کدام خودروها از پرداخت مالیات معاف شدند؟/ نرخ مالیات خودروهای لوکس

صبح امروز در ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس مصوب کردند که مالکان برخی از خودروها از پرداخت مالیات معاف باشند.

به گزارش راهبرد بانک، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اخذ مالیات ۲ درصدی از خودروهای با قیمت بیشتر از ۳ میلیارد تومان مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه)، و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، با پیشنهاد محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در بند خ تبصره ۶ این لایحه، مبنی بر اخذ مالیات دو درصدی از انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است، مخالفت کردند.

مالیات تشخیصی خودروهای لوکس

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد در سال ۱۴۰۱، ۵۴ هزار دستگاه خودرو مشمول مالیات خودروهای لوکس شدند. مالیات تشخیصی این خودروها در مجموع ۵۰۸ میلیارد تومان تعیین شده است.

نرخ مالیات خودروهای لوکس

بر اساس آیین‌نامه مالیات سالانه خودروهای لوکس (اعم از سواری یا وانت دو کابین)، میزان مالیات آنها در سال ۱۴۰۱ همانند سال گذشته بوده و تغییر نکرده است.

  • اگر مجموع ارزش خودروهای سواری و وانت دوکابین اشخاص (خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل خود) بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خودرو لوکس می‌شوند.
  • سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با توجه به قیمت روز خودرو و تاریخ ساخت و واردات آن، مالیات خودروها را محاسبه کند.
  • مهلت پرداخت مالیات تعیین‌شده حداکثر تا پایان بهمن ۱۴۰۱ است.
  • در صورت عدم پرداخت مالیات، معامله آن‌ها ممنوع است.
  • مالیات سالانه خودروهای لوکس، به ازای هر دستگاه خودرو و جداگانه محاسبه می‌شود.
ارزش خودرو (تومان) نرخ مالیات سالانه
تا سقف ۱ میلیارد معاف از مالیات
۱ تا  ۱.۵ میلیارد ۱ درصد
۱.۵ تا ۳ میلیارد ۲ درصد
۳ تا ۴.۵ میلیارد ۳ درصد
بیش از ۴.۵ میلیارد ۴ درصد

عوارض سبز خودرو چیست؟

این نوع عوارض که مالیات بر آلایندگی خودرو محسوب می‌شود، بر اساس رتبه‌بندی انرژی مورد تایید سازمان ملی استاندارد اخذ شده و مقدار آن برای انواع ماشین‌های سواری و وانت‌های دو کابین، از صفر تا ۵ درصد متغیر است. به طور مثال خودرویی که رده انرژی آن E باشد، مشمول ۲ درصد مالیات بر آلایندگی است. این قانون از نیمه دی ۱۴۰۰ اجرایی شده و خودروهای شهرهای آلوده نیز مشمول این عوارض هستند.

فرمول محاسبه مالیات بر خودروهای لوکس

  • طبق فرمول فوق اخذ مالیات از خودروهای لوکس، مالیات خودروها از ۱۱ تا ۳۰۰ میلیون تومان متغیر است (بسته قیمت روزخودرو، مالیات متغیر است).

نحوه پرداخت مالیات خودروهای لوکس

هنوز نحوه پرداخت این نوع از مالیات به صورت دقیق روشن نشده اما به نظر می‌رسد که باید اطلاعیه‌های لازم برای افرادی که مشمول این مالیات می‌شود، ارسال شود.

مالیات خودروهای لوکس در ۱۴۰۲

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، خودروهای بالای ۳ میلیارد تومان مشمول مالیات ۱ درصد می‌شوند. بنابراین اگر خودرویی ۳ میلیارد تومان قیمت داشته باشد، شامل مالیات نمی‌شود.

سال ۱۴۰۱، این مالیات شامل خودروهای ۱ و نیم میلیاردی می‌شد.