به گزارش راهبرد بانک، محمد محمدیبخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ابتدای نشست خبری امروز با بیان اینکه برنامه و استراتژی مشخصی برای رفع مشکلات سالهای اخیر صنعت هوانوردی داریم، اظهار کرد: طی ۴۲ سال اخیر با وجود شدیدترین تحریم های کشور، صنعت هوانوردی را سرپا نگاه داشته اما برخی کشورها با کمترین تحریم صنعت آنها متوقف شده است.
وی افزود: با وجود تحریمهای ۱۴ دهه اخیر بیشترین خدمات را ارائه دادهایم و در تعمیر و نگهداری و تامین قطعات با استفاده از ظرفیت های داخلی نیاز شرکت های هواپیمایی را برطرف کردهایم.
محمدیبخش اضافه کرد: مذاکرات ما برای تامین قطعات هواپیما همزمان با مذاکرات احیای برجام و همچنین خارج از این مذاکرات در حال پیگیری است.
وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم با اعلام اینکه “در حال مذاکره با اروپاییها برای تأمین قطعات هواپیماهای برجامی هستیم”، اظهار کرد: بهدلیل عدمتعهد اروپاییها در تأمین قطعات هواپیماهای برجامی با مشکلاتی مواجه شدیم.
وی ادامه داد: در زمان حاضر ۷ فروند از هواپیماهای ایتیآر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران فعال هستند، این بهمعنای زمینگیر بودن ۶ فروند دیگر نیست و بهطور معمول باید حدود ۲۵ درصد هواپیماها در دوره تعمیر و نگهداری باشند.
وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر میزان بدهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و پیشنهاد دیوان محاسبات کشور برای تهاتر ۵۷۰ میلیون یورو بدهی این شرکت برای افزایش سرمایه ابراز کرد: در ایرانایر گروه حسابرسی مستقر شده است و با همکاری دیوان محاسبات و حسابرسی گزارش کاملی در این زمینه تهیه خواهد شد. بعد از اتمام کار این گزارش به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه میشود و ما بهعنوان حاکمیت آن را اعلام خواهیم کرد.
وی با یادآوری اینکه برای خرید هواپیماهای برجامی از تسهیلات استفاده شد گفت: پیشنهاد دیوان محاسبات برای تهاتر بدهی های ایران ایر جهت افزایش سرمایه قابل بررسی است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین در پاسخ به پرسش دیگر تصمیم مبنی بر حواشی پیش آمده در رابطه با تاسیس ایران با یک هواپیما بیان کرد: بر اساس آیین نامه یک شرکت هواپیمایی برای تاسیس حداقل باید ۳ هواپیما داشته باشد و ما به مصوبه شورای عالی هواپیمایی در این زمینه پایبند هستیم چنانچه در آینده قرار باشد تعداد هواپیماها برای تاسیس یک اعلان افزایش یابد آن را اعلام خواهیم کرد.
محمدی بخش در پاسخ به پرسش دیگر تصمیم مبنی بر اینکه آیا شرکت های هواپیمایی داخلی زیانده هستند گفت: مدل اقتصادی شرکتها باید تغییر کند اما با این حال معتقدم شرکت هواپیمایی زیانده در کشور نداریم. با این حال شرکتهای هواپیمایی باید الگوی اقتصادی خود را اصلاح کنند و با استفاده از ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران در بحث تعمیر و نگهداری و همچنین تأمین قطعات برنامههای خود را تدوین کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه فروش بلیط هواپیما به صورت چارتری داریم تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش دهند و ما طی سه مرحله با شرکتهای متخلف برخورد میکنیم. ابتدا به آنها تذکر میدهیم، در مرحله بعد اخطار و در مرحله سوم برخورد تعزیراتی خواهیم داشت.
وی از ورود ۱۰ فروند هواپیما طی سه ماهه اخیر به کشور خبر داد و گفت: عمر این هواپیماها بین ۱۵ تا ۲۰ سال است.
وی ادامه داد: عمر هواپیما موضوع اصلی است، اما در زمان حاضر هواپیماهای ۲۰ ساله در دنیا قیمت دارند و همچنان پرواز میکنند.