.

گنجایش مخزن سوخت چانگان CS55 پلاس، ۵۵ لیتر است.

طراحی ظاهری

این خودرو مانند برخی دیگر از محصولات این شرکت همچون چانگان UNI-T ظاهر عجیب و غریبی ندارد اما زبان طراحی در هردو تقریبا مشابه هم‌دیگر است.

جلوپنجره مشکی رنگ و بسیار بزرگی که در بخش جلوی خودرو قرار گرفته با چراغ‌های باریک و کشیده در بالای آن، ظاهر به‌روزی به این کراس‌اوور کامپکت چینی داده است.

در نمای جانبی، با یک خودروی کاملا ساده و بدون خطوط عجیب وغریب طرف هستیم که با یک تکه رنگ متفاوت از بدنه روی رکاب و رینگ‌های نسبتا بزرگ ۱۹ اینچی، سعی کرده ظاهر اسپرتی که در بخش جلو مشاهده می‌کردیم را حفظ کند.

در نمای عقب نیز این خودرو، وقار و سادگی خودش را حفظ کرده و خبری از شلوغ کاری و طراحی عجیب نیست. چراغ‌های عقب برعکس اکثر چینی‌های امروز بازار به‌هم پیوسته نیست و طرح ساده‌ای دارد. دو اگزوز زیر سپر و باله کوچکی که چراغ ترمز روی آن قرار گرفته، سعی کرده اندکی ظاهر اسپرت به خودرو ببخشد.

چانگان CS55 پلاس ۴۵۱۵ میلی‌متر طول، ۱۸۶۵ میلی‌متر عرض و ۱۶۸۰ میلی‌متر ارتفاع دارد. وزن خالص این کراس‌اوور چینی به ۱۴۶۰ کیلوگرم می‌رسد.

طراحی داخلی

متاسفانه مانند برخی دیگر از محصولات چینی که در بازار وجود دارد، این محصول نیز عدم هماهنگی بین بخش داخلی و خارجی خود دارد. زیرا با ورود به کابین چانگان CS55 پلاس، متوجه شلوغی بیش‌از حد داشبورد و طرح عجیب و مربعی شکل غربیلک فرمان می‌شویم.

امیدواریم طراحان چینی به این نتیجه برسند که وقتی خودرویی ظاهر ساده‌ای دارد، کابین مینیمال و ساده داشته باشد و اگر در ظاهر، تصمیم به شلوغ‌کاری گرفتند، این طرح را در داخل کابین نیز ادامه دهند تا خودرو در ظاهر و داخل، عدم هماهنگی نداشته باشد.

روی داشبورد این کراس‌اوور جدید از دو نمایشگر جداگانه برای مالتی‌مدیا و پشت‌آمپر استفاده شده، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای پشت‌آمپر و نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی برای دسترسی به سیستم اطلاعات و سرگرمی.

خوش‌بختانه در کنسول وسط از رنگ مشکی پیانویی استفاده نشده است که در بلندمدت خط و خش روی آن بی‌افتد.

صندوق عقب چانگان CS55 پلاس با ۴۷۵ لیتر ظرفیت برای سفرهای خانوادگی بسیار مناسب است.

قیمت چانگان CS55 پلاس

این خودرو با توجه به تیپ‌های متفاوتی که دارد، در بازار جهانی قیمتی بین ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار دارد که قیمت رقابتی در بازار جهانی به حساب می‌آید.

باتوجه به اخبار منتشر شده، شرکت سایپا تصمیم دارد این خودرو را با تیراژ بالا وارد کشور کند. بنابراین امیدواریم تخفیف خوبی از شرکت چانگان بگیرند تا CS55 پلاس را با قیمت مناسبی وارد بازار کشور کنند.