خرید سهام با کمترین ریسک فقط از طریق صندوق های سرمایه گذاری

فعالیت در بازار سهام ایران به ظاهر بسیار ساده بوده اما بسیار تخصصی و سخت است و نیاز به زمان برای فعالیت دارد.

به گزارش راهبرد بانک، دو هفته قبل بازار سرمایه با یک رشد قابل توجهی روبرو شده و در روز چهارشنبه ۷ دی بیشترین بازده شاخص کل با رشد ۷۰ هزار واحدی به دست آمد، البته علت رشد بازار سرمایه افزایش نرخ دلار نیما بود که به ۳۰ هزار تومان رسیده بود اما در روز پنج شنبه و با تغییر رئیس بانک مرکزی و اعلام نرخ ارز ۲۸,۵۰۰ تومان برای نیما، بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت با هیجان منفی روبرو شد.

نکته قابل توجه و بسیار مهم، تعویض هیجان بازار به یک باره از مثبت به منفی بوده و همان سرمایه گذارانی که در دو هفته قبل به صورت هیجانی خرید می‌کردند به صورت هیجانی هم در هفته قبل سهام خود را فروختند، این هیجان همواره در بازار سرمایه بوده اما برآیندها نشان می‌دهد سرمایه گذارانی که بر اصول سرمایه گذاری در بورس آشنا نیستند همیشه ملک خود را صف قرار می‌دهند.

هیجان‌ها را کنترل کنید
علی فراقی کارشناس بازار سرمایه در این باره به مهر گفت: همانطور که می‌دانیم بازار سرمایه از اوایل آبان یک مسیر جنبشی رو به بالا را شروع کرده خصوصاً در زمانی که خیلی از افراد فعال یا حتی نظاره گران بازار انتظار آن را در نیمه دوم سال نداشتند و صرفاً ترس نسبتاً بالایی در طرف استقبال کنندگان مشاهده می‌شد.

فراقی ادامه داد: حال پس از سومین هجوم نمودار شاخص کل و پس از گذشت یورش‌های قبلی و ناکامی در زمینه شکستن این محدوده قابل توجه می‌توان این دفعه را شکسته شدن معتبرتری در نظر گرفت هرچند قیمت بسیاری از شرکت‌های بورسی بسیار پایین‌تر از دفعات قبلی است و این امر خود می‌تواند نشانی از کم ریسک تر بودن این فرآیند دانست البته پس از عنوان کردن این موضوع باید به خوبی این مسئله را یادآوری کرد که صرفاً به دلیل ریسک کم افراد نباید شروع به فعالیت در بازار نمایند زیرا هرچند ما با ریسک‌های کم‌تری مواجه هستیم اما ذاتاً بازارهای مالی خصوصاً بازار سرمایه در اکثر مواقع میزان بازدهی خود را در میزان قبال ریسکی که ما قبول می‌کنیم به ما می‌دهد هرچند باید این نسبت را در یک حالت معقولانه در سرمایه گذاری‌های خود لحاظ نمود.

این کارشناس بازار سرمایه به شناخت از وضعیت روانشناختی بازار سرمایه اشاره کرده و افزود: پس از آن می‌توان برای افرادی که آشنایی کم‌تری نسبت به این بازار دارند یا صرفاً به دلیل هیجانات یا حتی پس از مدتی به دنبال بازپس گیری زیان‌های متحمل شده قبلی هستند نباید دوباره درگیر این چرخه معیوب شوند و می‌توانند از ابزارهایی که در بازار جهت کاهش ریسک یا سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم که در سیستم بازار به خوبی وجود دارد استفاده نمایند تا همانند دفعات قبلی در تله‌های بازار گرفتار نشوند و این مسئولیت پیچیده را به دست افراد متخصص یا نهادهای تعیین شده برای این دست از اعمال بسپارند. در نتیجه گیری هم اگر به نمودارها و وقایع اتفاق افتاده قبلی برگردیم به راحتی می‌توان در خیلی از آنها الگوهای همانندی را یافت که نهایتاً با اندکی تأخیر تکرار شده اند و صرفاً این موضوع را یادآور می‌شود که ما می‌توانیم با شناخت خوب از این مسیرها درگیر تکرار اتفاقات گذشته نشویم هرچند خیلی از افراد حتی با دانستن این موضوع باز اعمال خود را تکرار می‌کنند که به خوبی می‌توان با تأکید بر عدم تکرار یا بهتر از آن سپردن این مسئله به دست نهادها یا افرادی که قبل تر ذکر شد تکرار این مسئله را ناممکن کرد.

فراقی در پایان تاکید کرد: اگر سابقه فعالیت نسبتاً مناسبی در بازار دارید می‌توان با دقت کافی خصوصاً رعایت مسائل روانشناختی بازار که یک مؤلفه بسیار تأثیرگذار است به خوبی از مسیرهای بازار کسب سود کرد و در صورت ضعف در این موارد این مسئولیت مهم را به فعالان و نهادهای شناخته شده رسمی بازار سپرد.

الگوی سرمایه گذاری در صندوق‌ها

یکی از الگوهای جذاب سرمایه گذاری، الگوی سرمایه گذاری در صندوق‌های مختلف است، امروز در بازار سرمایه صندوق‌های مختلفی وجود دارند که این صندوق‌ها بازده‌های متفاوتی را نیز دارند، به عنوان نمونه اگر شخص بخواهد در طلا سرمایه گذاری کند می‌تواند صندوق‌های طلا در بورس را خریداری کرده و به میزان بازده طلا در بازار آزاد سود کند.

نمونه دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری، صندوق‌های اهرمی است که دقیقاً بر روی رفتار شاخص کل حرکت می‌کند اما تفاوت آن در بازده بیشتر است، یعنی بازده صندوق اهرمی بیش از ۲ برابر شاخص کل بوده اما باید در روندهای مثبت سرمایه گذاری شود.

صندوق دیگر، صندوق‌های قابل معامله بوده که برآیندی از هر صنعت است، به عنوان نمونه صندوق دارا برآیندی از بانکی‌ها و صندوق پالایش برآیندی از چند نماد پالایشی بوده و ریسک معاملات در تک نماد را کاهش می‌دهد.

سرمایه گذاری هم زمان در صندوق‌های درآمدثابت و صندوق‌های دیگر هم می‌تواند شدت ریسک را در بورس کم کند.

ایده استفاده از حرفه‌ای ها

اگر به دنبال کسب بازده بیشتر از بازار سرمایه هستید به شرکت‌های سبدگردان حرفه‌ای و آشنا که از سازمان بورس مجوز دریافت کرده‌اند بروید، اگر اعضای صندوق افرادی حرفه‌ای و قابل اعتماد باشند می‌توانند بازده شما را در فعالیت در بورس بیشتر کرده و بار هیجان در ریزش‌های بورس را کم کنند.

در پایان باید بر این نکته تاکید شود که فعالیت در بازار سرمایه و خرید و فروش سهام، یک اقدام حرفه‌ای، سخت و سنگین بوده که هر فردی از پس آن بر نمی‌آید و فرد معامله گر هم باید تسلط بر تحلیل‌های مختلف بورسی داشته باشد و هم تحلیل درستی از وضعیت اقتصاد کلان و اقتصاد جهانی داشته باشد تا بتواند بازده خوبی را کسب کند. این روزها بازار سرمایه در حال کف سازی برای صعود در ماه‌های آتی است و اگر می‌خواهید بازده خوبی کسب کنید از امروز باید به فکر بازده خوب باشید.